http://www.youtube.com/watch?v=A_mkPmzgtis&feature=feedu
Separat motor för varje torkare, det måste vara bästa lösningen då jag tycker att stängerna som idag överför kraften från motorerna i de flesta bussar bara bråkar, gnisslar och slamrar.
Men då får vi ju även gå tillbaka till delad framruta som i längden blir billigast för bussägarna eftersom torkarna då går i otakt.
Men nu va det detta med design...................
Varför har de ratten helt rakt och i höjd med hakan i USA? (Jag har sett flera videos på Youtube där de sitter exakt som denna förare gör.)
Det ser inte direkt ergonomiskt ut. Men det är kanske ett ord som inte existerar "over there"?
För övrigt skulle jag bli tokig på att ha de där vindrutetorkarna framför ögonen. Jag blev helt yr i mössan.
Vad var det för fel på den design som Svenska bussar hade, ex Volvo B10 och Scania CN112/113? De hade delad ruta
och två vindrutetorkare som gick i takt.
Citat från: Daniel S skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
Varför har de ratten helt rakt och i höjd med hakan i USA? (Jag har sett flera videos på Youtube där de sitter exakt som denna förare gör.)
Det ser inte direkt ergonomiskt ut. Men det är kanske ett ord som inte existerar "over there"?
Den rattställningen har jag inte tänkt på förut, men den är inte så långt från den tyska, men då ska ratten vara större.
Måste nog provköra innan man kan uttala sig.
Citat från: Daniel S skrivet 23 juli 2011, 16:28:46 PM
För övrigt skulle jag bli tokig på att ha de där vindrutetorkarna framför ögonen. Jag blev helt yr i mössan.
Vad var det för fel på den design som Svenska bussar hade, ex Volvo B10 och Scania CN112/113? De hade delad ruta
och två vindrutetorkare som gick i takt.
Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.
Design skall inte gå före god funktion och ekonomi. All heder till Danskarna som inte finner sig i detta trams!
Men funktion, ekonomi mm. är ju också några byggstenar som räknas (eller skall räknas) till design som helhet, i alla fall om jag uppfattar ordet rätt. Och så ska man få dessa byggstenar, inklusive själva "estetiska" biten att fungera ihop.
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:19:18 PM
Separat motor för varje torkare, det måste vara bästa lösningen då jag tycker att stängerna som idag överför kraften från motorerna i de flesta bussar bara bråkar, gnisslar och slamrar.
Men då får vi ju även gå tillbaka till delad framruta som i längden blir billigast för bussägarna eftersom torkarna då går i otakt.
Men nu va det detta med design...................
Dessa torkarna verka var tryckluftsdrivna samma typ fanns på Scania CR76 och CR110.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 24 juli 2011, 10:35:31 AM
Dessa torkarna verka var tryckluftsdrivna samma typ fanns på Scania CR76 och CR110.
/ Christer K
Två vred som justerade luften till varje torkare, det var nog fler bussar och lastbilar som hade sådant förr i tiden.
Var dom driftsäkra?
USA har väl fortfarande lufttorkare ?? Ontario kunde man oxå ställa ratten så högt upp men inte skönt att köra så. De hade oxå luftdrivna torkare vilka funkar rätt bra så länge det finns luft ;) men få dem att gå lika snabbt går inte
lufttorkare finns väl i scania Lathi väl dom gick i otakt ellerfall.
Nej de har separat motor till höger och vänster torkare.
Ska finnas på Youtupe om Scania Lathi ner deras torkare är igång ska se om jag hittar den sen.
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Den rattställningen har jag inte tänkt på förut, men den är inte så långt från den tyska, men då ska ratten vara större.
Måste nog provköra innan man kan uttala sig.
Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.
Riktigt tråkigt det där att design ska gå före funktion... Liggande torkare funkar ju inte ens bra när bussen är ny, medans stående parallellarmstorkare fungerar utmärkt även när bussen gått 80-100k mil och passerat tioårsstrecket!
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 27 juli 2011, 10:46:28 AM
Riktigt tråkigt det där att design ska gå före funktion... Liggande torkare funkar ju inte ens bra när bussen är ny, medans stående parallellarmstorkare fungerar utmärkt även när bussen gått 80-100k mil och passerat tioårsstrecket!
//Danne
Instämmer till fullo. Dessutom är det billigare att byta bara en halv vindruta vid stenskott.
Citat från: Lars skrivet 23 juli 2011, 16:44:54 PM
Ett svar jag har på detta med design jag fött var för några år sedan på ett av besöken på fabriken i Säffle när inte bussarna längre kunde fås med delad framruta så stog det plötsligt en massa bussar under tillverkning med just delad framruta och vi frågade dåvarande chefen för fabriken som den gången guidade oss varför dessa tillverkades med delad framruta, svaret vi fick.
-Bussarna ska levereras till Danmark och de stönar till sig delad framruta. Vi försöker få dem till att köpa hel framruta för delad framruta stör designen på våra för fina bussar.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_0066_Rmo_110712.jpg)
Men även de svenska bussföretagen börjar nu ha detta som mer eller mindre krav (eller starkt önskemål) :D
Nu vill jag även se dessa på en ny B9S i framtiden. :)
Se där! där fanns det en :)
Som desse torkare gör ska dom gå så?
http://www.youtube.com/watch?v=b9yNQmN14aU&feature=related
Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 02 augusti 2011, 01:01:33 AM
Som desse torkare gör ska dom gå så?
http://www.youtube.com/watch?v=b9yNQmN14aU&feature=related
Dom ser lite flippriga ut! :)
//Danne
Hörde att Gamla Uppsala Buss nya MAN-ledbussar som kommer i höst ska ha delad vindruta...
Stämmer bra det.
Men osynkade torkare slipper vi nog, hoppas jag.
Här regnar det hell del med.
http://www.youtube.com/watch?v=ZloWpx5DxxI
Ser underligt ut med hängande torkare . Finns det nån mer än engelska bussar med såna?? Är det en dubbeldäckare ??
Finns i sverige med och i USA Canada.
Här hittade jag en B9TL med hängande torkare (http://en.wikipedia.org/wiki/File:K_AVBWU32_104_NamCheongSt-1.JPG), men övervåningen saknar torkare.
Citat från: yngrot skrivet 11 augusti 2011, 16:06:42 PM
Ser underligt ut med hängande torkare . Finns det nån mer än engelska bussar med såna?? Är det en dubbeldäckare ??
Värdelöst när torkarna vänder i parkeringsläge upptill. Då rinner ju det samlade vattnet ner direkt i förarens synfält igen. :-\
Citat från: Mikko skrivet 12 augusti 2011, 13:45:40 PM
Värdelöst när torkarna vänder i parkeringsläge upptill. Då rinner ju det samlade vattnet ner direkt i förarens synfält igen. :-\
Så är det nog men han som designade bussen och vände vindrutan upp o ner kör inte buss och bryr sig inte om detta :)
Här kan vi snacka om regn skur.
http://www.youtube.com/user/basiling#p/c/E36E0EF4CDC30CB5/7/qquQmrE8vtg
Kånsigt ljud denna bussen har.
http://www.youtube.com/watch?v=NFAQY4cKnhk&feature=related
Har hittat ett annat youtube klipp, så här kan det med så ut på visa bussar ner som sätter igång sina torkare, ser lite kånskigt ut bara..
Tycker ni inte denna hörs nästan som en solaris ganz bussarna vi har i skåne tänker på dom gula bussarna.
http://www.youtube.com/watch?v=_5gNzX8k_K0&feature=related