Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Robert T skrivet 01 juli 2011, 11:29:17 AM

Titel: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Robert T skrivet 01 juli 2011, 11:29:17 AM
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.3661227-lonerna-sanks-for-timanstallda-forare

Jag hade bara hört bra om BBA, fram till vi fick veta våra löner...
Hur kan man som fackförbund godkänna sänkta löner? Vad spelar slutlönen för roll när väldigt få människor ens kommer upp i den? Idag är ju bussbranschen ett genomfartsyrke i likhet med McDonalds...
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 juli 2011, 11:36:45 AM
Samtidigt så höjs ju lönerna för de med månadslön och det är den gruppen man vill ge högre lön för sitt jobb. Läste artikeln i Arbetarbladet i morse och de få ören som sänkningen innebär blir ju inte så mänga kronor i månaden men passar de inte så kan man alltid söka ett annat jobb.  ;)
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 01 juli 2011, 13:09:17 PM
Citat från: Robert T skrivet 01 juli 2011, 11:29:17 AM
http://arbetarbladet.se/nyheter/tierp/1.3661227-lonerna-sanks-for-timanstallda-forare

Jag hade bara hört bra om BBA, fram till vi fick veta våra löner...
Hur kan man som fackförbund godkänna sänkta löner? Vad spelar slutlönen för roll när väldigt få människor ens kommer upp i den? Idag är ju bussbranschen ett genomfartsyrke i likhet med McDonalds...
I det rosa avtalet så var det ju ettårs trappor (lönestegen) medan det är tvåårs i BBA, då blir det ju defacto dem som hamnar emellan och det är ju svårt att påverka, eventuellt skulle man haft en övergångsregel för redan anställda.

Sett som helhet är doch BBA vida överlägset Rosa avtalet för arvodister, i det rosa kunde du i princip köra som heltidare i 20 år, övergå till deltid och då sparkas ned i begynnelselön för att sedan aldrig komma högre som det avtalet var skrivet, just detta råkade jag själv utför :o
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Lars skrivet 01 juli 2011, 13:25:50 PM
Jag tror inte någon slutar för 33 öre i timman!
Men lönesänkningen för timanställda gentemot fastanställda som får en rejäl löneökning i.o.m BBA beror på att i
Swebusavtalet ock de gamla kommunala avtalen så delades månadslönen med 165 tim för att räkna ut timlönen.
I BBA delas månadslönen med 176 timmar!
Vi åkte på denna sänkning för timanställda redan 2004 i Värmland eftersom vi var av de första i landet som gick in i BBA från Swebusavtalet då var det mycke gnäll från de få timanställda men det var nog få som lyssna på dem.
Även fastanställda förlorar pengar på detta vid övertidsarbete mm men samtidigt dras det mindre pengar vid korttidsfrånvaro!
Detta fenomen beror på att som tidigare nämnts flera avtal har förhandlats fram till ett, och uträkningen av arbetstimmar har hämtats från Transports gamla avtal.
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Robert T skrivet 01 juli 2011, 14:40:12 PM
Kan någon förklara hur man vips bara kan ändra räknesättet på antal timmar?

Borde inte lönen alltid höjas med inflationen? Som det är nu går vi ju back upp till 70 öre per timme exkl inflationen. Säg den yrkesgrupp som gör det idag (förutom vi)!  ::)
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Ante skrivet 01 juli 2011, 17:12:13 PM
Citat från: Robert T skrivet 01 juli 2011, 14:40:12 PM
Borde inte lönen alltid höjas med inflationen? Som det är nu går vi ju back upp till 70 öre per timme exkl inflationen. Säg den yrkesgrupp som gör det idag (förutom vi)!  ::)

Problemet är ju att det är löneökningarna som till stor del bidrar till inflationen. Blir som att jaga sin egen svans lite grann :)
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: swedebear skrivet 01 juli 2011, 17:23:39 PM
Citat från: Ante skrivet 01 juli 2011, 17:12:13 PM
Problemet är ju att det är löneökningarna som till stor del bidrar till inflationen. Blir som att jaga sin egen svans lite grann :)

Det där är faktiskt en gammal myt som i stort sett inte stämmer. Inflation (Huvudsakligen) är de pengar som staten trycker upp med sin tryckpress ur luften och även bankernas kreditexpansion. Inflation är alltså pengamängdsökning som i sin tur leder till att priser höjs. Men det är bra sätt för politiker att dölja vad de egentligen pysslar med
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Lars skrivet 01 juli 2011, 21:30:11 PM
Om slutlönen nu är 23347:- (hämtat ur tidningsartikeln) och timlönen räknats ut enligt Swebusavtalet så skulle timlönen varit 141:49
Det är så att heltidsanställda tjänar en hel del på att gå över till BBA
medan timanställda är de stora förlorarna!

