Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: MartinMartin skrivet 01 juli 2011, 00:44:06 AM

Titel: Hornsbergshallen
Skrivet av: MartinMartin skrivet 01 juli 2011, 00:44:06 AM
Ja, nu har garanterat grindvakten jobbat klart!

(http://forumbilder.se/images/622011124206A6327.jpg)
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 01 juli 2011, 01:18:50 AM
Lite ledsamt är det allt. :'( Här var jag anställd på färdtjänst, som hade cirka 200 av SL:s färdtjänstbussar pakerade, med tvätt och verkstad i ena halvan av Hornsbergsgaraget under 1980-talet.

/Peter

Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: MartinMartin skrivet 03 juli 2011, 14:37:20 PM
(http://forumbilder.se/images/f4201122923PM2519.jpg)

(http://forumbilder.se/images/08201122957PM1211.jpg)

(http://forumbilder.se/images/54201123022PMda41.jpg)

(http://forumbilder.se/images/f4201123054PM91f3.jpg)

(http://forumbilder.se/images/f5201123119PMd235.jpg)

(http://forumbilder.se/images/d1201123141PM67f0.jpg)

(http://forumbilder.se/images/a7201123207PM095c.jpg)
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: bisquit skrivet 03 juli 2011, 15:15:03 PM
Vad skall de göra!? Skall de riva hela depån och flytta den? Eller bara bygga om?
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: MartinMartin skrivet 03 juli 2011, 15:30:38 PM
Citat från: bisquit skrivet 03 juli 2011, 15:15:03 PM
Vad skall de göra!? Skall de riva hela depån och flytta den? Eller bara bygga om?


Om Jag fattat det rätt ska den ner under idrottsplatsen.

Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: groenis skrivet 03 juli 2011, 23:51:33 PM
Synd att de stora välvda hallarna försvinner.
Gick själv på "storkskolan" mitten på åttiotalet,lite senare när man hade passtjänst så var man in i verkstadshallen och tittade på "Electro" och "Sälen".

Storkskolan = Färdtjänstutbildningen
Electro = Batteribuss med SAAB motor som drev en generator för batteriladdningen
Sälen = Ackumulotarvagn med ett stort svänghjul under bussen.

/Lennart
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 04 juli 2011, 01:19:19 AM
Gick färdtjänstutbildningen senhösten 1984. Jobbade där till år 1992.

/Peter
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Nico skrivet 04 juli 2011, 09:51:14 AM

Citat från: groenis skrivet 03 juli 2011, 23:51:33 PMSynd att de stora välvda hallarna försvinner.

Instämmer med det ovan. I det här fallet har man väl även velat fram och tillbaka med K-märkning.  Sen är vi i Sverige, som jag ser det, tyvärr ganska usla på att bevara gamla byggnader så när det byggs nytt i ett område rivs ofta allt det gamla. Vet inte om det är något som faller tillbaka på andan efter 2:a VK, men medan man på många håll i Kontinentaleuropa t.o.m. återuppbyggde delar av de gamla stadskärnorna (i städer som t.ex. Gdansk, Riga m.fl.) så dödade nybyggnationen i gengäld mycket sådant i Sverige.

Visst kan man förstå att det i samband med denna omdaning till bostadsområde kan behöva vara så att hallområdet behöver naggas i kanten. Har hört en del rykten om t.ex. nya avfarts-/påfartsramper mellan Essingeleden och Tranebergsbron. Inte desto mindre så är detta ett tätt trafikerat område och ingen kan nog bo direkt under bron. Hallarna kunde nog med fördel ha behållits och gjorts om till t.ex. en idrottsanläggning eller liknande och fått integreras och leva vidare i området på det viset.

Vad gäller en underjordisk depå vid Kristinebergs IP så har det väl talats en hel del om en sådan, men jag kan inte påminna mig om att ha sett att ett dylikt beslut skulle vara klubbat? Någon som har bättre koll? En sådan depå skulle väl heller inte rymma alla nuvarande bussar och sedan blir det väl även ett aber med tankning etc. då man som jag begripit det ändå måste tanka utomhus. Inget verkar heller vara påbörjat så man kan ju även spekulera lite kring när en ev. underjordisk depå skulle vara klar.
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: MartinMartin skrivet 18 juli 2011, 20:26:09 PM
Citat från: Nico skrivet 04 juli 2011, 09:51:14 AM
Vad gäller en underjordisk depå vid Kristinebergs IP så har det väl talats en hel del om en sådan, men jag kan inte påminna mig om att ha sett att ett dylikt beslut skulle vara klubbat? Någon som har bättre koll? En sådan depå skulle väl heller inte rymma alla nuvarande bussar och sedan blir det väl även ett aber med tankning etc. då man som jag begripit det ändå måste tanka utomhus. Inget verkar heller vara påbörjat så man kan ju även spekulera lite kring när en ev. underjordisk depå skulle vara klar.


