...när jag satt o väntade på det dagliga godståget till Hallstavik. Som för övrigt aldrig dök upp enligt tidtabell, utan högst troligtvis en god stund före den.
Hursomhellst, en väldans massa bussar passerade förbi.
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_187.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_188.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_189.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_190.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_191.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_192.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_193.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_194.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_195.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_196.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_197.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_198.jpg)
(http://www.tramways.com/forum_bilder_2/110708/D90_110708_199.jpg)
På eftermiddagen hade jag större lycka med tåget, kan beskådas här http://postvagnen.com/forum/index.php?id=500662 (http://postvagnen.com/forum/index.php?id=500662)...
Härliga bilder. :D
Alltid trevligt med UL och B10/B12MA
Trevligt, så 811 delas med Nobina nu..
När skall godståget passera till resp från Hallstavik?
Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2011, 01:10:34 AM
Trevligt, så 811 delas med Nobina nu..
När skall godståget passera till resp från Hallstavik?
Daglig graf nr. 19 för måndag 11/7-2011 (http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/System_o_e-tjanster/System_och_verktyg/Dagliga_grafer/2011/Dagliga%20grafer/110711/17_X019.pdf) säger att det passerar fyra tåg förbi Gimo, mot Hallstavik 07:00 och 14:37 samt från Hallstavik 12:55 och 21:35!
Observera dock att tågen kan vara tidiga och sena.
Lånar KR Trafik ut sina bussar som dom inte behöver längre till Nobina?
Citat från: Jacob med C skrivet 09 juli 2011, 19:49:55 PM
Lånar KR Trafik ut sina bussar som dom inte behöver längre till Nobina?
Nej
Delar KR Trafik och Nobina på linje 811?
Tack för dessa trevliga Upplandsbilder!
Trevligt, just 155 åkte jag med på 811 i onsdags :) tycker att KRs vagnar är mer välskötta än Nobinas. Och snyggare med extraljus 8)
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 10 juli 2011, 21:22:47 PM
Trevligt, just 155 åkte jag med på 811 i onsdags :) tycker att KRs vagnar är mer välskötta än Nobinas. Och snyggare med extraljus 8)
Nobinas vagnar är i regel äldre. De härrör från äldre UL-kontrakt eller är inflyttade från andra håll i landet. De har dessutom ofta gått på "tyngre" UL-trafik där slitaget från resenärerna är högt. KR:s vagnar är nyare rent årsmodellmässigt då de kom in på senare kontrakt. De har oftast bara rullat i Uppland, och då mest på linjer/områden med mindre skadegörelse än Nobinas områden.
Dock håller jag med om extraljusen. Dessa borde vara standardutrustning i UL-trafiken med tanke på att vägarna i Upplands skogar är mörka och att dagens bussars "designade" originalstrålkastare oftast är helt värdelösa. Sämst av alla strålkastare är nog de fyrkantiga som syns på alla Säfflebussarna ovan.
Fast jag syftade just nu på KR 155 och Nobina 5857, skiljer det verkligen så mycket i ålder? ;) Tycker 155 ser fräschare ut. Självklart jämför jag inte bussar av olika årsmodeller, det är ju underförstått att en buss från 1997 är mer sliten än en buss från 2005 (även om det finns undantag).
//Jacob
Citat från: Jacob A skrivet 10 juli 2011, 21:58:58 PM
Fast jag syftade just nu på KR 155 och Nobina 5857, skiljer det verkligen så mycket i ålder? Självklart jämför jag inte bussar av olika årsmodeller, det är ju underförstått att en buss från 1997 är mer sliten än en buss från 2005 (även om det finns undantag).
155 med syskon var väl de av de som inköptes till KR:s uppstart i Östhammar 2003, och alla år ute på den rätt skyddade SL 639 i Roslagen samt då och då på UL 811 lär inte ha betytt så mycket slitage. 5857 med syskon har väl däremot rullat mitt i länet där de yngre resenärerna är mera vårdslösa och skadebenägna.
Uppland är ett litet landskap till ytan, men med stora olikheter runtom de olika kommunerna samt kommunernas olika delar.
Dessutom är Nobina ett stort företag, medan KR alltid varit den mindre operatören i Uppland. Och mindre operatörer på mindre ytterdepåer har alltid bättre ordning. Särskilt om de får behålla samma (dvs "sina egna") bussar i många år utan omflyttningar.