Jag har inte varit i Jönköping sedan Busslink/Keolis tog över trafiken från Arriva för ungefär en månad sedan, men idag var det dags. Här kommer några bilder tagna i gråvädret i eftermiddags.
(http://i52.tinypic.com/2i09mck.jpg)
1540 på Västra Storgatan.
(http://i56.tinypic.com/2gsn53s.jpg)
1557 svänger in på Hamnplansgatan.
(http://i52.tinypic.com/mtxg0m.jpg)
Detsamma gör 1507.
(http://i53.tinypic.com/s0wvvl.jpg)
1435 på Hamnplansgatan.
(http://i51.tinypic.com/35872fa.jpg)
1413 (f d Arriva 6758) på Södra Strandgatan.
(http://i55.tinypic.com/ibjtxt.jpg)
1426 (f d Arriva 6778) på samma gata.
(http://i55.tinypic.com/apigz5.jpg)
1509 på Slottsgatan.
(http://i52.tinypic.com/2crui3k.jpg)
Här 1560 på samma plats.
(http://i55.tinypic.com/1z14sur.jpg)
1536 på Björngränd.
(http://i52.tinypic.com/10e0gg0.jpg)
1539 svänger in på Hamnplansgatan.
(http://i56.tinypic.com/2ltswg9.jpg)
1512 på Västra Storgatan.
(http://i52.tinypic.com/2z4hc7p.jpg)
1436 fotograferad på samma gata.
(http://i51.tinypic.com/2qw0500.jpg)
1403 (f d Arriva 6482) på Kyrkogatan.
(http://i51.tinypic.com/2ed14z8.jpg)
1407 (f d Arriva 6752) på Västra Storgatan.
(http://i56.tinypic.com/1537af9.jpg)
1541 på Hamnplansgatan.
Snyggt med färger i destinationsskyltarna!
Riktigt trevliga bilder!
Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?
Riktigt snyggt och tydligt med färger så! OT fråga men hur funkar de? Kan den visa en destination utan färger också?
Väldigt fina bilder!!
Citat från: Bingoberra skrivet 21 juli 2011, 23:18:22 PM
Riktigt trevliga bilder!
Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?
Jag vet inte svaret, men jag gissar misstag i programeringen.
Citat från: forthemoment skrivet 22 juli 2011, 00:40:36 AM
Riktigt snyggt och tydligt med färger så! OT fråga men hur funkar de? Kan den visa en destination utan färger också?
Väldigt fina bilder!!
Det kan den ja, se bilden på 2an som inte vänder i Dalvik som har normal text.
Citat från: Bingoberra skrivet 21 juli 2011, 23:18:22 PM
Riktigt trevliga bilder!
Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?
Det finns lite problem med skyltningen på linje 2 och tills att man löst dessa problem så kommer viss skyltning med linje 2 att ske utan färg.
Fett najs att se riktiga bolaget köra i stan. För 15 år sedan tog Näckrosbuss och det gillades mycket också.
Är väll rätt smart att färgkoda linjen som slutar på olika ställer speciellt för dom yngre, lätt lära dom att du ska åka med gul skyltnign för att komma hem tex
Citat från: Fikman skrivet 22 juli 2011, 11:02:53 AM
Är väll rätt smart att färgkoda linjen som slutar på olika ställer speciellt för dom yngre, lätt lära dom att du ska åka med gul skyltnign för att komma hem tex
Det är ju precis så man har gjort med linje 1-2-3, 1 är röda linjen, 2 är gula linjen och 3 är gröna linjen.
Mycket snygga bilder på fina bussar. Det är verkligen ett lyft för Jönköping. Kan meddela att de nya bussarna, speciellt ledbussarna, är riktigt fina att köra. Visst finns det lite problem ännu med bl a dörrar, utrop och skyltning men det är sånt man förmodligen kommer lösa.
Citat från: Bussmicke skrivet 22 juli 2011, 10:06:43 AM
Fett najs att se riktiga bolaget köra i stan. För 15 år sedan tog Näckrosbuss och det gillades mycket också.
(http://www.postvagnen.com/forum/images/smilies/smilie_conf.gif)
Citat från: Enzo skrivet 22 juli 2011, 18:54:45 PM
Mycket snygga bilder på fina bussar. Det är verkligen ett lyft för Jönköping. Kan meddela att de nya bussarna, speciellt ledbussarna, är riktigt fina att köra. Visst finns det lite problem ännu med bl a dörrar, utrop och skyltning men det är sånt man förmodligen kommer lösa.
