Tankarna går till den Chaufför som blev utsatt och till mannens anhöriga.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2484445/man-sprang-efter-buss-hamnade-under-och-dog
Ja fy fan...
När man minst anar det så dör man... Så där bara...
Kan hända vem som helst...
Citat från: Buzz skrivet 29 juni 2011, 19:39:47 PM
Ja fy fan...
När man minst anar det så dör man... Så där bara...
Kan hända vem som helst...
Man har aldrig så bråttom att man inte kan vänta till nästa buss/tåg/whatever, tänk om folk kunde lära sig det :(
Så tragiskt..men inte förvånande. Folk springer som skottspolingar så fort de ser en rödvit/blåvit buss komma. Precis som att det bara är en tur om dagen. Det har stått lite på SLs hemsida om just detta, hur farligt det är att springa efter bussen/tunnelbanan/spårvagnen/tåget. Men det behövs mer. Oftare å tydligare.
Det verkar som att folk helt enkelt inte fattar vilken jätterisk de utsätter sig för....För ett halvår sedan hade jag en ung kille som sprang efter min buss. Jag hade precis börjat rulla från Farsta C som linje 165 och det var mörkt. Hade blicken i v-spegeln och ser plötsligt hur någonting kommer farande efter bussens dörrsida. Jag bromsar tvärt och när jag släpper på killen frågar jag om han förstod hur livsfarligt det han just gjorde var. Hans svar..? Han hade ingen som hellst förståelse eller insikt i att det var nära att han gick åt. Jag sa till honom skarpt att han inte ska göra så och gav honom insikt i hur stor risk det är. Han svarade bara "mmm", "aah" och gick å satte sig, fullständigt likgiltig. Det enda som verkade vara viktigt för honom var att hinna med bussen. Han kom från en ngt försenad T-bana enl. honom själv å hade mkt brottom till något.
Sänder tankarna till den omkommne, hans anhöriga och till kollegan på Keolis.
Tämligen vanligt på 4:an är det att jag har stängt dörren och precis börjat rulla iväg då en resenär springer efter bussidan och inte sällan knackar desperat på framdörren. Vad tror ni att jag gör? ::) ::)
Försenad kan jag vara och rullar fram vid hållplats för att enbart släppa av folk, naturligtvis är det en buss på samma linje bakom men trots att jag ställer bussen extra långt fram är det naturligtvis min buss de går fram till...
Citat från: Kvarne skrivet 29 juni 2011, 20:19:54 PM
Så tragiskt..men inte förvånande. Folk springer som skottspolingar så fort de ser en rödvit/blåvit buss komma. Precis som att det bara är en tur om dagen. Det har stått lite på SLs hemsida om just detta, hur farligt det är att springa efter bussen/tunnelbanan/spårvagnen/tåget. Men det behövs mer. Oftare å tydligare.
Det verkar som att folk helt enkelt inte fattar vilken jätterisk de utsätter sig för....För ett halvår sedan hade jag en ung kille som sprang efter min buss. Jag hade precis börjat rulla från Farsta C som linje 165 och det var mörkt. Hade blicken i v-spegeln och ser plötsligt hur någonting kommer farande efter bussens dörrsida. Jag bromsar tvärt och när jag släpper på killen frågar jag om han förstod hur livsfarligt det han just gjorde var. Hans svar..? Han hade ingen som hellst förståelse eller insikt i att det var nära att han gick åt. Jag sa till honom skarpt att han inte ska göra så och gav honom insikt i hur stor risk det är. Han svarade bara "mmm", "aah" och gick å satte sig, fullständigt likgiltig. Det enda som verkade vara viktigt för honom var att hinna med bussen. Han kom från en ngt försenad T-bana enl. honom själv å hade mkt brottom till något.
Sänder tankarna till den omkommne, hans anhöriga och till kollegan på Keolis.
