Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: rengmark skrivet 23 juli 2011, 11:32:22 AM

Titel: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 23 juli 2011, 11:32:22 AM
Från och med idag går det att söka resor i SLs reseplanerare för hösttidtabellens första giltighetsdag 22 augusti. Jag försökte hitta några nyheter men har inte lyckats ännu.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 24 juli 2011, 22:34:05 PM
Jag har nu hittat några. Ändrad linjesträckning för linje 509, 520, 525 och 540. Ny linje 721X Riksten-Tullinge.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 24 juli 2011, 23:18:49 PM
På vilket sätt läggs 509 om?  ???

Förresten har jag hört att Keolis ska köra turer på 644 och 658 från hösten. Är inte 658 en lokallinje i Norrtälje? Verkar skumt.  :D
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 23:42:26 PM
509 har letts om via Frösunda, men i vintertabellen så verkade ej dessa nya hållplatser vara nämnda, så då kanske den återfår den gamla sträckningen. 644 vet jag ej hur det är tänkt, men 658 har, i vintertabellen, tre morgonturer, som går från ordinarie sluthållplats Solbacka till Norrtälje busstn och som därefter skyltar om till 676, men som dock endast går till Danderyds sjukhus. Gissar på att det kan vara dessa tre turer som isf Keolis tar.

658-turerna är då följande, med avg. från Solbacka kl. 05:55, 06:21 och 06:59, med resp. ank. tider vid Norrtälje busstn: 06:04, 06:30 samt 07:09.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juli 2011, 23:58:20 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 23:18:49 PM
Förresten har jag hört att Keolis ska köra turer på 644 och 658 från hösten. Är inte 658 en lokallinje i Norrtälje? Verkar skumt.  :D

Jag har hört att Keolis ska köra 644+625. Plustecken pga att dessa linjer numera i princip räknas som en enda linje, då alla avgångar i båda riktningar knyts ihop i Söderhall. Fyra södergående avgångar på 644+625 på morgonen, samt fyra norrgående avgångar på 625+644 på eftermiddagen.
Möjligtvis kanske Keolis Norrort kan matcha några 620/621:or för att minska antalet tomkörningar precis hela vägen upp till Mora vägskäl på morgonen, samt från samma plats under eftermiddagen. Kanske kan även detta leda till dubbel vinst, dvs att Nobina Norrtälje slipper ifrån någon enkelriktad linje med tomkörning åt andra hållet.

Får man gissa att det blir depån i Åkersberga som får ta hand om 644+625. Det har ju redan talats om att just Åkersbergadepån ska köra 620 och/eller 621 i höst, med nyare bussar som klarar Norrtäljekraven (RME, alkolås etc)
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 juli 2011, 00:13:54 AM
Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 23:18:49 PM
På vilket sätt läggs 509 om?  ???

Förresten har jag hört att Keolis ska köra turer på 644 och 658 från hösten. Är inte 658 en lokallinje i Norrtälje? Verkar skumt.  :D

Allt kan väl hända om det passar sig - men i sådana fall nog inte kopplat till 644, utan merutnyttjar någon regleringstid vid Norrtälje på 620/621 - som man ju redan har visst produktionsutbyte kring. Men det låter lite väl kreativt för att vara ett produktionsutbyte mellan två olika operatörer kanske?

I annat fall skulle det ju kunna gälla 659 - den lilla snutten vid Riala som nog har något omlopp gemensamt med 644 eller 620. Avgången från Mora Vägskäl klockan 7.15 på 644 (förra vintertidtabellen - har inte kontrollerat om det är samma), passar utmärkt med att först köra morgonturen från Sättra på linje 659, exempelvis. En liten tur som annars är svår att tursätta på något bra sätt...
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 25 juli 2011, 01:21:26 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 25 juli 2011, 00:13:54 AM
Allt kan väl hända om det passar sig - men i sådana fall nog inte kopplat till 644, utan merutnyttjar någon regleringstid vid Norrtälje på 620/621 - som man ju redan har visst produktionsutbyte kring. Men det låter lite väl kreativt för att vara ett produktionsutbyte mellan två olika operatörer kanske?

I annat fall skulle det ju kunna gälla 659 - den lilla snutten vid Riala som nog har något omlopp gemensamt med 644 eller 620. Avgången från Mora Vägskäl klockan 7.15 på 644 (förra vintertidtabellen - har inte kontrollerat om det är samma), passar utmärkt med att först köra morgonturen från Sättra på linje 659, exempelvis. En liten tur som annars är svår att tursätta på något bra sätt...

Linje 659 avgår från Sättra 06:39, och ankommer Riala kyrka 06:49.
Från hpl Riala kyrka passerar först linje 644 kl 07:04, med riktning mot Ledinge trafikplats, Rö och Söderhalls trafikplats.
Därefter passerar linje 620 åt andra hållet kl 07:07, med riktning mot Bergshamra, Mora vägskäl och Norrtälje.

