(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/264614_2143834523348_1470790397_2491763_5043653_n.jpg)
Arriva 7039 Arlanda terminal 5 2011-06-18
Anledningen till hela utflykten var att Arriva börjar köra på 579an. Men av någon anledning skyltades alla bussar som linje 35.
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/265102_2143834723353_1470790397_2491764_1580017_n.jpg)
Arriva 7031 Sigtuna busstation 2011-06-18
Pga midsommarfirandet i Sigtuna var linje 570 överbelastad
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/268082_2143835123363_1470790397_2491766_6452829_n.jpg)
Arriva 7028 Sigtuna busstation 2011-06-18
Men eftersom 7028 förstärkte kom alla med ändå
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267261_2143835323368_1470790397_2491767_4110164_n.jpg)
Tog nästa 579 till Bålsta. Utropen i UL-län fungerade inte
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267337_2143835683377_1470790397_2491768_5538033_n.jpg)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/268980_2143835803380_1470790397_2491769_3382469_n.jpg)
Arriva 7038 Bålsta station 2011-06-18
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/270645_2143836043386_1470790397_2491770_8196258_n.jpg)
Nobina 5869 Bålsta stn 2011-06-18
Anslutande buss på linje 803
(http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/263120_2143836643401_1470790397_2491772_1318458_n.jpg)
Nobina 5909 Bålsta stn 2011-06-18
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Arriva_7067_Prastg_Sigtuna_20110703.jpg)
Tack för dina bilder! Såg att du även fick bilder på ledbussar på 579:an (7038 & 7039). Nu har man fått igång skyltning med korrekt linjenr (579). Idag såg jag dock endast kortvagnar (Omnilink/f.d. Swebus) på linjen.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2011, 21:26:43 PM
Såg att du även fick bilder på ledbussar på 579:an (7038 & 7039). Nu har man fått igång skyltning med korrekt linjenr (579). Idag såg jag dock endast kortvagnar (Omnilink/f.d. Swebus) på linjen.
Och tidigare i veckan körde man mest OmniCity...
Citat från: Mikey skrivet 03 juli 2011, 21:28:15 PM
Och tidigare i veckan körde man mest OmniCity...
Intressant. Det finns väl inte så många OmniCity i Märsta, utan 2-4 kortvagnar och en ledvagn? OmniCity-vagn 7148 trafikerade linje 575 idag.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juli 2011, 21:32:13 PM
Intressant. Det finns väl inte så många OmniCity i Märsta, utan 2-4 kortvagnar och en ledvagn? OmniCity-vagn 7148 trafikerade linje 575 idag.
3 korta och 2 långa fanns det senast jag kollade. Det är 7148 jag såg på 579an i måndags och tisdags.
Dum fråga, men varför har man på 579:an behållt 'påstigning enbart' från Arlanda förbi Märsta i riktning mot Bålsta, resp. 'Avstigning enbart' i riktning mot Arlanda? Jag kunde förstå då det gällde UL som hade hand om trafiken, men nu då det är SL och SL-taxa som gäller inom länet, borde man då inte skrota det fåniga?
Citat från: Mikey skrivet 03 juli 2011, 21:28:15 PM
Och tidigare i veckan körde man mest OmniCity...
Jistanes, 72 minuter på landsväg i en OmniCity - var har förnuftet tagit vägen? Finns det en dold motpol till Fördubblingsprojektet (Halveringsprojektet)?
/Ted
Citat från: virtual1 skrivet 03 juli 2011, 21:53:26 PM
Dum fråga, men varför har man på 579:an behållt 'påstigning enbart' från Arlanda förbi Märsta i riktning mot Bålsta, resp. 'Avstigning enbart' i riktning mot Arlanda? Jag kunde förstå då det gällde UL som hade hand om trafiken, men nu då det är SL och SL-taxa som gäller inom länet, borde man då inte skrota det fåniga?
Men har inte egentligen motivet hela tiden varit belastningsrelaterat? Inte så mycket att man inte vill ha lokalresenärer, som att man vill undvika att för många tar 579 istället för 583 och därmed orsakar problem med behov av extrabussar etc. Tror väl också det skulle gå att ta bort denna begränsning nu, särskilt som ju UL-tåget redan minskat belastningen relativt mycket på sträckan.
Sedan tror jag inte heller man tänkt så mycket, syftet verkar ju snarast ha varit i sig att få dela linjen. Inte att göra några förbättringar eller förändringar av den.