Som passagerare säger jag detsamma, även sätena är bättre i de nya bussarna än i de som fanns hos Arriva (Varav vissa finns kvar hos Keolis). Enda jag har att anmärka på är att fotocellen i dörrarna är väldigt känslig, dörrarna kan inte stängas om man står närmre än ~40cm från dörren, vilket gör det svårt när bussen är överfull. Annars är allt perfekt.
Har man fått ordning på hållplatsdisplayen i de nya bussarna ännu?
Citat från: Bingoberra skrivet 22 juli 2011, 21:06:43 PM
Som passagerare säger jag detsamma, även sätena är bättre i de nya bussarna än i de som fanns hos Arriva (Varav vissa finns kvar hos Keolis). Enda jag har att anmärka på är att fotocellen i dörrarna är väldigt känslig, dörrarna kan inte stängas om man står närmre än ~40cm från dörren, vilket gör det svårt när bussen är överfull. Annars är allt perfekt.
Har man fått ordning på hållplatsdisplayen i de nya bussarna ännu?
De nya ledbussarna (och dom korta) har ju fotoceller och det strular lite. Problemet är att passagerarna måste gå fram mot dörren för att den ska öppnas. Sker inte det tillräckligt snabbt så kan man öppna den manuellt precis som innan. Allt handlar om sekunder för att vi inte ska bli stående för länge på hållplatsen. Sen är det som du säger att man inte ska stå för nära dörren om det är mycket folk på bussen. Då öppnas den och det innebär genast problem för oss förare eftersom det tar onödig tid att behöva stänga den manuellt. Hållplatsdisplayen är inte ordnad ännu men kommer så bli framöver. Det är mycket att justera i början med tanke på att det kom så många nya bussar direkt. Dom sista leveranserna av bussar skedde bara någon timme innan man skulle köra igång trafiken den 19 juni.
Citat från: Enzo skrivet 22 juli 2011, 23:33:59 PM
De nya ledbussarna (och dom korta) har ju fotoceller och det strular lite. Problemet är att passagerarna måste gå fram mot dörren för att den ska öppnas. Sker inte det tillräckligt snabbt så kan man öppna den manuellt precis som innan. Allt handlar om sekunder för att vi inte ska bli stående för länge på hållplatsen. Sen är det som du säger att man inte ska stå för nära dörren om det är mycket folk på bussen. Då öppnas den och det innebär genast problem för oss förare eftersom det tar onödig tid att behöva stänga den manuellt. Hållplatsdisplayen är inte ordnad ännu men kommer så bli framöver. Det är mycket att justera i början med tanke på att det kom så många nya bussar direkt. Dom sista leveranserna av bussar skedde bara någon timme innan man skulle köra igång trafiken den 19 juni.
Vet du om man kommer montera upp någon hållplatsdisplay i de Scaniabussar som togs över från Arriva, som togs in från Danmark?
Citat från: Bingoberra skrivet 23 juli 2011, 12:26:11 PM
Vet du om man kommer montera upp någon hållplatsdisplay i de Scaniabussar som togs över från Arriva, som togs in från Danmark?
Det vet jag tyvärr inte.
Hej alla
Är der nogon som har en lista på övertagna Arriva bussar med Keolis/Busslink nr.??
Svenn Erik
Citat från: Svenn Erik Nielsen skrivet 24 juli 2011, 08:57:05 AM
Hej alla
Är der nogon som har en lista på övertagna Arriva bussar med Keolis/Busslink nr.??
