Hej
När fanns Norrlandsväxel på bussarna och när försvann det?
Det fanns en avgasbroms som fungerade att man trampade på en pedal i golvet och ströp motorn ?
mvh Stefan P
Norrlandsväxeln var en tvåväxlad bakaxel, och den försvann väl med B58:orna när de ersattes av B10M
Norrlandsväxeln försvann i o m att B58 ersattes av B10 1980/81
Avgasbroms används ju fortfarande även om det var ett antal år sedan man kunde få separatmanövrerad sådan med fotströmställare
Avgasbromsen hade en ganska svag bromsverkan och fungerade därför som bäst endast vid högre motorvarvtal. Med dagens lågvarviga motorer är den nästan utan värde, jämfört med dagens hydrauliska retardrar som är oerhört effektiva.
Avgasbromsen var inte bra att använda i halka det vet jag fick motorstopp i en nerförsbakce när jag använde den men som tur var sluta det bra ändå trots en skarp kurva
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2011, 21:01:28 PM
Avgasbromsen var inte bra att använda i halka det vet jag fick motorstopp i en nerförsbakce när jag använde den men som tur var sluta det bra ändå trots en skarp kurva
Känner igen det där. Gjorde en körning med försvarets 13023 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=15491 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=15491)) sommaren -99 från Linköping via Växjö till Ronneby, och i en av E4:ans alla nerförsbackar mellan Gränna och Huskvarna hängde sig avgasbromsen vilket gjorde att bussen fick motorstopp. Med motorn avstängd fungerar ju varken styrning eller bromsar men med hjälp av passageraren längs fram lyckades jag hålla bussen kvar på vägen och fick till slut stopp på den genom att dra i parkeringsbromsen när hastigheten sjunkit en bit under 30 km/h. Någon meter till och bussen hade gått rakt in i vägräcket och kanske fortsatt ner mot Vätterns vatten...
Efter att vi brutit huvudströmmen gick bussen att starta igen och felet uppstod aldrig mer under det dryga halvår jag körde just den bussen.
Man fikk da B10M med 2 speed. Så Norrlandsväxelen ble med längre enn B58. I instruksjonsboken på B10M var den også nevnt som Norrlandsväxel
Citat från: Knut skrivet 26 juli 2011, 22:42:16 PM
Man fikk da B10M med 2 speed. Så Norrlandsväxelen ble med längre enn B58. I instruksjonsboken på B10M var den også nevnt som Norrlandsväxel
Levererades verkligen "Riktiga" B10M med K19 låda o tvåväxlad bakaxel?, för kombinationen ZF680 (6 vxl utan split) och 2 växl bakaxel har ju aldrig förekommit.
Däremot var det ju många som i begynnelsen trodde att det fortfarande var dubbelväxel i bakaxeln på B10M med ZFS680, men här påverkar ju vippbrytaren inte bakaxeln utan splitdelen i huvudväxellådan.
Citat från: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 22:46:20 PM
Levererades verkligen "Riktiga" B10M med K19 låda o tvåväxlad bakaxel?, för kombinationen ZF680 (6 vxl utan split) och 2 växl bakaxel har ju aldrig förekommit.
Däremot var det ju många som i begynnelsen trodde att det fortfarande var dubbelväxel i bakaxeln på B10M med ZFS680, men här påverkar ju vippbrytaren inte bakaxeln utan splitdelen i huvudväxellådan.
Aksepterer om jeg tar fel. Kjenner ikke oppbyggingen av systemet.
Avgasbrom och norrlandsväxel var igentligen en rätt bra kombo, såg man att man hade en långflack utförslöpa så motorbromsa man ner litegranna sen gick man ner på lågen så man fick upp varven på motor och sen höll man den på avgasbromsen.
Fikman: instämmer att de var bra dock inte i halka.. men det är en annan 5a..På B10M kunde man ej få Wilson med norrlandsväxel tyvärr det togs fram 5vxl som inte var lyckad