Först och främst instämmer jag också i tankarna som naturligtvis går till de inblandade och anhöriga.
Sedan vill jag verkligen hålla med dig Kvarne, tänkvärda ord. Här i Hälsingland där jag numera kör, går just bussarna på vissa linjer ibland kanske just 1-3 gånger per dag, eller kanske 1-2 ggr i timmen som mest och här springer man i regel inte till bussen. Man är i tid. Hela livet i storstan är präglat av stress och det är nog många gånger så att de som stressar mest inte ens uppfattar att de stressar... hur många gånger har man inte varit med om liknande händelser som de du beskriver, dvs om man talar om för någon hur farligt beteende de haft, så stirrar de bara ifrågasättande och fattar noll. Jag längtade bort från storstan just för att det bara blev än värre med all hets och jäkt.
/MrH
Kommer i håg en händelse när jag kom framkörande till hålplats på Södervärn i Malmö. En liten tjej på 3-4 år sprang fram och tillbaka längs kanten så jag stannade. Hoppades på att mamma/pappa skulle ha lite bättre koll på sitt barn. Inget hände så jag rullade så långsamt det bara var möjligt samt körde inte så nära. När mamman sedan klev på påpekade jag att det inte alls var lämpligt att låta sitt barn springa längs hållplatsen på det viset när bussen kommer. Vet ni vad jag fick för svar? Det är väl min unge.... Blev alldeles paff men svarade att ja det är ditt barn men det är JAG som kör ihjäl ditt barn... Ibland undrar man bara....
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2011, 21:43:07 PM
Tämligen vanligt på 4:an är det att jag har stängt dörren och precis börjat rulla iväg då en resenär springer efter bussidan och inte sällan knackar desperat på framdörren. Vad tror ni att jag gör? ::) ::)
Försenad kan jag vara och rullar fram vid hållplats för att enbart släppa av folk, naturligtvis är det en buss på samma linje bakom men trots att jag ställer bussen extra långt fram är det naturligtvis min buss de går fram till...
man får vara glad om dem bara knackar, och inte sparkar
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2011, 21:43:07 PM
Tämligen vanligt på 4:an är det att jag har stängt dörren och precis börjat rulla iväg då en resenär springer efter bussidan och inte sällan knackar desperat på framdörren. Vad tror ni att jag gör? ::) ::)
Försenad kan jag vara och rullar fram vid hållplats för att enbart släppa av folk, naturligtvis är det en buss på samma linje bakom men trots att jag ställer bussen extra långt fram är det naturligtvis min buss de går fram till...
Visar ju bara hur j***a insnöade folk är och packet lär sig aldrig...
Citat från: MrH skrivet 29 juni 2011, 22:26:06 PM
Här i Hälsingland där jag numera kör, går just bussarna på vissa linjer ibland kanske just 1-3 gånger per dag, eller kanske 1-2 ggr i timmen som mest och här springer man i regel inte till bussen. Man är i tid. Hela livet i storstan är präglat av stress och det är nog många gånger så att de som stressar mest inte ens uppfattar att de stressar...
Det är ju bara att titta hur det ser ut på tunnelbanestationerna. Folk kommer i en strid ström de sista minutrarna innan tåget kommer. Tills dess är perrongen snudd på tom....
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2011, 21:43:07 PM
...trots att jag ställer bussen extra långt fram är det naturligtvis min buss de går fram till...
Ja, du står ju längst fram. ;)
Anledningen till att du står där kan ge flera signaler till resenärerna. Nu tar jag inte dom i försvar men är själv resenär, har resenärer i familjen och pratar med resenärer. Dessutom har jag fått kundklagomål för att jag inte öppnade dörren vid en hållplats där jag var först och där samma linje stod ca 20-30 cm bakom mig. ::)
Du vill ge rum för bussen bakom. - Det kan ju inte resenären veta.
Du kanske satt och drömde och råkade stanna längre fram. - Inget ovanligt alls.
