(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5392_Norrtallje_busstn_20110627.jpg)
När jag gick igenom mina Norrtäljebilder från Nobinas första trafikdag upptäckte jag att en Nobina-vagn trafikerat linje 620. Enligt Norrtäljetidtabellen ska denna linje trafikeras av Keolis. Är det en felskrivning eller är det delvis sant, t ex att turerna som inte trafikerar Norrtälje, utförs av Keolis och i övrigt Nobina?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 juni 2011, 20:51:50 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_5392_Norrtallje_busstn_20110627.jpg)
När jag gick igenom mina Norrtäljebilder från Nobinas första trafikdag upptäckte jag att en Nobina-vagn trafikerat linje 620. Enligt Norrtäljetidtabellen ska denna linje trafikeras av Keolis. Är det en felskrivning eller är det delvis sant, t ex att turerna som inte trafikerar Norrtälje, utförs av Keolis och i övrigt Nobina?
Enligt någon annan tråd här delar man på linjen (Keolis tar turerna som utgår från Åkersberga och Nobina tar Norrtäljeavgångarna.) Men hur det är med avtalet tycker jag verkar oklart. 620 finns inte med i avtalsområdet Norrtälje bland SL:s linjebeskrivningar, men fanns med i Norrtäljeupphandlingen som att den skulle ingå. Så det vore onekligen intressant att veta om det är Keolis eller Nobina som har linjen i avtalet. Utifrån att den ingick i upphandlingen, torde den väl dock formellt höra till Nobina.
Citat från: Omnilasse skrivet 30 juni 2011, 21:04:38 PM
Enligt någon annan tråd här delar man på linjen (Keolis tar turerna som utgår från Åkersberga och Nobina tar Norrtäljeavgångarna.) Men hur det är med avtalet tycker jag verkar oklart. 620 finns inte med i avtalsområdet Norrtälje bland SL:s linjebeskrivningar, men fanns med i Norrtäljeupphandlingen som att den skulle ingå. Så det vore onekligen intressant att veta om det är Keolis eller Nobina som har linjen i avtalet. Utifrån att den ingick i upphandlingen, torde den väl dock formellt höra till Nobina.
Linjen är väl delad även i det fallet, i upphandlingen ingick väl inte den produktion som körs av Åkersberga.
Tack för era svar. Jag hittade inte tråden om linjedelningen för 620 när jag sökte. Svaret är alltså komplext.
Keolis Norrort (Åkersbergadepån) har enligt vad jag hört fått ett antal bussar som ska gå på 620 och/eller 621, och dessa bussar är öronmärkta för den trafiken då de måste uppfylla Norrtäljekraven på t.ex alkolås och lågentré. Huruvida de måste vara tankade med RME för att köras på dessa linjer oklart.
Det är ju billigare för Nobina Norrtälje att låta Keolis Norrort köra de turer som börjar i söder, istället för att tomköra ner egna bussar varje morgon.
Då återstår bara att se om herr Strömblad halkar in på de körningarna nån dag, om han nu klarar av att köra plastbuss. ;)
Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 21:24:25 PM
Keolis Åkersberga har enligt vad jag hört fått ett antal bussar som ska gå på 620 och/eller 621, och dessa bussar är öronmärkta för den trafiken då de måste uppfylla Norrtäljekraven på t.ex alkolås och lågentré. Huruvida de måste vara tankade med RME för att köras på dessa linjer oklart.
Det är ju billigare för Nobina att låta Keolis köra de turer som börjar i söder, istället för att tomköra ner egna bussar varje morgon.
Intressant! Det återstår att se vilka vagnar Åkersberga har fått och som öronmärkts för denna trafik.
Linjerna är inte delade avtalsmässigt Linje 620 (och 620X) tillhör fortsatt Norrortsavtalet (justerades tidigt under upphandlingen av Norrtälje), men övergår till Norrtäljeavtalet i januari 2013, då Norrort får nytt avtal tillsammans med Roslagsbanan i anbudsomgång E20.
Visst produktionsutbyte förekommer mellan entreprenörerna, när båda slipper onödiga tomkörningar. Keolis kör litet grand på 621 i sommar.
/Ted
Tack för klargörandet Ted!
Jag tror det är 7 bussar som utrustats för att klara kraven i nya Norrtäljeavtalet (alkolås bl.a).
Hur är det med Norrtäljeavtalet i övrigt? Jag trodde det var 100% lågentre som gällde? Är normalgolvarna tillfälliga inhopp eller kommer de stanna?
/J
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 30 juni 2011, 21:39:29 PM
Hur är det med Norrtäljeavtalet i övrigt? Jag trodde det var 100% lågentre som gällde? Är normalgolvarna tillfälliga inhopp eller kommer de stanna?
