Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: igel skrivet 27 juni 2011, 22:19:48 PM

Titel: Störningsinformation (SL) Norrtälje
Skrivet av: igel skrivet 27 juni 2011, 22:19:48 PM

När man i dag läser SL:s störningsinformation ser man att det är rätt många av Norrtäljes avgångar som är försenade, kanske inte så konstigt första dagen. Ser ut så här:

Buss 639: Försenad avgång
Försening på 20 minuter för buss 639 från Tekniska högskolan kl 16:41 mot Rimbo station på grund av hög belastning.

Men kan verkligen (nästan) alla Nobinas förseningar i Norrtälje bero på hög belastning. Kan själv tänka mig tre förklaringar.
1 Man är lat/okunnig/ovillig att ange någon annan förklaring till förseningen.
2 Det är verkligen ett extremt resande i dag som ingen kunde ha förutsett.
3 Man har planerat fel. turtäthet / hur tighta omlopp man har / utsättning av bussar.




Mod. edit: Förtydligande tillägg till rubrik har infogats.
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Fredde skrivet 27 juni 2011, 22:34:52 PM
Citat från: igel skrivet 27 juni 2011, 22:19:48 PM
När man i dag läser SL:s störningsinformation ser man att det är rätt många av Norrtäljes avgångar som är försenade, kanske inte så konstigt första dagen. Ser ut så här:

Buss 639: Försenad avgång
Försening på 20 minuter för buss 639 från Tekniska högskolan kl 16:41 mot Rimbo station på grund av hög belastning.

Men kan verkligen (nästan) alla Nobinas förseningar i Norrtälje bero på hög belastning. Kan själv tänka mig tre förklaringar.
1 Man är lat/okunnig/ovillig att ange någon annan förklaring till förseningen.
2 Det är verkligen ett extremt resande i dag som ingen kunde ha förutsett.
3 Man har planerat fel. turtäthet / hur tighta omlopp man har / utsättning av bussar.


Om man ska förklara det enkelt: Hög belastning kan ha fler innebörder än att det är ståplats fram till föraren.

Finns även ett uttryck som heter Personalbrist. Det kan innebära allt från att man inte har någon förare till avgången till att föraren läste fel på specen till att denne körde fel. Kollision heter det om man råkar bli av med en backspegel etc etc.
Vad det egentligen innebär kan man skriva internt i det specifika ärendet till SL.

Så allt är inte vad man i första skedet tror att det är.

Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 27 juni 2011, 22:37:17 PM
Det stämmer att 16:41-turens exakthet stördes, men det var dock den enda av dagens 33 st norrgående avgångar på denna linje som drabbades av en motsvarande störning under det första trafikdygnet denna uppstartsdag. Mellan 15:26 och 17:56 är det dessutom 15-minuterstrafik från Tekniska högskolan, med idag c:a 10-15 resenärer/snitt per avgång på linjen i fråga.

Vad gäller Norrtälje i övrigt tycker jag att vi kan låta det nya gänget bli varma i kläderna innan vi letar fel. :)
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 27 juni 2011, 22:49:55 PM
Orsaken är säkerligen en blandning av alla varianter, d.vs att ett omlopp fungerar i teorin innebär inte alltid att det gör det i praktiken första trafikdagen med nya tjänster/tidtabeller och delvis trafikledning
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Karsten skrivet 28 juni 2011, 07:41:10 AM
Det är nog lite intrimmning och stressrelaterad hantering. Jag har svårt att tänka mig att linje 655 04:50 från Norrtälje blev försenad på grund av hög belastning, snarare blev den försenad ut från garaget. Vad det beror på kan vara allt från försenad förare till för kort starttid eller tomkörningstid.
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 28 juni 2011, 10:37:14 AM
Nu är vi även framme vid Umeå stadsbussars bekymmer under Veoliatiden, dvs ett alkolås per fordon. Det krävs bara att ett enda alkolås krånglar och i bästa fall meddelar "Repetera test" uppåt 8-9 ggr på raken för att bussen inte ska hinna komma iväg i tid, och därmed påverka en hel avgång. I värsta fall blir bussen ståendes i över 15-25 minuter innan man fått alkolåset att fungera, och då kan det även drabba turen tillbaka. Precis som operatören, bussarna, rutinerna och avgångstiderna är alla alkolås helt nya i området, och alla dessa kan ju omöjligt vara intrimmade och perfekt justerade från första minut.

Så döm inte Nobina efter första dagen, eller ens första veckan.
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: JDS skrivet 28 juni 2011, 11:41:53 AM
Borde man inte kunna provköra bussarna lite i trafik på andra linjer innan man sjösätter ett helt nytt paket?
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 juni 2011, 11:53:12 AM
Tror säkert Nobina kommer klara detta. Däremot verkar förarna ha känt sig ovana med de nya dubbeldäckarna. Nu kom väl bussarna upp så sent, så att alla förarna inte hunnit provköra tillräckligt mycket innan etc. Och det är ju alltid ett stressmoment om man ska köra en ny buss (särskilt om det är nytt fabrikat) än man tidigare gjort direkt i linjetrafik.