Citat från: Mikey skrivet 03 juli 2011, 21:35:43 PM
3 korta och 2 långa fanns det senast jag kollade. Det är 7148 jag såg på 579an i måndags och tisdags.
Tack. Hittade nu noteringar om OmniCityvagnarna 7160-64.
Citat från: Ted S skrivet 03 juli 2011, 22:11:12 PM
Jistanes, 72 minuter på landsväg i en OmniCity - var har förnuftet tagit vägen? Finns det en dold motpol till Fördubblingsprojektet (Halveringsprojektet)?
/Ted
Har SL o många varit förnuftiga på flera år?
Stadsbuss på landet?? KOm igen, vad e det för fåneri..
Citat
(http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267261_2143835323368_1470790397_2491767_4110164_n.jpg)
Tog nästa 579 till Bålsta. Utropen i UL-län fungerade inte
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267337_2143835683377_1470790397_2491768_5538033_n.jpg)
Trist med utropen. Hållplatserna tycks ju iaf kommit upp på displayerna. Kom dom vid fel tillfälle eller?
//Jocke
Citat från: Jocke Selling skrivet 06 juli 2011, 18:42:13 PM
Trist med utropen. Hållplatserna tycks ju iaf kommit upp på displayerna. Kom dom vid fel tillfälle eller?
//Jocke
Nej, de kom precis som de skulle. Får väl åka igen snart och se om man fått igång utrop.
Citat från: tågluffaren skrivet 09 juli 2011, 09:09:22 AM
Nej, de kom precis som de skulle. Får väl åka igen snart och se om man fått igång utrop.
Menar du att skyltarna visade rätt men att det inte kom något ur högtalarna? Kan inte föraren justera sådant? Det är väldigt sällan det brukar komma något ur högtalarna här i Märsta, men till exempel på Arlanda-linjerna ropas det alltid upp..
EDIT: Ser nu att det står i UL-län, men inte SL-län. Då hade det nog inte blivit fixat än :)
Man verkar fortsätta med att köra gamla OmniLinkar på 579an, är det så det är tänkt att vara? I så fall är det ju en väldig nedgradering från UL's fina vagnar. Finns det inga krav alls ute på landsvägarna? Jag skulle inte vilja åka i över 70 minuter på landsvägar i 90km/h i dessa gamla stadsbussar utan vare sig riktiga stolar, bälten eller AC...
(http://img36.imageshack.us/img36/8127/dscn2751ps.jpg)
Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 21:38:59 PM
Man verkar fortsätta med att köra gamla OmniLinkar på 579an, är det så det är tänkt att vara? I så fall är det ju en väldig nedgradering från UL's fina vagnar. Finns det inga krav alls ute på landsvägarna? Jag skulle inte vilja åka i över 70 minuter på landsvägar i 90km/h i dessa gamla stadsbussar utan vare sig riktiga stolar, bälten eller AC...
Vet du inte det? SL är SL och då kör man stadsbuss överallt...
Citat från: Bussmicke skrivet 23 juli 2011, 23:11:11 PM
Vet du inte det? SL är SL och då kör man stadsbuss överallt...
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.
Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 21:38:59 PM
Man verkar fortsätta med att köra gamla OmniLinkar på 579an, är det så det är tänkt att vara? I så fall är det ju en väldig nedgradering från UL's fina vagnar. Finns det inga krav alls ute på landsvägarna? Jag skulle inte vilja åka i över 70 minuter på landsvägar i 90km/h i dessa gamla stadsbussar utan vare sig riktiga stolar, bälten eller AC...
Scania OmniLink utan bälten och AC är ju samma klass av förortsbuss som de Volvo 8500 Säffle från 2002 och framåt som Nobina nu kör landsbygdstrafik med i Norrtälje. Även dessa saknar luftfjädrad förarstol, bälten och AC på linjer i 90 km/t i uppåt 60-120 minuter. Helt i enlighet med SL:s snåla krav bör tilläggas. :(
Fördubblingsprojektet/Halveringsprojektet har det inte talats om på länge i Trafikområde Norrtälje. Antagligen för att det måste till mera satsningar än några dubbeldäckare på 676 för att hela Roslagens bussåkande ska fördubblas mot idag. Men när SL inte kräver nya bekväma bussar på fler linjer än 676 lär det bli vissa svårigheter att locka nya resenärer.
Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 00:47:27 AM
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.
Visst är OmniLink en stadsbuss med lågentré, alltså som Scania MaxCi. OmniCity är en stadsbuss med låggolv.
Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 00:47:27 AM
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.
Du vet precis vad jag menar..
Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 00:47:27 AM
OmniLink är ingen stadsbuss. Scanias stadbuss heter OmniCity.
Det finns väl egentligen två typer av OmniLink. De som är regionalinredda med höga ryggstöd och gardiner mm, och de som i princip är en tom låda med små plaststolar. Alla som går i Märsta/Sigtuna är av sistnämnda typ vilket jag tycker är rena stadsbussar.
Citat från: Mikey skrivet 24 juli 2011, 11:02:49 AM
Det finns väl egentligen två typer av OmniLink. De som är regionalinredda med höga ryggstöd och gardiner mm, och de som i princip är en tom låda med små plaststolar. Alla som går i Märsta/Sigtuna är av sistnämnda typ vilket jag tycker är rena stadsbussar.
Det var dit jag ville komma men jag var lite kortfattad. Jag åkte en av Söderorts nya OmniLinkar (6676) igår på linje 165 och de har höga stolar. För mig helt obegripligt på en buss som går i ren ytterstadstrafik. Dessa bussar skulle passa bra på en linje som 579.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2011, 08:22:49 AM
Visst är OmniLink en stadsbuss med lågentré, alltså som Scania MaxCi. OmniCity är en stadsbuss med låggolv.
Jo jag vet men jag tycker ändå att OmniLink passar bättre som förortsbuss. En ren innerstadsbuss skall ha låggolv och 2-2-2 dörrar.
Trappsteg bak hör hemma i ytterstaden/förorten (och inte en där med alla barnvagnar etc). Men vi tycker alla olika. SL och dess entreprenörer lär jag dock aldrig bli klok på.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:26:48 AM
Du vet precis vad jag menar..
OmniLink på 579 slår väl inte Mercedes Citaro på linje 727/729? ;D
Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 11:36:47 AM
Jo jag vet men jag tycker ändå att OmniLink passar bättre som förortsbuss. En ren innerstadsbuss skall ha låggolv och 2-2-2 dörrar.
Trappsteg bak hör hemma i ytterstaden/förorten. Men vi tycker alla olika. SL och dess entreprenörer lär jag dock aldrig bli klok på.
I Borås har vi 20 OmniLink som stadsbussar. Ser inga som helst problem med det. Det finns många andra städer som använder OmniLink i stadstrafiken. T ex Västerås, Östersund, Skellefteå och Luleå.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2011, 11:42:32 AM
I Borås har vi 20 OmniLink som stadsbussar. Ser inga som helst problem med det. Det finns många andra städer som använder OmniLink i stadstrafiken. T ex Västerås, Östersund, Skellefteå och Luleå.
Jo det beror helt på hur stor staden är och hur hög belastning det är på bussarna. Jag tänkte mest att denna tråd handlade om SL-land.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 10:26:48 AM
Du vet precis vad jag menar..
Du menar att allt med lågt insteg fram är stadsbussar, utan undantag.
Men numera är det vanligare stadsbussar består av rena låggolvare, samt 12-meters lågentréfordon. I vissa städer (t.ex. Umeå) kör man även med 15-18-meters lågentrébussar i ren tätortstrafik.
Förortstrafiken består numera uteslutande av 15-18-meters lågentrébussar, men då oftast med bälten och AC.
Det Bussmicke har helt rätt i är att SL numera räknar all sin trafik som tätortstrafik, och kör därför med rena tätortsbussar överallt. Dvs att man vill få bort alla normalgolvare även lägst ut i skogarna mot länsgränserna, samt inga som helst krav på bälten på majoriteten av landsbygdslinjerna. Inte heller bälten på motorvägslinjerna.
Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 11:37:53 AM
OmniLink på 579 slår väl inte Mercedes Citaro på linje 727/729? ;D
Fullt jämförbart och lika knäppt, MAN-led på 783 tar också priset. Har det på bild.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 12:15:10 PM
Fullt jämförbart och lika knäppt, MAN-led på 783 tar också priset. Har det på bild.
När vi ändå är inne på samma spår, så har du ju även MAN-led på 748 och OmniCity-led på 607. Den första vet jag inte hur den är, men den andra ser jag bara som en ren plåga på en sådan linje... Trodde aldrig att jag skulle säga det, men rea-planet B9S är en fröjd i jämförelse... ::)
(Edit: Innan någon pepåkar, om så skulle ske, att dessa linjer inte har något med landsorter att göra, så kan jag åtminstone säga att dessa bussar är vad jag kallar stadsbussar/lokalbussar som befinner sig på andra typer av linjer som, åtminstone enligt mig, inte är lämpade för låggolvsbussar - nämligen linjer med motorvägspartier.)
