Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Wetjo skrivet 28 september 2007, 21:54:40 PM

Titel: Snart börjar det!
Skrivet av: Wetjo skrivet 28 september 2007, 21:54:40 PM
Den 27 oktober börjar de nya linjerna att gälla i Borlänge.  :) Spännande! 8)
Orsa trafik tar hand om "Ring-bussen" (den anropsstyrda trafiken) o vi på Swebus sköter resten... ;)
Ha en trevlig helg!  ;D Själv ska jag jobba...  :'(

Johan
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 september 2007, 22:09:12 PM
Vad är skillnaden i Borlänge mot idag bortsett Servicelinjerna försvinner och ersätts av flexlinje 600?

I Ludvikas försvinner Servicelinjerna (Ersätts även här av Flexlinje och delvis av nya linje 407+408) och i dess tidtabell står förändringarna, dock ej i Borlänges.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: j-a skrivet 28 september 2007, 22:43:30 PM
Blir Neoplanerna kvar på de nya linjerna?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Wetjo skrivet 29 september 2007, 10:22:09 AM
Citat från: j-a skrivet 28 september 2007, 22:43:30 PM
Blir Neoplanerna kvar på de nya linjerna?
-----------

Det är inte riktigt utrett ännu, hur vi kan använda Neoplanerna.  :-\ Klart är väl bara att dom inte följer med till den anropsstyrda trafiken, som det ser ut idag...  ;)
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 15:15:10 PM
Vad ska Orsa trafik ha för fordon på Flexlinjerna då....?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 15:47:16 PM
Det nya är väl att det blir tre huvudlinjer med 20 minuters trafik, (idag 30 minuter) så det kommer att krävas fler fullstora stadsvagnar.... (14 st + reserv) detta jämfört med dagens 11-12 + mjuka linjen....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Wetjo skrivet 29 september 2007, 21:07:32 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 september 2007, 15:15:10 PM
Vad ska Orsa trafik ha för fordon på Flexlinjerna då....?
---------------

Inte en susning, men det skvallras om specialbyggda Ford Transiter... ???
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 30 september 2007, 18:14:29 PM
Hur stora kommer dessa att vara ? Antal sitt platser ? Och vart ska dom garageras ?

Och du Johan, hur är det med "Vi andan" hos Swebus Dalarna ? Det kommer ju att ta tid att bygga upp den gammla GDG andan igen.....

.....Jag har faktiskt lämnat en del förslag på åtgärder, men som vanligt tycks det vara en kostnads fråga.....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Wetjo skrivet 30 september 2007, 19:51:22 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 september 2007, 18:14:29 PM
Hur stora kommer dessa att vara ? Antal sitt platser ? Och vart ska dom garageras ?

Och du Johan, hur är det med "Vi andan" hos Swebus Dalarna ? Det kommer ju att ta tid att bygga upp den gammla GDG andan igen.....

.....Jag har faktiskt lämnat en del förslag på åtgärder, men som vanligt tycks det vara en kostnads fråga.....
----------------------

Var Orsa trafik tänker bo mm, lär dom inte tala om för Swebus i första taget...  ;) Det märker vi.
När det gäller "Vi-andan", kan jag bara yttra mig om Borlängegaraget, eftersom jag jobbar där.  ;D
Där fungerar det fint och våra chaufförer ställer upp, när vi Driftledare frågar och vi ställer upp för dom, när dom frågar.
Det är som det ska vara. :D
Visst händer det att någon förare säger nej eller att vi Driftledare inte kan hjälpa till, men det finns alltid bra skäl!