Detta är en av anlednigarna till att trafikföretagen vill att de flesta förare ska vara enbart timanstälda, sedan finns det ju flera orsaker till det.
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Citat från: swedebear skrivet 01 juli 2011, 17:23:39 PM
Det där är faktiskt en gammal myt som i stort sett inte stämmer. Inflation (Huvudsakligen) är de pengar som staten trycker upp med sin tryckpress ur luften och även bankernas kreditexpansion. Inflation är alltså pengamängdsökning som i sin tur leder till att priser höjs. Men det är bra sätt för politiker att dölja vad de egentligen pysslar med
Det är lite OT detta förvisso, men någon myt är det väl ändå inte? Det finns förvisso teorier om ett samhälles penningmängds betydelse för inflationen och ett sådant samband ska givetvis inte helt negligeras, men det beror ju också på vilken politik som förs. Givetvis påverkar även kreditmöjigheter inflationen - vore larvigt att förneka. Men det är dock teorier - teorier är alltid starkt förenklade modeller av verkligheten och ger knappast någon helhetssvar.

Att politiker kan börja trycka pengar för att öka inflationen, innebär ju inte heller att man gör det. Tvärtom har man ju sedan många år försölkt fjärma sig från riksbanken för att inte kunna göra på det sättet. Sedan kan man också fråga om vi inte gått in i en ny fas - där ju de fysiska tryckta sedlarna i princip nästan upphört att ha en stor betydelse för penningpolitiken - det mesta är ju bara siffror på skärmar egentligen. Och hur denna ekonomi fungerar, har jag inte sett någon fullständig teoribildning kring ännu, men det kanske kommer...

Nåväl, men till saken - för att tillväxt ska kunna skapas - det vill säga att man får ökad realinkomst (och det är ju det som är det väsentliga) - måste ju i princip och strikt förenklat - verksamhet effektiviseras (vi får mer för samma kostnad - kan ju både vara interna tjänster och externa utländska produkter), sysselsättningen ökar i landet (fler bidrar till skatt + mindre bidrag), eller att exporten ökar.

Men visst är inflation också en följd av prishöjningar. Om bussförare kräver högre lön - ja då är risken stor att övriga LO-kollektivet vill ha kompensation för det. Och då vill SACO:s medlemmar och även TCO:s ha samma kompensation. Allas löner ökar alltså lika mycket och alla löntagare har därmed i förhållande till varanda samma köpkraft. Inget säger för den skulle att inflation måste komma av detta. Men utrymmet finns för detaljhandel och andra att öka priserna och dessutom måste man ju delvis göra det - då dessa företags egna anställda har fått samma löneökning. Det är detta som är det stora problemet egentligen. Så länge bara bussförarna får högre lön (vilket alla förstås är värda), så är det inget problem - problemet är att alla andra också vill ha samma eller gärna större löneökning! Jag påstår alltså inte att det är så enkelt som att inflation med nödvändighet kommer av en löneökning, men det är en faktor som ändå driver på prishöjningarna. Detta kan motverkas av andra krafter i ekonomin, men du kan ändå inte säga att köpkraften därigenom har ökat. För det krävs det i sådana fall att något annat sker. Problemet med lönehöjningar är dock att exporten kan sjunka, vilket förutom andra effekter minskar syssensättningen och därmed skapar en negativ tillväxt (som förstås kan kompenseras av annat).
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: swedebear skrivet 01 juli 2011, 23:32:28 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Det är lite OT detta förvisso, men någon myt är det väl ändå inte? Det finns förvisso teorier om ett samhälles penningmängds betydelse för inflationen och ett sådant samband ska givetvis inte helt negligeras, men det beror ju också på vilken politik som förs. Givetvis påverkar även kreditmöjigheter inflationen - vore larvigt att förneka. Men det är dock teorier - teorier är alltid starkt förenklade modeller av verkligheten och ger knappast någon helhetssvar.

