Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: igel skrivet 16 juli 2011, 15:45:22 PM

Titel: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: igel skrivet 16 juli 2011, 15:45:22 PM
Nacka-Värmdö har ju kört en hel del avgångar på 401:an, men till hösten lär det vara slut då N-V och Tyresö inte tillhör samma bolag. Nu ryktas det att Nobina Norrtälje ska köra en del avgångar på 401:an.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Karsten skrivet 16 juli 2011, 16:30:39 PM
Ja, varför inte? Kallhäll körde väl en 442 vintern som gick, så värre blandning har vi varit med om. Kör man med Tyresös vagnar eller merutnyttjas B9S från linje 639?
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: MrX skrivet 16 juli 2011, 18:17:30 PM
Det stämmer fint, till i höst kommer enstaka delade körpass från Norrtälje ha några avgångar på 401. Förmodligen stämmer det Karsten säger alltså att man utnyttjar 639ans bussar. Anledningen är enkel, man vill minska de delade passen. Vi får se resultatet i höst som sagt var, spännande värre!
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 juli 2011, 19:19:29 PM
Delade pass är en idioti som bra tar upp onödigt mycket av ens fritid.
På vissa småhålor är det oundvikligt men ändå
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: MrH skrivet 16 juli 2011, 19:49:46 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 juli 2011, 19:19:29 PM
Delade pass är en idioti som bra tar upp onödigt mycket av ens fritid.
På vissa småhålor är det oundvikligt men ändå

Stämmer i många fall men det är inte alla som tycker så! Mig passar det utmärkt med en lång rast mitt på dagen då jag kan klippa gräs eller rasta hund. Men då bor jag nära depån och kan "kvista hem" närsomhelst. Värre är det när man passet är delat i tre delar som vi ibland har, med kanske 1,5 timme rast en gång och 2 timmar andra. Då hinner man inte med något vettigt alls.

Men totalt sett är det nog sant att det är för många delade pass och det är väl bra att man försöker minska dem, det håller jag med om. Många bor ju också en bit ifrån depån och då är delat ett otyg såklart.

/MrH
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Omnilasse skrivet 16 juli 2011, 19:56:17 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 juli 2011, 19:19:29 PM
Delade pass är en idioti som bra tar upp onödigt mycket av ens fritid.
På vissa småhålor är det oundvikligt men ändå
Det är tyvärr oundvikligt i en stad som Stockholm också - om man inte vill köra med en massa halvtidare och folk på timmar förstås...I stadstrafik fungerar det ju dock bra att minimera den delen med bra tidtabellsupplägg. Sedan är det ju också en del som gillar det upplägget, men i den bästa av världar borde det ju råda en jämvikt mellan de som gillar det och antalet sådana tjänster...

Men för att ta ett räkneexempel:
Det behövs kanske drygt 200 bussar och förare för att klara högtrafiken i ett på forumet kärt område som exempelvis Nacka/Värmdö, i mellantrafiktid behövs det kanske 60 fordonsomlopp. Visserligen kan pausar och raster kanske göra att man kan få upp det till 75 tjänster - men sedan...om 200 förare ska dela på 60 turer, tja då skulle man utslaget köra knappt var trejde tur på en linje! (om man nu leker med det osannolika att man körde samma linje hela dagen...), exempelvis då kör ett varv på 474 från Hemmesta kl. 9.02, tillbaka 10.47, och sedan köra nästa tur klockan 14.32 till 16.27...Visst, man kan ge betalt för tiden, men i realiteten är det ju en delad tjänst iaf!

Man kan möjligen diskutera villkoren för delade tjänster etc, men att de inte skulle behövas håller inte (såvida inte trafikhuvudmannen beställer avsevärt mer trafik och väljer att köra med tomma bussar)...




 
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt. Anledningen är att många Norrtäljebussar går till Stockholm på morgonen och tillbaka till Norrtälje på eftermiddagen. På Busslinks tid löste man det genom att låta förarna köra innerstadsbussar under dagen, men det går ju inte längre då det är olika entrepenörer. Det är väl antagligen därför som dessa förare får köra 401 istället. I så fall är det värt att notera att man inte minskar det totala antalet delade tjänster genom detta, vad som händer är att delade Norrtäljetjänster med uppehåll i Stockholm ersätts med delade Tyresötjänster med uppehåll i Tyresö (eller blir det Slussen?). (det totala antalet tjänster per garage förändras inte eftersom Norrtälje får fler "vanliga" tjänster och Tyresö får färre sådana jämfört med alternativet)
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: homer skrivet 16 juli 2011, 23:37:31 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt.