En sak man dock kan undra över (och det gäller ju inte bara Nobina och Norrtälje utan generellt - för som sagt det brukar nästan alltid vara en del inkörningsproblem med en ny utförare), är varför man inte laddar upp lite extra med reserver och förfogandevagnar de första veckorna? Särskilt som ju nästan alla kontrakt innehåller incitament nu för tiden. Nu får nästan alla operatörer som startar ett nytt trafikområde dras med att först få negativ publicitet som man sedan får ägna månader åt för att sedan återställa. Helt i onödan. Ofta finns det ju ändå bussar man kan hyra eller låna från andra trafikområden under en övergångstid. Visst det kostar och löser väl inte problemen helt, men frågan är om det inte egentligen skulle vara en vinst i slutändan...
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: buskörare skrivet 28 juni 2011, 23:58:40 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 28 juni 2011, 11:53:12 AM
Tror säkert Nobina kommer klara detta. Däremot verkar förarna ha känt sig ovana med de nya dubbeldäckarna. Nu kom väl bussarna upp så sent, så att alla förarna inte hunnit provköra tillräckligt mycket innan etc. Och det är ju alltid ett stressmoment om man ska köra en ny buss (särskilt om det är nytt fabrikat) än man tidigare gjort direkt i linjetrafik.

En sak man dock kan undra över (och det gäller ju inte bara Nobina och Norrtälje utan generellt - för som sagt det brukar nästan alltid vara en del inkörningsproblem med en ny utförare), är varför man inte laddar upp lite extra med reserver och förfogandevagnar de första veckorna? Särskilt som ju nästan alla kontrakt innehåller incitament nu för tiden. Nu får nästan alla operatörer som startar ett nytt trafikområde dras med att först få negativ publicitet som man sedan får ägna månader åt för att sedan återställa. Helt i onödan. Ofta finns det ju ändå bussar man kan hyra eller låna från andra trafikområden under en övergångstid. Visst det kostar och löser väl inte problemen helt, men frågan är om det inte egentligen skulle vara en vinst i slutändan...


Var skulle man få tag på dessa extra förfogandevagnar? Jag är med på din tanke, men är det praktiskt möjligt?
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Ersa skrivet 29 juni 2011, 05:55:53 AM
Citat från: JDS skrivet 28 juni 2011, 11:41:53 AM
Borde man inte kunna provköra bussarna lite i trafik på andra linjer innan man sjösätter ett helt nytt paket?

Citat från: Omnilasse skrivet 28 juni 2011, 11:53:12 AM
Tror säkert Nobina kommer klara detta. Däremot verkar förarna ha känt sig ovana med de nya dubbeldäckarna. Nu kom väl bussarna upp så sent, så att alla förarna inte hunnit provköra tillräckligt mycket innan etc. Och det är ju alltid ett stressmoment om man när det gäller Norrtälje?ska köra en ny buss (särskilt om det är nytt fabrikat) än man tidigare gjort direkt i linjetrafik.

Trafikhuvudmännen borde ju kunna lära sig att ge de nya trafikutövarna mer tid. 12-18 månader borde väl vara lagom tid för trafikutövarna att få alla nya bussar levererade och provkörda innan trafikstart, och därmed slippa inlån och vikariebussar. Hur lång tid fick Nobina på sig från tilldelningsbeslut till trafikstart nu i Norrtälje? Har för mig att beskedet kom så sent som i nov 2010.
Titel: SV: Störningsinformation (SL)
Skrivet av: Omnilasse skrivet 29 juni 2011, 09:19:11 AM
Citat från: buskörare skrivet 28 juni 2011, 23:58:40 PM
Var skulle man få tag på dessa extra förfogandevagnar? Jag är med på din tanke, men är det praktiskt möjligt?
Allt är väl möjligt om man vill. Men det kostar förstås. Sedan är ju det också frågan om en balans - det är ju inte rimligt exvis att installera busspc för några veckors användande exempelvis - så SL måste ju vara med på tåget - och det gäller ju även övriga krav på fordonen (som låggolv ex.vis). Alla garage har nog tillräckligt med timanställda att det nog knappast är ett problem att få tag i förare (bara man är ute i god tid), och man kan ju också tillåta övertid - om det krävs. Det största problemet kan nog nästan vara om det inte finns någon plats för några extra bussar i depån.

Men naturligtvis måste man ha framförhållning för att kunna lösa detta - jag tror att det är mänskligt att tro att fler bussar ska vara på plats i tid och att allt ska fungera bättre än man tror. Här ska väl dock framhållas att Nobina tycks ha klarat övertagandet relativt bra (trots den korta tiden från tilldelningsbeslutet).

Det är som sagt bara det att negativa nyheter sprids rätt fort och uppfattar kunderna att trafiken inte fungerar, ger det rätt fort resultat i kundnöjdhetsindex vilket i slutändan kostar utföraren miljoner i vite, men förstås också höga kostnader för ej utförd trafik och minskad punktlighet.

Tror alltså att det finns en ekonomiskt vinst med ett sådant upplägg, även om det kan te sig som en stor kostnad initialt.     

Sedan kan man ju också konstatera förstås att tiden för att kunna överta trafik alltid nästan är på tok för kort. Det är väl kanske det största problemet. Nu blev det ju ändå inget överklagande om Norrtälje - hade det blivit det hade det ju varit omöjligt att starta i tid överhuvudtaget...