Vårgårdabuss verkar nu ha fått de flesta av sina 11 nya MDE-bussar av modell Volvo 8500LE (8900-front), som drivs av en blandning av CNG och biodiesel (RME), i trafik. Enligt Vårgårdabuss hemsida skulle 2 av dem vara tvåaxliga, men vilka skulle det vara i så fall? På SBH anges alla som boggibussar utom 78:an som inte fanns med, men den är också boggibuss enligt Transportstyrelsen.
Registreringsnummer på bussarna är som följer:
68-CNX244
69-EUB322
70-CNW465
71-CNX522
72-CNX523
73-CNX547
74-CNX562
75-CNX574
76-CNX587
77-CNX757
78-CNX814
Jag fick tre av dem på bild i Alingsås och ett regnigt Vårgårda igår:
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_71_CNX522_Volvo_Truck_Center_Alingsas_110707_a_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_76_CNX587_Vargarda_stn_110707_b_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_69_EUB322_Vargarda_stn_110707_a_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_69_EUB322_Vargarda_stn_110707_b_liten.jpg)
Förra året levererades tre stycken Irisbus Crossway LE med nummer 64-66. De gick till att börja med på Vårgårdatrafiken men flyttades till Alingsåstrafiken när Vårgårda fick de nya Volvobussarna. Igår fick jag alla tre på bild:
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_64_CEX396_Alingsasterminalen_110707_a_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_65_CEX450_pa_Norsesundsv_i_Ingared_110707_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_66_CEX472_Alingsasterminalen_110707_liten.jpg)
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 08 juli 2011, 20:54:29 PM
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Bussivast/Vargardabuss_66_CEX472_Alingsasterminalen_110707_liten.jpg)
//Jonas G
Så 66 som körde in i ett hus sedan föraren blivit akut sjuk har alltså kommit i trafik igen. Därav att emblemet saknas i fronten.
68+69 är 2 axliga
Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2011, 20:31:20 PM
68+69 är 2 axliga
Inte 69 i alla fall. Jonas visar en bild på den härovan och jag har tidigare visat denna bild:
(http://www.savenfjord.nu/vargardabuss_69_20110621.jpg)
Kan det möjligen vara 67 och 68?
Det har du rätt i jag som blandat till det lite . Men i Jonas lista finns inte 67 med på de nya men 68 är 2 axlig den låg jag bakom i fredags
Ska bli trevligt få dessa gasbussar på bild i Vårgårda om 2 veckor
Citat från: yngrot skrivet 09 juli 2011, 23:50:20 PM
Det har du rätt i jag som blandat till det lite . Men i Jonas lista finns inte 67 med på de nya men 68 är 2 axlig den låg jag bakom i fredags
Det var ju ett tag sedan detta skrivs men eftersom tråden nu är lyft kan jag bekräfta att jag sett 68 och det var också en boggibuss. Vårgårdabuss 67 är SCH202, Scania L94 Vest V10, fd Ulricehamns Omnibus.
Appropå Vårgårda, är det lönt att vänta på 15:45-avgångarna om man har kollat de vid 14:05 vid Vårgårda station? Vinner jag mer på att dra till Alingsås till ca. 15:30?
Nu tänker jag på vagn 67-78.
Ingen som har ett svar, åker dit i morgon
Citat från: Bussmicke skrivet 19 september 2011, 17:23:31 PM
Ingen som har ett svar, åker dit i morgon
Jag är inte säker till 100 procent men skulle nog vilja påstå att det är ganska många av de avgångar som går 14.30 som återkommer till 15.45. Mellan 16.00 och 17.00 händer väldigt mycket i Alingsås, även Vårgårdabussar.
Var du hittar 68 och 69 i morgon är väl bäst att kolla med Vårgårdabuss. De brukar vara ganska tillmötesgående gentemot bussentusiaster.
Bra, då åker jag tåget från Vårgårda runt 15
I Vårgårda fick jag alla Gasbussar utom 72, i Alingås alla Irisbus utom 64.
67 lös givetvis med sin frånvaro, vädret var heller inte det bästa.
Helt ot, men jag måste fråga... varför har inte alla gula kanter på bakdörrarna?