Höftskott från bussen, är det lånebuss eller har Nobina köpt tillbaka den?
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0071.jpg)
//Jacob
Måste vara en låne buss.
Edlunds trafik kör de omloppen på Alunda som börjar/slutar i byn. Edlunds är ägare till EAT 227 och kör även med två vita Vegor och en grå turistare.
Ni får lära er att det finns fler företag än Nobina och KR som kör i UL trafik. ;)
då förstår jag! Nu när du säger det så minns jag att Edlunds kör Alunda :)
//Jacob
Citat från: Robert T skrivet 12 juli 2011, 01:57:34 AM
Ni får lära er att det finns fler företag än Nobina och KR som kör i UL trafik. ;)
Ja precis så som UL inte vill ha det. SKa bli intressant att se nästa sommar när det 1:åriga avtalet går ut. Om det blir förlängt eller om nån upphandling kommer gå av stapeln igen.
Finns där något optionsår i nuvarande avtal? Det börjar bli trångt med tid.
Nuvarande interimsavtal är inte på exakt ett år, som många verkar tro, utan kan blir längre än så. Dock har jag inga exakta datum i huvudet. Beskedet för den nya långa avtalet borde komma snart, och dagens trafikupplägg kommer att fortsätta fram tills att trafikstarten för det nya avtalet börjar.
Om Keolis eller Nobina vinner kan man nog räkna med att dagens fullt fungerande system med underentreprenörer (inkl Danielssons och Sköldh i Knutby) kan komma att fortsätta att användas.
Den ser nästan ut som en gammal dansbandsbuss tycker jag, krompottor i fälgarna och en väldigt gammaldags front på bussen, och färgerna den är lackad i ;D
Citat från: Jan skrivet 12 juli 2011, 05:17:48 AM
Finns där något optionsår i nuvarande avtal? Det börjar bli trångt med tid.
Nuvarande avtal är på 12mån+6+6. Alltså max 24mån.
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2011, 06:47:44 AM
Nuvarande interimsavtal är inte på exakt ett år, som många verkar tro, utan kan blir längre än så. Dock har jag inga exakta datum i huvudet. Beskedet för den nya långa avtalet borde komma snart, och dagens trafikupplägg kommer att fortsätta fram tills att trafikstarten för det nya avtalet börjar.
Om Keolis eller Nobina vinner kan man nog räkna med att dagens fullt fungerande system med underentreprenörer (inkl Danielssons och Sköldh i Knutby) kan komma att fortsätta att användas.
Resultatet kommer efter semestern
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 11:31:17 AM
Resultatet kommer efter semestern
Men det ska ju i sin tur överklagas osv... ::)
Citat från: Robert T skrivet 12 juli 2011, 11:34:02 AM
Men det ska ju i sin tur överklagas osv... ::)
Ska man leka djävulens advokat så kan man ju hamna i en situation där någon av de nuvarande entreprenörerna inte vinner upphandlingen och på så sätt får ett intresse att hålla dagens avtal i drift så lång som möjligt och överklagart på rena detaljer. Men vi förutsätter väl att de inte är så oseriösa.
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2011, 06:47:44 AM
Om Keolis eller Nobina vinner kan man nog räkna med att dagens fullt fungerande system med underentreprenörer (inkl Danielssons och Sköldh i Knutby) kan komma att fortsätta att användas.
Hur kan du säga att det är fullt fungerande när det uppenbart inte är det. Har flera vänner på UL kundtjänst som spyr galla över alla dessa underentreprenörer.
Om en buss är försenad eller inte kommer och körs av en underentreprenör som inte har INIT så har UL ingen koll på vad som hänt.
Kundtjänst har en lista på vilka omlopp som körs av vilken depå men det är knappt dom depåerna vet heller vad som hänt.
Det som kunde tagit 30 sekunder att kolla om dessa bussar haft INIT kan nu ta säkert 30 minuter att kolla. Då har resenären som ringde säkert redan tagit en annan buss eller liknande.
Citat från: Björn Ax skrivet 12 juli 2011, 14:41:44 PM
Hur kan du säga att det är fullt fungerande när det uppenbart inte är det. Har flera vänner på UL kundtjänst som spyr galla över alla dessa underentreprenörer.
Om en buss är försenad eller inte kommer och körs av en underentreprenör som inte har INIT så har UL ingen koll på vad som hänt.
Kundtjänst har en lista på vilka omlopp som körs av vilken depå men det är knappt dom depåerna vet heller vad som hänt.
Det som kunde tagit 30 sekunder att kolla om dessa bussar haft INIT kan nu ta säkert 30 minuter att kolla. Då har resenären som ringde säkert redan tagit en annan buss eller liknande.
Visst, alla ska ha init, men den fungerar ju sällan ändå.
Nytt Initsystem är under installation och även till underentreprenörer. Det borde förbättra detta problem.
Citat från: Björn Ax skrivet 12 juli 2011, 14:41:44 PM
Hur kan du säga att det är fullt fungerande när det uppenbart inte är det. Har flera vänner på UL kundtjänst som spyr galla över alla dessa underentreprenörer.
Om en buss är försenad eller inte kommer och körs av en underentreprenör som inte har INIT så har UL ingen koll på vad som hänt.
Kundtjänst har en lista på vilka omlopp som körs av vilken depå men det är knappt dom depåerna vet heller vad som hänt.
Det som kunde tagit 30 sekunder att kolla om dessa bussar haft INIT kan nu ta säkert 30 minuter att kolla. Då har resenären som ringde säkert redan tagit en annan buss eller liknande.