Ja vi hamnar en del OT, men ändå en viktig detalj

Jo det är en myt, eller som sagt delvis en myt, och ganska stor del. Faktum är att politikers och bankers möjligheter att skapa pengar ur tomma luften är vad som skapar konjunkturcykler och booms and busts. För mer ingående om detta kan jag rekommendera att läsa tex Ludwig von Mises bok "Theory Of Money And Credit" som redan 1912 förklarade varför en pappersmyntfot är av ondo

Citat från: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Att politiker kan börja trycka pengar för att öka inflationen, innebär ju inte heller att man gör det. Tvärtom har man ju sedan många år försölkt fjärma sig från riksbanken för att inte kunna göra på det sättet. Sedan kan man också fråga om vi inte gått in i en ny fas - där ju de fysiska tryckta sedlarna i princip nästan upphört att ha en stor betydelse för penningpolitiken - det mesta är ju bara siffror på skärmar egentligen. Och hur denna ekonomi fungerar, har jag inte sett någon fullständig teoribildning kring ännu, men det kanske kommer...

Det har funnits teoribildning angående detta ganska länge, den österrikiska nationalekonomiska skolan har haft detta sedan von Mises bok som jag nämnde ovan, men faktum är att sedelpressen går varm hela tiden

Citat från: Omnilasse skrivet 01 juli 2011, 21:57:55 PM
Nåväl, men till saken - för att tillväxt ska kunna skapas - det vill säga att man får ökad realinkomst (och det är ju det som är det väsentliga) - måste ju i princip och strikt förenklat - verksamhet effektiviseras (vi får mer för samma kostnad - kan ju både vara interna tjänster och externa utländska produkter), sysselsättningen ökar i landet (fler bidrar till skatt + mindre bidrag), eller att exporten ökar.


Men visst är inflation också en följd av prishöjningar. Om bussförare kräver högre lön - ja då är risken stor att övriga LO-kollektivet vill ha kompensation för det. Och då vill SACO:s medlemmar och även TCO:s ha samma kompensation. Allas löner ökar alltså lika mycket och alla löntagare har därmed i förhållande till varanda samma köpkraft. Inget säger för den skulle att inflation måste komma av detta. Men utrymmet finns för detaljhandel och andra att öka priserna och dessutom måste man ju delvis göra det - då dessa företags egna anställda har fått samma löneökning. Det är detta som är det stora problemet egentligen. Så länge bara bussförarna får högre lön (vilket alla förstås är värda), så är det inget problem - problemet är att alla andra också vill ha samma eller gärna större löneökning! Jag påstår alltså inte att det är så enkelt som att inflation med nödvändighet kommer av en löneökning, men det är en faktor som ändå driver på prishöjningarna. Detta kan motverkas av andra krafter i ekonomin, men du kan ändå inte säga att köpkraften därigenom har ökat. För det krävs det i sådana fall att något annat sker. Problemet med lönehöjningar är dock att exporten kan sjunka, vilket förutom andra effekter minskar syssensättningen och därmed skapar en negativ tillväxt (som förstås kan kompenseras av annat).

Jag vill minnas att någon (Alternativt ganska många)  inom den österrikiska skolan har slagit hål på argumentet att fackliga organisationer driver inflation, tyvärr minns jag inte vem det var nu (Jag kan dock tänka mig att tex Murray Rothbard var en av dem)

Jag vill hävda att det bästa man kan göra för alla människor i Sverige är att ta bort Riksbanken, ta bort pappersmyntfot, införa konkurrerande 100% metallmyntfötter (Förmodligen kommer marknaden (Dvs alla vi människor) att välja guldmyntfot tillsammans med silvermyntfot för de mindre transaktionerna) och förbjuder Fractional Reserve Banking. Detta kommer att leda till att vi får en mycket stabil situation genom att vi helt plötsligt tar ifrån politiker och banker möjligheten att skapa pengar ur tomma luften. Vi ser hur politikers och Riksbankers lekstuga gång på gång har skapat bubblor och förstör pengavärdet.