På kvällen avgår linje 659 kl 18:05 från Riala kyrka mot Sättra.
Då har linje 620 från Norrtälje passerat Riala kyrka kl 17:57, och 644 från Söderhall och Ledinge passerade kl 18:03.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Göran B skrivet 25 juli 2011, 11:45:02 AM
509:ans hållplatser är oförändrad så vitt jag kan se. Omläggningen via Frösunda skedde vid övergång till sommartidtabell och är kvar i vintertidtabellen.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 juli 2011, 12:55:53 PM
Citat från: Ersa skrivet 25 juli 2011, 01:21:26 AM
Linje 659 avgår från Sättra 06:39, och ankommer Riala kyrka 06:49.
Från hpl Riala kyrka passerar först linje 644 kl 07:04, med riktning mot Ledinge trafikplats, Rö och Söderhalls trafikplats.
Därefter passerar linje 620 åt andra hållet kl 07:07, med riktning mot Bergshamra, Mora vägskäl och Norrtälje.

På kvällen avgår linje 659 kl 18:05 från Riala kyrka mot Sättra.
Då har linje 620 från Norrtälje passerat Riala kyrka kl 17:57, och 644 från Söderhall och Ledinge passerade kl 18:03.
Passar alltså perfekt att först köra 659 från Sättra 06:39, till Riala Kykra 06:49, tomkörning till Mora vägskäl, och därifrån som 644 klockan 07:04. Så msåte nästan turen vara upplagd (annars krävs det nog ett extra omlopp i dimensionerad tid) - sedan är frågan om Keolis eller Nobina kör den turen förstås...
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 03:02:10 AM
För nyfikna, så kan jag härmed meddela att Keolis, efter kort frånvaro, har hittat tillbaka till Norrtälje. Idag skymtades nämligen Keolis 6629 på busstationen skyltad 621 mot Åkersberga.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Bussmicke skrivet 26 juli 2011, 09:55:02 AM
Citat från: rengmark skrivet 24 juli 2011, 22:34:05 PM
Ny linje 721X Riksten-Tullinge.

Ny direktbuss, skulle tippa det rullar som gamla 721 gjorde förr direkt till Tullinge station, endast rusningsriktning.
Rusningstid, varannan buss buss från Riksten heter 721X
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: MrX skrivet 26 juli 2011, 13:06:48 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 03:02:10 AM
För nyfikna, så kan jag härmed meddela att Keolis, efter kort frånvaro, har hittat tillbaka till Norrtälje. Idag skymtades nämligen Keolis 6629 på busstationen skyltad 621 mot Åkersberga.

Riktigt så enkelt är det inte, nästan varannan tur körs av Nobina respektive Keolis. De omlopp som startar i Åkersberga på 620 och 621 körs av Keolis medan omlopp som startar i Norrtälje på samma linjer körs av Nobina.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2011, 14:49:17 PM
En annan stor sak som kommer att hända augusti-oktober är att alla "insatståg"förutom 15-min trafiken
på linjen StockholmC-Kungsängen/Bålsta kommer att vara inställda p g av arbeten med Citybanan.
(och redan nu är ena bron vid Tomteboda riven vilket medför enkelspår på sträckan Karlberg-Sundbyberg(Huvudsta)).
Detta kommer att medföra extra förstärkningstrafik från Kungsängen/Jakobsberg/Spånga till Tensta(?).
Vem kommer att vara"ansvarig utövare"för denna ersättningstrafik?/Ulf
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Bussföraren skrivet 26 juli 2011, 15:48:04 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2011, 14:49:17 PM
En annan stor sak som kommer att hända augusti-oktober är att alla "insatståg"förutom 15-min trafiken
på linjen StockholmC-Kungsängen/Bålsta kommer att vara inställda p g av arbeten med Citybanan.
(och redan nu är ena bron vid Tomteboda riven vilket medför enkelspår på sträckan Karlberg-Sundbyberg(Huvudsta)).
Detta kommer att medföra extra förstärkningstrafik från Kungsängen/Jakobsberg/Spånga till Tensta(?).
Vem kommer att vara"ansvarig utövare"för denna ersättningstrafik?/Ulf

Stockholmståg har ju avtal med Nobina så det är väl en bra gissning
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ted Selander skrivet 26 juli 2011, 19:39:53 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 26 juli 2011, 03:02:10 AM
För nyfikna, så kan jag härmed meddela att Keolis, efter kort frånvaro, har hittat tillbaka till Norrtälje. Idag skymtades nämligen Keolis 6629 på busstationen skyltad 621 mot Åkersberga.

Frånvaron var noll dagar, utbytet började redan den 27 juni.

/Ted
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Andreas91 skrivet 27 juli 2011, 00:08:58 AM
Citat från: Ted S skrivet 26 juli 2011, 19:39:53 PM
Frånvaron var noll dagar, utbytet började redan den 27 juni.

