Som busschaufför irriteras jag av att det finns trafikanter som inte på nåt sätt visar att de är villiga åka med just min buss. Detta speciellt vid hållpatser som trafikeras av flera linjer. Därför försöker få ögonkontakt med folk och få uppfattning om de är intresserade att åka med. I HRT(Helsingfors Regions Trafik) Har man givit ut en guide: http://www.hsl.fi/SV/guideforpassagerare/resetips/Sidor/default.aspx. Där står det: "Visa bussen ett stopptecken god tid i förväg. Håll handen uppe tills busschauffören slår på blinken som tecken på att stanna. Ett tydligt stopptecken är speciellt viktigt när det är halt eller mörkt – då lönar det sig dessutom att ha en reflex.
Om du befinner dig under ett skärmtak med ljusreklam är det bäst att stå och vinka framför ljusreklamen. Så där ser chauffören dig bäst. Stå inte vid vägkanten då bussen kommer!
Metron och närtågen stannar på varje station. Spårvagnarna stannar vid varje hållplats om det finns passagerare på hållplatsen – men det är bra att göra stopptecken till den spårvagn man vill stiga på, framför allt om flera spårvägslinjer stannar på samma hållplats." Det här är en nåt för SL kanske?
Detta var en bra instruktion!
Citat från: Lung To skrivet 25 juli 2011, 13:25:09 PM
Det här är en nåt för SL kanske?
Sånt där har stått i svenska busstidtabeller till och från under många år, fast kanske inte just i SL-land. Här ska man inte lägga något som helst ansvar på passageraren, utan man låter informationen vara som den är och sedan vidarebefordrar man alla klagomål till entreprenören under rubriker som "förare-uppträdande-ej stannat" eller liknande...
I UL land stod det förut i tidtabellen en kort mening om att man skulle visa tecken om man skulle med. Detta är borta sedan några år...
Citat från: JDS skrivet 25 juli 2011, 13:41:42 PM
Sånt där har stått i svenska busstidtabeller till och från under många år, fast kanske inte just i SL-land. Här ska man inte lägga något som helst ansvar på passageraren, utan man låter informationen vara som den är och sedan vidarebefordrar man alla klagomål till entreprenören under rubriker som "förare-uppträdande-ej stannat" eller liknande...
Men något har ändå hänt tycker jag de senare åren. Tidigare var det ändå rätt naturligt för de flesta att även om man inte gjorde tecken, så ställde man sig upp när bussen kom. Nu förtiden ser jag allt oftare att SL-resenärerna sitter kvar på soffan. Sedan blir de förvånade när föraren kör förbi (för att han inte ser dem, eller tror att de inte ska med). Men som sagt gnälla kan man ju sedan alltid göra på bussföraren sedan...men att i vänliga ordalag förklara att förarna inte ser om man sitter inne i en busskur (vilket ju torde vara rätt självklart), kanske inte ens är för mycket begärt hos SL att kommunicera till sina kunder?
Det jag brukar göra när jag skall åka med buss och det kommer en annan är att jag dels tar ett eller ett par steg bakåt och vinkar förbi bussen, det brukar uppskattas
Citat från: swedebear skrivet 25 juli 2011, 13:58:45 PM
Det jag brukar göra när jag skall åka med buss och det kommer en annan är att jag dels tar ett eller ett par steg bakåt och vinkar förbi bussen, det brukar uppskattas
Absolut, det är bra, men det ska inte behövas egentligen. Om alla som SKA åka buss vinkar lite lätt så vore det mycket enklare att köra buss.
Det måste finnas något syndrom som gör att man ej kan stå still då en buss kör mot en. Är ofta folk som inte ska med börjar vandra åt alla möjliga olika håll när man kommer körandes. Så pass att man inte blir klok på om dom ska med eller ej.
Värst var dock när två barn i nedre tonåren flamsade runt i busskuren, den ena satte sig när jag precis skulle börja blinka, så jag tolkade det som att dom skulle med andra bussen. Det fick jag ju höra sen. ::)
Något som dock tagit priset är nu när mitt garage har börjat köra till Bålsta. Där kör ju alla bussar samtidigt från stationen och tre av bussarna går ut på väg 263. Där har det hänt tre ggr nu att jag nästan kört ifrån och har kört ifrån folk. Varför fick jag höra av en kvinna, "chaufförerna säger att vi ska vifta bort bussen om vi inte ska med, men ska vi med står vi bara still".
Om det är sant är det djupt tragiskt att behöva jobba med sådana kollegor. ::)
Över lag tycker jag dock utvecklingen är positiv. Det känns som fler och fler förstår att det ligger i deras intresse att visa för chauffören att de vill med.
Öppen fråga: Kan en svensk trafikhuvudman införa en dylik regel som innebär att man faktiskt kräver ett tecken eller åtminstone ett tydligt kroppsspråk från resenärerna? Idag verkar vi ju vara hopplöst efter Norge, Finland, Storbritannien och andra länder där denna regel är inövad och självklar.
Överlag tycker även jag att det blivit bättre de senare åren. Som jag skrivit i en annan tråd tidigare har ju användandet av reflexer och reflexvästar ökat rejält de senaste fem åren, och när man kör UL-trafik får man då och då en ursäkt från en påstigande resenär som beklagar att denne glömt reflexvästen hemma. På andra sidan länsgränsen i Norrtälje kommun är det än idag sämre med reflexer, men det börjar bli bättre. 2003-2006 var det ett rejält mörker (höhö) och trots sex st rejäla lampor framtill körde jag uppenbarligen ifrån flera svartklädda reflexlösa människor som stod bakom eller en bra bit från busshållplatserna längs 625:ans väg. :-\
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 16:57:16 PM
Öppen fråga: Kan en svensk trafikhuvudman införa en dylik regel som innebär att man faktiskt kräver ett tecken eller åtminstone ett tydligt kroppsspråk från resenärerna?