Citat från: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 13:52:44 PM
När vi ändå är inne på samma spår, så har du ju även MAN-led på 748 och OmniCity-led på 607. Den första vet jag inte hur den är, men den andra ser jag bara som en ren plåga på en sådan linje... Trodde aldrig att jag skulle säga det, men rea-planet B9S är en fröjd i jämförelse... ::)
B9S är ju helt okej. Var trevliga att åka i på 677. Nu är det ett lotteri på den linjen med i princip bara nitlotter.
Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 16:38:48 PM
B9S är ju helt okej. Var trevliga att åka i på 677. Nu är det ett lotteri på den linjen med i princip bara nitlotter.
/
Alla tycker olika, men kul att du gillar dom. :) När det gäller mig, så är det både ja och nej när det gäller B9S. Enda fördelarna jag ser med denna busstyp, tyvärr, är att en del, men inte alla, har regionalstolar (satt en gång i en Täbyvagn med stadsstolar - benen kändes rent av sönderpressade efteråt...) och att det ofta finns AC (tror dock inte att jag har upplevt någon fungerande sådan... ::))
Jag har en känsla av att jag har hakat upp mig på B9S-exteriören ett flertal ggr på detta forum, men jag personligen diggar den inte. ;) "Keps" fram och en fläkt (motorn har nog också ett finger med i spelet) som ibland är allt annat än diskret - från vissa bussar hörs bara en massa vrål! :o
Jag vandrade igenom ett sovande Täby för ca en vecka sen och skulle då ta mig hemåt. Inte ett ljud hörs, förutom trafikljusen på andra sidan Rösjön (vid N. Kärrdal). Jag går i ungefär några minuter till och stannar plötsligt och lyssnar. Långt, långt borta, där man tror att man inte skall höra något, så vrålar en buss iväg och jag tror att man snabbt kan höra att det rör sig om B9S (så var fallet nu iaf, jag stod kanske runt en kilometer från bussen. Jag undrar hur det är för de som bor nära dessa kl. 0-4 på mornarna, men jag antar att man vänjer sig).
Omnilink gillar jag dock ganska mycket. :) Snygga, ofta bekväma stolar, ofta AC osv. :) De Omnilinkar som finns hos Hornsberg i sthlms innerstad hos Hornsberg (eller fanns), 4751-4760, kommer jag dock inte ihåg hur dom är att åka i, men annars har jag nog bara gott betyg att ge till dessa bussar. :)
När jag läste på Universitetet förra året, så hade man ibland turen att få åka Omnilink-led hem (3641-3650 tror jag det rörde sig om. Dom kanske fortfarande går att åka med, såvida dom exempelvis inte har flyttat till syskonen i Täby.) Det vart då "packad sill" i OmniCityled till plugget och "komfortbussen" hem! ;D
Kom just på en idé med SLs stombussblå Omnicityleder (för dom som får bli kvar ett tag till) och som kanske kan hjälpa en smula i och med Stockholms befolkningstillväxt: man kan kanske följa den princip som man har använt i ett antal (4(?) vagnar som är blåa med en stort vitt streck i mitten) ombyggda äldre t-banevagnar, dvs. gör mer plats för stående, så att fler passagerare kan komma med. OmniCity kanske kan få alla stolar utbytta mot fällbara stolar, sänkt golv på flertalet platser i bussen och gott om ledstänger för stående. :) Jag är inte så förtjust i de SLblåa Omnicitylederna, men där tror jag att dom kanske skulle fungera ypperligt! :)
Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 16:38:48 PM
B9S är ju helt okej. Var trevliga att åka i på 677. Nu är det ett lotteri på den linjen med i princip bara nitlotter.
Den bilden känner jag inte igen idag. Numera är ju alla de nya blåa B9S:erna ute på 677 nästan dagligen, och det är alltmer sällan de rullar på 676:an.