/Ted

Ahh... Det visste jag inte. Tack för info...   ::)
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 27 juli 2011, 01:10:04 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 juli 2011, 14:49:17 PM
En annan stor sak som kommer att hända augusti-oktober är att alla "insatståg"förutom 15-min trafiken
på linjen StockholmC-Kungsängen/Bålsta kommer att vara inställda p g av arbeten med Citybanan.
(och redan nu är ena bron vid Tomteboda riven vilket medför enkelspår på sträckan Karlberg-Sundbyberg(Huvudsta)).
Detta kommer att medföra extra förstärkningstrafik från Kungsängen/Jakobsberg/Spånga till Tensta(?).
Vem kommer att vara"ansvarig utövare"för denna ersättningstrafik?/Ulf

Linje 561 får förstärkt trafik och det blir en ny linje 159 mellan Spånga och Centralen via Ulvsunda och Fridhemsplan i högtrafik. Vet ej operatör.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 juli 2011, 01:27:19 AM
Citat från: Ted S skrivet 26 juli 2011, 19:39:53 PM
Frånvaron var noll dagar, utbytet började redan den 27 juni.

/Ted

Kör man detta produktionsbyte för att spara tomkörningar?
Samma variant som 742/783 på sin tid?
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Bussföraren skrivet 27 juli 2011, 04:31:05 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 juli 2011, 01:27:19 AM
Kör man detta produktionsbyte för att spara tomkörningar?
Samma variant som 742/783 på sin tid?

och 823/783
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ted Selander skrivet 27 juli 2011, 10:55:58 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 27 juli 2011, 01:27:19 AM
Kör man detta produktionsbyte för att spara tomkörningar?
---
Helt korrekt slutsats!

/Ted
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 27 juli 2011, 11:55:12 AM
Citat från: rengmark skrivet 27 juli 2011, 01:10:04 AM
ny linje 159 mellan Spånga och Centralen via Ulvsunda och Fridhemsplan i högtrafik. Vet ej operatör.

Äntligen! Har länge undrat varför det inte finns någon direktlinje från västerort, kul om Nobina Lunda får den. Råsta har ju så många direktlinjer och Kallhäll har 561. Var står det något om denna? Synd om den bara existerar under pendeltågens utglesning...
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 27 juli 2011, 12:04:06 PM
Citat från: rengmark skrivet 27 juli 2011, 01:10:04 AM
Linje 561 får förstärkt trafik och det blir en ny linje 159 mellan Spånga och Centralen via Ulvsunda och Fridhemsplan i högtrafik. Vet ej operatör.
Linje 159 startar 22 augusti och angör hållplatserna Gamla Bromstensvägen, Bromma handelscenter, Grenvägen, Fridhemsplan och Scheelegatan(Fleminggatan) på sin väg från Spånga till Centralen. Restid hela sträckan 50 minuter. Turtäthet 7½ minut på morgonen och 10 minuter på eftermiddagen. Går bara i rusningsriktning.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 27 juli 2011, 15:07:10 PM
Citat från: rengmark skrivet 27 juli 2011, 12:04:06 PM
Linje 159 startar 22 augusti och angör hållplatserna Gamla Bromstensvägen, Bromma handelscenter, Grenvägen, Fridhemsplan och Scheelegatan(Fleminggatan) på sin väg från Spånga till Centralen. Restid hela sträckan 50 minuter. Turtäthet 7½ minut på morgonen och 10 minuter på eftermiddagen. Går bara i rusningsriktning.

Oj, så få hållplatser och mycket körtid (beroende på kösituationen förstås). Vet du om den försvinner i oktober?
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ted Selander skrivet 27 juli 2011, 17:15:17 PM
Linje 540 får delvis ny körväg mellan Hallonbergen och Ulriksdal, i och med att Nya Järvastaden börjar trafikeras.

/Ted
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 31 juli 2011, 00:59:27 AM
Nu finns flertalet linjetidtabeller åtkomliga på nätet.
Linje 159 går bara till 7 oktober, http://sl.se/ficktid/vinter/v159.pdf (http://sl.se/ficktid/vinter/v159.pdf)
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: at1981 skrivet 31 juli 2011, 09:22:35 AM
Hej!


Syftar t.ex. på denna tabell: (Nr 1) http://sl.se/ficktid/vinter/v437.pdf

(Nr 2) http://sl.se/ficktid/vinter/v438.pdf
(Nr 3) http://sl.se/ficktid/vinter/v439.pdf


---
Tycker det är synd att SL tagit ett steg bakåt i utvecklingen, att kunden nu i detta fallet måste läsa tre separata tidtabeller istället för en enda för att se samtliga turer mellan t.ex. Slussen - Ängsvik och omvänt.