Där har vi svaret varför cirka 40 förare har sagt upp sig från Nobina...

usel personalpolitik är bara förnamnet 2011
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 00:31:20 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt. Anledningen är att många Norrtäljebussar går till Stockholm på morgonen och tillbaka till Norrtälje på eftermiddagen. På Busslinks tid löste man det genom att låta förarna köra innerstadsbussar under dagen, men det går ju inte längre då det är olika entrepenörer. Det är väl antagligen därför som dessa förare får köra 401 istället. I så fall är det värt att notera att man inte minskar det totala antalet delade tjänster genom detta, vad som händer är att delade Norrtäljetjänster med uppehåll i Stockholm ersätts med delade Tyresötjänster med uppehåll i Tyresö (eller blir det Slussen?). (det totala antalet tjänster per garage förändras inte eftersom Norrtälje får fler "vanliga" tjänster och Tyresö får färre sådana jämfört med alternativet)

Tyresö får knappast fler delade tjänster eftersom Nacka/Värmdö kör 401 dagtid sedan många år.

Och givetvis har inte Tyresöförare delade tjänster med uppehåll i Slussen....
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Lars skrivet 17 juli 2011, 01:43:38 AM
Här har vi ytterligare ett problem i BBA som inte blivit som det är tänkt. Genom att lägga delade tjänster på bortaort så tjänar bussföretaget på detta då den 17%-iga uppräkningstiden inte gäller om uppehållet är på bortaort. Då kommer istället den 25%-iga tiden.
Men skillnaden är att på hemmaort så räknas all tid som 17% om rasten är mer än 90 min
medan det endast är tiden utöver 90 min rast som räknas som betald med 25% på bortaorten om uppehållsrum finns, vilket jag utgår ifrån att det finns i Stockholm, med de krav på ett sådant som finns i bilaga E i BBA annars ska tiden betalas med 75%.
Detta innebär att först vid uppehåll längre än 4 timmar och 40 minuter tjänar föraren på att ha uppehållet på bortaort.
Jag har gjort en tabell som visar den tid som de flesta förare förlorar på ett uppehåll på bortaorten jämfört med om rast varit på hemmaorten.

(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/uppehallstid.jpg)
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Omnilasse skrivet 17 juli 2011, 02:31:26 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 16 juli 2011, 22:33:46 PM
Problemet med de delade tjänsterna i Norrtälje denna sommar är att uppehållet under dagen är i Stockholm, vilket av förståeliga skäl inte är så populärt. Anledningen är att många Norrtäljebussar går till Stockholm på morgonen och tillbaka till Norrtälje på eftermiddagen. På Busslinks tid löste man det genom att låta förarna köra innerstadsbussar under dagen, men det går ju inte längre då det är olika entrepenörer. Det är väl antagligen därför som dessa förare får köra 401 istället. I så fall är det värt att notera att man inte minskar det totala antalet delade tjänster genom detta, vad som händer är att delade Norrtäljetjänster med uppehåll i Stockholm ersätts med delade Tyresötjänster med uppehåll i Tyresö (eller blir det Slussen?). (det totala antalet tjänster per garage förändras inte eftersom Norrtälje får fler "vanliga" tjänster och Tyresö får färre sådana jämfört med alternativet)

Fast det kanske ska tilläggas att det faktum att man kör med DD borde ju totalt sett minska antalet delade tjänster med närmare ett tiotal till vintertidtabellen - om än Norrtäljeförarna själva inte får ta del av hela den vinsten, pågrund av det produktionsutbyte Busslink kunnat ha med Norrort och innerstaden.

Sedan (oavsett vad man tycker om det) har det ändå rört sig om ett fåtal tjänster per dag - det är ju inte direkt någon invasion av Norrtäljebussar som stått parkerade vid Tekn dagtid...Kan man bara fördela dem på ett bra sätt, bör det ju inte vara så allvarligt. Värre är det väl då för Hallstavikförarna - om ett par av deras omlopp blir delade (med tanke på att det väl är rätt få förare som är stationerade där)...Samtidigt som det ju blir ännu mer orimligt att tomköra bussen fram och tillbaka mellan Hallstavik och Stockholm, enkom för att kunna erbjuda uppehållet på hemmaort...En tröst är ju dock ändå att viss del av tiden (är väl 25 procent på bortaort), räknas som betald arbetstid. Detta är ju också ett bra sätt att göra det lönsamt för företagen (förutom att man nog ändå oavsett vill försöka hitta en bra lösning) att hitta produktionsutbyteslösningar på. Om man ändå får betala för 1,5 timme av tiden föraren är i Stockholm, är det ju förstås en vits om tiden kan utnyttjas till arbete istället - även om det innebär viss förflyttningstid.