Svenn Erik
Som en början verkar det vara så här efter vad jag fick det till vid mitt besök :
Arriva 6480-6484 > Keolis/Busslink 1401-1405
Arriva 6751-6770 > Keolis/Busslink 1406-1425
Arriva 6778 > Keolis/Busslink 1426
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 juli 2011, 10:02:34 AM
Som en början verkar det vara så här efter vad jag fick det till vid mitt besök :
Arriva 6480-6484 > Keolis/Busslink 1401-1405
Arriva 6751-6770 > Keolis/Busslink 1406-1425
Arriva 6778 > Keolis/Busslink 1426
Kompletterad i stället för nytt långt inlägg:Stämmer bra det, dessutom (nästan alltid) i inbördes nummerordning:
Keolis nr Reg nr Arriva nr
1401 CGS896 6480
1402 CGS886 6481
1403 CGS876 6482
1404 CJG746 6483
1405 CJG586 6484
1406 BHZ262 6751
1407 EEB599 6752
1408 BHZ283 6753
1409 BHZ323 6754
1410 CXF158 6755
1411 BHZ903 6756
1412 BHZ983 6757
1413 BHZ952 6758
1414 EBC319 6759
1415 ECB032 6760
1416 CWF079 6761
1417 BHZ184 6762
1418 CZG247 6763
1419 BHZ210 6764
1420 BHZ964 6765
1421 BJB079 6766
1422 BHZ353 6767
1423 BHZ463 6768
1424 BHZ328 6769
1425 BHZ312 6770
1426 CMB172 6778
1501 TXL604 6745
1502 BMD390 6746
1503 TXF553 6747
1504 TXG121 6748
1505 TWE682 6749
1506 XYF875 6750
1531 CMB223 6777
1532 CMB217 6776
6393 SHA709 6393
6394 SHA715 6394
6395 SHB571 6395
6396 SOB844 6396
6397 SOB811 6397
6398 SOB832 6398
Lånebussar, f.d. Göteborgs Spårvägar
Keolis nr Reg nr GS nr
8556 UPG245 556
8559 UPG570 559
8561 UPG580 561
/Ted
Arriva 6776-6777 då?
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 24 juli 2011, 10:29:22 AM
Och 6745-6750...
Var det inte de som skulle gå till Sthlm och Keolis här?
Citat från: virtual1 skrivet 24 juli 2011, 10:45:30 AM
Var det inte de som skulle gå till Sthlm och Keolis här?
Vill minnas det var 6641-6649 fritt ur minnet..
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:50:37 AM
Vill minnas det var 6641-6649 fritt ur minnet..
Stämmer nog!
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:50:37 AM
Vill minnas det var 6641-6649 fritt ur minnet..
Precis - boggibussarna 6745-50 skulle bli kvar var det sagt.
Listan längre upp i tråden kompletterad.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 24 juli 2011, 10:24:24 AM
Keolis nr Reg nr Arriva nr
6393 SHA709 6393
6394 SHA715 6394
6395 SHB571 6395
6396 SOB844 6396
6397 SOB811 6397
6398 SOB832 6398
Lånebussar, f.d. Göteborgs Spårvägar
Keolis nr Reg nr GS nr
8556 UPG245 556
8559 UPG570 559
8561 UPG580 561
/Ted
Hmm, dett avar något nytt. SKall 63xx tas över och får behålla sina gamla nummer eller hyrs de av Arriva?
Trevligt att fd. GS fått nya nummer, hur länge blir de kvar, finns ett slutdatum?
vilka linjer körs ex GS på?
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 12:10:07 PM
Hmm, dett avar något nytt. SKall 63xx tas över och får behålla sina gamla nummer eller hyrs de av Arriva?
Trevligt att fd. GS fått nya nummer, hur länge blir de kvar, finns ett slutdatum?
vilka linjer körs ex GS på?
Det stämmer att såväl 63xx som 85xx är hyrbussar. Det är tillfälligt, men begreppet täcker preliminärt året ut.
GS-bussarna behåller sin blå färg, och kommer i trafik vid nästa tidtabellsskifte (21/8).
De övertagna MAN A78 är (som många har noterat) helt nedslitna och kräver omfattande upprustning. Helt otroligt, de är från 2008!
Det blir väl stilpoäng för numren på ex GS-bussarna? ;)
/Ted
Hmm, Norrlandsnummer på dem. 7xxx hade passat bättre av tradition.
Bra då åker jag inte förens efter 21/8.
Kan inte fatta att det kan vara möjligt att Totalt nedslita en buss på 3 år...
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 16:30:18 PM
Hmm, Norrlandsnummer på dem. 7xxx hade passat bättre av tradition.
Bra då åker jag inte förens efter 21/8.
Kan inte fatta att det kan vara möjligt att Totalt nedslita en buss på 3 år...
Jo A78:orna känns som att de vore 10 år eller mera. Om det beror på kvaliteten på MAN eller på sättet Arriva skötte sina bussar, låter vi väl var och en själva fundera på :)
Citat från: Bingoberra skrivet 21 juli 2011, 23:18:22 PM
Riktigt trevliga bilder!
