Hej.
Är intresserad av om någon vet något om historiken 60-70 tal på denna buss
Sj 3168 reg nr FTK072
Köpte Hagelqvist i Vedum bussen redan 1967 ??
Mvh Erik
(http://i54.tinypic.com/27y4lm8.jpg)
Bussarna 3164-3168 kom som nya till Kristianstads Busslinjegrupp år 1961. 3164,3166 och 3167 stationerades i Tollarp medan 3165 o 3168 hamnade i Kristianstad. Bussarna levererades med den ljusgula SJ-färgren men samtliga fick sedermera den oranga färgsättningen. Dessa bussar fanns kvar i Kristianstad en bit in på 1970-talet.
//eomer
Någon som har bilder på denna buss under SJ tiden och kanske vet första reg nr?
Kan Hagelqvists i Vedum köpt bussen redan 1967?? -67 är uppgifter jag fick av bröderna Möller i vedum men låter tidigt förvärv.
//Erik
Hagelqvist köpte bussen 1972-10-30 från Johansfors Bil i Oskarström(köpt 1972-08-14).
Innan dess Fredrik Carlsson, Malmö, som köpte den 1972-08-08 från SJ.
Vedum ligger väl i Västergötland?
Bussen hade L 423 ända till omläggningen till CBR och var kvar hos SJ till hösten 1972 enligt uppgift
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 12:44:29 PM
Vedum ligger väl i Västergötland?
Bussen hade L 423 ända till omläggningen till CBR och var kvar hos SJ till hösten 1972 enligt uppgift
Ja Greger hade redan redogjort ser jag ;)
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juli 2011, 12:44:29 PM
Vedum ligger väl i Västergötland?
Bussen hade L 423 ända till omläggningen till CBR och var kvar hos SJ till hösten 1972 enligt uppgift
Vedum ligger mycket riktigt i Västergötland, närmare bestämt i Skaraborgs län (länsbokstav R). Omläggningen till ett centralt bilregister påbörjades 1972 och sedan detta inletts fick fordonen behålla sitt gamla regnummer även om de bytte län.
Tack alla för den info jag fick!
Skyltar jag fick med till bussen är R 79177, R 794.
Får ge bussen L 423 igen nu efter återställandet till originalet med färgsättningen.
Mvh Erik
(http://i55.tinypic.com/1o64q9.jpg)
(http://i54.tinypic.com/2gwajnp.jpg)
(http://i54.tinypic.com/2j5mk91.jpg)
Kul att den kommit "på rull" igen. Är den körbar för egen maskin?
Nu har jag den på rull men inte besiktigad. Där den stod parkerad är ju beviset bra kvalité på dåtidens bussar.
(http://i51.tinypic.com/34g7li1.jpg)
Mycket trevligt att det blir en gammal SJ-buss till snart. Dessutom en busstyp som jag har många minnen av själv efter diverse resor i sådana. Inte för att jag vill stressa på dig men det vore ju trevligt om du kunde få den klar till SJ Buss hundraårsjubileum på Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle den 17 september. Eller i Katrineholm den 14 augusti.
Satsar på Katrineholm i bästa fall men behöver få tag i nytt stödlager hus till kardanaxeln. Gävle skulle vara kul men då krävs ju den gamla Sj färgen.
//Erik
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 juli 2011, 22:35:16 PM
Satsar på Katrineholm i bästa fall men behöver få tag i nytt stödlager hus till kardanaxeln. Gävle skulle vara kul men då krävs ju den gamla Sj färgen.
//Erik
Jag fattade det som om du skulle återställa den till SJ-färg. Om det blir den gula eller orangea saknar betydelse i Gävle.
Fast då kanske vi ses i Katrineholm.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 juli 2011, 22:42:03 PM
Jag fattade det som om du skulle återställa den till SJ-färg. Om det blir den gula eller orangea saknar betydelse i Gävle.
Fast då kanske vi ses i Katrineholm.
