Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 19 juli 2011, 19:17:15 PM

Titel: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 19 juli 2011, 19:17:15 PM
Idag fanns fem stycken nya Volvo-bussar vid Borås Bil Lastvagnar, med tanke på storleken så måste det röra sig om de som Nettbuss ska köra i tätortstrafiken i Ulricehamn (2) och Mark (3). I bilregistret anges de som Volvo 9500LE och har en längd av 10837 mm. Dörrställningen är 1-1-0. Regnumren är följande: CTN 196, CTN 197, CTN 210, CTN 233 och CTN 256. Den femte bussen mötte jag när jag åkte därifrån, därav luckan på "gruppbilden".

(http://i53.tinypic.com/2j2sx8m.jpg)

(http://i55.tinypic.com/2cpcqd2.jpg)
Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: 1896 skrivet 19 juli 2011, 19:31:05 PM
Små, men naggande goda....  ;)
Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: j-a skrivet 20 juli 2011, 00:20:54 AM
Ååh va trevligt,är dom klara nu,dessa små bussar var under byggnad i Säffle när jag besökte fabriken den 4/7-11
Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: Lars skrivet 09 augusti 2011, 00:26:56 AM
De var små o nätta. Men varför heter de 9500LE och som handelsbeteckning när det enligt Svensk busshistoria (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=53804&ref=dosearch&svalue=ctn%20256) är 8900RLE 4X2
Data från bilregistret
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: CTN256
Fabrikat: VOLVO 9500 LE
Färg: BLÅ    Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 2011    Fordonsslagsklass:
Chassinummer: YV3R6R621BA151124
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1: 2011-08-02
Senaste EU-regbevis del 2: 2011-07-28
Handelsbeteckning: 9500
Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2011, 08:28:46 AM
Citat från: Lars skrivet 09 augusti 2011, 00:26:56 AM
De var små o nätta. Men varför heter de 9500LE och som handelsbeteckning när det enligt Svensk busshistoria (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=53804&ref=dosearch&svalue=ctn%20256) är 8900RLE 4X2


9500 är ju budgetversionen av 9700 och således en turistbuss. Alltså är det ett rent fel i fordonsregistret och som det brukar vara är det SBH som har rätt.

Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: cobra_81 skrivet 09 augusti 2011, 14:03:29 PM
Hej!
Enligt rykten så har våra 2 ankommit till depån i ulricehamn.
Om jag är rätt informerad så kommer dom få numren 70770 & 70771  8)
Jag får förhoppningsvis se dom i kväll när jag ska jobba :)
Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: Göran O skrivet 10 augusti 2011, 00:18:18 AM
Hej!

Såg idag, 9/8, CTN196 och CTN 197 vid Ulricehamnsdepån.
Titel: SV: Nya tätortsbussar till Ulricehamn och Mark [Bilder]
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 augusti 2011, 23:11:19 PM
det hämtades två eller tre till Kinna 8 aug och 9 aug så var CTN210 och 256 satta i trafik medan UPG910-Neoplan gick kvar i trafik.
Det rör sig om en ny modell av som kallas 8900 som komplett buss. Samma typ av kaross finns i utförande för 8500. Det är chassiedel som förbättras med beteckningen 8900 (även 7900 kan nog förekomma).Några sk inv nummer finns inte utsatta ännu.
Vi får väl se vad som senare står i bilregistret. 9500 är fel men det kan kanske stå 8500 i så fall. Det hela beror på vad som skrivit in.
Tyvärr tog det lite tid att få de nya bussarna i trafik. Detta berodde på en viss brist på biljettmaskiner. De bussar som avvecklades i Mark är flyttade och har fått ny tjänst på annat håll. Några går tågersättning.