***
(Nr 1) http://sl.se/ficktid/vinter/v436.pdf
(Nr 2) http://sl.se/ficktid/vinter/v46162.pdf

I denna måste kunden läsa i två olika tidtabeller för att se samtliga förbindelser mellan Slussen och Saltarö, också en försämring sedan tidigare.


---
SL hade en positiv utveckling som blev en avveckling igen tyvärr, för förr hade man ju inte samlingstidtabeller heller.
Samlingstidtabeller är bra, och under lättar för kunden som läser.


-*-*-*
Se här, nuvarande tidtabeller redovisas samtliga turer Slussen - Ängsvik och omvänt samt SLussen - Saltarö och omvänt.

Slussen - Ängsvik t/r: (Syftar då på den sträcka där linje 437 - 439 har gemensam linjesträckning)
http://sl.se/ficktid/sommar/s437.pdf

Slussen - Saltarö t/r: (Syftar då på den sträcka där linje 436 och 462 har gemensam linjesträckning)
http://sl.se/ficktid/sommar/s43662.pdf
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Bussföraren skrivet 31 juli 2011, 09:28:45 AM
Det är knappast SL du ska skylla på :-)  Förändringen beror nog på operatörsbytet då tidtabellslayouten numera lär göras av Keolis tabellmakare
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 31 juli 2011, 20:20:27 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 31 juli 2011, 09:28:45 AM
Det är knappast SL du ska skylla på :-)  Förändringen beror nog på operatörsbytet då tidtabellslayouten numera lär göras av Keolis tabellmakare
Fast det är ju ändå SL som ska ställa upp kraven för hur tidtabellerna ska se ut. Tyvärr är man dock inte så intresseerad av sådant på SL, utan låter operatörerna göra som man vill med den saken.

Det tråkiga med att man nu verkar ha tagit bort alla samlingstabeller är att det blir en rad protester till SL och sedan kommer de ändå att finnas i nästa års tidtabell. Det är så det brukar bli.

Jag är dock förvånad att man inte från SL:s sida förstår marknadsföringsvärdet av tidtabeller. Till vardags är det förstås många som använder reseplanerare och annat, men att kunna visa på ett samlat utbud och att bussarna går ofta är ett otroligt bra sätt att marknadsföra kollektivtrafiken på. Att som exempelvis Nobina nu till Nortälje tryckt upp en förenklad minitidtabell i visitkortsstorlek på 676 är ett utmärkt sätt att sprida budskapet på och för den delen också rätt praktiskt  och går mycket fortare än att leta fram appen och söka på Internet...
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2011, 21:48:10 PM
I Norrtäljes tidtabeller hittar man en hållplats som heter "Campus Roslagen" 4 min söder om Norrtälje busstation.
Är det dagens hållplats "Stockholmsvägen" vid södra infarten som ska få nytt namn igen?

Ännu längre tillbaka (knappt 4-5 år sen) hette den väl "Kustvägen"?
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: at1981 skrivet 31 juli 2011, 22:41:45 PM
Hej!


"Campus Roslagen" är en liten bussterminal i miniatyr som är / var under byggnad i förra veckan som är belägen till vänster om huvudleden (riktning norrut) i närheten av den nybyggda rondellen vid södra änden av det nya vägbygget väster om staden.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Calipo skrivet 12 augusti 2011, 09:51:25 AM
Hej!

Jag är ny här på Forumet och tänkte bidra med två tidtabellsnyheter som jag har hittat:

160 får ökad turtäthet i rusningstrafiken. Mellan GUP och ÅSB går buss var 4e minut på morgonen och var 5e minut på eftermiddagen. Turerna som går LIH-ÅSB-GUP (med kortvagn) läggs in mellan dessa turer. Det gör alltså att det stundtals är 2-3 minuter mellan bussarna i rusningen. Detta är bra då kortvagnarna på 160 ofta blir väldigt trånga i rusningen.

Linje 848 får lite ökad turtäthet i "rusningen". Buss varje halvtimme före 18.

172 och 173 tycker jag verkar som att de får viss utökning av turtätheten och trafik senare på kvällen.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: virtual1 skrivet 12 augusti 2011, 10:52:34 AM
Citat från: Calipo skrivet 12 augusti 2011, 09:51:25 AM
Hej!

Jag är ny här på Forumet och tänkte bidra med två tidtabellsnyheter som jag har hittat:

160 får ökad turtäthet i rusningstrafiken. Mellan GUP och ÅSB går buss var 4e minut på morgonen och var 5e minut på eftermiddagen. Turerna som går LIH-ÅSB-GUP (med kortvagn) läggs in mellan dessa turer. Det gör alltså att det stundtals är 2-3 minuter mellan bussarna i rusningen. Detta är bra då kortvagnarna på 160 ofta blir väldigt trånga i rusningen.