Man kan göra väldigt mycket för lite pengar. Det gäller bara att personalen vill vara med.
I vissa lägen kan det vara så att det är "rätt" person som ska komma med förslagen...  ;)

Johan
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 01 oktober 2007, 16:03:12 PM
Den där attityden möter man mest från förar håll.....
och "let´s face it"´, finns det 100 förare, så finns det 100 åsikter om hur det ska vara, och det är ju bra om så många som möjligt sluter upp kring den planerade åtgärden, jag menar att man från företaget kan göra något för förarna (och kanske allmänheten) som kommer att uppskattas efteråt....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 01 oktober 2007, 16:23:56 PM
Här (http://www.borlange.se/templates/BlgPage____13305.aspx) finns det mer om det nya linjenätet. Det handlar alltså om 3 stomlinjer samt en lokallinje. De flesta ska enligt utredarna på Trivector få snabbare resor, men en viss proteststorm har uppstått på vissa håll då ett antal hållplatser dras in. Det gäller främst då en del områden blir av med sin trafik (ersätts av anropsstyrd sådan) eller att linjerna rätats ut (t ex 605 i Skräddarbacken som inte kommer att gå hela kroken över Kittåkers väg).

Jo, det blir spännande vad det blir av detta. Lite oroväckande bara att man inte fått ut informationsblad till oss Borlängebor än bara.

/UB
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 01 oktober 2007, 17:06:17 PM
Information är ju utlovad att det ska komma, så hav förtröstan......

I övrigt kan jag tycka att satsningen inte är helhjärtad, om den varit det hade man kunnat satsa på en helt ny fordonsflotta och en ny lackering på stads bussarna....
för att få ett ökat intresse för kollektivtrafiken i Borlänge, och locka ännu fler resenärer....
Men det är likt Borlänge kommun, att inte våga sticka ut hakan lite....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 02 oktober 2007, 10:34:49 AM
En ytterligare åtgärd för att locka resenärer, vore ju att passa på att sänka biljett priset....
Dalatrafik har ju lovat i media att ersättningen för uteblivna turer ska komma resenärerna tillgodo i någon form....   och så höjer man priset....?

Jag har nu svaret på mina egna frågor: Flexbussarna kommer att vara 14 platsers Peugot bussar, och dom kommer att garageras vid Swebus depån i Borlänge.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 02 oktober 2007, 14:12:21 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 oktober 2007, 17:06:17 PM

I övrigt kan jag tycka att satsningen inte är helhjärtad, om den varit det hade man kunnat satsa på en helt ny fordonsflotta och en ny lackering på stads bussarna....
för att få ett ökat intresse för kollektivtrafiken i Borlänge, och locka ännu fler resenärer....
Men det är likt Borlänge kommun, att inte våga sticka ut hakan lite....

Jag tror knappast fler människor skulle åka buss i Borlänge bara för det, är inte linjenätet bra planerat så att folk kan åka till och från dom platser dom flesta vill åka till så tror jag knappast dom ändrar sig bara för att bussarna får en ny färg och att bussen är helt ny istället för något år gammal.

Personligen så struntade jag i om bussen var ny eller gammal dom gånger jag skulle någonstans när jag bodde i Borlänge, kom jag inte dit jag skulle med bussen så tog jag bilen istället (och jag tror att fler än jag tänker/tänkte så då som nu).

Och troligen ser situationen ut så även utanför Borlänge idagsläget.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 15:41:29 PM
Idag Måndag har Dalatrafik lagt ut tidtabellerna på den nya trafiken på sin hemsida, det är ju spännande läsning, och åsikter har jag, tex har man inte bemödat sig med att omarbeta natttrafiken i Borlänge, utan den är oförändrad, slött....                                                     man kunde ju passa på nu när man har chansen....

Medväga, som är ett relativt stort bostadsområde utanför stan, kommer enbart att få två turer därifrån på morgonen, och två returer på eftermiddagen, dessa lär främst vara avsedda för skolungdomar, detta ska då jämföras med dagens timtrafik, undrar vad dom boende anser om detta.....?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Magnus skrivet 08 oktober 2007, 16:17:52 PM
Kommer Orsa Trafik köra som underentrepernör till Swebus eller har den anropsstyrda trafiken inget med Swebus avtal att göra?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 08 oktober 2007, 16:23:28 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 15:41:29 PM
Idag Måndag har Dalatrafik lagt ut tidtabellerna på den nya trafiken på sin hemsida, det är ju spännande läsning, och åsikter har jag, tex har man inte bemödat sig med att omarbeta natttrafiken i Borlänge, utan den är oförändrad, slött....                                                     man kunde ju passa på nu när man har chansen....

