Har visst inträffat en olycka där en svensk buss råka bli inblandad vid Hammerfest i norra Norge.
Tydligen buss med skånska passagerare. Någon som vet mer? Bolag tex?
Citat från: brumbrum skrivet 17 juli 2011, 21:32:03 PM
Har visst inträffat en olycka där en svensk buss råka bli inblandad vid Hammerfest i norra Norge.
Tydligen buss med skånska passagerare. Någon som vet mer? Bolag tex?
Tjörnarpsbuss
http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article5673138.ece
Det måste vara deras årliga resa till Nordkap.
http://www.tjornarpsbuss.se/showtrip.asp?trip=36
Eftersom bussen står nästan i diket på höger sida verkar det inte som att bussföraren skulle vållat olyckan, en frontalkrock. Även om det tydligen gick förhållandevis bra för resenärerna i bussen så är det mycket tråkigt att bussbolaget skulle råka ut för detta på deras populäraste resa, som kördes för 34:e gången. I många år kördes denna resa av tidigare ägaren Stig Nilsson själv.
F-n i h-vete...
Inte kul att något sådant händer, men dessa smala norska vägar är alltid en risk tyvärr. Har haft många "situationer" under den senaste månaden jag farit runt uppe i norr... Höga hastigheter och folk som inte känner bredden på sitt eget fordon (ofta husbilsägare som kör en gång om året känns det som).
Har legat i konvoj med denna buss på tidigare resor och nej, inte ägaren som kör.
På www.altaposten.no/lokalt/article470540.ece står det lite mer detaljerat hur det hela gick till.
Citat från: Marc skrivet 18 juli 2011, 06:36:27 AM
Har legat i konvoj med denna buss på tidigare resor och nej, inte ägaren som kör.
Inte numera, nej. Men Stig körde denna resa i över 25 år. Det har han själv berättat för mig.
Det är alltid tråkigt när det sker en olycka.
Det är alldeles för ofta som mötande bilister kör om hinder på deras egen väghalva precis före ett möte, där det inte finns plats för mötet mitt för hindret. Det verkar som att vissa aldrig kan tänka sig att bromsa in utan kräver att den som inte har hindret på sin sida ska bromsa.
Det resonerar nog så här: Jag kommer ju först fram till hindret o då får mötande bromsa, så jag kör om!
Några fakta kring olyckan i utanför Hammerfest.
Strax efter den tunnel som håller på att byggas ca 12 km före Hammerfest kommer en bergvägg på höger sida, en betongavbalkning på vänster sida följt av en högersväng längs med bergväggen.
Ur kurvan i riktning från Hammerfest kommer två cyklister klädda i gröna signalkläder, de körde efter varandra längs vägens kant mot havet. I hög fart närmar sig en personbil bakom dem och börjar bromsa in - men ändrar sig och gasar på för att hinna om. När cyklarna har 10 - 15 m kvar till mötet med bussen inser bilföraren att han inte ska hinna om, han tvärbromsar. Han tappar kontrollen och sladdar mot bussen. Bussen träffar på bilens vänstra sida, bilen slungas runt med höger bakhörn in i betongräcket, cyklisterna träffas och kastas över räcket ca 5 m ut på krosstenen mot vattnet, bilen snurrar 360 gr i luften och träffar bl a luckan ovanför vä framhjul på bussen, landar sedan på hjulen. Bussen styrdes så nära bergväggen det överhuvudtaget var möjligt, så nära att backspegeln inte fick plats.
En av gästerna i bussen klagade på smärta i nacken, i övrigt inga skador. Hela tiden rådde lugn i bussen.
Bilens förare fick några skärsår men skrevs ut från sjukhuset under kvällen.
Bilens passagerare (hans fru) ligger kvar tills vidare med svåra inre skador och huvudskador.
Båda cyklisterna klarade sig med blåmärken och ev någon stukning, inte illa efter en så brutal behandling. Båda killarna var i 15 årsåldern.
Det matriella skadorna på bilen - skrot
Cyklarna - ett böjt framhjul i övrigt inget
Bussen - frontens mittparti och vänstersida, vindruta, ruta förardörr, luckor på vänster sida, höger backspegel borta. Bussen kördes från platsen för egen maskin!
Alla gäster evakuerades via förardörren och kördes till hotellet innan trafiken släpptes på.
Högsta tillåtna hastighet på sträckan: 80 km/h
Bussens hastighet när cyklisterna upptäcktes ca 60 -65 km/h
Vid kollisionsögonblicket: 10 - 15 km/h
Bilens hastighet - okänd men hög, bromsspåren var långa
Väglaget torrt
Så var det Stig Nilsson: Stig körde Nordkapsresan i 30 år. Totalt blev det något över 35 resor, några år kördes alltså två avgångar.
Sedan har Karl-Axel Axelsson och undertecknad kört Nordkap för Tjörnarpsbuss.
Hälsningar
Bosse Ahnelöf - som alltså körde bussen vid olyckstillfället.
Ps. Ett stort tack till räddningstjänst och polis från Hammerfest som skötte jobbet lugnt och metodiskt. Jag blev hela tiden mycket väl omhändertagen.
Vid dagens polisförhör blev jag först meddelad misstanke, efter 15 min drogs alla misstankar om misstanke bort och jag återfick körkortet.
Skönt att det gick så pass bra ändå för alla inblandade, det är ju alltid obehagligt med personskador.
Stort tack Bosse för att du berättade om olyckan. Vad jag förstår gjorde du allt precis rätt i situationen som den blev och din sinnesnärvaro gjorde att såväl de i bilen som de i bussen klarade sig så bra som de gjorde.
Uppgifterna om att det var en frontalkrock kablades ut av TT i går kväll.
För den som undrar över den norska polisen så har de en betydligt tuffare attityd vid delgivande av misstanke än vad den svenska har. En lokförare som kör på en som hoppar framför tåget delges t ex alltid först misstanke om brott men precis som i ditt fall återkallas denna snart.
Tack Bosse för den utförliga beskrivningen!
Skönt att det gick så bra för dig och alla i din buss, hoppade själv till när jag såg den första bilden på en för mig välkänd buss.
/Marc som körde parallellt med dig Svolvær-Hamar med franska gruppen
Stort tack för info och bra jobbat!
Påminner en onekligen ganska bryskt om att man alltid måste vara på vakt efter vad andra trafikanter har för sig, något som Bosse bevisligen var.
//Mr T
Otäck olycka men uppenbarligen en vaken bussförare . Det vill till att ha ögon åt alla håll .. men det där med att alltid tränga sig före vid hinder på sin egen sida är tyvärr vanligt..