Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Andreas91 skrivet 15 juli 2011, 14:25:49 PM

Titel: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Andreas91 skrivet 15 juli 2011, 14:25:49 PM
Lämnade KTH och fick se två st Omnilinkboggier från Nobina Lunda, 7201 och 7203, båda tursatta på linje 676. Någon som vet vad som sker inom Nobina Stockholm? Flyttar eller lån på gång? :) Mycket tacksam för svar! (Jag har sett Kallhällbussar i Huddinge, men det verkar ju även vara flyttar mellan andra Nobina-garage.)
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 juli 2011, 14:36:56 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 15 juli 2011, 14:25:49 PM
Lämnade KTH och fick se två st Omnilinkboggier från Nobina Lunda, 7201 och 7203, båda tursatta på linje 676. Någon som vet vad som sker inom Nobina Stockholm? Flyttar eller lån på gång? :) Mycket tacksam för svar! (Jag har sett Kallhällbussar i Huddinge, men det verkar ju även vara flyttar mellan andra Nobina-garage.)
Utan att ha någon insidesinformation - är det nog inte särskilt troligt att Nobina skulle flytta etanolbussar till Norrtälje. Däremot har man ju rätt akut bussförarbrist i Norrtälje för närvarande och får plocka in vad som går för att fylla på till förstärkningstrafiken. Man har ju t.o.m. låtit Keolis köra en del extratrafik på 676 med sina blåa omlinkledbussar och Fridströms fick ju hoppa in med sina turistbussar häromdagen...

Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: MrX skrivet 15 juli 2011, 15:06:43 PM
Det handlar alltså om tillfälliga förstärkningar. Det borde vara fyra stycken ute idag, 7195, 7200, 7201 och 7203. På söndag kommer det vara likadant. Samtliga Nobinagarage i Stockholmsområdet har ställt upp med bussar och förare senaste två veckorna, 1836 tror jag gick på 676 förra fredagen så det kan finnas en del kul att se på linjen ;)
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2011, 15:10:35 PM
Man förstärker trafikområdet genom att låta andra SL-Nobinadepåer hoppa in och köra 676:or. Jag har även mött en av de gamla UL-kärrorna med etanolmotor skyltad 676. OmniLink-lederna alltså. Verkar fungera bra.
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Andreas91 skrivet 15 juli 2011, 15:25:24 PM
Kul, tack för infon! :) Ja, framme vid Norrtälje, så drog 7200 och en till boggie iväg. Såg bara 71xx på den fjärde, men gissar på att det då var 7195.
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 juli 2011, 16:55:18 PM
Intressant! Hoppas någon Bussnackare hinner fotografera någon av dessa bussar under sommaren.
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Walter skrivet 15 juli 2011, 16:58:04 PM
Är behovet av förstärkningar större än väntat eller har Nobina svårt att bemannaäven ordinarie turer? Nu finns ju incitament i avtalet som ger Nobina intäkt på varje passagerare men krävs det mycket extra vagnar kan det ju bli dyrt, det gäller ju att främst fylla ordinarie bussar för att få ekonomi i det hela. Dock borde man tjäna in kundnöjdhet med mycket extra bussar.
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2011, 17:39:48 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 15 juli 2011, 16:55:18 PM
Intressant! Hoppas någon Bussnackare hinner fotografera någon av dessa bussar under sommaren.


(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_7203_DAS_110715.jpg)

Som vanligt ute på annat ärende. Denna gång försök till provkörning av en bil på en bilfirma i Danderyd som tyvärr var stängd. Men den enes inställda provkörning kan ju uppenbarligen leda till den andres bildvisning. Knäppt kl 15:03.
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 15 juli 2011, 20:12:34 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2011, 17:39:48 PM

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_7203_DAS_110715.jpg)

Som vanligt ute på annat ärende. Denna gång försök till provkörning av en bil på en bilfirma i Danderyd som tyvärr var stängd. Men den enes inställda provkörning kan ju uppenbarligen leda till den andres bildvisning. Knäppt kl 15:03.

Synd att bilfirman var stängd, men kul att du fick denna bild. Tack för den!  :)
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 juli 2011, 21:25:08 PM
Citat från: Walter skrivet 15 juli 2011, 16:58:04 PM
Är behovet av förstärkningar större än väntat eller har Nobina svårt att bemannaäven ordinarie turer? Nu finns ju incitament i avtalet som ger Nobina intäkt på varje passagerare men krävs det mycket extra vagnar kan det ju bli dyrt, det gäller ju att främst fylla ordinarie bussar för att få ekonomi i det hela. Dock borde man tjäna in kundnöjdhet med mycket extra bussar.