Men 160 har bra länge körts med 2-3 minuter mellan bussarna, räknade som mest tror jag till 22 bussar på en timme under morgonrusningen som
avgick för ett par år sen/förra året, så ingen nyhet. Däremot är det ju givet färre bussar i rusningen under sommaren, så på det sättet ser det ju ut som en ökning i vintertidtabellen.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: F.Å skrivet 12 augusti 2011, 11:27:00 AM
Kan väl bidraga med en nyhet från Järfällas hösttabell då:
Linje 550 (Jakobsberg-Viksjö-(Barkarby-)Tensta Allé) upphör och ersätts av förändrad linjesträckning på 546 som dras via Byleden-Bergslagsvägen-Hjulsta -Tensta till E18 och vidare ordinarie sträckning till Karolinska Institutet.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 augusti 2011, 12:26:27 PM
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2011, 10:52:34 AM
Men 160 har bra länge körts med 2-3 minuter mellan bussarna, räknade som mest tror jag till 22 bussar på en timme under morgonrusningen som
avgick för ett par år sen/förra året, så ingen nyhet. Däremot är det ju givet färre bussar i rusningen under sommaren, så på det sättet ser det ju ut som en ökning i vintertidtabellen.

Ja nu blir det 19 (15 led och 4 normal). Vi få hoppas att Nybodas 12 Scanior (OmniLink) tursätts i första hand på ledvagnsomloppen, det kan nog inte undvikas att det kommer att vråla fram Volvo B9S, som också kommer att finnas i Nyboda (det ska bli 29 st. så småningom). OmniCity är det slut med från ca. oktober.

/Ted
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 augusti 2011, 18:46:56 PM
Citat från: virtual1 skrivet 12 augusti 2011, 10:52:34 AM
Men 160 har bra länge körts med 2-3 minuter mellan bussarna, räknade som mest tror jag till 22 bussar på en timme under morgonrusningen som
avgick för ett par år sen/förra året, så ingen nyhet. Däremot är det ju givet färre bussar i rusningen under sommaren, så på det sättet ser det ju ut som en ökning i vintertidtabellen.
Nja, inte tidtabellslagda iaf - det har varit var 4:e minut de senaste åren i morgonrusningen och jag tror aldrig man haft tätare än var 5:e  minut i eftermiddagsrusningen. Tillsammans med 164 har det ju förvisso varit något tätare trafik och dessa avgångar har väl i regel lagts för att kunna hjälpa turerna med normalbussar på sista gemensamma sträckan till Gullmarsplan. Däremot har det ju till och från väl alltid förekommit viss förstärkning i morgonrusningen...


Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 13 augusti 2011, 20:10:12 PM
Citat från: F.Å skrivet 12 augusti 2011, 11:27:00 AM
Kan väl bidraga med en nyhet från Järfällas hösttabell då:
Linje 550 (Jakobsberg-Viksjö-(Barkarby-)Tensta Allé) upphör och ersätts av förändrad linjesträckning på 546 som dras via Byleden-Bergslagsvägen-Hjulsta -Tensta till E18 och vidare ordinarie sträckning till Karolinska Institutet.
Det går utför. Linje 546 var en av de fyra första direktbusslinjerna. På sträckan Karolinska-Jakobsberg kommer man nu upp i en körtid på hela 1 timme och 19 minuter. 
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: virtual1 skrivet 14 augusti 2011, 16:47:45 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 augusti 2011, 18:46:56 PM
Nja, inte tidtabellslagda iaf - det har varit var 4:e minut de senaste åren i morgonrusningen och jag tror aldrig man haft tätare än var 5:e  minut i eftermiddagsrusningen. Tillsammans med 164 har det ju förvisso varit något tätare trafik och dessa avgångar har väl i regel lagts för att kunna hjälpa turerna med normalbussar på sista gemensamma sträckan till Gullmarsplan. Däremot har det ju till och från väl alltid förekommit viss förstärkning i morgonrusningen...




Tidtabellslagda absolut! Kollade man på en hållplatstidtabell för 160 fick knappt tiderna plats, så många avgångar var det på en timme!
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Martin S skrivet 14 augusti 2011, 19:07:02 PM
(http://web.comhem.se/str/m/linje160.jpg)
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Andreas91 skrivet 16 augusti 2011, 13:58:25 PM
I en annan del av Stor-Stockholm, i Norrtälje kommun, så har man gjort reduceringar av trafiken på en linje som redan har väldigt få turer, nämligen 652. Linjen har idag 2 vardagsturer (tre på fredagar), två på lördagar samt en på söndagar. Visst, det kanske är mycket jämfört med andra linjer i landet, men...