Man kan ju tex fundera på varför det behövs högre löner, det beror på att pengar blir mindre värda och därigenom blir saker och ting dyrare genom att man helt enkelt får mindre för pengarna
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Robert T skrivet 02 juli 2011, 11:27:40 AM
Citat från: Lars skrivet 01 juli 2011, 21:30:11 PM

Detta är en av anlednigarna till att trafikföretagen vill att de flesta förare ska vara enbart timanstälda, sedan finns det ju flera orsaker till det.

En timanställd måste ju vara mycket dyrare att administrera eller? Men det kanske vägs upp av den låga lönen vi fick nu.  :-\
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: JDS skrivet 02 juli 2011, 11:39:26 AM
Citat från: Robert T skrivet 02 juli 2011, 11:27:40 AM
En timanställd måste ju vara mycket dyrare att administrera eller? Men det kanske vägs upp av den låga lönen vi fick nu.  :-\

Nja, vad är det som skulle vara dyrare med att administrera en timanställd? En heltidare förorsakar väl ungefär lika mycket arbete för löneadministratörer m fl som en timmis (rätta mig gärna); man kan möjligen säga att vissa fasta kostnader per anställd blir dyrare för en timmis om man slår ut det per arbetad timme men det är lite av en lek med siffror.

Det som eventuellt kan bli riktigt dyrt är däremot om invärvningen av timmisar blir en så tidskrävande syssla att den går ut över den strategiska planeringen, varvid man kan få skyhöga kostnader för övertid, sjukskrivningar och annat som blir följden när man inte har någon koll. I så fall har man verkligen låtit snålheten bedra visheten!
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: HJP skrivet 02 juli 2011, 11:51:05 AM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juli 2011, 11:36:45 AM
Samtidigt så höjs ju lönerna för de med månadslön och det är den gruppen man vill ge högre lön för sitt jobb. Läste artikeln i Arbetarbladet i morse och de få ören som sänkningen innebär blir ju inte så mänga kronor i månaden men passar de inte så kan man alltid söka ett annat jobb.  ;)
****
Vilket skitargument! - "Passar det inte så kan man alltid söka ett annat jobb".
Det är en sak att man prioriterar ordinariepersonalen, men man ska inte behöva acceptera sänkt lön.
Ditt argument hör hemma i forntiden, när den anställde skulle hållas "på mattan" och stå med mössan i hand, inte i ett modernt samhälle  >:(

HJP
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: HJP skrivet 02 juli 2011, 11:56:27 AM
Citat från: Robert T skrivet 02 juli 2011, 11:27:40 AM
En timanställd måste ju vara mycket dyrare att administrera eller? Men det kanske vägs upp av den låga lönen vi fick nu.  :-\
****
Nej, en timanställd är billigare för arbetsgivaren, om det inte råder speciella förhållanden i bussbranchen.

HJP
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Ante skrivet 02 juli 2011, 13:01:40 PM
Citat från: swedebear skrivet 01 juli 2011, 17:23:39 PM
Det där är faktiskt en gammal myt som i stort sett inte stämmer. Inflation (Huvudsakligen) är de pengar som staten trycker upp med sin tryckpress ur luften och även bankernas kreditexpansion. Inflation är alltså pengamängdsökning som i sin tur leder till att priser höjs. Men det är bra sätt för politiker att dölja vad de egentligen pysslar med

Konspirationsteorier på G hör jag ;)
Låter det inte ganska rimligt att om facket förhandlar till en högre lön måste företagen parera detta genom att ta ut högre priser. Högre priser leder således till att lönerna kommer förhandlas upp mer i nästa avtalsrunda osv. osv.

Resonemanget med tryckpressen kan ju vara en konsekvens av bland annat resonemanget ovan. Har man en korrupt regim som inte vet bättre än att bara trycka nya pengar (jämför med Tyskland som tryckte pengar för att betala tillbaka böter för första världskriget) och urholkar därmed pengarnas värde.

