Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: j-a skrivet 24 juli 2011, 19:17:23 PM

Titel: En Vega
Skrivet av: j-a skrivet 24 juli 2011, 19:17:23 PM
En enkel bild på en Dala Vega :)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CIMG2742.jpg)
Nobina 5121 vid Resecentrum i Ludvika  22/7-11
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Carl Eric skrivet 24 juli 2011, 19:49:16 PM
Dessa är ju en av de fulaste bussarna som finns i Sverige!
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: yngrot skrivet 24 juli 2011, 20:04:27 PM
Då har du inte sett Kutsenits de är fula!!  Dessa är verkligen fina vagnar att köra och bra värme har de oxå inget massa löst som skramlar heller
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: bisquit skrivet 24 juli 2011, 20:49:22 PM
Hörru! Calken nu har du väl ändå fått solsting!? Dessa bussar är bland de finaste du kan hitta i Trafik i Sverige! Iaf om du tittar på regionbussar. Å hitills har jag aldrig hört någon klaga på Carrus Vegas, Kvalitet eller att de skramlar mycket!  8)
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Jacob skrivet 25 juli 2011, 01:56:23 AM
Mina upplevelser av Vega är att de inte är speciellt snygga, otroligt odiggabla och ruskigt tråkiga att åka med.

//Jacob
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: New_options skrivet 25 juli 2011, 07:23:22 AM
Sådana hade vi på förortstrafiken här i Karlskrona tidigare (innan Bergkvarabuss vann upphandlingen och köpte Citaro för hela slanten).

Personligen så har jag delade meningar om dem. Destinationsskyltarna var en höjdare (ovanligt tydliga med snygg teckenmatris), de verkade hyfsat hopskruvade - men nya luktade de spya i flera månader. Jo, de hade tydligen använt någon speciell sorts plast (och det var m-y-c-k-e-t plast i dem) som luktade just präktig spya.
Men speciellt bekväma vet jag inte om jag håller med om att de var....
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: j-a skrivet 25 juli 2011, 07:59:59 AM
Citat från: New_options skrivet 25 juli 2011, 07:23:22 AM
Sådana hade vi på förortstrafiken här i Karlskrona tidigare (innan Bergkvarabuss vann upphandlingen och köpte Citaro för hela slanten).

Personligen så har jag delade meningar om dem. Destinationsskyltarna var en höjdare (ovanligt tydliga med snygg teckenmatris), de verkade hyfsat hopskruvade - men nya luktade de spya i flera månader. Jo, de hade tydligen använt någon speciell sorts plast (och det var m-y-c-k-e-t plast i dem) som luktade just präktig spya.
Men speciellt bekväma vet jag inte om jag håller med om att de var....
Just denna buss har tidigare gått i Blekinge.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juli 2011, 10:50:42 AM
Min åsikt: Börja tillverka Vegan igen! Det är den enda lågentrébussmodell jag kört som är någorlunda bekväm på landsbygdsvägar, och är på alla sätt tystare och mer gediget byggd än Volvos efterföljare 8500 och 8700.
Hade vi fått Vegor av 2002-2005 års modeller med AC, bälten, fällbara passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar till Roslagen istället för 8500:orna i Nobinas 55xx-serie hade det varit riktigt bra kvalitet på Norrtäljes SL-trafik, och man hade kunnat tala om fördubblingsmålen på allvar. Men tyvärr slutade Vegan tillverkas 2001.

Om MaxCin var Scanias sista bekväma pålitliga lågentrébuss för tätort, så var Vegan Volvos/Carrus sista bekväma pålitliga lågentrébuss för förortstrafik. Därefter tog datorerna, plasten, skramlet och krånglet över på allvar. :(
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Jan skrivet 25 juli 2011, 15:06:32 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 10:50:42 AM
Min åsikt: Börja tillverka Vegan igen! Det är den enda lågentrébussmodell jag kört som är någorlunda bekväm på landsbygdsvägar, och är på alla sätt tystare och mer gediget byggd än Volvos efterföljare 8500 och 8700.
Hade vi fått Vegor av 2002-2005 års modeller med AC, bälten, fällbara passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar till Roslagen istället för 8500:orna i Nobinas 55xx-serie hade det varit riktigt bra kvalitet på Norrtäljes SL-trafik, och man hade kunnat tala om fördubblingsmålen på allvar. Men tyvärr slutade Vegan tillverkas 2001.

