Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2011, 16:51:47 PM

Titel: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2011, 16:51:47 PM
Hoppas ni gillar Scania!

AMF851
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9640_.jpg)

BRR220
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9641_.jpg)

LAD163
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9642_.jpg)

LAZ384
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9643_.jpg)

MUK625
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9644_.jpg)

MUP745
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9645_.jpg)




Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Jacob skrivet 15 juli 2011, 16:54:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 juli 2011, 16:51:47 PM
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9644_.jpg)

Nåt för Muk kanske? ;)

Fina bilder!

//Jacob
Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: yngrot skrivet 16 juli 2011, 00:25:00 AM
Absolut nått att gilla mer sånt  ;)
Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Peter L skrivet 16 juli 2011, 11:53:34 AM
Underbart! Tack för fina bilder.

(en parentes bara, AMF851 är Linjebuss 676, inte 686 - dörrarna avslöjar att den inte tillhör 68x-serien)
Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juli 2011, 18:05:05 PM
Citat från: Peter L skrivet 16 juli 2011, 11:53:34 AM
(en parentes bara, AMF851 är Linjebuss 676, inte 686 - dörrarna avslöjar att den inte tillhör 68x-serien)


Tack för rättelsen! Texten är ändrad nu. Ren felskrivning förut.
Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Peter L skrivet 16 juli 2011, 21:42:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juli 2011, 18:05:05 PM
Tack för rättelsen! Texten är ändrad nu. Ren felskrivning förut.


Förstod det. Och tack en gång för de underbara bilderna! Har rattat samtliga utom 676 som hunnit utgå ur trafik när jag började köra i Lund 1994. Då var äldsta bussarna i stadstrafiken 678 och 679 som i huvudsak bara rullade på förstärkningsturerna i rusningstrafik på linje 3 till/från Vipeholm.

Ännu en parentes är att de flesta fasta förare hade sin egen buss som de alltid tog ut på morgonen oavsett vilken linje de startade på. Smidig vagnutsättning så att säga. Undantaget var dock linje 7 där det krävdes en buss som kunde skylta 7A och 7B, blev oftast en av de nya med rullskyltar (208, 572-587).

Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Svemicke skrivet 23 juli 2011, 13:20:15 PM
Mycket intressant bildsvep, Staffan! Särskilt eftersom jag två år senare fick chansen att, som 16-årig bussfantast, få praktisera i Linjebuss garage på Gastelyckan bland alla dessa bussar. Det väckte minen till liv att få se dessa bilder nu.

Citat från: Peter L skrivet 16 juli 2011, 21:42:16 PM
Förstod det. Och tack en gång för de underbara bilderna! Har rattat samtliga utom 676 som hunnit utgå ur trafik när jag började köra i Lund 1994. Då var äldsta bussarna i stadstrafiken 678 och 679 som i huvudsak bara rullade på förstärkningsturerna i rusningstrafik på linje 3 till/från Vipeholm.

Ännu en parentes är att de flesta fasta förare hade sin egen buss som de alltid tog ut på morgonen oavsett vilken linje de startade på. Smidig vagnutsättning så att säga. Undantaget var dock linje 7 där det krävdes en buss som kunde skylta 7A och 7B, blev oftast en av de nya med rullskyltar (208, 572-587).


208:n var en riktig särling. En Volvo B10B/Säffle men det förekom ibland att även linje 7 kördes av bussar med digital skylt.

Fick ni inte kort efter några Scania CN113 från nyförvärvade ML som skulle gå på nya Lundalänken?

När försvann CR112:orna med vikdörrar? De fanns kvar då jag var där.

Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Peter L skrivet 23 juli 2011, 20:46:09 PM
Citat från: Svemicke skrivet 23 juli 2011, 13:20:15 PM
Mycket intressant bildsvep, Staffan! Särskilt eftersom jag två år senare fick chansen att, som 16-årig bussfantast, få praktisera i Linjebuss garage på Gastelyckan bland alla dessa bussar. Det väckte minen till liv att få se dessa bilder nu.

208:n var en riktig särling. En Volvo B10B/Säffle men det förekom ibland att även linje 7 kördes av bussar med digital skylt.

Fick ni inte kort efter några Scania CN113 från nyförvärvade ML som skulle gå på nya Lundalänken?

När försvann CR112:orna med vikdörrar? De fanns kvar då jag var där.



Visst var 208 en riktig särling som enda Volvo bland en massa Scania, åtminstone till 1996... För mig var det bästa bussen vi hade, men den var allmänt illa omtyckt bland övriga förare. Därmed blev den ofta kvarlämnad på garaget och lätt att tigga till sig för de turer där man både började och slutade på garaget på linje 6 och 7.

Och visst förekom det att linje 7 körde av bussar med digital skylt, men oftast inte eftersom de inte gick att skylta A och B om jag nu minns rätt. I alla fall inte 692-699 och 570-571.

ML var väl inte så nyförvärvat 1998 då linje 20 startades, men visst stämmer det att två CN113 från Malmö lånades in för denna linje, 3170 och 3171 tror jag det var. Ersattes med 3432 och 3433 så fort de hunnit levereras.

CR112 med vikdörrar fanns kvar när jag började köra sommaren 1994 men måste försvunnit snart därefter. Enligt Pege Anderssons eminenta sida om stadstrafiken i Lund (http://www.pege.nu/Lund/Lund.htm) försvann de 1993, men det tror jag inte stämmer till fullo, såvida inte även 679 och 680 hade vikdörrar vilket låter otroligt då övriga i den leveransen (681-686) hade bladdörrar. Rimligtvis försvann de sista CR112 med vikdörrar hösten 1994 när de sista MaxCi hade tagits i trafik (584-587).
Titel: SV: Bussar i Lund i september 1991, del 2 (av 6)
Skrivet av: Svemicke skrivet 24 juli 2011, 14:03:46 PM
Citat från: Peter L skrivet 23 juli 2011, 20:46:09 PM
Visst var 208 en riktig särling som enda Volvo bland en massa Scania, åtminstone till 1996... För mig var det bästa bussen vi hade, men den var allmänt illa omtyckt bland övriga förare. Därmed blev den ofta kvarlämnad på garaget och lätt att tigga till sig för de turer där man både började och slutade på garaget på linje 6 och 7.

Och visst förekom det att linje 7 körde av bussar med digital skylt, men oftast inte eftersom de inte gick att skylta A och B om jag nu minns rätt. I alla fall inte 692-699 och 570-571.

ML var väl inte så nyförvärvat 1998 då linje 20 startades, men visst stämmer det att två CN113 från Malmö lånades in för denna linje, 3170 och 3171 tror jag det var. Ersattes med 3432 och 3433 så fort de hunnit levereras.

CR112 med vikdörrar fanns kvar när jag började köra sommaren 1994 men måste försvunnit snart därefter. Enligt Pege Anderssons eminenta sida om stadstrafiken i Lund (http://www.pege.nu/Lund/Lund.htm) försvann de 1993, men det tror jag inte stämmer till fullo, såvida inte även 679 och 680 hade vikdörrar vilket låter otroligt då övriga i den leveransen (681-686) hade bladdörrar. Rimligtvis försvann de sista CR112 med vikdörrar hösten 1994 när de sista MaxCi hade tagits i trafik (584-587).


Jo, minns att 208:n jämt stod på garageplan och väldigt sällan var den inne i verkstaden också. Tror faktiskt aldrig vi hade den inne under de månader jag var där. Den bara stod där övergiven på gården och sörplade glykol.