Den här bussen stod vid Shellparkeringen i Göteborg i går och väntade på en körning till Säve för att hämta ett lag som skulle delta i Gothia Cup. Den hade kört på ett vildsvin och som synes på detaljbilden blir det rätt kraftiga skador på en buss om sådant händer.
(http://www.savenfjord.nu/people_travel_group_wxc609%20_1_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/people_travel_group_wxc609%20_2_.jpg)
Vilket svineri.. ;D
Lindrig smekning vill jag mena, stt bilar där framhjulet hängt å dinglatt efter att dom vart djurvänn å klappat Vildsvin
Det där är väldigt lite skada mot vad vildsvin KAN orsaka...
Gamla Volvoledvagnar B10M som vissa kallar H22 med den grova kraftiga kofångaren i fram kan bli uppböjd likt en portal och frilägga kylare och annat kul framtill under...
Så där ser ju varenda linjevagn ut i början på vintern. Efter vintern ska vi inte ens tala om. ::)
Citat från: Robert T skrivet 17 juli 2011, 20:00:00 PM
Så där ser ju varenda linjevagn ut i början på vintern. Efter vintern ska vi inte ens tala om. ::)
Varenda?
Citat från: lil-sis skrivet 19 juli 2011, 10:53:32 AM
Varenda?
Fronten på bilden ser ut att vara av glasfiber. Alla vet att glasfiber är otroligt dåligt material att böja. Se bara på alla Ford Mondeoägare från 90 talet. Hur många såna bilar finns det med hela stötfångare? ;D
Det finns en anledning till att man använder ABS plast i personbilar. Den tål helt enkelt att böjas och behåller sin ursprungliga form. Den är även lätt att laga då man kan "svetsa" den.
Varför använder man då glasfiber till bussfronter? Billigt och enkelt gissar jag på. Men tyvärr är det ju ren skit.
Det ska vara stål eller abs plast!
Det förvånar mig att de stora bussföretagen inte startat legotillverkning på glasfiberdelar. Är det kanske olagligt att kopiera dessa? För svårt är det då inte.
ABS-plasten har inte alls den styvhet som glasfiberarmerad plast har. Vill man ha ett lätt och hållfast material är det glasfiberarmerad plast som gäller. Den är dessutom lätt att laga.
Det var mer hmm påståendet(?) att alla kör på saker under vintern och det är ju inte sant.
Men att det blir skador rätt lätt, det är däremot sant :)
Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 juli 2011, 14:08:20 PM
ABS-plasten har inte alls den styvhet som glasfiberarmerad plast har. Vill man ha ett lätt och hållfast material är det glasfiberarmerad plast som gäller. Den är dessutom lätt att laga.
Själva poängen är just att den INTE ska vara styv, för är den styv går den av!
Glasfiber är inte så lätt att laga när det saknas en bit på 3*3 decimeter...
Glasfiber väger väl mindre och är säkert billigare och kan inte knackas ut som en plåtbit. Skadas en bit så måste man byta hela. Idel fördelar för företaget som tillverkar.
Det går fint att laga glasfiber delar, att bygga upp en karossdel av "plast" är däremot inte speciellt lätt eftersom det finns så många olika sorters plast.
Setras 200 serie hade kofångare av "plast" och man har ju sett mer än en som körde runt med sprickor och liknande just för att nya bitar var dyrt och det var svårt att laga dom gamla.
Popnita fast en plåt på baksidan är/var en populär reparations metod.
Jag minns att min kära far körde på ett vildsvin med en 215hd och det vände nästan kofångarhörnet in och ut så stor bubblan var!
Delen byttes ut till en ny men min far gillar inte att slänga grejer så han sparade hörnet.
En dag när han hade gått och tittat på plastschabraket tillräckligt länge fick han ett ryck.
Bastun startades och biten fick en grundlig uppvärmning, sen gick den att rätta men det är nog undantaget som bekräftar regeln! :D
Citat från: Robert T skrivet 19 juli 2011, 22:16:32 PM
Själva poängen är just att den INTE ska vara styv, för är den styv går den av!
Glasfiber är inte så lätt att laga när det saknas en bit på 3*3 decimeter...
Avsaknad av styvhet är oftast avsaknad av hållfasthet, tyvärr. Saknas styvheten går det heller inte att ta upp någon större energimängd vid en krock. I stället skadas strukturen innaför den veka platsen. Galsfiberarmerad plast är därför ett väldigt bra kompromissmaterial om man vill kombinera hög styvhet/hållfasthet med låg kostnad och låg vikt.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 juli 2011, 06:45:50 AM
Avsaknad av styvhet är oftast avsaknad av hållfasthet, tyvärr. Saknas styvheten går det heller inte att ta upp någon större energimängd vid en krock. I stället skadas strukturen innaför den veka platsen. Galsfiberarmerad plast är därför ett väldigt bra kompromissmaterial om man vill kombinera hög styvhet/hållfasthet med låg kostnad och låg vikt.
Konstigt då att personbilar som ju har otroliga krocksäkerhetskrav både på den som sitter i fordonet och den som är utanför, kan ha ABS plast. Går det på personbil går det på buss också.
Citat från: Robert T skrivet 20 juli 2011, 11:05:27 AM
Konstigt då att personbilar som ju har otroliga krocksäkerhetskrav både på den som sitter i fordonet och den som är utanför, kan ha ABS plast. Går det på personbil går det på buss också.
Personbilar har en rejäl krockupptagande zon mellan stötfångare och förare, något som en buss oftast saknar. Därför måste varje detalj kunna vara med och ta upp energi. ABS-plast passar då inte in så bra, tyvärr.