Förändringen innebär att söndagsturen dras in 7/10 - 18/4 nästa år. Långsamt försämrande av trafiken tills det blir nedläggning alt. att det blir en ny linje a la modell 625? Nej, just det - 652 har ju ingen alternativlinje på en stor del av sträckan Röksta - Byle Vägskäl och rusningslinje blir kanske inget alternativ... Man blir och mer beroende av bil eller annat fordon för att kunna leva däruppe.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Karsten skrivet 16 augusti 2011, 16:43:15 PM
Men är du säker på att du inte blandar ihop 652 med någon annan linje nu. Jag vill minnas att det är just detta utbud 652 har haft i typ 20 år.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 augusti 2011, 17:14:00 PM
Förra året drogs den sena fredagsturen respektive söndagsturen in först den 8 november - så det är en månads försämring. Vad nu motivet till detta kan ha varit, låter faktiskt lite konstigt, kanske bara tryckfelsnisse som varit framme? - andra linjer går ju i andra trafikområden fram till 7 november även i år (om än trafiken uppstartas lite olika tider i olika trafikområden av någon konstig anledning).

Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 augusti 2011, 01:28:09 AM
Citat från: Karsten skrivet 16 augusti 2011, 16:43:15 PM
Men är du säker på att du inte blandar ihop 652 med någon annan linje nu. Jag vill minnas att det är just detta utbud 652 har haft i typ 20 år.

Stäämer så bra så, 652 har alltid haft samma utbud vad jag kan minnas.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Andreas91 skrivet 18 augusti 2011, 18:24:55 PM
Mycket möjligt att det är så när det gäller 652. Det kanske bara är jag som har ett minne av att man bl.a. hade 4 vardagsturer en gång i tiden... Hur som, utbudet är på ren svenska ganska risigt.  :-\
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 19 augusti 2011, 00:14:22 AM
Idag har SL lagt ut en längre sammanställning på sin hemsida över förändringarna på måndag. http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/)
Men man undrar om SL har någon trafikplanering kvar. Egentligen är det väldigt få förändringar i sådant stort område.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 00:52:47 AM
Citat från: rengmark skrivet 19 augusti 2011, 00:14:22 AM
Idag har SL lagt ut en längre sammanställning på sin hemsida över förändringarna på måndag. http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/ (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/)

Norrtälje:
Men när ska det komma ut en vanlig linjekarta för Norrtälje stadstrafik? Senast jag såg en sådan i en tidtabell var omkring 2004 eller kanske så sent som 2005. Jag har aldrig fått grepp över vilka vägar Norrtälje stadsbusslinjer går på, pga avsaknaden av en helt vanlig karta.

Den dagen jag blir akut utkommenderad på en sån linje blir det intressant! Visst kan jag säkert gräva fram kartor via Nobina Norrtälje i så fall, men hur göra om man som enbart resenär och nyinflyttad i staden vill veta mera?
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 00:56:55 AM
Citat från: at1981 skrivet 31 juli 2011, 22:41:45 PM
Hej!

"Campus Roslagen" är en liten bussterminal i miniatyr som är / var under byggnad i förra veckan som är belägen till vänster om huvudleden (riktning norrut) i närheten av den nybyggda rondellen vid södra änden av det nya vägbygget väster om staden.

Enligt denna länk (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/) är det hpl Stockholmsvägen som ska byta namn till Campus Roslagen.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 07:52:39 AM
Citat från: Ersa skrivet 19 augusti 2011, 00:56:55 AM
Enligt denna länk (http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Nya-tider-och-andra-nyheter-i-SL-trafiken/) är det hpl Stockholmsvägen som ska byta namn till Campus Roslagen.
Frågan är väl snarare om 676 får hållplatsläge vid terminalen, eller om man får gå till/från terminalen för att byta till de andra roslagsbussarna. Tycker dock de vettiga är att den går via terminalen, vilket också sagts tidigare att den ska göra.

Du får nog inte ta SL:s trafiknyhetsinformation på så mycket allvar. Det är ju inte några som kan trafiken som skriver de där texterna till webben (till skillnad från hos UL)
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 19 augusti 2011, 15:26:40 PM
Jag undrar hur populär linje 159 kommer att bli. 50 min för att ta sig mellan Spånga stn och Centralen när pendeln tar 12 min i vanliga fall? 35 min till Fridhemsplan är ju iofs lite vettigare. Man kanske räknar med att en hel del folk ska kliva på vid Gamla Bromstensvägen och Bromma handelscenter istället?
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 16:25:05 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 19 augusti 2011, 15:26:40 PM
Jag undrar hur populär linje 159 kommer att bli. 50 min för att ta sig mellan Spånga stn och Centralen när pendeln tar 12 min i vanliga fall? 35 min till Fridhemsplan är ju iofs lite vettigare. Man kanske räknar med att en hel del folk ska kliva på vid Gamla Bromstensvägen och Bromma handelscenter istället?
Den kommer nog vara rätt underutnyttjad. Känns mer som att man gör något för att kunna säga att man gjort något...Men det är klart till/från Fridhemsplan gör väl bussen en viss nytta (förstår egentligen inte varför den fortsätter till Centralen - kostar ju ett antal omlopp extra - men man vill väl ha ett alternativ till gröna linjen som ju kommer vara rätt tungt belastad till dess blåa linjen går till Kungsträdgården.

