Slutet börjar närma sig för Nobinas landsbygdstrafik i Västerbottens län. Har gjort ett försök till lista att kompletteras framöver. Eftersom vagnparken är relativt gammal lär omplaceringarna inte bli så värst många. Som sagt, listan får gärna kompletteras, det känns som att det borde vara ytterligare någon buss, å andra sidan har antalet uppdrag succesivt minskats de senaste åren.
3684 GBH125 Vo B10M-70B Carrus/Vector 1995 - avställd i Gävle
3689 FZL145 Vo B10M-50 förl Carrus/Star 602 1996
3926 DYG149 Vo B10M-72B Carrus/Regal 1996 - till Busmarket 110912
3927 AXK702 Vo B10M-72B Carrus/Regal 1996
4033 AXK522 Vo B10M-72B Carrus/Regal 1996 - avställd i Gävle
4036 EAK479 Vo B10M-72B Carrus/Regal 1996
4041 BHS743 Vo B10M-72B Carrus/Regal 1996 - till Busmarket 110912
4042 AYC563 Sc K113TLA Carrus/Regal 1996 - till Busmarket 110912
4046 FFH645 Vo B10M-70B Säffle 1997 (avställd 110608) - till NNT 110822
4261 EDZ581 Vo B10M-50B Carrus/Regal 1997
4399 CYP083 Vo B10M-70B vH/360NL 1998 - till Busmarket 110711
4512 FCF976 Vo B10M-70B Carrus/Star 502 1999 - till AB Demonteringar 110530
4529 GXR497 Sc K124EB6x2 Helmark/420SEL 1999
4530 GXN007 Sc K124EB6x2 Helmark/420SEL 1999
4531 GXO077 Sc K124EB6x2 Helmark/420SEL 1999
4534 GXM407 Sc K124EB6x2 Helmark/420SEL 1999
4535 GXM067 Sc K124EB6x2 Helmark/420SEL 1999
4537 GXS197 Sc K124EB6x2 Helmark/420SEL 1999
4580 FCF953 Vo B10M-50 förl Carrus/Star 502 1999
4730 RWM747 MB 413CDI 2000 - till Boströms Trafik AB, Vindeln 110902
5049 ELF705 Vo B10MA-70 Säffle 1999 - till C-län 1107
5298 SGB997 Vo B10M-70B Carrus/Star 502 2001
5873 TXE730 Se S317GT-HD 2004 - till Nobina, Karlstad 110902
5934 TYD673 MB O580/16RHD MB Travego 2004
6029 UTO519 Vo B12M 6x2 9700H 2004
6233 XFL041 MB O814D MB/Medio 2005 - avställd i Gävle
6249 XLP745 Vo B12M 6x2 9700H 2005 - till AB Demonteringar 110705
6250 XLP736 Vo B12M 6x2 9700H 2005 - till Nobina, Falun 110912
6251 XLP416 Vo B12M 4x2 9700S 2005 - till Nobina, Karlstad 110905
6252 XLP665 Vo B12M 4x2 9700S 2005 - till Nobina, Karlstad 110825
6253 XLP676 Vo B12M 4x2 9700S 2005 - till Nobina, Karlstad 110905
6254 XLP646 Vo B12M 4x2 9700S 2005 - till Nobina, Karlstad 110905
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 juli 2011, 20:19:47 PM
6249 XLP745 Vo B12M 6x2 9700H 2005 - till AB Demonteringar 110705
Vad har hänt eftersom en sådan ny buss går till skrot?
Citat från: JB92 skrivet 15 juli 2011, 20:40:10 PM
Vad har hänt eftersom en sådan ny buss går till skrot?
Är inte 6249 en godsbuss?
6249(avåkning) & 4512(sammanstötning med annan buss) i vintras:
(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Nobina_Umea_110305.jpg?t=1310758895)
Skulle inte 6251 - 6254 kunna ersätta bussar i Härnösand? Dom har en hel del äldre vagnar i trafik.
6250-6254 är välskötta bussar och borde ju lätt kunna användas i linjetrafik på annat håll, iaf på områden där extrema 100-procentliga krav på lågentré inte finns. Hur Härnösand när det gäller dagens avtal vet jag inte, men en ålderssänkning på landsbygdstrafiken där på nuvarande avtal skulle ju knappast skada relationen med trafikhuvudmannen.
5934 kan säkert få ny tjänst som ren beställningsbuss på vilken Nobinadepå som helst i landet.
6029 lär vara svårt att omplacera som godsbuss, men då andra bussbolag säkert kan tänka sig att köpa en godsbuss av 2004 års modell att ersätta något eget med, så lär den inte vara alltför svår att sälja begagnad inom norra Sverige, eller till Norge.
Får Nobina Västerbotten kvar någon trafik inom länet förutom avtalet med Ultrabussarna?