Din buss är först och annonserar indirekt att "din buss är snabbast". - Resenären väljer så klart din buss.
Du är försenad - Och? I resenärens värld är du fortfarande ett transportmedel, även om du är en timme sen. Det skiter resenärerna i. "Det står en buss där, den ska jag åka med." Dessutom har försenade bussar en tendens att köra snabbare än dom som ligger i tid (beroende på feltyp då). M.a.o. även om du är en timme sen så kommer du förmodligen före bussen som ligger enligt tidtabell och står precis bakom dej vid någon hållplats, eftersom du vill köra ikapp din försening...
Du är försenad. - Det kanske resenären också är. Jag skulle också ta första bästa buss. Det kanske är din buss jag väntat på, varför ska jag ta den bakom?
Jo j***ar...
Jag har också mina tricks till att slippa bli mer sen än jag redan är, du nämner ett av dom. Men det är tyvärr bara att svälja det och köra vidare. Och ja, jag ogillar verkligen folk som inte fattar, men all kan inte fatta heller.
Busschaufförer kanske beter sig illa på charterressan och tycker att servicen suger, medans charterbolagets anställda tycker att vi är helt insöade typer som inte fattar nånting. =)
Hypotetiskt: Om en resenär inte hade snubblat och hamnat under bussen och dött så hade det kunnat generera till att du hade fått ett klagomål på att du körde ifrån resenären trots att denne bankade på bussidan för allt han/hon kunde och trots att denne var ute i god tid. (Du kanske var försenad och då med all sannolikhet inte den bussen han/hon skulle åka med från början.)
Eller som Kvarne berättade här ovan:
Han hade ingen som hellst förståelse eller insikt i att det var nära att han gick åt. Jag sa till honom skarpt att han inte ska göra så och gav honom insikt i hur stor risk det är. Han svarade bara "mmm", "aah" och gick å satte sig, fullständigt likgiltig. Det enda som verkade vara viktigt för honom var att hinna med bussen. Han kom från en ngt försenad T-bana enl. honom själv å hade mkt brottom till något. Voilà! :D
Citat från: Buzz skrivet 30 juni 2011, 08:52:32 AM
Ja, du står ju längst fram. ;)
Anledningen till att du står där kan ge flera signaler till resenärerna. Nu tar jag inte dom i försvar men är själv resenär, har resenärer i familjen och pratar med resenärer. Dessutom har jag fått kundklagomål för att jag inte öppnade dörren vid en hållplats där jag var först och där samma linje stod ca 20-30 cm bakom mig. ::)
Du vill ge rum för bussen bakom. - Det kan ju inte resenären veta.
Du kanske satt och drömde och råkade stanna längre fram. - Inget ovanligt alls.
Din buss är först och annonserar indirekt att "din buss är snabbast". - Resenären väljer så klart din buss.
Du är försenad - Och? I resenärens värld är du fortfarande ett transportmedel, även om du är en timme sen. Det skiter resenärerna i. "Det står en buss där, den ska jag åka med." Dessutom har försenade bussar en tendens att köra snabbare än dom som ligger i tid (beroende på feltyp då). M.a.o. även om du är en timme sen så kommer du förmodligen före bussen som ligger enligt tidtabell och står precis bakom dej vid någon hållplats, eftersom du vill köra ikapp din försening...
Du är försenad. - Det kanske resenären också är. Jag skulle också ta första bästa buss. Det kanske är din buss jag väntat på, varför ska jag ta den bakom?
Jo j***ar...
Jag har också mina tricks till att slippa bli mer sen än jag redan är, du nämner ett av dom. Men det är tyvärr bara att svälja det och köra vidare. Och ja, jag ogillar verkligen folk som inte fattar, men all kan inte fatta heller.