Medväga, som är ett relativt stort bostadsområde utanför stan, kommer enbart att få två turer därifrån på morgonen, och två returer på eftermiddagen, dessa lär främst vara avsedda för skolungdomar, detta ska då jämföras med dagens timtrafik, undrar vad dom boende anser om detta.....?

Har inte kollat tidtabellerna, men handlar det i Medvägas fall om den anropsstyrda trafiken, eller är det två fasta turer utöver denna?

/UB, bortskämd exstockholmare som anser att Torsång borde få trafik på helgerna om man nu ska bygga en massa fler bostäder därute
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 16:41:45 PM
Orsa trafik kör som under entreprenör åt Björks buss, som vunnit trafiken.

Ja, turerna till Medväga är utöver flextrafiken.
Jag hade ett förslag, att man skulle förlänga sjukhuslinjen till Medväga, för att på så sätt få i vart fall 30 min trafik, men det är ju experter som har utarbetat detta....

Vad gäller Torsång så håller jag med dig, man borde ha tagit med den linjen i utredningen, men detta har man helt missat....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 08 oktober 2007, 16:48:32 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 15:41:29 PM
Idag Måndag har Dalatrafik lagt ut tidtabellerna på den nya trafiken på sin hemsida, det är ju spännande läsning, och åsikter har jag, tex har man inte bemödat sig med att omarbeta natttrafiken i Borlänge, utan den är oförändrad, slött....                                                     man kunde ju passa på nu när man har chansen....

Medväga, som är ett relativt stort bostadsområde utanför stan, kommer enbart att få två turer därifrån på morgonen, och två returer på eftermiddagen, dessa lär främst vara avsedda för skolungdomar, detta ska då jämföras med dagens timtrafik, undrar vad dom boende anser om detta.....?

Borlänges och Ludvikas tabeller har funnits ute sen minst förra veckan.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Magnus skrivet 08 oktober 2007, 17:48:16 PM
Hur många "flexbussar" kommer det att behövas till trafiken?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 18:01:12 PM
Jag bor inte i Dalarna längre, så jag har inte koll....

3 bussar och 6 personal.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 18:07:14 PM
När jag läser tidtabellen närmare framgår att det på helgerna ska gå två linjer samtidigt från Kvarnsveden - Centrum varje timme, och förbi Bullermyren, (Bostadsområden), vad är logiken i detta ? Då är det väl bättre att lägga tabellen, så att turerna går omlott med 30 minuters intervall....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 13 oktober 2007, 16:00:46 PM
Jag undrar hur man ska klara att köra sträckan Centrum - Kvarnsveden - Centrum på 25 minuter ? Detta på nya linje 603, förr hade man 35 minuter på gammla 605, och det var fullt sjå att hinna med alla skolungdomar från forssa skolan. (Högstadie), sträckan är något kortad, men ändå....

I andra änden av nya linje 603, är tidtabellen lagd så att man har 5 minuter över vid jaxrondellen, detta innebär att när linje 602 ankommer jaxrondellen, kommer bussen på linje 603 att stå i vägen för linje 602. (Jaxrondellen är en vändplan vid en rondell, och det finns i dagsläget ingen möjlighet att passera buss/buss på platsen, det är en smal bussgata)