Jag åsyftade mera på att UL:s verksamhet historiskt är uppbyggt av små underentreprenörer vid sidan av SJ Buss. Och vad gäller UL:s hopplöst föråldrade INIT-system ser jag verkligen fram emot den dagen så detta byts ut mot SL:s dito som är överlägset bättre.
Och personalen på UL kundtjänst har ju mestadels sin egen arbetsgivare att tacka för hur dagens situation ser ut. Inte bara för interimsupphandlingen, utan även fiaskot med det egna bränsleföretaget som skulle mygla till sig ett monopol på biogasen, samt att UL själva uppenbarligen tillåtit underentreprenörerna att köra bussar utan Init-maskin.
Om Nobina eller Keolis vinner avtalet och även bestämmer sig för att anlita underentreprenörer i framtiden, så kommer alla underentreprenörernas bussar givetvis att ha Init-maskiner. En fingervisning är ju Danielssons verksamhet i Knutby idag och framöver. Men mera om denna senare.
Har läst att du skrivit två gånger Ersa enbart Keolis och Nobina, är det för att det är de enda med underentreprenörer eller är det så att KR inte deltar i nästa?
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 12 juli 2011, 20:21:09 PM
Har läst att du skrivit två gånger Ersa enbart Keolis och Nobina, är det för att det är de enda med underentreprenörer eller är det så att KR inte deltar i nästa?
Keolis och Nobina är de enda som aktivt uttalat/genomfört ett införande av underentreprenörer. Både på det stora UL-anbudet, dagens interimsavtal, samt dagens nya SL-avtal i Norrtälje. Det kan givetvis hända att KR Trafik eller någon fjärde part inför underentreprenörer vid vinst, men då detta inte märkts av hittills räcker det än så länge att nämna Keolis och Nobina.
Då är jag med. Hoppas KR vinner, gillar deras bussar mest :)
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 12 juli 2011, 20:27:29 PM
Då är jag med. Hoppas KR vinner, gillar deras bussar mest :)
Det spelar nog ingen som helst roll. Varken Nobina eller KR har några nyare bussar som kommer att klara mer än några få år i det nya stora avtalet. Så det blir en massa nya bussar oavsett om KR Trafik, Nobina, Keolis eller någon annan vinner. Då kraven är samma för alla lär ungefär samma bussar av samma tillverkare inköpas oavsett vinnare.
ULs nya Initsystem är en utveckling av SLs. Bland annat är det en större touchskärm än vad SL har. Ser ut att bli mycket bra. Finns redan i alla nya MB som KR-trafik kör med. 250-259.
Citat från: caa skrivet 12 juli 2011, 20:54:30 PM
ULs nya Initsystem är en utveckling av SLs. Bland annat är det en större touchskärm än vad SL har. Ser ut att bli mycket bra. Finns redan i alla nya MB som KR-trafik kör med. 250-259.
Härligt! Bara att framöver kunna höra vad trafikledningen säger vid anrop är ju en stor framgång! :)
Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2011, 21:21:57 PM
Härligt! Bara att framöver kunna höra vad trafikledningen säger vid anrop är ju en stor framgång! :)
Tänk på att initbytet inte har något som helst att göra med ULs radiosystem. Jag har inte hört talas om någon uppgradering av radiosystemet. Init kräver ju ett fungerande radiosystem, vilket inte finns idag.
Citat från: Robert T skrivet 12 juli 2011, 21:39:34 PM
Tänk på att initbytet inte har något som helst att göra med ULs radiosystem. Jag har inte hört talas om någon uppgradering av radiosystemet. Init kräver ju ett fungerande radiosystem, vilket inte finns idag.
Här leker jag med tanken på att bygga vidare på SL:s redan befintliga digitala radiosystem som redan nu täcker in en bra bit av Uppsala och Knivsta kommuner (samt delar av Tierps kommun?). Eftersom man redan har dessa delar "gratis" kan man koncentrera sig på att bygga ut nätet åt väster. Då skulle man även kunna integrera UL-området som en del i SL-PC:n så att alla områden kan anropa varandra. Dvs man inför talgruppen #Uppland i det gemensamma systemet, vid sidan av de olika SL-talgrupperna (en talgrupp för varje SL-trafikområde)
Och vips fungerar alla SL-bussars radio i hela Uppsala län, och alla UL-bussars radio i hela Stockholms län. Helt plötsligt skulle t.ex UL 806 kunna kommunicera med SL 677, samt även varandras trafikledningar. Och bussar på UL 808 skulle kunna höra viktiga utrop från Norrtälje trafikledning om händelser på RV76.
Ja du Ersa, det vore något. :)
Ja det vore något men tyvärr har inte SL sin radio integrerad i Initsystemet som UL har. Sedan har SL digital tetraradio medans UL använder analog radio. Kanske vore det något att både SL och UL hakade på Rakelnätet istället.
Nej radionätet ska inte bytas dock blir det nya radioenheter i de flesta bussar.
Citat från: caa skrivet 13 juli 2011, 19:30:40 PM
Nej radionätet ska inte bytas dock blir det nya radioenheter i de flesta bussar.
Hjälper ju dock inte mot radioskuggan som råder på vissa platser.
Mottagningen blir kanske något bättre med nya enheter istället för de gamla. Sändningen ska bli bättre då det är mer uteffekt i de nya. Dock hjälper det inte där det finns svackor. Bara att hoppas att Ul bygger ut nätet med flera basstationer.