(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_10753.jpg)
Sedan kom en 50-åring in, saknad på SBH, första gången i trafik 1961-0320
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_10754.jpg)
(http://www.erret.se/Bussar/Bussbilder/DSH_10758.jpg)
Åtta ägare, vilka?
Vad har ni att berätta om denna buss?
Ja, BXF495 är en intressant buss. Den är en Hägglunds av "BFB"-typ, dvs karossen är byggd på ett chassi som inte är avsett för en dörr framför framaxeln. Under CF:ens första år ville Scania-Vabis nämligen inte sälja frambyggda chassin till svenska karossörer utan man ville sälja sin helbyggda CF i stället. Hägglunds i Örnsköldsvik anpassade då "B"-chassin så att man lyckades klämma in en framdörr i alla fall!
Bussen på bilden tillhörde från början Per Nilsson i Östersund, med reg nr Z505. Den fanns i trafik rätt länge, senare bl a hos Lindqvist i Sala på 70-talet och som skolbuss i Ljusdal på 80-talet.
Citat från: Greger Larsson skrivet 24 juli 2011, 18:21:43 PM
Ja, BXF495 är en intressant buss. Den är en Hägglunds av "BFB"-typ, dvs karossen är byggd på ett chassi som inte är avsett för en dörr framför framaxeln. Under CF:ens första år ville Scania-Vabis nämligen inte sälja frambyggda chassin till svenska karossörer utan man ville sälja sin helbyggda CF i stället. Hägglunds i Örnsköldsvik anpassade då "B"-chassin så att man lyckades klämma in en framdörr i alla fall!
Bussen på bilden tillhörde från början Per Nilsson i Östersund, med reg nr Z505. Den fanns i trafik rätt länge, senare bl a hos Lindqvist i Sala på 70-talet och som skolbuss i Ljusdal på 80-talet.
Det förklarar den svängda framdörren
Trevliga bilder! BXF495 verkar ha saknat bakdörr av bilden att dömma, eller?
Här en annan "BFB" Hägglund från en tidigare tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44710.0
/Peter