Vidare undrar jag vad nya linje 604 ska ända upp till Kvarnsvedan att göra ? Det hade räckt om den vänt i närheten av Övre tjärna, som förr. (Jag hade ett förslag att bussen skulle fortsätta rakt över riks 70, och in i området där, där en vändplan byggs). (En rondell i denna korsning lär bli nödvändig i vilket fall). Nu kommer det att bli väldigt mycket tomkörning mellan Övre Tjärna - Kvarnsveden - Övre Tjärna, för det finns ju inte mycket bebyggelse vid Mellsta rondellen ! Men en hållplats finns....   Dessutom ökar ju tidspressen, Frågan är om man hinner på 30 minuter i rusning ?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 15 oktober 2007, 14:09:50 PM
Det är inte samtrafiken söderut som är anledningen till 601 och 604 har avgångstider så nära inpå? Som du återkom till i ditt andra inlägg så har ju linjerna delvis skilda upptagningsområden dessutom. Någon parallellkörning handlar det ju inte om i egentlig mening (även om jag kommer att kunna se båda linjerna från min lägenhet 8)).

604:ans förlängning till Kvarnsveden kan jag dock inte se någon rimlig anledning till. Vettigare hade väl varit att förlänga den till de nybyggda områdena i Övre Tjärna, öster om Tjärnavägen, som nu har långt till kollektivtrafik?

Verkar som man dragit in en massa reglertider på Stationsgatan eftersom körtiden för 603:an är beräknad till 13 minuter och det är exakt 13 minuter mellan avgångstid Pappersbruket och dito från Stationsgatan... Behövs nog fler bussprioriterade signaler (Stenhålsgatan/Siljansvägen samt Tunagatan7Siljansvägen ffa) om den tidtabellen ska kunna hålla. Å andra sidan har ju Dalatrafik järnkoll på trafikeringen genom realtidssystemet, så det är ju relativt enkelt att justera körtider vartefter (om det inte "kostar buss" d v s :o).

Ja, det ser lite knivigt ut med alla linjer vid Jaxrondellen... Utöver lokallinjerna tilkommer ju Kupolenturerna på L253... Vill till att 602:an inte passerar då 603:an står och tidsreglerar, eller så får man bygga en reglerficka ;)

/UB, boendes längs kommande grön linje
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 16 oktober 2007, 10:07:07 AM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 16:41:45 PM
Orsa trafik kör som under entreprenör åt Björks buss, som vunnit trafiken.

Ja, turerna till Medväga är utöver flextrafiken.
Jag hade ett förslag, att man skulle förlänga sjukhuslinjen till Medväga, för att på så sätt få i vart fall 30 min trafik, men det är ju experter som har utarbetat detta....

Vad gäller Torsång så håller jag med dig, man borde ha tagit med den linjen i utredningen, men detta har man helt missat....

Nja, i dagens pappersBT står att Hallstahammars taxi (tror jag de hette, det var i a f inte någon ovannämnda entreprenörer) skulle ta hand om flextrafiken. Fordonen ska ta 12 passagerare. Någon som har koll på fordonstyp?

/UB

EDIT: Är Björks buss kanske samma företag som Hallstahammars buss/taxi?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 16 oktober 2007, 18:15:09 PM
Högst troligt att Hallstahammars taxi och Björksbuss är samma bolag, Björks buss ligger ju i Hallstahammar, och bussarna som ska användas är 14 platsers Peugot bussar som jag nämt tidigare.

Vidare kan nämnas att GDG hade kvartstrafik förbi bullermyren på sin tid åt båda hållen, alltså till/från centrum, detta genom tre linjer, linje 1,4,9, detta var planering. Det har varit en succesiv försämring sedan Dalatrafik tog över, men nu ska det i alla fall bli 20 minuterstrafik, men om denna kan fungera på som det ser ut 4 st fordon, på linje 1, och 2, det undrar jag, förr har man haft 55 minuter på sig för sträckan Centrum - dala airport - Centrum, respektive centrum - Skräddarbacken - centrum, nu är tiden reducerad till 40 minuter vilket innebär att den betalda pisspausen är borta, och hur detta kommer att fungera i rusning det undrar jag, att sätta in ytterligare fordon lär ju inte vara aktuellt i första taget. Det är sådant där som får mig att fundera över om någon kontors nisse tycker att det är ett för bra jobb att köra buss....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 17 oktober 2007, 14:18:33 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 16 oktober 2007, 18:15:09 PM
Högst troligt att Hallstahammars taxi och Björksbuss är samma bolag, Björks buss ligger ju i Hallstahammar, och bussarna som ska användas är 14 platsers Peugot bussar som jag nämt tidigare.