Att åka pendeln mellan spånga och sundbyberg, byta till tunnelbana till Fridhemsplan - en resa som nog lätt kommer upp iaf 25 minuter med väntetider, där finns ju en konkurrensmöjlighet. Men risken är väl att bussen fastnar i köer. Är det något som börjar direkt i augusti så är det väl dem, särskilt som inte alla vägarbeten är klara...

Det allra bästa hade förstås varit att ha en expressbuss utan stopp mellan Hjulsta eller Tensta och Spånga station. En sådan buss skulle inte behöva ta mer än 5 minuter. Innebär ju dock ett byte till. Men skulle å andra sidan kunna ha passning till/från samtliga tunnelbaneavgångar. Problemet är bara att det är så svårt för pendlare att "hitta" en sådan resväg. Så det är nog svårt att få resenärerna att ta en sådan "omväg", när det rör sig om en sådan kort tid för omläggning.

Resmönstret till Spånga är ju dock så att flertalet bussar etc ju kommer in från bostadsområdena mellan Spånga och Vällingby framförallt. Och den andra delen från Järvafältet, den tredje Bromsten. För flertalet blir väl resultatet om det blir för trångt att man åker bussarna åt andra hållet istället (alltså till resp. tunnelbanestation Hjulsta/Tensta/Rinkeby/Rissne, Vällingby och till viss del Hässelby Gård), så i slutändan kanske det är till dem man skulle behöva ha förstärkning istället. Tror att framförallt gröna linjen kommer att få ökat resande under perioden ifall pendeltrafiken fungerar för dåligt. Att man inte kan köra fler tåg beror ju också på att ett spår är borta - så det är ju inte bara färre avgångar - det blir ju mycket mer störningskänsligt också...Och då är nog det naturliga för de flesta att ta tunnelbanan istället - inte leta efter en ersättningsbuss...
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 19 augusti 2011, 16:36:05 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 16:25:05 PMOch då är nog det naturliga för de flesta att ta tunnelbanan istället - inte leta efter en ersättningsbuss...

Ja det kan jag intyga. De gånger som pendeln står still så brukar folk leta sig till bussarna mot Brommaplan, Rissne och Vällingby. Då blir det trångt.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Davil skrivet 20 augusti 2011, 15:05:12 PM
Citat från: rengmark skrivet 13 augusti 2011, 20:10:12 PM
Det går utför. Linje 546 var en av de fyra första direktbusslinjerna. På sträckan Karolinska-Jakobsberg kommer man nu upp i en körtid på hela 1 timme och 19 minuter. 

För att vara en busslinje med mycket få resenärer till/från Solna och Karolinska och samtidigt en väldigt dyr linje i drift där i princip  varje avgång kräver sin egen unika buss så är det väl ändock ganska fantastiskt att linje 546 fortfarande överhuvudtaget finns. Att restiden förlängts beror kanske inte främst på nya körvägen via Tensta som bara tar ett par minuter utan är snarare en anpassning av tidtabellen till verkligheten och de problem med köer på vägnätet söder om Tensta vid Bankhuset där 20 minuters förseningar med 546 varit mer regel än undantag de senaste åren... Att slå ihop 546 med den lika illa utnyttjade 550 är kanske ett sätt att minska förlusten för skattekollektivet av att driva dessa linjer och istället fördela om pengarna dit de ger större nytta. Exempelvis har linje 541, 543 och 567 fått fler avgångar...
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 15:09:24 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 07:52:39 AM
Frågan är väl snarare om 676 får hållplatsläge vid terminalen, eller om man får gå till/från terminalen för att byta till de andra roslagsbussarna. Tycker dock de vettiga är att den går via terminalen, vilket också sagts tidigare att den ska göra.

Du får nog inte ta SL:s trafiknyhetsinformation på så mycket allvar. Det är ju inte några som kan trafiken som skriver de där texterna till webben (till skillnad från hos UL)

"De andra Roslagsbussarna"? Ska vissa linjer utgå från denna hållplats/station/terminal?
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Nico skrivet 20 augusti 2011, 16:18:05 PM

Citat från: Davil skrivet 20 augusti 2011, 15:05:12 PM
För att vara en busslinje med mycket få resenärer till/från Solna och Karolinska och samtidigt en väldigt dyr linje i drift där i princip  varje avgång kräver sin egen unika buss så är det väl ändock ganska fantastiskt att linje 546 fortfarande överhuvudtaget finns. Att restiden förlängts beror kanske inte främst på nya körvägen via Tensta som bara tar ett par minuter utan är snarare en anpassning av tidtabellen till verkligheten och de problem med köer på vägnätet söder om Tensta vid Bankhuset där 20 minuters förseningar med 546 varit mer regel än undantag de senaste åren... Att slå ihop 546 med den lika illa utnyttjade 550 är kanske ett sätt att minska förlusten för skattekollektivet av att driva dessa linjer och istället fördela om pengarna dit de ger större nytta. Exempelvis har linje 541, 543 och 567 fått fler avgångar...