Har lagt märke till (Vilket syns i en av bilderna) att bussarna på linje 2 mot Dalvikshållet har olika bakgrundsfärg på skyltningen, beroende på var turen slutar. På de turer där bussen vänder vid Dalviks centrum, står det "2 Dalvik" med vit text på gul bakgrund, vänder vid Hisingsängen eller Samset står destinationen med gul text med svart bakgrund. Jämför bilderna mellan 1536 och 1539.
Någon som vet varför?
Detta med led skyltar för linje och destination som visar i färg är en nyhet för mig. När jag googlar runt lite ser jag dock att redan 2006 har de nylevererade spårvagnarna till Norrköping denna typ av skylt.
När jag tittar på skylttillverkaren mobitec hemsida http://www.mobitec.eu/index.php?lan_id=9&page_id=194 (http://www.mobitec.eu/index.php?lan_id=9&page_id=194). Ser jag att dom har en skylt som kan visa 4096 stycken olika färger. Är det denna skylt som sitter i Keolis bussar i Jönköping och i Veolia´s spårvagnar i Norrköping? Finns det fler fordon i Sverige än nämnda, som har denna typ av skylt? Någon som vet om skylten klarar av att visa alla 4096 färger eller måste man välja vilka färger man vill ha på sin skylt. Vilket år kom dessa skyltar som kan visa färg? Vart ganska många frågor hoppas någon kan hjälpa mig med några av dessa.
Citat från: IntresseTrafik skrivet 25 juli 2011, 02:05:44 AM
Detta med led skyltar för linje och destination som visar i färg är en nyhet för mig. När jag googlar runt lite ser jag dock att redan 2006 har de nylevererade spårvagnarna till Norrköping denna typ av skylt.
När jag tittar på skylttillverkaren mobitec hemsida http://www.mobitec.eu/index.php?lan_id=9&page_id=194 (http://www.mobitec.eu/index.php?lan_id=9&page_id=194). Ser jag att dom har en skylt som kan visa 4096 stycken olika färger. Är det denna skylt som sitter i Keolis bussar i Jönköping och i Veolia´s spårvagnar i Norrköping? Finns det fler fordon i Sverige än nämnda, som har denna typ av skylt? Någon som vet om skylten klarar av att visa alla 4096 färger eller måste man välja vilka färger man vill ha på sin skylt. Vilket år kom dessa skyltar som kan visa färg? Vart ganska många frågor hoppas någon kan hjälpa mig med några av dessa.
Borde väl vara den skylten, eftersom att det verkar vara den enda flerfärgade Mobitec tillhandahåller. Står dessutom Mobitec i skyltskåpet på bussarna i Jönköping.
De första bussarna med färgad skyltning kom till Jönköping 2008, 9 stycken MAN A21 för trafik på gula linjen. De hade om jag inte har helt fel en separat skylt framtill som visade linjenumret samt färgen, samtidigt som en annan skylt visade destinationen i orange text. Båda skyltarna satt dock i stora skyltskåpet. De nya har en enda stor skylt, där både destinationen och linjenumret visas i linjens respektive färg.
Destination i linjenumrets färg har jag ännu inte sett på bussarna med äldre typen av skylt.
Citat från: Enzo skrivet 24 juli 2011, 17:23:54 PM
Jo A78:orna känns som att de vore 10 år eller mera. Om det beror på kvaliteten på MAN eller på sättet Arriva skötte sina bussar, låter vi väl var och en själva fundera på :)
Den här bilden bär syn för sägen.
(http://www.savenfjord.nu/keolis_1419_20110726%20_1_.jpg)
Men det skall bli bättre.
(http://www.savenfjord.nu/keolis_1419_20110726%20_2_.jpg)
Bussen är alltså från 2008.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:50:37 AM
Vill minnas det var 6641-6649 fritt ur minnet..
Dessa bussar skulle från början heta enligt nedan som framkommit här men som sedan omflyttats och tilldelats nya nummer 7492-7500.
Eller hur Ted?
Arriva MAN-kort 6641-49
1524
1525
1526
1527
1528
1529
1530
1531
1532
Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2011, 02:00:35 AM
Dessa bussar skulle från början heta enligt nedan som framkommit här men som sedan omflyttats och tilldelats nya nummer 7492-7500.
Eller hur Ted?