Busschaufförer kanske beter sig illa på charterressan och tycker att servicen suger, medans charterbolagets anställda tycker att vi är helt insöade typer som inte fattar nånting. =)
Hypotetiskt: Om en resenär inte hade snubblat och hamnat under bussen och dött så hade det kunnat generera till att du hade fått ett klagomål på att du körde ifrån resenären trots att denne bankade på bussidan för allt han/hon kunde och trots att denne var ute i god tid. (Du kanske var försenad och då med all sannolikhet inte den bussen han/hon skulle åka med från början.)
Eller som Kvarne berättade här ovan: Han hade ingen som hellst förståelse eller insikt i att det var nära att han gick åt. Jag sa till honom skarpt att han inte ska göra så och gav honom insikt i hur stor risk det är. Han svarade bara "mmm", "aah" och gick å satte sig, fullständigt likgiltig. Det enda som verkade vara viktigt för honom var att hinna med bussen. Han kom från en ngt försenad T-bana enl. honom själv å hade mkt brottom till något.
Voilà! :D
Tänkvärda ord minsann! :)
/MrH
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2011, 21:43:07 PM
Försenad kan jag vara och rullar fram vid hållplats för att enbart släppa av folk, naturligtvis är det en buss på samma linje bakom men trots att jag ställer bussen extra långt fram är det naturligtvis min buss de går fram till...
Om Jag inte har för avsikt att lasta på en hållplats så skyltar jag "Ej i trafik".
Givet vis är det tragiskt när olyckor inträffar och människor skadas eller avlider. Även för efterlevande och inblandade som inte skadas fysiskt kan det innebära ett livslångt lidande. En händelse som börjar och tar slut på bara några sekunder.
Håller med Buzz.
Bussförarens värld är inte samma värld som resenärerna lever i.
Och som bussförare måste man sätta sig in i resenärernas värld för att förstå varför de handlar och reagerar som de gör.
Sedan finns det en annan intressant fråga. Binder vi ris åt egen rygg genom att vara för snälla mot passagerare som inte är i tid vid hållplatserna genom att stanna en gång till, efter att vi avgått, för att låta dem stiga på? Eller släpper på passagerare som springer runt och in på förbjudet gångområde efter att dörrarna i gaten stängts och bussen avgått från gaten?
Ja det är dumt att släppa på.
Om man aldrig någonsin ever blir påsläppt efter så är det färre som springer.
Sluta helt kommer det inte göra (jag menar folk försöker ju ta sig på tåg som avgått fast dörrarna är stängda...)
Jag hade en gång en kille som kom farande efter bussen och sladdade sen in framför den, som tur var hade jag förutsett och inte hunnit trampa på gasen, det var snorhalt så jag hade antagligen inte kunnat stanna igen.
Han insåg dock själv hur illa det kunde ha slutat.
Var det inte en dödsolycka i Haningetrakten för 6-7 år sedan där en bussnackare körde?
Nån pojk som sprang emot bussen?
Tragiskt och lär väl tyvärr hända fler ggr.. men det finns ju ett talesätt "spring inte efter en buss eller ett fruntimmer det kommer fler" ... och som någon skrev ute på landet händer det inte att folk springer de är i tid till 99% men ju tätare trafik desto fler som springer..
Inte är det heller så lyckat att vara "snäll" och låta folk komma på efter man kört från hpl..
Citat från: Hagri skrivet 30 juni 2011, 11:39:59 AM
Håller med Buzz.
Bussförarens värld är inte samma värld som resenärerna lever i.
Och som bussförare måste man sätta sig in i resenärernas värld för att förstå varför de handlar och reagerar som de gör.
Men ibland är det fascinerande att studera folks flockbeteende. Om det står tre bussar på samma linje i kö ska alla på den första bussen i kön, även om den är proppfull och de två bakre är nästan tomma. Vilket inte sällan slutar med att buss nr 2 och 3 kör om och försvinner i fjärran medan proppfulla buss 1 står kvar på hållplatsen. ;D