(Sen ligger ju Härnösand under trafikområde Västerbotten, men det är en annan sak)
Edit: Lagt till Setran 5873 i listan.
Ang omflyttningar så är det är det förstås 62xx som kan omplaceras, i övrigt blir det nog försäljning/export. Travegon är en uddabuss med tveksam framtid hos Nobina, om man nu inte behåller den i Umeå tillsammans med stadsbussarna?
Som tidigare skrivits så är två fjällinjer i Tärna den enda landsbygdstrafik som Nobina har kvar i länet efter senaste upphandlingen.
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 juli 2011, 23:59:42 PM
Som tidigare skrivits så är två fjällinjer i Tärna den enda landsbygdstrafik som Nobina har kvar i länet efter senaste upphandlingen.
Ja, just det. Dessa går ju på ett nyare avtal. Dock pinsamt att man trots starkt Doroteaursprung glömmer bort inlandet så lätt. :-[
Vilka individer kan tänkas stanna på Tärnatrafiken? 6029?
Hej !
Som jag skrev i mitt inlägg härom dagen beträffande avställda bussar i Gävle
så återfinns från Västerbotten 6233 och 4053 avställda.
Mvh Peter Ö
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2011, 00:08:11 AM
Ja, just det. Dessa går ju på ett nyare avtal. Dock pinsamt att man trots starkt Doroteaursprung glömmer bort inlandet så lätt. :-[
Vilka individer kan tänkas stanna på Tärnatrafiken? 6029?
Eller 6250?
Citat från: Ersa skrivet 16 juli 2011, 00:08:11 AM
Ja, just det. Dessa går ju på ett nyare avtal. Dock pinsamt att man trots starkt Doroteaursprung glömmer bort inlandet så lätt. :-[
Vilka individer kan tänkas stanna på Tärnatrafiken? 6029?
och 4730 är väl dagens vagnpark
17/7: 4033, 6233 avställda i Gävle - tillagt i listan
Kompletterat i listan 4/9:
4046, 4730 sålda
5873, 6252 flyttade till Karlstad
Citat från: Greger Larsson skrivet 04 september 2011, 20:50:49 PM
Kompletterat i listan 4/9:
4046, 4730 sålda
5873, 6252 flyttade till Karlstad
Ska ha kommit något norrifrån till Borlänge under den gångna veckan också,men vet inte vad?
6251-54 ska alla enligt tidigare uppgift här till Karlstad.
Har man klivit av Tärnaavtalet också eftersom 4730 är bortsåld?
Citat från: Bussföraren skrivet 04 september 2011, 22:13:40 PM
Har man klivit av Tärnaavtalet också eftersom 4730 är bortsåld?
Jag har för mig att det stod något i en annan tråd om att Nobina skulle lämna bort sin trafik i Tärnaby till en underentreprenör. Men den tråden kan jag inte hitta nu. Någon kanske kan bekräfta?
Citat från: Bussföraren skrivet 04 september 2011, 22:13:40 PM
Har man klivit av Tärnaavtalet också eftersom 4730 är bortsåld?
Ja.
Citat från: Greger Larsson skrivet 04 september 2011, 22:44:12 PM
Ja.
Ny upphandling, eller underentreprenör från Busspoolen fram till avtalstidens slut?
Citat från: Ersa skrivet 04 september 2011, 22:45:16 PM
Ny upphandling, eller underentreprenör från Busspoolen fram till avtalstidens slut?
Tveksamt att ny upphandling gör innan avtaletsslut. Detta sker oftast när ett bolag gått i konkurs.
Citat från: Jan skrivet 05 september 2011, 11:02:51 AM
Tveksamt att ny upphandling gör innan avtaletsslut. Detta sker oftast när ett bolag gått i konkurs.
Vem blir i så fall underentreprenör? Tärna Fjällbuss?
Och hur många år kvar är det på avtalet?
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2011, 23:41:06 PM
6250-6254 är välskötta bussar och borde ju lätt kunna användas i linjetrafik på annat håll, iaf på områden där extrema 100-procentliga krav på lågentré inte finns. Hur Härnösand när det gäller dagens avtal vet jag inte, men en ålderssänkning på landsbygdstrafiken där på nuvarande avtal skulle ju knappast skada relationen med trafikhuvudmannen.
5934 kan säkert få ny tjänst som ren beställningsbuss på vilken Nobinadepå som helst i landet.
6029 lär vara svårt att omplacera som godsbuss, men då andra bussbolag säkert kan tänka sig att köpa en godsbuss av 2004 års modell att ersätta något eget med, så lär den inte vara alltför svår att sälja begagnad inom norra Sverige, eller till Norge.
Får Nobina Västerbotten kvar någon trafik inom länet förutom avtalet med Ultrabussarna?