Citat från: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 20:23:40 PM
/
Alla tycker olika, men kul att du gillar dom. :) När det gäller mig, så är det både ja och nej när det gäller B9S. Enda fördelarna jag ser med denna busstyp, tyvärr, är att en del, men inte alla, har regionalstolar (satt en gång i en Täbyvagn med stadsstolar - benen kändes rent av sönderpressade efteråt...) och att det ofta finns AC (tror dock inte att jag har upplevt någon fungerande sådan... ::))
Jag har en känsla av att jag har hakat upp mig på B9S-exteriören ett flertal ggr på detta forum, men jag personligen diggar den inte. ;) "Keps" fram och en fläkt (motorn har nog också ett finger med i spelet) som ibland är allt annat än diskret - från vissa bussar hörs bara en massa vrål! :o
Jag vandrade igenom ett sovande Täby för ca en vecka sen och skulle då ta mig hemåt. Inte ett ljud hörs, förutom trafikljusen på andra sidan Rösjön (vid N. Kärrdal). Jag går i ungefär några minuter till och stannar plötsligt och lyssnar. Långt, långt borta, där man tror att man inte skall höra något, så vrålar en buss iväg och jag tror att man snabbt kan höra att det rör sig om B9S (så var fallet nu iaf, jag stod kanske runt en kilometer från bussen. Jag undrar hur det är för de som bor nära dessa kl. 0-4 på mornarna, men jag antar att man vänjer sig).
Omnilink gillar jag dock ganska mycket. :) Snygga, ofta bekväma stolar, ofta AC osv. :) De Omnilinkar som finns hos Hornsberg i sthlms innerstad hos Hornsberg (eller fanns), 4751-4760, kommer jag dock inte ihåg hur dom är att åka i, men annars har jag nog bara gott betyg att ge till dessa bussar. :)
När jag läste på Universitetet förra året, så hade man ibland turen att få åka Omnilink-led hem (3641-3650 tror jag det rörde sig om. Dom kanske fortfarande går att åka med, såvida dom exempelvis inte har flyttat till syskonen i Täby.) Det vart då "packad sill" i OmniCityled till plugget och "komfortbussen" hem! ;D
Kom just på en idé med SLs stombussblå Omnicityleder (för dom som får bli kvar ett tag till) och som kanske kan hjälpa en smula i och med Stockholms befolkningstillväxt: man kan kanske följa den princip som man har använt i ett antal (4(?) vagnar som är blåa med en stort vitt streck i mitten) ombyggda äldre t-banevagnar, dvs. gör mer plats för stående, så att fler passagerare kan komma med. OmniCity kanske kan få alla stolar utbytta mot fällbara stolar, sänkt golv på flertalet platser i bussen och gott om ledstänger för stående. :) Jag är inte så förtjust i de SLblåa Omnicitylederna, men där tror jag att dom kanske skulle fungera ypperligt! :)
B9S med stadsstolar är värdelöst, det kan jag hålla med om. Med regionalstolar blir det dock bra. ACn fungerade senast idag när jag åkte B9S på linje 670 mellan Danderyds sjukhus och Tekninska Högskolan.
Omnilink är okej, dock inte den med stadsstolar. Den har jag fått nog av på 161 och 194. Tyvärr verkar det vara den som används på 579an nuförtiden. Men lägger man till regionalstolar, bälten och AC så blir det trevligt.
Citat från: Ersa skrivet 24 juli 2011, 21:32:23 PM
Den bilden känner jag inte igen idag. Numera är ju alla de nya blåa B9S:erna ute på 677 nästan dagligen, och det är alltmer sällan de rullar på 676:an.
Så de har äntligen kommit igång? Kanske dags för en tur då. Dock sågs en på 676an idag.
Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 21:37:25 PM
Så de har äntligen kommit igång? Kanske dags för en tur då. Dock sågs en på 676an idag.
100% rätt utsättning kan det ju omöjligt bli i trafikområdet förrän alla 25 st dubbeldäckare satts i trafik på 676, men jag tycker att det ser bättre och bättre ut på 677. Iaf på helgerna.
Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 12:15:10 PM
Fullt jämförbart och lika knäppt, MAN-led på 783 tar också priset. Har det på bild.
4035 på 783:an är väl inte direkt någon höjdare det heller...
Citat från: Andreas91 skrivet 24 juli 2011, 20:23:40 PM
När jag läste på Universitetet förra året, så hade man ibland turen att få åka Omnilink-led hem (3641-3650 tror jag det rörde sig om. Dom kanske fortfarande går att åka med, såvida dom exempelvis inte har flyttat till syskonen i Täby.) Det vart då "packad sill" i OmniCityled till plugget och "komfortbussen" hem! ;D
3641 - 3650 flyttades från Frihamnen till Täby i samband med tidtabellsskiftet!