Lars:
Fast du kan ju bara ha rast på bortaort om den inte delar tjänsten. Det står ingen stans i avtalet att man inte ska räkna på samma sätt som vid delad tjänst på hemmaort. Bortaortsregeln är ju främst utformad för beställningstrafik, och då är det ju normalt att man har körningar även på bortaorten och det är ju där rasten kommer in. Dessuom räknas ju 25 procent av rasten också som arbetstid. Men huvudregeln gäller ju alltid - att rast inte delar tjänst/pass. 


Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juli 2011, 02:39:44 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 17 juli 2011, 02:31:26 AM
Sedan (oavsett vad man tycker om det) har det ändå rört sig om ett fåtal tjänster per dag - det är ju inte direkt någon invasion av Norrtäljebussar som stått parkerade vid Tekn dagtid.

En eller två platser reserverade för Rimbobaserade bussar som är tänkta att stå på TEH flera timmar dagtid är dock alltid tomma, då Fridströms räknat på att det lönar sig att tomma hem dem för att kunna städa, tvätta, tanka, serva och laga dem under dagtid istället för under sena kvällar och nätter.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: yngrot skrivet 17 juli 2011, 13:29:59 PM
Då låter det som att Fridströmsförare inte har så många delade pass??
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 16:49:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2011, 02:39:44 AM
En eller två platser reserverade för Rimbobaserade bussar som är tänkta att stå på TEH flera timmar dagtid är dock alltid tomma, då Fridströms räknat på att det lönar sig att tomma hem dem för att kunna städa, tvätta, tanka, serva och laga dem under dagtid istället för under sena kvällar och nätter.

Är omloppen så luftiga att det finns tid till sådant? Annars måste ju föraren börja med att ta rast i Teh på förmiddagen och åka tidigare på em för att hinna ta en rast innan omloppet ska gå i trafik igen, detta gör ju ofta att det inte fungerar med att tomma fram o åter en så pass lång sträcka.

Men man kan ju lägga arbetstiden så att bussen ska stå kvar i Teh med kvartstid men underförstått ska föraren köra hem den o tillbaka på em, det funkar till tunga gruppen är på kontrollhumör och vill se "kortet" :-)
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juli 2011, 18:36:40 PM
Citat från: yngrot skrivet 17 juli 2011, 13:29:59 PM
Då låter det som att Fridströmsförare inte har så många delade pass??

Jovisst finns det gott om delade pass, men med uppehållet i Rimbo.

Citat från: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 16:49:27 PM
Är omloppen så luftiga att det finns tid till sådant? Annars måste ju föraren börja med att ta rast i Teh på förmiddagen och åka tidigare på em för att hinna ta en rast innan omloppet ska gå i trafik igen, detta gör ju ofta att det inte fungerar med att tomma fram o åter en så pass lång sträcka.

Men man kan ju lägga arbetstiden så att bussen ska stå kvar i Teh med kvartstid men underförstått ska föraren köra hem den o tillbaka på em, det funkar till tunga gruppen är på kontrollhumör och vill se "kortet" :-)

På de omlopp jag tänker på räcker tiden mer än väl. Jag har kört de flesta SL-omloppen med digital färdskrivare, och det är inga som helst bekymmer. Oftast börjar man med tre st 639:or RMO-TEH, TEH-RMO, RMO-TEH och sen tom hem. Inräknat tomkörningen till Rimbo blir det nästan fyra timmars sammanlagd arbetstid, oftast med 10-15 min uppehåll i varenda ände. Öregrundkörningen löser man man med hjälp av föraravlösning i Rimbo.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 19:01:59 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2011, 18:36:40 PM
oftast med 10-15 min uppehåll i varenda ände.

