Här kommer lite bilder från den senaste veckans arbete.
Lördag 18/6:
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_25_KSA594_Garaget_Kiruna_1806_2011.jpg)
Var tvungen att komplettera mina Hörvalls-bilder då det här var den enda jag inte hade fotat än.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_25_KSA594_Garaget_Kiruna_1806_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_25_KSA594_Garaget_Kiruna_1806_2011c.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Lombiavagen_Kiruna_1806_2011.jpg)
Provkörning av buss inför kommande helg, destinationen är bara på skoj.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Lombiavagen_Kiruna_1806_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Lombiavagen_Kiruna_1806_2011d.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Lombiavagen_Kiruna_1806_2011c.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Lombiavagen_Kiruna_1806_2011e.jpg)
Måndag 20/6:
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Kiruna_busstation_2006_2011.jpg)
Körning till Nikkaluokta i regnet
Onsdag 22/6:
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Kalixforsbron_vagskal_2206_2011.jpg)
Blev tom från Kiruna mot Nikkaluokta så jag passade på att ta lite bilder, vilket tidtabellen inte har något emot
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Puoltsa_2206_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Puoltsa_2206_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Holmajarvi_2206_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Laukkuluspa_2206_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Pirttivuopio_2206_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Nikkaluokta_2206_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Nikkaluokta_2206_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Misc/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Nikkaluokta_2206_2011c.jpg)
Torsdag 23/6:
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_36_UUF769_Nikkaluokta_fjallanlaggning_2306_2011.jpg)
Första dagen med sol, jag hade en annan fast likadan buss som förra
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_36_UUF769_Nikkaluokta_fjallanlaggning_2306_2011b.jpg)
På fredagen var det riktigt när att köras till Narvik men tåget kom igång igen så det blev inget....
Lördag 26/6:
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Kiruna_busstation_2506_2011.jpg)
På lördag och söndag blev det körning till Pajala, här är jag vid busstationen ca en timme före avgång så jag kunde fota utan massa passagerare i vägen
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Kiruna_busstation_2506_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Vittangi_busstation_2506_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Pajala_busstation_2506_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Pajala_busstation_2506_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Junosuando_busstation_2506_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Junosuando_busstation_2506_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Affaren_Masugnsbyn_2506_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Merasjarvi_2506_2011.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Merasjarvi_2506_2011b.jpg)
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Konsum_Svappavaara_2506_2011.jpg)
Tack för mig!
Hoppas det var lite roligare än femhundra bilder från Norrtälje....
Riktigt intressant, lite avis är man allt;) ;)
Citat från: Patrik skrivet 27 juni 2011, 17:38:42 PM
Tack för mig!
Hoppas det var lite roligare än femhundra bilder från Norrtälje....
Tackar åter igen för fina Norrlandsbilder! De är helt oslagbara.... 8)
Trivs du med att köra där uppe? Hur ser det ut med arbetskraftsbehov i bussbranschen?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 juni 2011, 17:48:14 PM
Riktigt intressant, lite avis är man allt;) ;)
Tack!
Citat från: Taunusch skrivet 27 juni 2011, 17:50:35 PM
Tackar åter igen för fina Norrlandsbilder! De är helt oslagbara.... 8)
Trivs du med att köra där uppe? Hur ser det ut med arbetskraftsbehov i bussbranschen?
Tackar!
Ja, jag trivs jättebra. Det finns nog ett behov hos någon av alla bussföretag, hur stort det är vet jag dock inte.
Citat från: Patrik skrivet 27 juni 2011, 17:38:42 PM
(http://www.phbuss.se/Misc/Horvalls_Trafik_35_UUF329_Nikkaluokta_2206_2011c.jpg)
[Tack för mig!
Hoppas det var lite roligare än femhundra bilder från Norrtälje....
Denna bild fastnade jag för med dimman/molnen i bakgrunden.
Jadu Patrik, det finns faktiskt en värld utanför SL-land som är betydligt vackrare.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 juni 2011, 19:04:11 PM
Denna bild fastnade jag för med dimman/molnen i bakgrunden.
Jadu Patrik, det finns faktiskt en värld utanför SL-land som är betydligt vackrare.
//Niclas
Tack!
Ja, det var mycket moln/regn förra veckan. Det kan ha bidragit till att jag var tom till Nikkaluokta.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 juni 2011, 19:04:11 PM
Denna bild fastnade jag för med dimman/molnen i bakgrunden.
Jadu Patrik, det finns faktiskt en värld utanför SL-land som är betydligt vackrare.
