Som rubriken lyder undrar jag hur många fordon av denna modell som finns kvar i landet?
Dessa är de jag vet om:
Handen (SL) har 3st i trafik, Busslink 6953, 6958 och 6966
Märsta (SL) har 3st i trafik, Arriva 7070, 7076 och 7144
Lindbergs i Örebro har 1, FGT943
Kumla - Wasatrafik 1904 (Avställd)
Uppsalavagn i Malmköping
= 9st
Men nog finns det väl fler vagnar kvar?
Citat från: Mikey skrivet 04 juli 2011, 22:41:52 PM
Och jag har för mig att en Uppsalavagn fanns bevarad också?
Uppsalavagnen är av stadsbussmodell och är idag bevarad av Spårvägssällskapet. Den står numera inomhus i Malmköping.
Citat från: Ersa skrivet 04 juli 2011, 23:08:38 PM
Uppsalavagnen är av stadsbussmodell och är idag bevarad av Spårvägssällskapet. Den står numera inomhus i Malmköping.
Tack! Av de bussarna jag vet om är det bara Arriva 7144 som har höga ryggstöd och lite lull-lull. Övriga är stadsbussar.
Hur är det med Wasatrafiks ledvagn 1904 ? Den gick väl länge som övningsbuss i Kumla, är den kvar där ? (minns inte reg nr)
Citat från: Mikey skrivet 04 juli 2011, 23:10:21 PM
Tack! Av de bussarna jag vet om är det bara Arriva 7144 som har höga ryggstöd och lite lull-lull. Övriga är stadsbussar.
Uppsalavagnen har lägre golv i mittgången, stolar vinklade ut mot mittgången, dubbeldörrar, extra ledstänger samt en annan stadsutrustning som är rätt obekant för mig. De som jag körde i Umeå tätort var (ur SL-synvinkel) mera landsbygdsvagnar med höga framåtvända stolar, enkla dörrar och en rejält stark motor.
Har svaret på min egen fråga: OKP587, Wasatrafik 1904 finns kvar i Kumla, men är avställd sedan 2007, kan ju hända att den bara används inne på området. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 juli 2011, 23:39:33 PM
Har svaret på min egen fråga: OKP587, Wasatrafik 1904 finns kvar i Kumla, men är avställd sedan 2007, kan ju hända att den bara används inne på området. :)
Tack! Lägger till den i listan. Det är dock fortfarande en väldigt kort lista :-\ Finns det inga i Söderort eller hos VL?
Hos VL finns det tyvärr inga kvar men hos Söderort vet jag inte.
Scania själva hade några förut för bl.a. uthyrning.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 juli 2011, 02:45:07 AM
Hos VL finns det tyvärr inga kvar men hos Söderort vet jag inte.
Söderort har inga kvar....
Tack, finns alltså 6st kvar i reguljär trafik. Men är det någon som sitter på någon som helst info om Arriva 7070 och 7076? Dessa gick i Märsta fram tills nyss, då de ställts upp vid depån på Ekerö. Skall de rulla där, eller är det bara tillfälligt? Känns ganska skumt att omplacera så gamla fordon, dessutom när Ekerö inte har någon etanol att tanka 7070 med...
Citat från: Mikey skrivet 05 juli 2011, 21:53:52 PM
Tack, finns alltså 6st kvar i reguljär trafik. Men är det någon som sitter på någon som helst info om Arriva 7070 och 7076? Dessa gick i Märsta fram tills nyss, då de ställts upp vid depån på Ekerö. Skall de rulla där, eller är det bara tillfälligt? Känns ganska skumt att omplacera så gamla fordon, dessutom när Ekerö inte har någon etanol att tanka 7070 med...
Vänta nu, CN113ALB på etanol? Alla är väl dieslar?
Arriva 7070 (KKC274) är etanolkonverterad.
(eller levererades den redan 1995 med etanoldrift?)
Citat från: Mikey skrivet 05 juli 2011, 22:06:35 PM
Arriva 7070 (KKC274) är etanolkonverterad.
(eller levererades den redan 1995 med etanoldrift?)
Swebus 3676 och 3677 levererades med etanoldrift till Falun, när Swebus förlorade trafiken där flyttades de till Gävle. När man senare slutade köra med etanol där konverterades båda bussarna till dieseldrift och flyttades till Märsta (detta var innan man började köra med etanolvagnar i förorterna) och slutligen såldes de till Arriva med nya nummer 7069 och 7070 när Arriva tog över Märsta 2009. Jag tvivlar mycket på att någon av dessa har konverterats tillbaka till etanol sedan dess, uppgiften är nog bara en sammanblandning med att vagnen har haft etanoldrift.
/Måns
Citat från: Måns Johannesson skrivet 05 juli 2011, 22:42:52 PM
Swebus 3676 och 3677 levererades med etanoldrift till Falun, när Swebus förlorade trafiken där flyttades de till Gävle. När man senare slutade köra med etanol där konverterades båda bussarna till dieseldrift och flyttades till Märsta (detta var innan man började köra med etanolvagnar i förorterna) och slutligen såldes de till Arriva med nya nummer 7069 och 7070 när Arriva tog över Märsta 2009. Jag tvivlar mycket på att någon av dessa har konverterats tillbaka till etanol sedan dess, uppgiften är nog bara en sammanblandning med att vagnen har haft etanoldrift.
/Måns
Okej, tack! Då återstår bara frågan vart 7070 skall rulla nu i höst...
Trafikcenter i Kumla har så vitt jag vet 2 VL stadsbuss-utförande kortvagnar. Samt en ledvagn som har ett förflutet i Sörmland och i Lindesberg. 8) Sen så finns ju ledvagnen hos Lindbergs Buss oxå.
Citat från: Ersa skrivet 04 juli 2011, 23:22:06 PM
Uppsalavagnen har lägre golv i mittgången, stolar vinklade ut mot mittgången, dubbeldörrar, extra ledstänger samt en annan stadsutrustning som är rätt obekant för mig. De som jag körde i Umeå tätort var (ur SL-synvinkel) mera landsbygdsvagnar med höga framåtvända stolar, enkla dörrar och en rejält stark motor.
Alltså samma som normalvagnsvarianten 68xx.