Ja då hinner ni ju "kissa" mellan varven också och slipper ha fackbasen flåsandes inne på kontoret
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Lars skrivet 17 juli 2011, 23:05:00 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 17 juli 2011, 02:31:26 AM


Lars:
Fast du kan ju bara ha rast på bortaort om den inte delar tjänsten. Det står ingen stans i avtalet att man inte ska räkna på samma sätt som vid delad tjänst på hemmaort. Bortaortsregeln är ju främst utformad för beställningstrafik, och då är det ju normalt att man har körningar även på bortaorten och det är ju där rasten kommer in. Dessuom räknas ju 25 procent av rasten också som arbetstid. Men huvudregeln gäller ju alltid - att rast inte delar tjänst/pass. 


Hej med förbehåll att det står något annat i avtalet som började gälla 1 juni 2011 som jag ännu inte har tillgång till så står följande i valda bitar i BBA som gällde till 31/5 2011

Detta problem förhandlades med Nobina (Swebus) i Värmland redan runt 2004 då Hagforsförare fick sitt uppehåll i Torsby.
Nobina backade inte 1 mm på sin tolkning av avtalet, även om syftet med uppräkningen av delade tjänster i BBA var att det skulle minimera framtagandet av delade tjänster.
Nu är det ju inte så många tjänster i Värmland som är delade på bortaort men principen retar upp förarna.

BBA 1 juni 2008 – 31 maj 2011 som pdf (http://jarnskog.com/Dokument/Bussbranschavtalet%20Kommunal%202008-2011.pdf)

Urklipp från §5 mom
Här framkommer att inte rasten betalas med 25%

Arbetstid vid körning i linjetrafik inom Norden och vid beställningstrafik
inom riket
Som arbetstid räknas:
1 A Tid under vilken förare står till arbetsgivarens förfogande, dock minst tre
timmar per dygn.
I arbetstid inräknas även ledig tid understigande 30 minuter såvitt inte
annat följer av lokal överenskommelse enligt 12 mom.
1 B 75 procent av uppehållstid på bortaort som ej utgör rast (se dock mom 5
vid linjetrafik).
Vid uppehåll, som ej utgör rast, mellan 06.00-22.00 då arbetsgivaren tillhandahåller
dagrum eller överliggningsrum enligt avtalsbilaga E, räknas
istället 25 procent av uppehållstiden som arbetstid.


Urklipp från §5 mom5
Här framgår att uppräkning med 17% endast gäller hemmaort

mom 5 Uppräkning av tid vid linjetrafik
1. Varje arbetad timme som utförs mellan kl 22.00 – 06.00 skall räknas upp
med 1,17 vid fastställande av den ordinarie arbetstiden.
Mellan kl 22.00 – 06.00 får inte uppehållstid förläggas.
Rast förläggs enligt avtalets regler.
2. Vid delad tjänst/delade pass på hemmaort skall 17 procent av uppehållstiden
räknas som arbetstid.
Rast som förläggs i tjänst som är delad skall uppräknas på samma sätt som uppehållstiden.
Delad tjänst/pass är tjänster med uppehållstid överstigande 90
minuter
.

Urklipp §5 mom 11
Här framkomnmer att rast(er) inte får vara längre än 90 min per dag

Den sammanlagda rasttiden under en tjänstgöringsdag får ej överstiga 90 minuter.
Rast får inte utläggas tidigare än två timmar efter tjänstgöringens början och
inte heller mindre än två timmar från arbetstidens slut, andra raster eller obetalda
uppehåll.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 23:20:50 PM
Här förstår jag inte varför det gått till förhandling?

Det här är ju solklart och var så även i det rosa avtalet och t.om i gamla SF:s avtal....

Kvartstid utgår ju bara på bortaort (med u-rum) och en sådan tjänst anses aldrig som delad (även om vissa arbetsgivare vill ha det så) Gm att tjänsten inte är delad lägger man ut 90 min rast och tid därutöver beräknas kvartstiden på.

Det måste vara en ny eller dåligt påläst fackombud som drev detta.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Omnilasse skrivet 18 juli 2011, 02:10:08 AM
Citat från: Lars skrivet 17 juli 2011, 23:05:00 PM
Hej med förbehåll att det står något annat i avtalet som började gälla 1 juni 2011 som jag ännu inte har tillgång till så står följande i valda bitar i BBA som gällde till 31/5 2011

Detta problem förhandlades med Nobina (Swebus) i Värmland redan runt 2004 då Hagforsförare fick sitt uppehåll i Torsby.
Nobina backade inte 1 mm på sin tolkning av avtalet, även om syftet med uppräkningen av delade tjänster i BBA var att det skulle minimera framtagandet av delade tjänster.
Nu är det ju inte så många tjänster i Värmland som är delade på bortaort men principen retar upp förarna.