Om MaxCin var Scanias sista bekväma pålitliga lågentrébuss för tätort, så var Vegan Volvos/Carrus sista bekväma pålitliga lågentrébuss för förortstrafik. Därefter tog datorerna, plasten, skramlet och krånglet över på allvar. :(

Nu är det bara 8900 som gäller. Skulle en gammal linjevagn komma tillbaka så håller jag på Star 302.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Robert T skrivet 25 juli 2011, 16:55:01 PM
Vegan är bra, men dessa fd Blekingevagnar i 51 serien har jag inte mycket för. Dom har haft mycket sämre förarplats än boggivegorna i 48-49 serierna. Nu ska dock alla 51XX bort från Uppland vad jag vet.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: MrRep skrivet 25 juli 2011, 17:17:33 PM
Vega anser jag är en av dom bästa bussarna som någonsin byggts iaf när den står på ett Volvo chassi. Kombinationen är oslagbar. Riktigt trevlig att köra och otroligt lätt att underhålla jämfört med dagens nya bussar. 8800 och andra nya bussar idag slår inte vegan på kvalite och driftsäkerhet anser jag.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: 1896 skrivet 25 juli 2011, 19:34:15 PM

(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/CIMG2742.jpg)


Minst sagt varierande bussar i Ludvikas stadstrafik, en 64-vagn, lahtin, och så denna, borde man inte ha likadana bussar, om man nu promt vill att folk ska känna igen sig ?  ???
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 01:02:26 AM
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 10:50:42 AM
Min åsikt: Börja tillverka Vegan igen! Det är den enda lågentrébussmodell jag kört som är någorlunda bekväm på landsbygdsvägar, och är på alla sätt tystare och mer gediget byggd än Volvos efterföljare 8500 och 8700.
Hade vi fått Vegor av 2002-2005 års modeller med AC, bälten, fällbara passagerarstolar och luftfjädrade förarstolar till Roslagen istället för 8500:orna i Nobinas 55xx-serie hade det varit riktigt bra kvalitet på Norrtäljes SL-trafik, och man hade kunnat tala om fördubblingsmålen på allvar. Men tyvärr slutade Vegan tillverkas 2001.

Om MaxCin var Scanias sista bekväma pålitliga lågentrébuss för tätort, så var Vegan Volvos/Carrus sista bekväma pålitliga lågentrébuss för förortstrafik. Därefter tog datorerna, plasten, skramlet och krånglet över på allvar. :(

Vet ej vilka Vegor som du syftar på, om det t.ex. är Nobinas UL-gula eller om vi kanske snackar om de SL-blå rospiggarna. UL-Vegor har jag aldrig åkt i, men rospiggarna har det ju hunnit bli en hel del resor i. Visst, Vegorna i sig är ok - jag gissar på att du har bedömt Vegorna ur förarperspektivet, men för en långbent resenär (däribland mig), så är SL-blå Vegorna tyvärr inga höjdare. Gott om stolar, rätt ok, men man märker snart att det blir rätt så rejält trångt för benen. Ibland har jag hamnat i en näst intill krampaktig ställning med benen och där sitter man sedan fast i ca en timme. När 1220-1222 började rulla på 676, så var dom kanske lite plastigare och lite tristare, men dom hade däremot större utrymme mellan stolarna, så jag kunde sitta där utan att behöva ha knäna i ryggstödet framför.