För att återkoppla till bussbranschen. Tack vare förnuftiga fackförbund etc. hjälper man till att hålla en svagt positiv inflation vilket gynnar alla på kort och lång sikt. Trots att även busschaufförer gärna vill ha stoora lönehöjningar är det inte hållbart. Inflation är verkligen inte något negativt, som många försöker framställa det som, utan ser i själva verket till att folk kan och vill köpa saker och inte sätter käppar i hjulet för ekonomin (något som skulle leda till negativ tillväxt, arbetslöshet och allmän investeringsovilja).
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 02 juli 2011, 13:31:21 PM
Citat från: Robert T skrivet 01 juli 2011, 14:40:12 PM
Kan någon förklara hur man vips bara kan ändra räknesättet på antal timmar?

Borde inte lönen alltid höjas med inflationen? Som det är nu går vi ju back upp till 70 öre per timme exkl inflationen. Säg den yrkesgrupp som gör det idag (förutom vi)!  ::)

Bägge räknesätten fanns ju även förut ;)

1/174 är för förare som kör 40 timmars vecka med helgkomp
1/166 är för förare som kör 38,25 timmars vecka med arbetet förlagt till alla dagtyper

Närmare förklaring i BBA § 5 momenten 1, 3-4.

För en heltidare är denna beräkning helt ointressant då bägge varianterna på årsbasis ger lika lång arbetstid/resp betalning eller avdrag

Övertid betalas om jag minns rätt med 1/103 av månadslönen

Det känns lite som att facket och arbetsgivarna missat att ge fullständig information om vad som gäller.

Det jag kan förstå är att några blir irriterade för att man i o m förändringen från 1 till 2 års stege i vissa fall kan få en marginell lönesänkning, något som kanske kunde ha lösts med att alla skulle få behålla minst nuvarande lön som en garantinivå.
Här har Kommunal missat både detta och informationsbiten till medlemmarna.
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: swedebear skrivet 02 juli 2011, 14:56:44 PM
Citat från: Ante skrivet 02 juli 2011, 13:01:40 PM
Konspirationsteorier på G hör jag ;)
Låter det inte ganska rimligt att om facket förhandlar till en högre lön måste företagen parera detta genom att ta ut högre priser. Högre priser leder således till att lönerna kommer förhandlas upp mer i nästa avtalsrunda osv. osv.

Resonemanget med tryckpressen kan ju vara en konsekvens av bland annat resonemanget ovan. Har man en korrupt regim som inte vet bättre än att bara trycka nya pengar (jämför med Tyskland som tryckte pengar för att betala tillbaka böter för första världskriget) och urholkar därmed pengarnas värde.

För att återkoppla till bussbranschen. Tack vare förnuftiga fackförbund etc. hjälper man till att hålla en svagt positiv inflation vilket gynnar alla på kort och lång sikt. Trots att även busschaufförer gärna vill ha stoora lönehöjningar är det inte hållbart. Inflation är verkligen inte något negativt, som många försöker framställa det som, utan ser i själva verket till att folk kan och vill köpa saker och inte sätter käppar i hjulet för ekonomin (något som skulle leda till negativ tillväxt, arbetslöshet och allmän investeringsovilja).

Faktum är att inflation är livsfarligt, det går inte att låna sig till framgång, det tycker jag verkligen har visat gång på gång. Inflation (Och artificiella låga räntor) skapar bubblor. Det bästa vore faktiskt att man höll inflationen på noll, det tjänar alla på i slutändan (Ja förutom politiker förstås då)
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 02 juli 2011, 16:12:25 PM
Vad är det för lönenivåer som gäller i senaste avtalet?
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: MrH skrivet 02 juli 2011, 17:17:40 PM
Citat från: HJP skrivet 02 juli 2011, 11:51:05 AM
****
Vilket skitargument! - "Passar det inte så kan man alltid söka ett annat jobb".
Det är en sak att man prioriterar ordinariepersonalen, men man ska inte behöva acceptera sänkt lön.
Ditt argument hör hemma i forntiden, när den anställde skulle hållas "på mattan" och stå med mössan i hand, inte i ett modernt samhälle  >:(

HJP

Men liite rätt har han tycker jag.... jag (som trivs med att köra buss) tycker själv att det är otroligt frustrerande med allt gnäll som ofta hörs från branschkollegor. Jag tänker ibland "men sök annat jobb för fan, sluta sprid dålig stämning". Hallå, det handlar om några ören? Hur kan man uppröras?  ???

