Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Möllers skrivet 23 juli 2011, 15:50:58 PM

Titel: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 23 juli 2011, 15:50:58 PM
http://www.youtube.com/watch?v=A_mkPmzgtis&feature=feedu
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:19:18 PM
Separat motor för varje torkare, det måste vara bästa lösningen då jag tycker att stängerna som idag överför kraften från motorerna i de flesta bussar bara bråkar, gnisslar och slamrar.
Men då får vi ju även gå tillbaka till delad framruta som i längden blir billigast för bussägarna eftersom torkarna då går i otakt.
Men nu va det detta med design...................
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: 5783 skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
Varför har de ratten helt rakt och i höjd med hakan i USA? (Jag har sett flera videos på Youtube där de sitter exakt som denna förare gör.)
Det ser inte direkt ergonomiskt ut. Men det är kanske ett ord som inte existerar "over there"?

För övrigt skulle jag bli tokig på att ha de där vindrutetorkarna framför ögonen. Jag blev helt yr i mössan.
Vad var det för fel på den design som Svenska bussar hade, ex Volvo B10 och Scania CN112/113? De hade delad ruta
och två vindrutetorkare som gick i takt.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Citat från: Daniel S skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
Varför har de ratten helt rakt och i höjd med hakan i USA? (Jag har sett flera videos på Youtube där de sitter exakt som denna förare gör.)
Det ser inte direkt ergonomiskt ut. Men det är kanske ett ord som inte existerar "over there"?
Den rattställningen har jag inte tänkt på förut, men den är inte så långt från den tyska, men då ska ratten vara större.
Måste nog provköra innan man kan uttala sig.

Citat från: Daniel S skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
För övrigt skulle jag bli tokig på att ha de där vindrutetorkarna framför ögonen. Jag blev helt yr i mössan.
Vad var det för fel på den design som Svenska bussar hade, ex Volvo B10 och Scania CN112/113? De hade delad ruta
och två vindrutetorkare som gick i takt.

Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: 5783 skrivet 23 juli 2011, 16:54:44 PM
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM

Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.

Design skall inte gå före god funktion och ekonomi. All heder till Danskarna som inte finner sig i detta trams!
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Cyklisten skrivet 23 juli 2011, 20:28:24 PM
Men funktion, ekonomi mm. är ju också några byggstenar som räknas (eller skall räknas) till design som helhet, i alla fall om jag uppfattar ordet rätt. Och så ska man få dessa byggstenar, inklusive själva "estetiska" biten att fungera ihop.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Christer K skrivet 24 juli 2011, 10:35:31 AM
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:19:18 PM
Separat motor för varje torkare, det måste vara bästa lösningen då jag tycker att stängerna som idag överför kraften från motorerna i de flesta bussar bara bråkar, gnisslar och slamrar.
Men då får vi ju även gå tillbaka till delad framruta som i längden blir billigast för bussägarna eftersom torkarna då går i otakt.
Men nu va det detta med design...................
Dessa torkarna verka var tryckluftsdrivna samma typ fanns på Scania CR76 och CR110.
/ Christer K
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Lars skrivet 24 juli 2011, 13:29:23 PM
Citat från: Christer K skrivet 24 juli 2011, 10:35:31 AM
Dessa torkarna verka var tryckluftsdrivna samma typ fanns på Scania CR76 och CR110.
/ Christer K
Två vred som justerade luften till varje torkare, det var nog fler bussar och lastbilar som hade sådant förr i tiden.
Var dom driftsäkra?
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: yngrot skrivet 26 juli 2011, 21:50:05 PM
USA har väl fortfarande lufttorkare ??  Ontario kunde man oxå ställa ratten så högt upp men inte skönt att köra så. De hade oxå luftdrivna torkare vilka funkar rätt bra så länge det finns luft  ;)  men få dem att gå lika snabbt går inte
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 26 juli 2011, 21:58:35 PM
lufttorkare finns väl i scania Lathi väl dom gick i otakt ellerfall.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: yngrot skrivet 26 juli 2011, 22:16:54 PM
Nej de har separat motor till höger och vänster torkare.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 26 juli 2011, 22:22:24 PM
Ska finnas på Youtupe om Scania Lathi ner deras torkare är igång ska se om jag hittar den sen.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Danne B. skrivet 27 juli 2011, 10:46:28 AM
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Den rattställningen har jag inte tänkt på förut, men den är inte så långt från den tyska, men då ska ratten vara större.
Måste nog provköra innan man kan uttala sig.

Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.

Riktigt tråkigt det där att design ska gå före funktion... Liggande torkare funkar ju inte ens bra när bussen är ny, medans stående parallellarmstorkare fungerar utmärkt även när bussen gått 80-100k mil och passerat tioårsstrecket!

//Danne
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Robert T skrivet 27 juli 2011, 13:13:07 PM
Citat från: Danne B. skrivet 27 juli 2011, 10:46:28 AM
Riktigt tråkigt det där att design ska gå före funktion... Liggande torkare funkar ju inte ens bra när bussen är ny, medans stående parallellarmstorkare fungerar utmärkt även när bussen gått 80-100k mil och passerat tioårsstrecket!

//Danne

Instämmer till fullo. Dessutom är det billigare att byta bara en halv vindruta vid stenskott.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juli 2011, 14:16:00 PM
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_0066_Rmo_110712.jpg)

Men även de svenska bussföretagen börjar nu ha detta som mer eller mindre krav (eller starkt önskemål) :D
Nu vill jag även se dessa på en ny B9S i framtiden. :)
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Lars skrivet 28 juli 2011, 00:02:39 AM
Se där! där fanns det en :)
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 02 augusti 2011, 01:01:33 AM
Som desse torkare gör ska dom gå så?

http://www.youtube.com/watch?v=b9yNQmN14aU&feature=related
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Danne B. skrivet 02 augusti 2011, 01:58:14 AM
Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 augusti 2011, 01:01:33 AM
Som desse torkare gör ska dom gå så?

http://www.youtube.com/watch?v=b9yNQmN14aU&feature=related

Dom ser lite flippriga ut! :)

//Danne
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Mikko skrivet 02 augusti 2011, 09:20:23 AM
Hörde att Gamla Uppsala Buss nya MAN-ledbussar som kommer i höst ska ha delad vindruta...
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: lil-sis skrivet 02 augusti 2011, 12:49:07 PM
Stämmer bra det.

Men osynkade torkare slipper vi nog, hoppas jag.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 10 augusti 2011, 23:15:22 PM
Här regnar det hell del med.

http://www.youtube.com/watch?v=ZloWpx5DxxI
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: yngrot skrivet 11 augusti 2011, 16:06:42 PM
Ser underligt ut med hängande torkare . Finns det nån mer än engelska bussar med såna?? Är det en dubbeldäckare ??
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 11 augusti 2011, 16:38:14 PM
Finns i sverige med och i USA Canada.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Lars skrivet 12 augusti 2011, 11:48:44 AM
Här hittade jag en  B9TL med hängande torkare (http://en.wikipedia.org/wiki/File:K_AVBWU32_104_NamCheongSt-1.JPG), men övervåningen saknar torkare.
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Mikko skrivet 12 augusti 2011, 13:45:40 PM
Citat från: yngrot skrivet 11 augusti 2011, 16:06:42 PM
Ser underligt ut med hängande torkare . Finns det nån mer än engelska bussar med såna?? Är det en dubbeldäckare ??

Värdelöst när torkarna vänder i parkeringsläge upptill. Då rinner ju det samlade vattnet ner direkt i förarens synfält igen.  :-\
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Lars skrivet 12 augusti 2011, 16:15:20 PM
Citat från: Mikko skrivet 12 augusti 2011, 13:45:40 PM
Värdelöst när torkarna vänder i parkeringsläge upptill. Då rinner ju det samlade vattnet ner direkt i förarens synfält igen.  :-\
Så är det nog men han som designade bussen och vände vindrutan upp o ner kör inte buss och bryr sig inte om detta :)
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 21 augusti 2011, 04:19:30 AM
Här kan vi snacka om regn skur.

http://www.youtube.com/user/basiling#p/c/E36E0EF4CDC30CB5/7/qquQmrE8vtg
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 24 september 2011, 16:23:14 PM
Kånsigt ljud denna bussen har.
http://www.youtube.com/watch?v=NFAQY4cKnhk&feature=related
Titel: SV: Här regnar det kraftigt.
Skrivet av: Möllers skrivet 17 december 2011, 19:48:41 PM
Har hittat ett annat youtube klipp, så här kan det med så ut på visa bussar ner som sätter igång sina torkare, ser lite kånskigt ut bara..
Tycker ni inte denna hörs nästan som en solaris ganz bussarna vi har i skåne tänker på dom gula bussarna.

http://www.youtube.com/watch?v=_5gNzX8k_K0&feature=related