55xx-bussarna har jag nog bara åkt i en gång, det var på Tyresö (552X på linje 823, tror jag det var), så dom har jag knappt någon erfarenhet av. Dessa poppar ju dock upp relativt ofta på landsortslinjerna i trakten där jag ibland håller till och det uppstår ibland en viss saknad efter dom gamla System 2000 - vagnarna, som visserligen tjänstgjort länge, men som jag faktiskt tror kunde ha kört åtminstone några år till. Kortvagnarna i 442X-serien minns jag förvisso hade "stadsstolar", men det gick bra, snabbt och stabilt.

Jag önskar hela tiden att MaxCi åter skulle börja byggas, kanske med ALB/CLB - front, med boggie- och ledbussvarianter, samt biogastank. Säffle 2000 önskar jag också skulle kunna återuppbyggas. Kikade en del på BMs hemsida och fick se fullt med Säffle 2000-leder - jag tycker det är lite fascinerande att denna busstyp var så pass vanlig för bara några år sedan, medan dom otäckt snabbt närmar sig ett nästintill utrotningshotat tillstånd i SL-trafiken. Dom jag kommer på är följande:

Ett litet gäng i Täby, där väl en klar majoritet är några ännu levande 428X och 429X från 1995. Några 54XX:or fins väl också kvar, samt 3242 och 3253.

Nacka/Värmdö har väl ett flertal i 18XX, 41XX och 422X, men dessa ryker väl i Augusti.

Nykvarn har (hade?) väl ett par kortvagnar också, samt att det finns (fanns?) tre lågentré-kortvagnar i Keolis 403X-serie, 4033-4035 tror jag det är.


Återigen, jag kommer verkligen sakna dessa bussar, men det är bara att möta den bistra sanningen - dessa är med stor sannolikhet historia snart och i SL-land står man sedan kvar med ett enda stort gäng av B9S, Omnilink, MAN, Solaris, ett gäng dubbeldäckare, Volvo 8900:or och ett stort gäng "fjollor" i nordost...  ::) Säffle 2000 (modellen fyller väl 20 år i år, så då kanske man kan döpa jubileumsmodellen till... Ehm... System 3000? :p) med lågentré och bakmotor (kanske någon variant av mittmotor?), biogastank och normal, boggie och led (dubbelled?  ;D) - då skulle jag bli riktigt lycklig! :D Skall ju inte svära på att det skulle fungera, men drömma kan man ju iaf göra! ;)

Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2011, 01:22:25 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 01:02:26 AM
Vet ej vilka Vegor som du syftar på, om det t.ex. är Nobinas UL-gula eller om vi kanske snackar om de SL-blå rospiggarna.

Jag syftar mestadels på dessa tre på bilderna som jag kört (inkl många av deras syskon). Några i Keolis 57xx-serie har jag aldrig kört. Ej heller de korta f.d. Blekingevagnarna i Nobinas UL-trafik. Jo, en enda vända till Alunda, som dock var för kort tid för att jag skulle hinna "ta in" och bilda mig en åsikt om den individen.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Misc/Danielssons_RYC250_Bodal_2001.jpg)
Köra splitterny Vega på heltid i Jämtland 2001-2002

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Misc/Veolia_2524_Umea_080418.jpg)
Köra f.d. Holmsundskärra på Umeå flygbusslinje, samt extrabuss på linje 1 under 2007-2008.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/UL/Nobina_5437_Arn_101201a.jpg)
F.d. Skånekärra som hamnade tillfälligt i Knutby och som Knutbydepån helt enkelt behöll då den var ljusår bättre än alla andra bussar (Säffle) på depån. En oerhört trevlig vagn även i -15°C vintertid vill jag minnas.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 02:58:13 AM
Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2011, 01:22:25 AM
Jag syftar mestadels på dessa tre på bilderna som jag kört (inkl många av deras syskon). Några i Keolis 57xx-serie har jag aldrig kört. Ej heller de korta f.d. Blekingevagnarna i Nobinas UL-trafik. Jo, en enda vända till Alunda, som dock var för kort tid för att jag skulle hinna "ta in" och bilda mig en åsikt om den individen.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/UL/Nobina_5437_Arn_101201a.jpg)
F.d. Skånekärra som hamnade tillfälligt i Knutby och som Knutbydepån helt enkelt behöll då den var ljusår bättre än alla andra bussar (Säffle) på depån. En oerhört trevlig vagn även i -15°C vintertid vill jag minnas.