Naturligtvis kan man det, om det ens behövs. Avtalsrätten lär knappast lägga hinder i vägen för ett sådant resevillkor. Jag skulle nog till och med vilja förmoda, att det egentligen hör till sedvänjorna på området att man i alla fall inte bör uppträda alltför likgiltigt när bussen närmar sig om man vill åka med, och att det således redan är underförstått att man på något sätt bör visa sin avsikt.
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 16:57:16 PM
Öppen fråga: Kan en svensk trafikhuvudman införa en dylik regel som innebär att man faktiskt kräver ett tecken eller åtminstone ett tydligt kroppsspråk från resenärerna? Idag verkar vi ju vara hopplöst efter Norge, Finland, Storbritannien och andra länder där denna regel är inövad och självklar.
Jag har frågat UL om det och UL svarade att de redan har en sådan regel i sina resevillkor. Men resevillkoren finns ju inte i tidtabellen längre utan i ett speciellt häfte som heter Resevillkor och priser. Ett häfte som inte en kotte har, inte ens jag som förare. Slutsatsen blir ju att inte många bryr sig, så man sitter dagarna i ända och gissar vem som ska med. Som tur är kör ju inte jag stadsbuss, så de hållplatser med fler än en linje är ganska få.
Citat från: Robert T skrivet 25 juli 2011, 16:46:48 PM
Absolut, det är bra, men det ska inte behövas egentligen. Om alla som SKA åka buss vinkar lite lätt så vore det mycket enklare att köra buss.
Jag håller med dig, iofs bör det räcka att jag tar ett steg tillbaka (Det är ju inte alltid man ser från början vilken linje det är som kommer), men jag tycker ändå det är schysstast att jag vinkar förbi bussen (Detta gäller självklart om jag är ensam på busshållplatsen, är jag inte det så vet jag ju oftast inte var de andra ska)
Citat från: Robert T skrivet 25 juli 2011, 17:46:38 PM
Jag har frågat UL om det och UL svarade att de redan har en sådan regel i sina resevillkor. Men resevillkoren finns ju inte i tidtabellen längre utan i ett speciellt häfte som heter Resevillkor och priser. Ett häfte som inte en kotte har, inte ens jag som förare. Slutsatsen blir ju att inte många bryr sig, så man sitter dagarna i ända och gissar vem som ska med. Som tur är kör ju inte jag stadsbuss, så de hållplatser med fler än en linje är ganska få.
Jag har faktiskt detta häfte då jag med detta kan bevisa för dom som tror att 10-resors korten gäller på stadstrafiken att det inte gör det.
Jag tycker att det mesta ansvaret på detta ska ligga på resenären. Det är dom som vill med min buss och ska därefter göra det tydligt för mig som chaufför att dom vill med. Jag kan inte sitta och läsa tankar på alla som står på hållplatsen. Har heller inte tid att stanna vid varenda hållplats där det står folk bara för att nån kanske ska åka med.
Jag brukar säga till dom som "nästan blev ifrånkörda" att tankeläsning inte ingick i introduktionskursen.
Visar kunden lite intresse av att åka med stannar jag gärna. Dom behöver inte vinka. Det räcker med att gå mot hållplatsstolpen o söka ögonkontakt.
Citat från: JDS skrivet 25 juli 2011, 13:41:42 PM
Sånt där har stått i svenska busstidtabeller till och från under många år, fast kanske inte just i SL-land. Här ska man inte lägga något som helst ansvar på passageraren, utan man låter informationen vara som den är och sedan vidarebefordrar man alla klagomål till entreprenören under rubriker som "förare-uppträdande-ej stannat" eller liknande...
Frågade en gång av min chef om man kunde införa en sådan regel i tidtabellhäfte. Fick svaret att det är ej SL:s uppgift att uppfostra folk.
Jag har en kortficka som funkar som reflex, brukar hålla upp den. Funkar ju super när det är mörkt.
Går även fint att använda mobilen i mörker :o, mycket vanligt i vårt västra grannland
Bodde i Helsingfors ett kortare tag på 90-talet (och åkte då dagligen buss) och tillbringar även del tid i Åbo varje år och kan bara säga att systemet, som beskrivs i trådens första inlägg, fungerar MYCKET bra!
Vill man med bussen så visar man det och visar man inte det åker bussen förbi! Mycket enkelt och tämligen "foolproof"! Mycket förvånande att det inte används/fungerar här!
Vore ju faktiskt ganska enkelt att införa genom text på tidtabeller, i bussarna samt på hållplatserna t.ex.!
//Danne
Vore ju bra att få folk att förstå att man måste visa lite intresse om man vill åka med . Vissa tar för självklart att vi alltid stannar men sitter man in en kur som är en bit från hpl så är det inte lätt veta om de ska med eller inte ofta sitter ju några där som inte skall med.. Men ofta visar ju måna att de vill med och en del har lärt sig den hårda vägen att bli frånkörda för att de inte syns i mörker nästa gång har de ofta reflex eller en mobiltelefon som syns det underlättar. För ska man köra så sakta att man ser alla då blir det till slut tomt på bussen för då kan man inte köra mer än max 20 och hur många kör 20 på en 90sträcka??