550 hade nog haft ett bättre kundunderlag (liksom även 540) om de hade fått fortsätta ned till Spånga. Att det inte finns en bra bussförbindelse mellan Spånga och den östa delen av Järfälla är lite väl bökigt i många fall. Terminalen vid Spånga är sedan på tok för trång redan med dagens trafik varför både 159 och eventuell övrig ny trafik dit kommer definitivt att spä på problemtiken vad gäller angöring, uppställning etc.

Vad gäller högtrafiklinjer överlag så har de flesta av dem sedan generella problem med att de lätt fastnar i trafiken, särskilt som bussarna inte direkt är prioriterade på så många håll. Att 546 fastnar är t.ex. inte så konstigt. Det räcker med att se hur illa det av och till lirar för de flesta busslinjer som måste passera Solna, Sundbyberg och de direkt angränsande delarna av  Bromma. Förutom Är väl kanske en boren pessimist, men p.g.a. detta så tror jag inte heller att 159 kommer att bli någon större succé.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Andreas91 skrivet 20 augusti 2011, 16:20:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 15:09:24 PM
"De andra Roslagsbussarna"? Ska vissa linjer utgå från denna hållplats/station/terminal?
Jag har tolkat det som, att terminalens enda egentliga funktion, är att resenärer söderifrån, som skall byta till någon av stadslinjerna (656 o 657 tror jag det är), bussarna till Rådmansö, Uppsala, Yxlan/Blidö m.fl., skall slippa att behöva åka in till Norrtälje varje gång för att byta buss. 656 o 657 tror jag kommer vända vid Campus Roslagen och i och med andra förändringar i Norrtäljes stadstrafik så ryker även 650, som jag har förstått skall ersättas av 656 o 657s förlängda linjesträckningar.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Olle skrivet 20 augusti 2011, 21:56:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 15:09:24 PM
"De andra Roslagsbussarna"? Ska vissa linjer utgå från denna hållplats/station/terminal?

Byte till och från linjerna 630,631,632,634 och 653 ska enligt tidtabellen ske vi Campus Roslagen, en ny hållplats har byggts vid en stickväg vid södergående hållplats, med hållplatsskylt som är inplastad i väntan på måndagen, antagligen blir det ny hållplats för norrgående bussar.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 20 augusti 2011, 22:52:06 PM
Citat från: Olle skrivet 20 augusti 2011, 21:56:16 PM
Byte till och från linjerna 630,631,632,634 och 653 ska enligt tidtabellen ske vi Campus Roslagen, en ny hållplats har byggts vid en stickväg vid södergående hållplats, med hållplatsskylt som är inplastad i väntan på måndagen, antagligen blir det ny hållplats för norrgående bussar.

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/LV3_kommer_jag_alltid_att_kalla_det.jpg)
Här spekuleras det hej vilt samt illustreras med Paint.

Aha, det är det som de nya trafikljusen närmast rondellen ska användas till. Norrgående bussar kör gissningsvis in på den lilla terminalen via första delen av Västra vägen, släpper av, och svänger sedan vänster norrut in mot Norrtälje centrum och släpps då ut på Stockholmsvägen med hjälp av trafikljusen som stoppar bilarna från båda håll.

Campus Roslagen var för övrigt inget bra namn på hållplatsen. De styrande har ju länge försökt att kalla hela gamla LV3 på Nordrona för "Campus Roslagen", och så kommer SL och ger samma namn till en hållplats som ligger en bra bit utanför det gamla regementets område. Jag gissar att hållplatsen kommer att kallas "Södra infarten" medan det gamla regementet kommer att kallas LV3 många år framöver av de något traditionella Rospiggarna som än idag brukar äta lunch på BP i Rimbo.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: rengmark skrivet 01 september 2011, 22:25:19 PM
Citat från: Ted S skrivet 27 juli 2011, 17:15:17 PM
Linje 540 får delvis ny körväg mellan Hallonbergen och Ulriksdal, i och med att Nya Järvastaden börjar trafikeras.

Linje 540 behåller sin gamla körväg några veckor till pga framkomlighetsproblem i nya sträckningen. Olyckligtvis har man redan ändrat i reseplaneraren och displayen i bussen.
Titel: SV: SL och hösttidtabellen 2011
Skrivet av: Ted Selander skrivet 01 september 2011, 22:37:38 PM
Citat från: rengmark skrivet 01 september 2011, 22:25:19 PM
Linje 540 behåller sin gamla körväg några veckor till pga framkomlighetsproblem i nya sträckningen. Olyckligtvis har man redan ändrat i reseplaneraren och displayen i bussen.

Den digitala världen skulle vara så flexibel sas det.
Ledtiderna för att ändra blir bara längre för varje ny funktion.

/Ted