När jag kontrollerar så stämmer det det du säger - hade lite bråttom eller det finns en otydlighet i att man definierar delad tjänst/pass på två olika sätt i avtalet, under §5 står det att delad tjänst är uppehållstid som är betald - men i definitionen senare i avtalet begränsas delad tjänst som ett obetalt uppehåll. Egentligen kan man ju inte ha två olika definitioner i ett och samma avtal (även om det är under olika rubriker), så till viss del skulle man kunna hävda den definitionens giltighet som finns i själva avtalet, före bilagans och i sådana fall innebär det faktiskt en annan tolkning.

En inkonsekvens som en följd av att man lagt in nya saker i avtalet, men fortsatt använda ett begrepp som ju inte egentligen gäller längre. Delad tjänst finns alltså egentligen inte i linjetrafik, oavsett om det är på borta, eller hemmaort...Men om delad tjänst kan bestå av betald uppehållstid, som faktiskt skrivs i §5, kan man heller inte ha rast förlagd till uppehållstid på bortaort...En viss brist i avtalet med andra ord.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: MrX skrivet 18 juli 2011, 16:49:49 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 17 juli 2011, 00:31:20 AM
Tyresö får knappast fler delade tjänster eftersom Nacka/Värmdö kör 401 dagtid sedan många år.

Och givetvis har inte Tyresöförare delade tjänster med uppehåll i Slussen....

Men eftersom Nacka/värmdö tas över av Keolis i höst kommer all trafik på 401 bedrivas av Nobina Tyresö då linjen enligt kontraktet tillhör Tyresö. Om då Norrtäljetjänster tilldelas något eller några varv 401 kommer alltså antalet delade tjänster i Tyresö öka i jämförelse med om Tyresö kör allting och då måste ha fler tjänster med trafik på 401 i lågtrafik mellan peaktiderna. Så egentligen kommer nog antalet delade tjänster i Tyresö minska något i jämförelse med tidigare till fördel för fler hela tjänster men inte i den utsträckning som fullständig trafik på 401 skulle ha inneburit.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 juli 2011, 17:22:09 PM
Citat från: MrX skrivet 18 juli 2011, 16:49:49 PM
Men eftersom Nacka/värmdö tas över av Keolis i höst kommer all trafik på 401 bedrivas av Nobina Tyresö då linjen enligt kontraktet tillhör Tyresö. Om då Norrtäljetjänster tilldelas något eller några varv 401 kommer alltså antalet delade tjänster i Tyresö öka i jämförelse med om Tyresö kör allting och då måste ha fler tjänster med trafik på 401 i lågtrafik mellan peaktiderna. Så egentligen kommer nog antalet delade tjänster i Tyresö minska något i jämförelse med tidigare till fördel för fler hela tjänster men inte i den utsträckning som fullständig trafik på 401 skulle ha inneburit.

Jo det var ju det jag skrev :-)

Förändringen i Tyresö blir ju marginell eftersom man redan har dagproduktionen bortlejd, om jag minns rätt bör det röra sig om tre omlopp på 401:an (är väl 20 min trafik dagtid)
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Karsten skrivet 18 juli 2011, 19:09:41 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 18 juli 2011, 17:22:09 PM
Jo det var ju det jag skrev :-)

Förändringen i Tyresö blir ju marginell eftersom man redan har dagproduktionen bortlejd, om jag minns rätt bör det röra sig om tre omlopp på 401:an (är väl 20 min trafik dagtid)

12-minuterstrafik är det i mellantrafiken vintertid. Det borde gå åt 6-7 omlopp för detta.
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 juli 2011, 19:21:30 PM
Citat från: Karsten skrivet 18 juli 2011, 19:09:41 PM
12-minuterstrafik är det i mellantrafiken vintertid. Det borde gå åt 6-7 omlopp för detta.

Hmm,,, jag kikade naturligtvis i sommartdt :-(
Titel: SV: Norrtälje på linje 401
Skrivet av: MrX skrivet 18 juli 2011, 22:19:15 PM
Kanske kan man göra åt andra hållet med, att Tyresöförare kör ett varv 639 efter någon linje till Stockholm C eller mellan 401:orna. Helt osannolikt är det kanske ändå inte.