På ABC-nyheterna ikväll så sa dom att dom spelade sista matchen nu i kväll på Kristinebergs IP och att den ska vara stängd
i 5 år för att det ska byggas bussdepå för c:a 100 bussar under.
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Cero skrivet 18 juli 2011, 22:35:16 PM
Citat från: Nico skrivet 04 juli 2011, 09:51:14 AM
Instämmer med det ovan. I det här fallet har man väl även velat fram och tillbaka med K-märkning.  Sen är vi i Sverige, som jag ser det, tyvärr ganska usla på att bevara gamla byggnader så när det byggs nytt i ett område rivs ofta allt det gamla. Vet inte om det är något som faller tillbaka på andan efter 2:a VK, men medan man på många håll i Kontinentaleuropa t.o.m. återuppbyggde delar av de gamla stadskärnorna (i städer som t.ex. Gdansk, Riga m.fl.) så dödade nybyggnationen i gengäld mycket sådant i Sverige.

Håller definitivt med. Jag har inget emot att man bygger nytt och i den vevan ersätter mindre bra äldre fastigheter och konstruktioner, men man måste inte alltid börja från början. Har nyligen tillbringat ett par dagar i Lissabon och där förefaller man satsa på att ta bort husen men behålla fasaderna. Bl.a. var mitt hotell sådant. Det innebär att man får ett helt nytt hus men med en gammal fasad som bara lätt anpassats till det nya huset och moderna behov. Den gamla fasaden (som rustas till nyskick) smälter givetvis in mycket bra i omgivningen.

Citat från: Nico skrivet 04 juli 2011, 09:51:14 AM
...Inte desto mindre så är detta ett tätt trafikerat område och ingen kan nog bo direkt under bron....

Välkommen till Tokyo! ;) Där finns inga problem att klämma in bostäder så fort det finns en ynka plätt att bebygga. Spelar ingen roll om det råkar vara en bro ovanför. Hade Stockholm varit Tokyo hade det stått bostadshus runt hela korsningen mellan Essingeleden och Drottningholmsvägen och antagligen hade det gjort det mellan nuvarande Hornsbergsdepåns norra hall och Lindhagensgatan också. Nu är jag ingen förespråkare för att det ska se ut som i Tokyo, men ibland kan jag känna att vi stockholmare är lite väl kräsna när det gäller var och hur hus placeras.
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Nico skrivet 18 juli 2011, 22:47:39 PM

Citat från: Cero skrivet 18 juli 2011, 22:35:16 PM
Välkommen till Tokyo! ;) Där finns inga problem att klämma in bostäder så fort det finns en ynka plätt att bebygga. Spelar ingen roll om det råkar vara en bro ovanför. Hade Stockholm varit Tokyo hade det stått bostadshus runt hela korsningen mellan Essingeleden och Drottningholmsvägen och antagligen hade det gjort det mellan nuvarande Hornsbergsdepåns norra hall och Lindhagensgatan också. Nu är jag ingen förespråkare för att det ska se ut som i Tokyo, men ibland kan jag känna att vi stockholmare är lite väl kräsna när det gäller var och hur hus placeras.

Visserligen, men Japans boyta dikteras väl även lite hur landet ser ut i övrigt? I Sverige har vi det ganska förspänt på den fronten medan man i många kraftigt urbaniserade områden inte alltid har den möjligheten. Att bo för nära en väg, flygplats, järnväg osv. bör nog undvikas om det går. Tänker t.ex. på Blues Brothers och Elwoods kvart bredvid någon form av 'elevated train' där hela barren skakade vid tågpassage. Finns troligen liknande även i verkliga livet, men nog skulle man väl försöka att slippa bo så om det går?
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: groenis skrivet 18 juli 2011, 23:29:15 PM
Hej Peter

Var tvungen att rota runt i minnet
Bytte bil -85 så det måste ha varit -86 som jag var på färdtjänsten.