100% lågentré vad vi har fått höra. Så den två år gamla Setran med AC, fällbara turiststolar och rullstolslyft är nu helt ersatt med de bälteslösa och invändigt inte riktigt lika svala Säffle 8500 med över nio år på nacken. Sökt dispens för att köra Setran på "skollinjerna" 646 och 649 med sina grusvägar avslogs bestämt av SL.
Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 21:50:59 PM
100% lågentré vad vi har fått höra. Så den två år gamla Setran med AC, fällbara turiststolar och rullstolslyft är nu helt ersatt med de bälteslösa och invändigt inte riktigt lika svala Säffle 8500 med över nio år på nacken. Sökt dispens för att köra Setran på "skollinjerna" 646 och 649 med sina grusvägar avslogs bestämt av SL.
Spännande! Vad säger SL om det som nu sker?
Fast det är nog bättre att inte fråga (väck inte den björn som sover) och låta folk få åka en normalbuss istället för att vänta förgäves på en inställd tur.
/J
Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2011, 21:50:59 PM
Sökt dispens för att köra Setran på "skollinjerna" 646 och 649 med sina grusvägar avslogs bestämt av SL.
SL och dess Stadsbussfjanteri på Landsbygden är bara pinsamt...
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 30 juni 2011, 21:59:47 PM
Spännande! Vad säger SL om det som nu sker?
Fast det är nog bättre att inte fråga (väck inte den björn som sover) och låta folk få åka en normalbuss istället för att vänta förgäves på en inställd tur.
/J
Det har givetvis kommunicerats med SL, men det är ju en skillnad att få dispens vid trafikstart och att få ett permanent tillstånd. SL delar nog samma inställning om att det är bättre att åka normalgolv än inget alls, men samtidigt är det ju viktigt att man inte viker från kraven i upphandlingen. Det är ju även juridiskt tveksamt att göra. Och kraven om tillgänglighet har ju en viss politisk dimension - och är ju t.o.m. lagkrav både på hemmaplan och i EU.
Citat från: Omnilasse skrivet 30 juni 2011, 23:36:48 PM
Det har givetvis kommunicerats med SL, men det är ju en skillnad att få dispens vid trafikstart och att få ett permanent tillstånd. SL delar nog samma inställning om att det är bättre att åka normalgolv än inget alls, men samtidigt är det ju viktigt att man inte viker från kraven i upphandlingen. Det är ju även juridiskt tveksamt att göra. Och kraven om tillgänglighet har ju en viss politisk dimension - och är ju t.o.m. lagkrav både på hemmaplan och i EU.
Självklart ska satta krav följas. Däremot kan man ju diskutera nödvändigheten i att på SL-sidan kräva lågentrébussar på rena skollinjer som tidigare körts med normalgolvare med AC och bälten på alla stolar. Bara två mil på andra sidan länsgränsen har ju UL inte krävt lågentré på sina motsvarande lokala skollinjer t.ex 147 Knutby-Solvalla-Faringe kyrka-Faringe stn-Almunge, som KR Trafik nyligen köpt normalgolv-Mercedes till. Där gick det jättebra med rullstolslyft, vilket det väl även gör på landsbygdens busstrafik i t.ex Tyskland och andra tyngre EU-länder?
Citat från: Ted S skrivet 30 juni 2011, 21:33:58 PM
Linjerna är inte delade avtalsmässigt Linje 620 (och 620X) tillhör fortsatt Norrortsavtalet (justerades tidigt under upphandlingen av Norrtälje), men övergår till Norrtäljeavtalet i januari 2013, då Norrort får nytt avtal tillsammans med Roslagsbanan i anbudsomgång E20.
Visst produktionsutbyte förekommer mellan entreprenörerna, när båda slipper onödiga tomkörningar. Keolis kör litet grand på 621 i sommar.
/Ted
Tack för svaret.
Möter varje morgon 5644 på linje 620 mot norrtälje
Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 01 juli 2011, 18:52:11 PM
Möter varje morgon 5644 på linje 620 mot norrtälje
Aha, så det handlar bl a om äldre "normalgolvare" som trafikerar linje 620 från Keolis sida.
Japp. Iaf när jag möter den vid 5 tiden på morgonen
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 juli 2011, 20:21:29 PM
Aha, så det handlar bl a om äldre "normalgolvare" som trafikerar linje 620 från Keolis sida.
Vilket är helt normalt, då ju inga krav har förändrats för linjen.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 02 juli 2011, 10:16:18 AM
Vilket är helt normalt, då ju inga krav har förändrats för linjen.
/Ted
Ok. Tack då vet jag.