Tack för svaret, då förstår jag! :) Gillade verkligen den sista bilden och kunde nästan känna av dom där 15 minusgraderna och sedan snabbt lubba iväg till den väntande varma bussen. Bitande och mörk vinterkväll, men med varm och fin buss i centrum. Kort o gott, en härlig vinterbild! :)
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: yngrot skrivet 26 juli 2011, 08:09:25 AM
Jag har kört många Vega både låg och normalgolvade och bättre buss finns knappt . Det där med lukt känner inte jag igen från de vi fick 2001 och inte var det tränt mellan stolat heller men det är ju en specfråga . På linje 100 Borås-Göteborg rullade en vega från norr som fick mkt kritik för den var trång men som sagt den var beställd sån..

jag säger som Ersa börja bygg dessa igen och även MaxCi .. dock tycker jag att de 8700 vi fick förra året är rätt ok ändå mycket bättre än 8500 för de är inte så mkt att hurra för när det gäller värme ... men 8700 har bra värme   dock lite trång förarplats
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Ersa skrivet 26 juli 2011, 09:17:09 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 01:02:26 AM
Visst, Vegorna i sig är ok - jag gissar på att du har bedömt Vegorna ur förarperspektivet, men för en långbent resenär (däribland mig), så är SL-blå Vegorna tyvärr inga höjdare. Gott om stolar, rätt ok, men man märker snart att det blir rätt så rejält trångt för benen. Ibland har jag hamnat i en näst intill krampaktig ställning med benen och där sitter man sedan fast i ca en timme. När 1220-1222 började rulla på 676, så var dom kanske lite plastigare och lite tristare, men dom hade däremot större utrymme mellan stolarna, så jag kunde sitta där utan att behöva ha knäna i ryggstödet framför.

Märke på passagerarstolar, antal passagerarstolar och därigenom avståndet mellan dem har inget samband med karossmodellen, utan är en ren specningsfråga efter krav från THM. Konststycket att montera in lite för många obekväma stolar med minimalt utrymme mellan dem kan man göra i precis alla bussmodeller.

1220-1222 är specade efter Länstrafiken Södermanlands krav, och de har gissningsvis färre stolar än 57xx-Vegorna.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:46:48 PM
Citat från: bisquit skrivet 24 juli 2011, 20:49:22 PM
Hörru! Calken nu har du väl ändå fått solsting!? Dessa bussar är bland de finaste du kan hitta i Trafik i Sverige! Iaf om du tittar på regionbussar. Å hitills har jag aldrig hört någon klaga på Carrus Vegas, Kvalitet eller att de skramlar mycket!  8)

Jag valde alltid bort Carrus Vega om jag hade möjlighet när dom gick mellan Borås och Göteborg. Tog till och med hellre en Setra som tog 10 minuter längre tid via Bollebygd än satt och fick knäont i en Carrus Vega. Eftersom jag är 185 cm lång sitter jag endera med knäna i hakan eller på snedden så jag tog upp två platser på alla platser utom några fåtal på låggolvsdelen på Vegorna. Enda Carrus-varianten som varit ännu värre på den punkten var Carrus Region. Där var det ståplats som gällde om man var längre än 180 cm. Det är åtminstone lite bättre plats i de nyare Volvo-bussarna. Lite synd faktiskt för bussarna var bra på många andra vis. Lite högt motorljud längst bak men annars inte så mycket skrammel och konstigheter.