Arriva MAN-kort 6641-49
1524
1525
1526
1527
1528
1529
1530
1531
1532
Arriva 6641-49 blir 7492-7500 i Stockholm, det stämmer (förhoppningsvis i inbördes ordning). Jag känner inte igen "1524-32", måste vara en tidig tanke, nu börjar ju de långa MAN på 1531...
/Ted
1531-60?
trodde det bara var 30 st. inte 32.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 augusti 2011, 09:58:47 AM
trodde det bara var 30 st. inte 32.
1531 och 1532 är det båda övertagna från Arriva (6776 o 6777) om det inte framgick.
Det är ganska smart att det är olika bakgrundsfärg beroende på var bussarna slutar (på samma linje). Resenärerna tittar kanske inte noggrannt om det står någon annan destination i den färgade bakgrunden utan förväntar sig att bussen går ordinarie väg.
Citat från: Haakon skrivet 04 september 2011, 13:28:39 PM
Det är ganska smart att det är olika bakgrundsfärg beroende på var bussarna slutar (på samma linje). Resenärerna tittar kanske inte noggrannt om det står någon annan destination i den färgade bakgrunden utan förväntar sig att bussen går ordinarie väg.
Bussarna går alltid till Dalvik, oavsett om de fortsätter till Samset eller Hisingsängen efter det.
Bussarna till Hisingsängen och Samset är egentligen andra linjer, som körs av bussarna på linje 2. De skyltar om till andra linjenummer i Dalvik.
Ska tillägga att all skyltning på linje 2 numera sker med vit text på gul bakgrund, även de som fortsätter.
Citat från: Bingoberra skrivet 04 september 2011, 19:15:08 PM
Bussarna går alltid till Dalvik, oavsett om de fortsätter till Samset eller Hisingsängen efter det.
Bussarna till Hisingsängen och Samset är egentligen andra linjer, som körs av bussarna på linje 2. De skyltar om till andra linjenummer i Dalvik.
Ska tillägga att all skyltning på linje 2 numera sker med vit text på gul bakgrund, även de som fortsätter.
Precis de gör ju det. Linje 11 och 16. Annars hade det varit smart att underlätta för resenärerna med annan/ingen färg. Men det ligger väl i linje med länshuvudmannens standard att vara lite knölig...
Citat från: Haakon skrivet 04 september 2011, 22:35:12 PM
Precis de gör ju det. Linje 11 och 16. Annars hade det varit smart att underlätta för resenärerna med annan/ingen färg. Men det ligger väl i linje med länshuvudmannens standard att vara lite knölig...
Att lägga till vart bussen fortsätter var ju faktiskt för att underlätta, innan Keolis tog över så skyltade man enbart Dalvik även om bussen fortsatte efteråt på 11 eller 16. Slutdestinationen står även på hållplatsdisplayen inne i bussen (TV-skärm) hela tiden, svårt att missa.
Tar man bort färgen förstör man hela tanken med den röda, gula och gröna linjen.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 juli 2011, 21:15:15 PM
(http://i52.tinypic.com/mtxg0m.jpg)
Detsamma gör 1507.
-Och apropå skyltning blir det bättre med en fil till diodskyltar istället för den som ska vara till flip-dot
:)
Citat från: LarryB skrivet 05 september 2011, 23:39:29 PM
-Och apropå skyltning blir det bättre med en fil till diodskyltar istället för den som ska vara till flip-dot
:)
Det måste jag hålla med om, bättre om det ser ut som på MAN-bussarna. :)
Finns även 2 MAN ledbussar med annorlunda dest.skylt än de övriga, skulle vara bra med en egen fil till dessa, ser inte klokt ut när de försöker skylta med samma fil som de övriga ledvagnarna, blir dubbla siffror med olika färg (1 ljusblå och 1 gul) samt jätteliten text.
Citat från: Bingoberra skrivet 06 september 2011, 17:48:32 PM
Det måste jag hålla med om, bättre om det ser ut som på MAN-bussarna. :)
Finns även 2 MAN ledbussar med annorlunda dest.skylt än de övriga, skulle vara bra med en egen fil till dessa, ser inte klokt ut när de försöker skylta med samma fil som de övriga ledvagnarna, blir dubbla siffror med olika färg (1 ljusblå och 1 gul) samt jätteliten text.
Det är väl de båda som levererades till Arriva i vintras.
Keolis JKPG har ju sina Scania boggievagnar med inv nånstans mellan 1509-1524
Scania Bussar ivn är 1507-1524