För exakt tio år sedan körde jag tydligen ett pass hos Linjebuss i Linköping. Min då två månader gamla digitalkamera var förstås med.
Började med ett varv till Motala med Linjebuss 1831, en Volvo/Carrus Express ledvagn från 1993. Bussen kom ursprungligen från LITA/Näckrosbuss. Denna typ av ledvagn var ytterst trevlig att köra och jämfört med skrammel-Säffle var det rena drömmen att ratta dessa.
(http://i1126.photobucket.com/albums/l612/diversebussfoton/Linjebuss_1831_Motala_010704.jpg)
Därefter kördes troligen ett varv i stadstrafiken Linköping. Tyvärr ingen bild på detta.
Därefter blev det åtminstone en vända till Ljungsbro, med den tillfälligt inlånade Motalabussen 1901, en Volvo/Säffle från 1986 som började sin bana hos Norrköpings Lokaltrafik och vidare till LITA och därefter Näckrosbuss innan den hamnade hos Linjebuss 1998.
(http://i1126.photobucket.com/albums/l612/diversebussfoton/Linjebuss_1901_Ljungsbro_010704.jpg)
Jag tog även en bild på förarplatsen. Notera växelväljaren till Allisonlådan.
(http://i1126.photobucket.com/albums/l612/diversebussfoton/Linjebuss_1901_forarplats_010704.jpg)
Med tanke på den "klantiga" ombyggnaden av 1901 ovan, får man kanske anta att den haft dörrar 2-1-1 tidigare?
Carrus Expresserna minns jag med viss saknad. Betydligt mysigare än motsvarande säffle men ack så trångt mellan sätena om man satte sig på fel ställe. På något sätt så upplevdes de dock som slöare än säffle-lederna från 1995, men det kan ju varit inbillning.
Tack för dessa nostalgibilder, det uppskattas :)
Citat från: AL skrivet 04 juli 2011, 20:41:32 PM
Med tanke på den "klantiga" ombyggnaden av 1901 ovan, får man kanske anta att den haft dörrar 2-1-1 tidigare?
Visst är det så. Ötraf hade som krav i sina avtal under perioden 95-04 att bussarna reviderades efter nio år för att de skulle få rulla ytterligare nio år. I kraven fanns dörrställning, ökat stolsavstånd, eftermontering av AC (är ingen bra lösning i en gammal buss...), ny/renoverad miljömotor etc specificerat. Entreprenörerna höll på med dessa revideringar under perioden 95-98, därefter tror jag ingen buss byggdes om utan bussar som föll för nioårsstrecket försvann från länet.
Citat från: OSkar000 skrivet 04 juli 2011, 21:04:35 PM
Carrus Expresserna minns jag med viss saknad. Betydligt mysigare än motsvarande säffle men ack så trångt mellan sätena om man satte sig på fel ställe. På något sätt så upplevdes de dock som slöare än säffle-lederna från 1995, men det kan ju varit inbillning.
Tyvärr var passagerarkomforten inte den bästa, men det led man ju inte av som förare :)
Eftersom all inredning i en Säfflebuss sitter lös upplevs det nog som att det går fortare på grund av allt skrammel jämfört med en Carrus med en näst intill ljudlös gång ;D
Citat
Tack för dessa nostalgibilder, det uppskattas :)
Fler bilder kommer. Har många bilder från min karriär som bussförare (1999-2004), främst 2001-2004 när jag hade skaffat digitalkamera.
Citat från: Hakasi skrivet 04 juli 2011, 22:37:27 PM
Fler bilder kommer. Har många bilder från min karriär som bussförare (1999-2004), främst 2001-2004 när jag hade skaffat digitalkamera.
Väldigt bra digitalbilder för att vara från 2001. Ser fram mot fler bilder. :)
Lite OT men Ersa reagerade på bildkvaliteten och jag är mycket fotointresserad så jag letade upp lite mer om kameran.
Han hade denna digitalkamera (http://www.dpreview.com/products/olympus/compacts/oly_d490z)
Mer bilder tatgna av andra med kameran. (http://www.pbase.com/cameras/olympus/d490z)
Trevligt med Carrus led synd att inte fler köpte såna .. att den kunde kännas lite slöare än Säffle kan bero på att Carrus stål kaross väger lite mer än Säffle alukaross
Mycket trevligt med lite östgötabilder, ös på med mera! :D
Att 1901 är fotad vid ändhållplatsen i Björkö kan jag lista ut med hjälp av biljettmaskinen, men exakt var i Motala 1831 är fotad går jag tyvärr bet på... På Strandvägen kanske, även om det är en bit utanför linjesträckningen?
Citat från: Bussmicke skrivet 05 juli 2011, 11:04:22 AM
Lite OT men Ersa reagerade på bildkvaliteten och jag är mycket fotointresserad så jag letade upp lite mer om kameran.
Det var en bra kamera 2001. Dyr var den också :) Kostade betydligt mer än en systemkamera gör idag.
Citat från: Tommy P skrivet 05 juli 2011, 20:39:52 PM
Mycket trevligt med lite östgötabilder, ös på med mera! :D
Att 1901 är fotad vid ändhållplatsen i Björkö kan jag lista ut med hjälp av biljettmaskinen, men exakt var i Motala 1831 är fotad går jag tyvärr bet på... På Strandvägen kanske, även om det är en bit utanför linjesträckningen?
Det kommer, jag lovar.
Björkö är rätt. Motalabilden är tagen på Vätterpromenaden nedanför Folkets hus, alltså ett kvarter nedanför bussterminalen. Jag körde nog ner dit i väntan på avgång tillbaka till Linköping och för att få solen i ryggen när jag skulle ta bilden.
Var det inte vanligt att man bytte ut den klassiska växelväljarspaken för Allison-lådan mot vanliga knappar vid modernisering av sådana bussar?
Citat från: Hakasi skrivet 05 juli 2011, 20:52:38 PM
Det var en bra kamera 2001. Dyr var den också :) Kostade betydligt mer än en systemkamera gör idag.
Wow, 2 Mp-kamera med max ISO 400..