Färddiggnällt från mig för idag.  :P 8)
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:50:59 PM
Citat från: yngrot skrivet 26 juli 2011, 08:09:25 AM
Jag har kört många Vega både låg och normalgolvade och bättre buss finns knappt . Det där med lukt känner inte jag igen från de vi fick 2001 och inte var det tränt mellan stolat heller men det är ju en specfråga . På linje 100 Borås-Göteborg rullade en vega från norr som fick mkt kritik för den var trång men som sagt den var beställd sån..

Precis. Usch, den var verkligen inget rolig.

(http://www.ltr-data.se/olof/2010-09-16_Bussbrand_RWD730/Dsc00007.jpg)

Den rullade sedan ett tag på bl a linje 604 Göteborg-Mölnlycke men nu vet jag inte var den tagit vägen. Den var ganska sliten på slutet, mycket trasig inredning och så läckte det in vatten längst bak så man kunde inte sitta längst bak till höger när det regnade.

Titel: SV: En Vega
Skrivet av: mushkot skrivet 26 juli 2011, 13:57:57 PM
Håller med ang kvalitén på vegorna. Vill ni se väl bevarade vegor, kolla på nobinas depå här i Hässleholm. Vissa av dem ser nästan ut att bara ha något år på nacken! Vi har också en vega på vår depå, tyvärr i något sämre skick (men ändå inte så dåligt).
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Stefan P skrivet 26 juli 2011, 14:51:15 PM
Hej

Varför inte Vega körde två stycken igår går helt perfekt, inget skrammel och Ac fungerar.
Kan inte bli bättre.

Allra bäst tyckte jag att Scania 112, 113 var som landsbyggdsbussar.


mvh Stefan P
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: yngrot skrivet 26 juli 2011, 20:58:31 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:46:48 PM
Jag valde alltid bort Carrus Vega om jag hade möjlighet när dom gick mellan Borås och Göteborg. Tog till och med hellre en Setra som tog 10 minuter längre tid via Bollebygd än satt och fick knäont i en Carrus Vega. Eftersom jag är 185 cm lång sitter jag endera med knäna i hakan eller på snedden så jag tog upp två platser på alla platser utom några fåtal på låggolvsdelen på Vegorna. Enda Carrus-varianten som varit ännu värre på den punkten var Carrus Region. Där var det ståplats som gällde om man var längre än 180 cm. Det är åtminstone lite bättre plats i de nyare Volvo-bussarna. Lite synd faktiskt för bussarna var bra på många andra vis. Lite högt motorljud längst bak men annars inte så mycket skrammel och konstigheter.

Färddiggnällt från mig för idag.  :P 8)


Antar du menar de carrus region som B-l köpte 95 men de var specade enligt Älvssborsgtrafiken krav tyvärr, våra Vega var bättre
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juli 2011, 10:56:08 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:46:48 PM
Jag valde alltid bort Carrus Vega om jag hade möjlighet när dom gick mellan Borås och Göteborg. Tog till och med hellre en Setra som tog 10 minuter längre tid via Bollebygd än satt och fick knäont i en Carrus Vega. Eftersom jag är 185 cm lång sitter jag endera med knäna i hakan eller på snedden så jag tog upp två platser på alla platser utom några fåtal på låggolvsdelen på Vegorna. Enda Carrus-varianten som varit ännu värre på den punkten var Carrus Region. Där var det ståplats som gällde om man var längre än 180 cm. Det är åtminstone lite bättre plats i de nyare Volvo-bussarna. Lite synd faktiskt för bussarna var bra på många andra vis. Lite högt motorljud längst bak men annars inte så mycket skrammel och konstigheter.

Färddiggnällt från mig för idag.  :P 8)

Men här har vi ju ett klassiskt "fel vagtntyp på linjen"-bekymmer. En Vega är inte alls den mest optimala bussmodellen för motorvägstrafik med få stopp mellan Göteborg och Borås. På en sådan linje ska det ju helst vara normalgolv och en standard motsvarande turistbuss med gott om utrymme mellan de fällbara stolarna. Och tack vare normalgolven finns det även fler stolar, trots bättre utrymme mellan dem.
Vegan du nämner ovan kan ju mycket väl vara en gammal förortsbuss från andra delar av landet, specad för någon förortslinje med många stopp, stor passageraromsättning under linjen och ytterst få resande längs hela linjen från start- till ändhållplats.

