Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Möllers skrivet 22 juli 2011, 23:59:59 PM

Titel: Audi.
Skrivet av: Möllers skrivet 22 juli 2011, 23:59:59 PM
(http://img192.imageshack.us/img192/4571/img0349yq.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/192/img0349yq.jpg/)

(http://img838.imageshack.us/img838/2168/img9792xl.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/838/img9792xl.jpg/)

(http://img269.imageshack.us/img269/7179/img9797k.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/269/img9797k.jpg/)

(http://img191.imageshack.us/img191/9246/img9798a.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/191/img9798a.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Cyklisten skrivet 23 juli 2011, 00:06:46 AM
Visste inte att Audi gjorde sådana bilar, idag har de ju "lite" annorlunda inriktning. Men texten vid ratten på sista bilden är trevlig, borde finnas som standard i alla bilar  :D
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 23 juli 2011, 10:36:37 AM
Citat från: Cyklisten skrivet 23 juli 2011, 00:06:46 AM
Visste inte att Audi gjorde sådana bilar, idag har de ju "lite" annorlunda inriktning. ...
Nej det har de inte heller, bilarna på bilderna är av märket DKW och har tvåtaktsmotorer! Personbilen på den översta bilden är en DKW AU 1000 någomnstans från skiftet mellan 50- och 60-talen och de två små "jeeparna" är DKW Munga från tidigt 60-tal.

De fyra ringarna, som Audi idag använder som logotyp, stod ursprungligen för Auto Union som bildades någon gång på tretttiotalet med de fyra bilmärkena DKW, Audi, Wanderer och Horch som bas. Audi byggde då relativt stora och lyxiga bilar, medan DKW var mer "folkliga". Efter andra världskriget var det väl egentligen bara DKW som levde vidare (och i DDR fortsatte man även att bygga DKW-bilar under namnet IFA, som sedan blev Wartburg).

DKW hade tvåtaktsmotorer under hela sin produktionstid, och ingenjörerna i Trollhättan kikade nog mer än en gång på DKW:s motorer när de tog fram sina egna till SAAB:arna.

Audi "återföddes" (och DKW "dog") vid skiftet mellan 1965 och 1966 års modell, då den sista DKW-modellen F 102 fick en fyrtaktsmotor och en lätt facelift med anna grill med rektangulära strålkastare - och ett nytt märkes- och modellnamn: Audi 60.

Nedan en bild på en DKW F102, som jag tog på Vikens hamnträff i juni 2008:

(http://i55.tinypic.com/2qbbymv.jpg)
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Möllers skrivet 23 juli 2011, 21:03:39 PM
(http://img7.imageshack.us/img7/9377/img0078gm.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/7/img0078gm.jpg/)

(http://img705.imageshack.us/img705/9840/img0117ss.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/705/img0117ss.jpg/)

(http://img692.imageshack.us/img692/1027/img0119zy.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/692/img0119zy.jpg/)

(http://img19.imageshack.us/img19/5526/img0120xnl.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/19/img0120xnl.jpg/)

(http://img192.imageshack.us/img192/2760/img0121st.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/192/img0121st.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Knut skrivet 23 juli 2011, 21:26:44 PM
Dagens "DKW" lär vara A6. Den bygges nå på gamle "DKW"fabriken. Og sier man DKW til ägare av A6 så blir man neppe vänner den dagen
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 23 juli 2011, 23:37:10 PM
Här kom det av en ren händelse en liten kul jämförelse. På den översta bilden ser vi ju en Audi Coupé av 80-talsmodell, bredvid den så står det en turkosfärgad Ford Thunderbird av årsmodell 55-56. På nästa bild ser vi en DKW "Spånkorg" av sen 30-talsmodell, men bredvid den skymtar en DKW AU 1000 SP, på sin tid kallad för "fattigmans Thunderbird" för designen var rejält inspirerad av just den första generationens Thunderbird!