(Sen ligger ju Härnösand under trafikområde Västerbotten, men det är en annan sak)
5934 kan den inte stanna kvar i Västerbotten?
Ingen av godsbussarna är överlåten på någon annan aktör. Frågan är vad som hänt i Tärnaby?
Är det bara volvobussarna 6250-6254 kvar att omplaceras,de äldre i 36-45serierna har dom gjort sitt allihop?
Citat från: j-a skrivet 07 september 2011, 22:45:09 PM
Är det bara volvobussarna 6250-6254 kvar att omplaceras,de äldre i 36-45serierna har dom gjort sitt allihop?
Var ska 6250?
Edit 8/9:
6251, 6253 och 6254 överförda till Karlstad(uppdaterat i trådens inledande lista)
Citat från: Jan skrivet 05 september 2011, 16:18:30 PM
Frågan är vad som hänt i Tärnaby?
Förhoppningsvis kan någon svara på det i framtiden.
Citat från: Ersa skrivet 04 september 2011, 22:26:55 PM
Jag har för mig att det stod något i en annan tråd om att Nobina skulle lämna bort sin trafik i Tärnaby till en underentreprenör. Men den tråden kan jag inte hitta nu. Någon kanske kan bekräfta?
Nobina har lämnat all regiontrafik i Västerbotten bakom sig. Vilhelmina Taxi och Sjögrens(?) ska tydligen köra resterande tiden uppe i Tärnaby, då den ena inte är med i Busspoolen och den andra, Vilhelmina Taxi tydligen är på väg ur Busspoolen efter sommarens händelser, för annars skulle ju Fjällbuss som är med i Busspoolen fått trafiken av Nobina.
Travegon vet man inte vad som händer med, de kan hända att den blir kvar i Umeå för beställningar bara för man har en del kunder som man kör beställningar åt regelbundet.
Avtalet i Tärnaby är till årsskiftet 2013/2014 om jag minns rätt.
5298 kvar i Umeå, senast idag på uppdrag åt Björklöven.
Citat från: RoggaBoy skrivet 08 september 2011, 20:40:33 PM
Nobina har lämnat all regiontrafik i Västerbotten bakom sig. Vilhelmina Taxi och Sjögrens(?) ska tydligen köra resterande tiden uppe i Tärnaby, då den ena inte är med i Busspoolen och den andra, Vilhelmina Taxi tydligen är på väg ur Busspoolen efter sommarens händelser, för annars skulle ju Fjällbuss som är med i Busspoolen fått trafiken av Nobina.
Vad har ägande i Busspoolen med saken att göra? Dvs hur inverkar det på Nobinas val av underentreprenör?
Enligt busspoolen.nu (http://www.busspoolen.nu) är både Sjögrens i Tvärålund, Sjöströms i Vännäs samt Vilhelmina Taxi delägare i Busspoolen .
Citat från: Ersa skrivet 09 september 2011, 17:58:19 PM
Vad har ägande i Busspoolen med saken att göra? Dvs hur inverkar det på Nobinas val av underentreprenör?
Enligt busspoolen.nu (http://www.busspoolen.nu) är både Sjögrens i Tvärålund, Sjöströms i Vännäs samt Vilhelmina Taxi delägare i Busspoolen .
Vet ej, Det var något bolag i Vindeln som inte är knutit till Busspoolen, men kom ej ihåg namnet men eftersom Nobina tidigare anlitat Busspoolen så har nu Vilhelmina snuvat Busspoolen och Tärnaby Fjällbuss uppdraget då Vilhelmina taxi är på väg ur Busspoolen, dvs det inte är klart med det skall vara anledningen.
Det är förklaringen från den på Nobina som gjort valet av underentreprenör.
Citat från: RoggaBoy skrivet 08 september 2011, 20:40:33 PM
Nobina har lämnat all regiontrafik i Västerbotten bakom sig. Vilhelmina Taxi och Sjögrens(?) ska tydligen köra resterande tiden uppe i Tärnaby, då den ena inte är med i Busspoolen och den andra, Vilhelmina Taxi tydligen är på väg ur Busspoolen efter sommarens händelser, för annars skulle ju Fjällbuss som är med i Busspoolen fått trafiken av Nobina.
Travegon vet man inte vad som händer med, de kan hända att den blir kvar i Umeå för beställningar bara för man har en del kunder som man kör beställningar åt regelbundet.
Avtalet i Tärnaby är till årsskiftet 2013/2014 om jag minns rätt.
Sommarens händelser?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 september 2011, 23:31:29 PM
Sommarens händelser?
Ja, då Busspoolen förlorade i upphandlingen där Vilhelmina Taxi tappade Holmsund/Obbola.
Men har Vilhelmina Taxi kvar sin övriga trafik i Västerbotten?