Att det krävs förstärkning när man inte helt kan köra med dubbeldäckare är ju ofrånkomligt - Keolis har ju alltid fått ha mycket förstärkningar på 676. Svår linje helt enkelt. Tror nog det är den bästa lösningen är att vid behov (främst fredagar) förstärka de turer som inte är DD, men det är alltid svårt att planera trafik när man har så pass stor skillnad på kapaciteten mellan avgångarna och också stora variationer med passagerare per avgång...Den extrakostnaden får man nog ta under sommaren (är ju rätt kort tid under året). När väl alla DD är på plats kommer ju dock behovet av förstärkning vara i det närmaste helt obehövligt (förutom någon förfogandebuss förstås) - om man nu inte drar ner för mycket på turtätheten i högtrafik vill säga

Faktum är att antalet resande på 676 är i det närmaste konstant under året. Det är t.o.m fler resande på 676 sommartid på lördagar och söndagar än under vinterhalvåret - och det är bara ca 2 procent mindre resande på en sommarvardag jämfört med en vinterdito. Sedan fördelas ju resandet på ett annat sätt under sommaren än under vintern, vilket inte underlättar planerandet...

Helt plötsligt är det också någon aktivitet i Norrtälje - som motorfestivalen i morgon lördag med American car show, hur många som tar bilen och skapar köer för 676 och hur många fler som tar bussen upp för att titta, är bara en sådan där sak som gör 676 så svår att planera trafiken på...
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 15 juli 2011, 21:51:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 15 juli 2011, 15:10:35 PM
Man förstärker trafikområdet genom att låta andra SL-Nobinadepåer hoppa in och köra 676:or. Jag har även mött en av de gamla UL-kärrorna med etanolmotor skyltad 676. OmniLink-lederna alltså. Verkar fungera bra.

Typ denna:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Nobina_6735_TUD070_Tekn_H_110708.jpg?t=1310759425)
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 15 juli 2011, 23:32:35 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 juli 2011, 21:51:04 PM
Typ denna:

Förmodligen exakt den! :)
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 juli 2011, 15:52:01 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 15 juli 2011, 21:51:04 PM
Typ denna:

(http://i582.photobucket.com/albums/ss262/Hinkbilder/Nobina_6735_TUD070_Tekn_H_110708.jpg?t=1310759425)

Mycket trevligt! Tack för denna bild!  :)
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Karsten skrivet 16 juli 2011, 16:28:20 PM
Citat från: MrX skrivet 15 juli 2011, 15:06:43 PM
1836 tror jag gick på 676 förra fredagen så det kan finnas en del kul att se på linjen ;)

Förra söndagen var det, med Bussnackare bakom ratten..
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: MrX skrivet 16 juli 2011, 18:09:35 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 juli 2011, 16:28:20 PM
Förra söndagen var det, med Bussnackare bakom ratten..

Se där ja, söndag var det visst. Det enda jag kom ihåg var att jag var ledig vid tillfället :D
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 18 juli 2011, 21:00:16 PM
Var det någon som fotade MAN-led på 676 imorse? Det var en av Kallhälls vagnar, 6518 om jag inte missminner mig.  ;D
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2011, 08:27:16 AM
Citat från: Mrbuss skrivet 18 juli 2011, 21:00:16 PM
Var det någon som fotade MAN-led på 676 imorse? Det var en av Kallhälls vagnar, 6518 om jag inte missminner mig.  ;D

I morse (19 juli) körde Nobina 6165 skyltad "Klar för trafik" E18 norrut mot Danderyd, förmodligen för att tursättas i Norrtäljetrafiken. 6165 är en Botkyrkavagn.
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: MGA skrivet 19 juli 2011, 14:20:51 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2011, 08:27:16 AM
I morse (19 juli) körde Nobina 6165 skyltad "Klar för trafik" E18 norrut mot Danderyd, förmodligen för att tursättas i Norrtäljetrafiken. 6165 är en Botkyrkavagn.

6165 skulle till kapellskär för åka båt till Estland för upprustning tillsammans med 6162.
///
MGA
Titel: SV: Omnilink-boggier i Norrtäljetrafiken (tillfälligt lån eller permanent flytt?)
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2011, 14:26:47 PM
Citat från: MGA skrivet 19 juli 2011, 14:20:51 PM
6165 skulle till kapellskär för åka båt till Estland för upprustning tillsammans med 6162.
///
MGA

Intressant! Tack för uppgiften. Ja, Nobina 6165 ska ju övergå till Keolis till hösten (och få inv.nr. 6474 enligt uppgifter jag fått). Jag antar att flera av dessa vagnar ska fräschas upp inför Keolis trafikstart i södra Sthlm.