Näst nedersta bilden visar ju just en sådan Audi 60, som ju var en vidareutveckling av DKW F 102,  som jag talade om i mitt inlägg ovan.
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Ersa skrivet 23 juli 2011, 23:42:12 PM
Citat från: Mölle-Mats skrivet 23 juli 2011, 10:36:37 AM
De fyra ringarna, som Audi idag använder som logotyp, stod ursprungligen för Auto Union som bildades någon gång på tretttiotalet med de fyra bilmärkena DKW, Audi, Wanderer och Horch som bas. Audi byggde då relativt stora och lyxiga bilar, medan DKW var mer "folkliga". Efter andra världskriget var det väl egentligen bara DKW som levde vidare (och i DDR fortsatte man även att bygga DKW-bilar under namnet IFA, som sedan blev Wartburg).

DKW hade tvåtaktsmotorer under hela sin produktionstid, och ingenjörerna i Trollhättan kikade nog mer än en gång på DKW:s motorer när de tog fram sina egna till SAAB:arna.

Audi "återföddes" (och DKW "dog") vid skiftet mellan 1965 och 1966 års modell, då den sista DKW-modellen F 102 fick en fyrtaktsmotor och en lätt facelift med anna grill med rektangulära strålkastare - och ett nytt märkes- och modellnamn: Audi 60.

Kul är det att "unionen" så att säga på ett sätt återuppstod senare, med VW som ägare.
Dvs fyra bilmärken med samma ägare: Volkswagen, Audi, Seat och Skoda som alla har lite olika profiler.
Audin är dyrast medan Skodan är billigast. Men alla ha de i stort sett samma platta och delar under skalet. 8)
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Drängen skrivet 24 juli 2011, 08:50:50 AM
Minns också när DKW bytte namn till Audi, på ett år var statusen avsevärt högre. Men Mölle Mats, NSU ingick väl också i den där konstellationen?. VW K 70 var väl egentligen en NSU?.
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 24 juli 2011, 11:15:06 AM
Citat från: Drängen skrivet 24 juli 2011, 08:50:50 AM
Minns också när DKW bytte namn till Audi, på ett år var statusen avsevärt högre. Men Mölle Mats, NSU ingick väl också i den där konstellationen?. VW K 70 var väl egentligen en NSU?.
Mja, Auto-Union bildades ju redan på 1930-talet, men NSU införlivades i Audi 1969 då VW köpte upp företaget (VW hade ju några år tidigare köpt upp det som var kvar av Auto-Union). Så på ett sätt så kan man väl säga att NSU ingår i A-U via Audi, men representeras inte någon av de fyra ringarna. EN bra sammanfattning av Auto-Unions tillkomst och utveckling finns på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Auto_Union

Och du har helt rätt i att VW K70 egentligen var en NSU. K stod i detta fallet för Konventionell, och syftade på motorn som var av "vanlig" modell. NUS:s flaggskepp var ju annars den betydligt djärvare designade Ro 80, som hade en rotationskolv-motor av Wankel-typ (som sedan Mazda arbetat vidare med i "modern" tid).

K 70 blev väl aldrig någon storsäljare, men tjänade säkert som stor inspirationskälla när VW-s ingenjörer övergav svansmotorkonceptet och snabbt tog fram VW Golf, där man ju kan se klara likheter i såväl design som teknik.
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Drängen skrivet 24 juli 2011, 14:15:20 PM
Ok, lite mer invecklat än jag minns då. Ro 80 hade ju ett vindmotstånd som väl bara har överträffats av moderna bilar, vill minnas det var så lågt som 0,34. Och Passaten var nästan en direkt utveckling av K 70´n?
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: fontheking5 skrivet 24 juli 2011, 17:10:23 PM
Audi Quattron är fräck  :) Synd man inte åkte dit på grund av regnet
Titel: SV: Audi.
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 24 juli 2011, 17:31:38 PM
Citat från: Drängen skrivet 24 juli 2011, 14:15:20 PM
Ok, lite mer invecklat än jag minns då. Ro 80 hade ju ett vindmotstånd som väl bara har överträffats av moderna bilar, vill minnas det var så lågt som 0,34. Och Passaten var nästan en direkt utveckling av K 70´n?
Jodå, Ro 80 var "hal" - på den tiden var det väl nästan bara SAAB 96 som kunde matcha den i luftmotstånd.

Och första generationens Passat - som ju också hade en systermodell i Audi 80 - visst var det väldigt mycket K 70 över dem!