Problemet ovan uppstår när huvudmannen kräver många stolar samt lågentré, men helt gömmer ställa krav på benutrymmen.
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: yngrot skrivet 27 juli 2011, 19:22:07 PM
Vegan Olof tänker på kommer väl från långt norröver om jag minns rätt ..
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juli 2011, 19:30:57 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2011, 19:22:07 PM
Vegan Olof tänker på kommer väl från långt norröver om jag minns rätt ..

Från dåvarande Linjebuss/Connex Holmsundstrafik i Umeå måhända? Runtom Umeå gick det Vegor på rena förortslinjer som var uppåt 2-3 mil långa, och hade flera stopp. Umeå-Vännäs, Umeå-Sävar och Umeå-Holmsund mestadels. Men på linjer uppåt 6 mil som Umeå-Robertsfors, Umeå-Bjurholm och Umeå-Vindeln kördes det sällan Vegor, då dessa förortsbussar helt enkelt inte passade på så långa landsbygdslinjer.

Men när de tjänat ut i Västerbotten och blivit till åren... så flyttas de ner till Västra Götaland och sätts ut på en typ av trafik de inte passat på ens som nya. :-\
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: yngrot skrivet 27 juli 2011, 20:29:54 PM
Jag tror du har rätt Ersa
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Knut skrivet 27 juli 2011, 21:27:05 PM
Kjørt 1 Vega. Varmen var absolutt bra. Motorlyden likeså. Førerstolen var i normal Norgebuss kvalitet. Og ubrukelig. Men likte bussen. Mye bedre enn de andre vi hadde på samme kjøringen om man ser bort fra Arna Scania 113 vi kjørte. vi kjørte noe Ajokki Express og annet Carrus skrammel
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juli 2011, 22:24:08 PM
Citat från: yngrot skrivet 27 juli 2011, 20:29:54 PM
Jag tror du har rätt Ersa

Javisst har Ersa alldeles rätt. Det var åtta Vegor som flyttades från Umeå till Partille för att gå på linje 100 (2569-2576). 2569 såldes sedan till Hallgrens och gick kvar ändå till Veolia tappade trafiken i december i år. De övriga fick annan tjänst och några var ett tag också i Skåne men ett par av dem dök upp igen ibland på linje 100 under hösten 2010. Förutom 2569 byttes de annars ut sommaren 2009 mot ett antal Vest Contrast och fyra Volvo 8700 som blivit övertaliga i Kalmar län. Vestarna är i dag i Skåne och tre av 8700-orna används på linje 700 Borås-Värnamo.



Titel: SV: En Vega
Skrivet av: yngrot skrivet 30 juli 2011, 08:21:42 AM
Då var mitt minne inet helt fel ute. De vi kör med på linje 700 är 2263-2265 om någon inte vet..
Titel: SV: En Vega
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 31 juli 2011, 00:18:38 AM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 juli 2011, 13:50:59 PM
Precis. Usch, den var verkligen inget rolig.

(http://www.ltr-data.se/olof/2010-09-16_Bussbrand_RWD730/Dsc00007.jpg)

Den rullade sedan ett tag på bl a linje 604 Göteborg-Mölnlycke men nu vet jag inte var den tagit vägen. Den var ganska sliten på slutet, mycket trasig inredning och så läckte det in vatten längst bak så man kunde inte sitta längst bak till höger när det regnade.


Senast jag såg den gick den som spårvagnsersättare på linje 5 i Göteborg.

(http://i54.tinypic.com/t5j6f8.jpg)
Terminal G 302 som linje 5 på Östra Hamngatan i Göteborg den 5 juli i år.