Kan nu avslöja att det jag och min kollega som spräckte rutan på 415 som döptes till Agatha.

/Lennart
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Cero skrivet 18 juli 2011, 23:38:58 PM
Citat från: Nico skrivet 18 juli 2011, 22:47:39 PM
Visserligen, men Japans boyta dikteras väl även lite hur landet ser ut i övrigt? I Sverige har vi det ganska förspänt på den fronten medan man i många kraftigt urbaniserade områden inte alltid har den möjligheten. Att bo för nära en väg, flygplats, järnväg osv. bör nog undvikas om det går. Tänker t.ex. på Blues Brothers och Elwoods kvart bredvid någon form av 'elevated train' där hela barren skakade vid tågpassage. Finns troligen liknande även i verkliga livet, men nog skulle man väl försöka att slippa bo så om det går?

Självklart ska man undvika det, vilket jag också skrev. Dock finns det en poäng med att bygga lite tätare än Stockholm är byggt bl.a. av miljöskäl. Visserligen är det trevligt med lite grönt, men om vi tränger ihop oss en liten aning får vi större täthet vilket också ökar möjligheterna till tät och bra kollektivtrafik, något som hjälper miljön. Även möjligheterna att ta sig fram till fots eller med cykel, liksom användandet av elbilar, ökar om avstånden minskar. Högre bostadstäthet ökar också möjligheterna till bättre närservice när en affär eller ett bankkontor får större kundunderlag på gångavstånd och därmed kan överleva. Även det minskar behovet av bilåkande (om det nu är något man vill uppnå), givet att man kan få folk i gemen att handla i en affär istället för i en lada. Sannolikt är förtätning av städer något av det mest positiva ur miljöhänseende man kan göra om det görs rätt (och behåller en del grönt) och går hand i hand med skapandet av förutsättningar för lokal service och verksamhet. Det ger garanterat bättre miljöeffekt än biltullar, skatter och andra mer eller mindre tokiga idéer för att få folk att leva på ett sätt som inte är möjligt med dagens infrastruktur.

Beträffande Japan så bor ca 90% av befolkningen på 10% av ytan, dvs det plattland som finns utmed kusterna. Resten är berg. Total landyta för Japan är ungefär som Finlands, men som sagt merparten är svårexploaterad.

Blues Brothers är för övrigt en höjdarfilm. 8)
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 18 juli 2011, 23:48:55 PM
Citat från: groenis skrivet 18 juli 2011, 23:29:15 PM
Hej Peter

Var tvungen att rota runt i minnet
Bytte bil -85 så det måste ha varit -86 som jag var på färdtjänsten.

Kan nu avslöja att det jag och min kollega som spräckte rutan på 415 som döptes till Agatha.

/Lennart

På såvis.;D 7415 var en diesel vill jag minnas. 1984/85 fick färdtjänsten en del nyleveranser, i form av gasdrivna Mercor.

/Peter
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: groenis skrivet 19 juli 2011, 16:05:21 PM
Gasbussarna hade inte mycket räckvidd,
Från garaget via Vasastan till Kapellskär och tillbaka sen tanka igen.

/Lennart
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Lars skrivet 19 juli 2011, 17:56:42 PM
När jag tittade i min SL pärm hittade jag detta meddelande om att Utryckaren lämnar portvaktskuren.
Detta hände den 1/12 1983
Tycker det passar o kolla på i detta inlägg om garaget som var min arbetsplats 81-85.
Detta var även på den tiden som meddelanden skrevs på skrivmaskin!
Ny utryckningsrutin i Hornsberg (http://jarnskog.com/Dokument/Hornsberg83-191.PDF)
Titel: SV: Hornsbergshallen
Skrivet av: Peter Rost skrivet 23 juli 2011, 00:19:32 AM
Citat från: groenis skrivet 19 juli 2011, 16:05:21 PM
Gasbussarna hade inte mycket räckvidd,
Från garaget via Vasastan till Kapellskär och tillbaka sen tanka igen.

/Lennart

Jo, det var ofta tankning med gasbussarna. I början kunde man bara tanka i Hornsberg. "Långstyrningar", typ Norrtälje, Nynäshamn, Värmdö sommartid kördes mestadels med diesel vagnarna.

/Peter