Nu vet ju inte jag vilka resurser Erik T besitter, men en seriös ommålning av en 50 år gammal buss, inbegripet rostlagning, övrigt plåtjobb,
plastjobb, slipning, slipning osv är väl knappt något som ens en profesionell verkstad skulle klara på ett par månader.. Sen behöver det inte vara fel att behålla nuvarande färger heller då den funnits längre tid hos Hagelqvist/Floby än hos SJ.
Gul ska den bli efter som den ska återställas.
Det hoppas jag alla kan förstå att den inte blir 100% klar under detta året.
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 juli 2011, 23:04:11 PM
Gul ska den bli efter som den ska återställas.
Det hoppas jag alla kan förstå att den inte blir 100% klar under detta året.
Det blir säkert jättebra. Lycka till med renoveringen!
Citat från: Erik Tannerbring skrivet 12 juli 2011, 23:04:11 PM
Gul ska den bli efter som den ska återställas.
Det hoppas jag alla kan förstå att den inte blir 100% klar under detta året.
Nej, du har väl 3-4 bussar/lastbilar till som behöver uppmärksamhet.
Det finns att göra, viktigast nu att den blir klar mekaniskt.
Sen har man vinterns mörka tid räddad i verkstaden med slipning och åter slipning.
Hej! Den femsiffriga nummerskylt du fick med till bussen torde ha tillhört en personbil. Bussar ute i landet hade i allmänhet tresiffriga regnummer efter ca 1942. I storstadslänen förekom femsiffriga på grund av det större antalet bussar där.
Mvh Jan G
Hej! Så kan det vara, är inte säker om den andra skylten är till bussen heller eftersom det finns bara en av varje.. Skruvhålen stämmer inte heller. Har kontaktat länsarkivet för att få gamla papper.
Mvh Erik
Hej! Som framgår av det som skrivits tidigare är det enda aktuella gamla regnumret på denna buss L 423, sedan blev det nytt nr FTK 072. Handlingar på L-numret finns på aktuellt landsarkiv (i Skåne?) medan du hittar uppgifter rörande det nya numret på bilregistret i Örebro dit någon handgången man kan gå och skaffa kopior.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 24 juli 2011, 09:16:01 AM
Hej! Som framgår av det som skrivits tidigare är det enda aktuella gamla regnumret på denna buss L 423, sedan blev det nytt nr FTK 072. Handlingar på L-numret finns på aktuellt landsarkiv (i Skåne?) medan du hittar uppgifter rörande det nya numret på bilregistret i Örebro dit någon handgången man kan gå och skaffa kopior.
Mvh Jan G
Uppgifterna i CBR finns idag här:
http://www.svar.ra.se/
Välj "Fordon" i vänstra spalten, finns en hel hop med dokument på aktuellt reg nr
Sedan ang plåten R 794 så har den suttit på en annan buss, en -57 Volvo B7** ch 725488 enligt vad jag fått fram
Citat från: Greger Larsson skrivet 12 juli 2011, 22:56:16 PM
Nu vet ju inte jag vilka resurser Erik T besitter, men en seriös ommålning av en 50 år gammal buss, inbegripet rostlagning, övrigt plåtjobb, plastjobb, slipning, slipning osv är väl knappt något som ens en profesionell verkstad skulle klara på ett par månader.. Sen behöver det inte vara fel att behålla nuvarande färger heller då den funnits längre tid hos Hagelqvist/Floby än hos SJ.
Bussen gick väl i trafik i 11 år hos SJ och knappt 10 år i privat regi (den togs ur trafik till sommaren 1982) och var sommaravställd alla somrar från 1974 o framåt till avvecklingen, gick väl som skolbuss kan man anta
Hagelqvist köpte två bussar av Sj samtidigt, den andra är troligen husbuss nu och sågs för en ca 10 år sedan på vägen av ägaren till Hagelqvist buss.
Om dom har kvar reg nummer i sina gamla papper så ska jag få det efter semestern. Skulle vara kul att se om den är i livet.
Men det kanske är någon här som känner till den bussen?
Mvh Erik