/MrH
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: HJP skrivet 02 juli 2011, 18:33:38 PM
Citat från: MrH skrivet 02 juli 2011, 17:17:40 PM
Men liite rätt har han tycker jag.... jag (som trivs med att köra buss) tycker själv att det är otroligt frustrerande med allt gnäll som ofta hörs från branschkollegor. Jag tänker ibland "men sök annat jobb för fan, sluta sprid dålig stämning". Hallå, det handlar om några ören? Hur kan man uppröras?  ???

/MrH
****
Nu pratar inte jag om gnäll, utan om lönesänkning.
Gnäll finns i många yrken. När jag körde buss på 1970-, och 1990-talen, så gnälldes det en hel del. I mitt nuvarande yrke som lokförare, gnälls det också en hel del.
Jag kan tycka som du, om någon alltid gnäller på allt möjligt (sådana finns, tyvärr). Det brukar kallas kverulans.
Jag trivdes mycket bra som bussförare. Om man gör det, och vill vara bussförare. Ska man då behöva acceptera en lönesänkning, bara för att man inte vill (kan?) söka något annat?
Några ören, säger du. Förmodligen finns det större problem i världen, men jag anser inte att man ska behöva acceptera lönesänkningar, hur små de än är.

HJP
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Robert T skrivet 03 juli 2011, 00:46:47 AM
En kollega nämnde att det står i BBA att ingen ska få sänkt lön pga förändrade lönetrappan. Stämmer det?
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: JDS skrivet 03 juli 2011, 02:25:50 AM
Citat från: swedebear skrivet 02 juli 2011, 14:56:44 PM
Faktum är att inflation är livsfarligt, det går inte att låna sig till framgång, det tycker jag verkligen har visat gång på gång.

Nja, visst går det att låna sig till framgång, det finns väl många som har byggt upp rätt stora företag på ursprungligen lånade pengar? Fast det var kanske inte så du menade.
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: swedebear skrivet 03 juli 2011, 08:49:14 AM
Citat från: JDS skrivet 03 juli 2011, 02:25:50 AM
Nja, visst går det att låna sig till framgång, det finns väl många som har byggt upp rätt stora företag på ursprungligen lånade pengar? Fast det var kanske inte så du menade.

Nej precis, det jag menar är att om man har en ekonomi som bygger på en lånebubbla så fungerar det inte i slutändan
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Lars skrivet 03 juli 2011, 11:22:24 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 02 juli 2011, 13:31:21 PM
Bägge räknesätten fanns ju även förut ;)

1/174 är för förare som kör 40 timmars vecka med helgkomp
1/166 är för förare som kör 38,25 timmars vecka med arbetet förlagt till alla dagtyper

Närmare förklaring i BBA § 5 momenten 1, 3-4.

För en heltidare är denna beräkning helt ointressant då bägge varianterna på årsbasis ger lika lång arbetstid/resp betalning eller avdrag

Övertid betalas om jag minns rätt med 1/103 av månadslönen

Det känns lite som att facket och arbetsgivarna missat att ge fullständig information om vad som gäller.

Det jag kan förstå är att några blir irriterade för att man i o m förändringen från 1 till 2 års stege i vissa fall kan få en marginell lönesänkning, något som kanske kunde ha lösts med att alla skulle få behålla minst nuvarande lön som en garantinivå.
Här har Kommunal missat både detta och informationsbiten till medlemmarna.

Jo båda räknesätten fanns nog förut med men en viktig sak det gällde heltidsanställda för beräkning.
Timanställda inom Swebus fick lön med 1/165 av fastanställds månadslön och i.o.m BBA 1/176 (eller om det är 1/174)
Titel: SV: Lönerna sänks för timanställda förare (BBA)
Skrivet av: Lars skrivet 15 juli 2011, 00:56:30 AM
Nobina backar i Norrtälje och höjer lönerna

LO-tidningen Höjd lön ska stoppa avhopp (http://lotidningen.se/2011/07/06/hojd-lon-ska-stoppa-avhopp/)