Det kan inte vara på många ställen i landet det är skyltat för lavinfara.
Så här ser iaf skylten ut mellan Björkliden och Abisko, mot Abisko-hållet.
Och ja, bilden suger men den är tagen i farten samtidigt som jag kör...
(http://www.phbuss.se/Misc/Lavinfara_E10_Bjorkliden_1607_2011.jpg)
Märkligt att man släcker signalen vid fara, hur ska jag då upptäcka den?
Och var är signalen?
Citat från: MartinMartin skrivet 17 juli 2011, 02:34:40 AM
Märkligt att man släcker signalen vid fara, hur ska jag då upptäcka den?
Inte så märkligt egentligen, då en "bakvänd" signal är säkrad mot strömavbrott. Lite som att man bör ta det lugnt vid ett helt nedsläckt trafikljus, gentemot ett som lyser grönt. Det finns ju även enkla järnvägsövergångar där små privata grusvägar korsar stora vältrafikerade järnvägar, och dessa har ibland en vit lysande lampa som slocknar när ett tåg kommer. Om lampan går sönder blir bilisten på sin vakt, jämfört med när denne missar en röd varningssignal som är trasig.
Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2011, 02:43:21 AM
Inte så märkligt egentligen, då en "bakvänd" signal är säkrad mot strömavbrott. Lite som att man bör ta det lugnt vid ett helt nedsläckt trafikljus, gentemot ett som lyser grönt. Det finns ju även enkla järnvägsövergångar där små privata grusvägar korsar stora vältrafikerade järnvägar, och dessa har ibland en vit lysande lampa som slocknar när ett tåg kommer. Om lampan går sönder blir bilisten på sin vakt, jämfört med när denne missar en röd varningssignal som är trasig.
Jo fast här är det ju lite tvärtom, när det är släkt ska man ju köra så fort man är kapabel till tydligen,
och helst inte under 60 ;)
Lite småkomiskt egentligen; "Han överlevde lavinen, men tyvärr körde han ihjäl sig". ;D
Citat från: MartinMartin skrivet 17 juli 2011, 02:34:40 AM
Märkligt att man släcker signalen vid fara, hur ska jag då upptäcka den?
Och var är signalen?
Nja, man ska i normalfallet, alltså när signalen inte lyser, köra minst 60 km/h. När det är fara och varningslamporna är tända ska man stanna... Det förstnämnda är givetvis för att inte onödigtvis länge vistas i farozonen. Det händer f ö att det går ras även på sommaren så det är inte bara vintertid det finns risker här.
Citat från: MartinMartin skrivet 17 juli 2011, 02:50:37 AM
Jo fast här är det ju lite tvärtom, när det är släkt ska man ju köra så fort man är kapabel till tydligen,
och helst inte under 60 ;)
Var ser du att det står att du ska köra så fort du bara kan? OK kör du EU-moppe kan så vara fallet, men andelen EU-moppar i fjällvärlden torde vara försvinnande lågt.
Citat från: BMJ skrivet 18 juli 2011, 15:05:46 PM
Var ser du att det står att du ska köra så fort du bara kan? OK kör du EU-moppe kan så vara fallet, men andelen EU-moppar i fjällvärlden torde vara försvinnande lågt.
Läs på skylten så står det vid släckta lampor kör om möjligt LÄGST 60km/h
Citat från: mil skrivet 18 juli 2011, 15:25:34 PM
Läs på skylten så står det vid släckta lampor kör om möjligt LÄGST 60km/h
Ja, men det står inte "Kör som som en galning". Hastighetsgränsen är fortfarande Max 90 km/h ;)
Citat från: mil skrivet 18 juli 2011, 15:25:34 PM
Läs på skylten så står det vid släckta lampor kör om möjligt LÄGST 60km/h
Precis, läs skylten!! 8) 8)