Jag tror knappast Hallstahammars Taxi och Björksbuss skulle vara samma bolag, bara för att båda finns i Hallstahammar.

Gör man en sökning på Hitta.se på "Hallstahammars taxi" så får man fram:
Taxi Hallstahammar
Beställning: 0220-12345  

Gör man en sökning på google på "Taxi Hallstahammar" så kan man hitta en sida med alla taxibolag http://www.vastmanland.se/artikel.asp?strukturId=111 (http://www.vastmanland.se/artikel.asp?strukturId=111) och under Hallstahammar står då:
Hallstahammar   
Taxi Kurir Tel: 0220-123 45  

Jag tror knappast Björks buss och Taxi Kurir samarbetar och ännu mindre att dom skulle ha ett gemensamt bolag.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 17 oktober 2007, 15:14:39 PM
Citat från: Bengt Lindstein skrivet 17 oktober 2007, 14:18:33 PM


Jag tror knappast Björks buss och Taxi Kurir samarbetar och ännu mindre att dom skulle ha ett gemensamt bolag.

Hälsar
Bengt

Det tror inte jag heller. De har heller inte samma adress och tittar man på Taxi Hallstahammars sida finns det inget som tyder på något gemensamt ägande med Björks Buss.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 17 oktober 2007, 17:55:55 PM
Ja, jag har då läst mig till att det är Björks buss som vunnit Flextrafiken....
....Och att Orsa trafik ska köra som underentreprenör....

En annan miss i nya tabell upplägget är ju Borlänges två tunga industrier, Kvarnsvedens pappersbruk och SSAB, när dessa industriers personal jobbar natt kan dom ta bussen hem, men när personalen ifråga jobbar förmiddag, blir det en omöjlighet att ta bussen till jobbet, bussarna börjar att trafikera linjerna för sent, detta är ju en miss, om man menar allvar med att öka det kollektiva resandet.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 17 oktober 2007, 18:15:18 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 17 oktober 2007, 17:55:55 PM
Ja, jag har då läst mig till att det är Björks buss som vunnit Flextrafiken....
....Och att Orsa trafik ska köra som underentreprenör....


Är det någon som sagt något annat???, jag har då inte läst något sådant inlägg här inte.

Det var du som skrev i ditt tidigare inlägg att Björks buss och Taxi Hallstahammar sannolikt var ett och samma företag.
Och det var det jag och Staffan svarade på.
Ingen har ens nämnt upphandlingen (vad jag ser) i dom senaste inläggen. 

Håll dig gärna till ämnet istället för att hitta på saker som ingen sagt.

Hälsar
Bengt
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 17 oktober 2007, 18:18:05 PM
Läs alla inläggen.
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Bengt Lindstein skrivet 18 oktober 2007, 09:07:20 AM
Har gjort det, men jag påstår fortfarande att ingen har sagt emot dig att Björks buss vann upphandlingen, däremot så har Ulrik hänvisat till en artikel i BT, men det är BT som påstår att Hallstahammars Taxi vunnit upphandlingen, ingen på forumet.