//Niclas
Fast hur många från bla SL land kan täka sig dena vy fast i januari med -18 12-15 sekundmeter i byarna och snödrev ;)
Citat från: Fikman skrivet 27 juni 2011, 19:14:50 PM
Fast hur många från bla SL land kan täka sig dena vy fast i januari med -18 12-15 sekundmeter i byarna och snödrev ;)
Varför inte, det skulle va spännande att få köra i sånt väder. Lite mer utmaning än att köra på torr asfalt ;D
//Niclas
Citat från: Fikman skrivet 27 juni 2011, 19:14:50 PM
Fast hur många från bla SL land kan täka sig dena vy fast i januari med -18 12-15 sekundmeter i byarna och snödrev ;)
Bussarna här uppe är lite bättre utrustade för vintern än där nere också ;)
Citat från: Patrik skrivet 27 juni 2011, 19:19:29 PM
Bussarna här uppe är lite bättre utrustade för vintern än där nere också ;)
jo det vet jag med, men en del av SL mm schaufförerna är inte rustade för det
Verkligen fina bilder lär jag passa på att säga med, kul å se nått annat än blått rött gult grönt typ ;D
Citat från: Fikman skrivet 27 juni 2011, 19:24:58 PM
jo det vet jag med, men en del av SL mm schaufförerna är inte rustade för det
Det får man tyvärr säga om en del här i UL-land med.
Men så är trafiken lite mer intensiv här runt Stockholm/Uppsala-trakten precis som runt Götet och Malmö. Snöröjningen hinner inte ut innan man kört fast alla snö så det blir en ishinna på gatorna och vägar.
//Niclas
Hur fungerar denna körningen, Kiruna - Happaranda klarar man på en chaufför eller är det byte efter vägen.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Vittangi_busstation_2506_2011.jpg)
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 27 juni 2011, 19:50:00 PM
Hur fungerar denna körningen, Kiruna - Happaranda klarar man på en chaufför eller är det byte efter vägen.
(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/senaste_uppdateringar/2011/2706_2011/Horvalls_Trafik_39_XWD558_Vittangi_busstation_2506_2011.jpg)
/ Christer K
Vi byter i Pajala.
Citat från: Patrik skrivet 27 juni 2011, 19:51:35 PM
Vi byter i Pajala.
Antar att passagerarna får byta buss?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 juni 2011, 19:56:51 PM
Antar att passagerarna får byta buss?
Ja, vissa avgångar innebär någon/några timmars väntetid i Pajala.
Antingen byter förarna buss med varandra och åker tillbaka eller så lastar man av, tar rast och åker tillbaka med nya passagerare fast samma buss (vilket jag gjorde).
Det är inte för inte som jag får alltmer lust att köra buss de de norra delarna av Sverige :D :D :D
Jättefina bilder Patrik allesammans: :)
Fina bilder, men är det inte liiiiiiiiiiite för många?? Får det till 31 st...
//Jacob
Citat från: Patrik skrivet 27 juni 2011, 17:38:42 PM
Hoppas det var lite roligare än femhundra bilder från Norrtälje....
Absolut, detta var kul att se, speciellt allt det gröna i Nikka.
Inte för jag hade något emot att se SL-bilder men 18 av 26 trådar var SL...
säkert mer än 90% Norrtälje..
Visst ska jag också dit men jag har inte bråttom, bara 8 dubbeldäckare i trafik eller vad det var.
Tack alla!
Citat från: Patrik skrivet 27 juni 2011, 19:19:29 PM
Bussarna här uppe är lite bättre utrustade för vintern än där nere också ;)
Nja, det är väl mera SL och andra huvudmän som ställer till det med sina extrema tillgänglighetskrav. Sätt in en B9S mellan Kiruna och Haparanda mitt i vintern så lär vissa problem uppstå. Att köra lastbil eller landsbygdsbuss är ju en barnlek jämfört med SL:s "stadsbussar" med fel viktfördelning. Vilket Umeborna fick lära sig den hårda vägen då all stadstrafik i Umeå (med B9S) stod stilla då och då under Swebus/Nobinas första vinter, medan landsbygdsbussarna rullade vidare. Den dagen de stod där och frös hörde jag ingen skratta åt Stockholmare och Stockholmsförare, när de själva fick uppleva en vinter med egna "Stockholmsbussar"! ;D
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 juni 2011, 19:46:48 PM
Det får man tyvärr säga om en del här i UL-land med.
Men så är trafiken lite mer intensiv här runt Stockholm/Uppsala-trakten precis som runt Götet och Malmö. Snöröjningen hinner inte ut innan man kört fast alla snö så det blir en ishinna på gatorna och vägar.
Framför allt finns det ju mängder med blåskyltade allmänna småvägar på den lilla ytan i Uppland som ska snöröjas. Jämfört med Norrbotten där vägnätet är betydligt enklare att röja för lastbilsåkaren, då det mest består av en enda väg framåt. Och sen hem igen. I Rimbodelen av Norrtälje kommun räcker det inte att röja Långhundra Åby-Rimbo-Edsbro-Knutby och sen åka hem, utan även alla olika små vägar förbi Rörsby, Ubby, Rånäs, Norrbyggeby osv ska ju plogas.