Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Mr G skrivet 30 juli 2011, 12:14:10 PM

Titel: Fulskyltning
Skrivet av: Mr G skrivet 30 juli 2011, 12:14:10 PM
(http://www.mrg1.de/images/2714.JPG)

Fulskyltning var ett otyg på 70-talet. Helt plötsligt brast det och de som skyltade bussar och andra SL-fordon tycktes helt tappa sinnet för ordning och estetik. Det här exemplet är långt ifrån det värsta. Mycket värre skulle det bli när verkstadspersonalen började blanda nummerrullar med olika storlek och typsnitt, ja ibland t o m olika färg. Den här skyltningen tror jag kommer sig av att man skyltat om en vagn med tresiffrigt linjenummer till tvåsiffrigt, och utan eftertanke gjordes 100-talssiffran om till 10-tal, och så flyttades tomrummet till entalssiffran. Kan ha att göra med att 43:an nu går från Hammarby och man inte hade erfarenhet av skyltning av innerstadslinjer där. Nyboda hade länge 66:an som kördes mycket med H32:or och där vill jag minnas att skyltningen fungerade bra.

Mäster Samuelsgatan januari 1973
Titel: SV: Fulskyltning
Skrivet av: Ersa skrivet 30 juli 2011, 12:27:22 PM
Härligt att man kan sitta och störa sig på bristande estetik nästan 40 år senare. Men jag är likadan när det gäller ordning och reda, så jag känner igen formuleringen väl. ;D
Titel: SV: Fulskyltning
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 juli 2011, 15:46:25 PM
Intressant och snöfritt även då..
Titel: SV: Fulskyltning
Skrivet av: MrH skrivet 30 juli 2011, 22:37:23 PM
Citat från: Mr G skrivet 30 juli 2011, 12:14:10 PM
(http://www.mrg1.de/images/2714.JPG)

Fulskyltning var ett otyg på 70-talet. Helt plötsligt brast det och de som skyltade bussar och andra SL-fordon tycktes helt tappa sinnet för ordning och estetik. Det här exemplet är långt ifrån det värsta. Mycket värre skulle det bli när verkstadspersonalen började blanda nummerrullar med olika storlek och typsnitt, ja ibland t o m olika färg. Den här skyltningen tror jag kommer sig av att man skyltat om en vagn med tresiffrigt linjenummer till tvåsiffrigt, och utan eftertanke gjordes 100-talssiffran om till 10-tal, och så flyttades tomrummet till entalssiffran. Kan ha att göra med att 43:an nu går från Hammarby och man inte hade erfarenhet av skyltning av innerstadslinjer där. Nyboda hade länge 66:an som kördes mycket med H32:or och där vill jag minnas att skyltningen fungerade bra.

Mäster Samuelsgatan januari 1973

Roligt att detta kommer upp!  :D
Här i stan där jag kör är vi chaufförer inte helt eniga i hur man "ska" skylta. Vi har enbart Mobitec ICU400, dvs man "stegar" sig upp och ner på skyltningsdosan vid förarplatsen. Framförallt är vi oeniga när det gäller våra stadslinjer som har linjenummer i ental. Jag hävdar att position 1 och 3 ska vara tomma och således ska linjenumret t.ex "1" stå prydligt i mitten, följt av destinationen. Då ser det också bäst ut (centrerat) på de små skyltarna på bussens sidor samt bak (som inte visar destination utan enbart linjenumret). Men vissa kollegor hävdar bestämt att entalssiffran alltid ska vara på position 3. Men det ser mysko ut på sidan och bak tycker jag. En mindre viktig sak kan man tycka, men det blir ändå till en grej att "reta" sig lite lätt på i vardagen och så fort jag löst av en kollega som skyltat (enligt mig) fel så ändrar jag raskt till så som jag vill ha det!  ;D

(Däremot skyltar jag alltid tvåsiffriga linjenummer på position 2 och 3)

/MrH
Titel: SV: Fulskyltning
Skrivet av: Mr G skrivet 30 juli 2011, 23:11:04 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 juli 2011, 15:46:25 PM
Intressant och snöfritt även då..

70-talet hade fler gröna vintrar, och vintern 1972-73 var en av dem. Jag låg i lumpen och hade fått lära mig att köra traktor och ploga snö. Jag väntade och väntade på det stora snöovädret eller åtminstone ett redigt snöfall, men jag fick vänta förgäves. Ingen snö kom, och jag fick aldrig ta ut traktorn för att ploga.  :(