Hälsar
Bengt
(som nu avslutar denna diskussionen, den leder ingenstans)
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 18 oktober 2007, 12:39:59 PM
Egentligen är det inte så stora förändringar i Borlänge, några mindre justeringar i linje slingorna + att Bomsarvs linjerna dras in (2 fordon), gammla linje 602 och 605 byter körsträcka i ena riktningen, 602 har gått Jakobsgårdarna - Centrum - Sjukhuset och kommer istället att gå till Kvarnsveden, 605 har gått Skräddarbacken - Centrum - Kvarnsveden och kommer istället att gå till Sjukhuset, förändringar som för mig framstår som meningslösa, + då att det blir 20 minuterstrafik och att mjuka linjen ersätts med flextrafik. Och det är väl en försämring för förarna att dom betalda pisspauserna försvinner, ska man köra ett 9 timmars pass med rast varje 2½ timme, blir det ju tre raster per pass.....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 18 oktober 2007, 13:53:06 PM
Tja, kan man vara negativ så är man... Omläggningen fick ju inte kosta mer än vad man lägger ut idag och med utgångspunkt i detta faktum tycker jag att Trivector gjort det bästa av situationen. De flesta inom upptagningsområdet kommer ju få både snabbare busslinjer och fler turer.

/UB
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 18 oktober 2007, 13:56:31 PM
Man har betalat för en utredning, som man köpt, tydligen mest för att man betalat för den....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Karsten skrivet 18 oktober 2007, 22:12:18 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 oktober 2007, 12:39:59 PM
Egentligen är det inte så stora förändringar i Borlänge, några mindre justeringar i linje slingorna + att Bomsarvs linjerna dras in (2 fordon), gammla linje 602 och 605  Och det är väl en försämring för förarna att dom betalda pisspauserna försvinner, ska man köra ett 9 timmars pass med rast varje 2½ timme, blir det ju tre raster per pass.....

Va? Det går väl att lägga in pissepauser om man vill? Om vi gör det enkelt så kan du ju t .ex i 20-minuterstrafik börja med att köra 1100-1320 paus 1340-1540 rast 1640-1940. Lite beroende på hur omloppen ser ut, och om det finns möjlighet till paus vid ändhållplats.
Om vi tittar på linje 601 så ser det, för en 08 som mig, ut som om det åtgår 4 bussar både i 20- och 30-minuterstrafiken. I 30-minuterstrafiken så är det drygt 20 minuters reglertid vid båda ändhållplatser, medan det i 20-minuterstrafiken ser ut att vara spetsvändningar. Således finns det i tidtabellen i lågtrafik "inbyggda" pauser, medan det i högtrafiken måste lösas med avlösningar vid dasset, alternativt ett extra fordon i omlopp.

Med reservation för att egentligen inte har en aning om hur det ser ut i Borlänge. :o
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 20 oktober 2007, 18:18:13 PM
Ja, det är ju som du säger, Karsten, kvällar och helger är det inga problem, det är dagtid, vardagar, och hur ska man lösa det där utan att det blir en jxxxx massa avlösningar hela tiden....?
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 20 oktober 2007, 18:33:01 PM
Det är i linjetrafiken som Swebus kör som problemet uppstår....
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 31 oktober 2007, 07:52:02 AM
Hehe, kollade hur man löst trängseln vid Jaxrondellen igår. Det finns två metoder. Den första innebär att den reglerande 603:an kör ut i rondellen och kör ett varv där medan 253:an eller 602:an lastar. Den andra metoden, vilken användes då avlösning skedde på 603:an (med vidhängande avlösningsbil), bestod i att köra in på en närbelägen parkering (via Dammgatan och Forskargatan, se karta) vid LCD-center och stå av tiden där. Frågan är om den senare metoden fungerar när parkeringen används...

Enligt Dalatrafik finns det planer på att bygga om hållplatsen, som alltså trafikeras av turer i båda riktninigarna på linje 602 och 253 samt fungerar som ändhållplats för 603:an. Men det är ju kommunen som ska betala, och nu vill (V) införa investeringsstopp...

karta (http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7%3B15.405673137111291%3B60.48406749055075%3Bs%3B15.400775270398817%3B60.487745334604476%3B15.410557524075002%3B60.4804089330791%3B354%3B501&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&stq=0&searchInMap=1#)

/UB
Titel: SV: Snart börjar det!
Skrivet av: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2007, 16:52:50 PM
Prakt exempel på klantig planering.....