Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: MrH skrivet 16 juli 2011, 17:33:35 PM

Titel: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: MrH skrivet 16 juli 2011, 17:33:35 PM
Är lite undrande över vad som gäller vid körning av bussar där vissa har analog färdskrivare och andra digital. Vilket är lite halvnytt på vår depå där vi nästan uteslutande haft bussar med analog färdskrivare, dock inte längre. Jag vet att detta varit uppe tidigare och jag har tagit del av de trådarna. Nu är det ju dock inte längre ett krav att redovisa dygns/veckovila. Så, min fråga är egentligen helt enkelt: om man kört en buss med analog färdskrivare och efter rast sätter sig i en buss med digital färdskrivare, registrerar ni då in passets start manuellt, dvs när jag började köra på morgonen (trots att tidigare körning finns dokumenterad på diagramblad och trots att vila inte längre måste registreras) eller trycker ni bara OK för att starta den aktuella körningen? Samt omvänt, om man efter rast går till en buss med analog färdskrivare från att ha kört digitalt tidigare, vad gör ni då? (Går man från den ena varianten till den andra direkt utan tidsskillnad behöver man ju inte göra något alls)

Jag VET att det finns nästan lika många versioner av vad som är "rätt" som det finns förare, så det kanske är dumt att ställa frågan här, men jag testar i alla fall!  :D

/MrH
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: Blue skrivet 16 juli 2011, 18:54:37 PM
Jag matar in tiden från att jag slutade köra "pappersbuss" till att jag börjar köra "kortbuss", går jag från digitalt till analogt så ritar jag på bladet om det är samma dag alternativt ber om ett ledighets-intyg.

Det är bara i Sverige man slipper redovisa ledighet så ska man köra utomlands så gäller det att kunna redovisa all sin tid.
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: MrH skrivet 16 juli 2011, 19:38:54 PM
Men då är det alltså rasten/vilan som du lägger in om jag förstår dig rätt, vilket skulle innebära att om jag inte avser att köra utomlands så skulle det räcka att inte lägga in något alls manuellt?

/MrH
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: yngrot skrivet 17 juli 2011, 13:23:22 PM
Har ju samma problem men det måste väl finnas nån stans att kika på regelverk vad som gäller??
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: MrH skrivet 17 juli 2011, 21:34:55 PM
Absolut, men där blir jag dessvärre inte mycket klokare måste jag tyvärr säga.
Jag brukar inte ha svårt att ta till mig för mig nya rutiner eller skrifter men här går jag bet, dessutom har förändringar i lagstiftningen skett under tiden och alla verkar ha olika praxis....

/MrH
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: yngrot skrivet 19 juli 2011, 07:41:23 AM
Ja lagtexter är inte de lättaste att förstå sig på.. och som du skriver så gör "alla" olika
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: frigge skrivet 19 juli 2011, 10:14:42 AM
Citat från: Blue skrivet 16 juli 2011, 18:54:37 PM
Det är bara i Sverige man slipper redovisa ledighet så ska man köra utomlands så gäller det att kunna redovisa all sin tid.

Om man matar in/ritar/har intyg för sin ledighet är man ju på säkra sidan alltid. Fast både i Polen och Norge har de faktiskt tyckt att det sett jättebra ut på kort och blad även utan inritad/inmatad vila för min del. Antar att det beror på humöret på den som kontrollerar en :D
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: MrH skrivet 19 juli 2011, 15:40:54 PM
Hehe, okej. Nu kör jag linjetrafik och har inga som helst planer eller någon lust att rulla över någon gräns någon gång så SÅ på säkra sidan behöver jag inte vara!  :D

/MrH
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: M684 skrivet 26 juli 2011, 22:53:58 PM
Citat från: MrH skrivet 16 juli 2011, 19:38:54 PM
Men då är det alltså rasten/vilan som du lägger in om jag förstår dig rätt, vilket skulle innebära att om jag inte avser att köra utomlands så skulle det räcka att inte lägga in något alls manuellt?

/MrH

Rast/vila mindre än 3 timmar måste alltid redovisas manuellt i den färdskrivare som användas efter viloperioden även i Sverige.
Titel: SV: Gå från analog färdskrivare till digital och tvärtom- vad gäller?
Skrivet av: Knut skrivet 26 juli 2011, 22:57:35 PM
Ingen har förfrågat meg om fritid ved kontroll i Norge. Gir fra meg kort og papper. Dom kontrollerar og er nöjde med det.
Jeg noterer inget på papperdiagram om rast om jeg byter mellom papper og kort på samme dag.