Västtrafik kommer med pressmeddelande idag kl. 13.
Det gäller tilldelningsbeslut för Göteborg Öster, avtalsområde Nordost resp. Centrum.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 22 juni 2011, 12:22:17 PM
Västtrafik kommer med pressmeddelande idag kl. 13.
Det gäller tilldelningsbeslut för Göteborg Öster, avtalsområde Nordost resp. Centrum.
/Ted
Spännande! 8)
Keolis får angered(nordost) o GS behåller centrum(öster) om det inte överklagas
Citat från: Erling skrivet 22 juni 2011, 12:43:51 PM
Keolis får angered(nordost) o GS behåller centrum(öster) om det inte överklagas
Vem har nordost idag?
Länk till pressmeddelandet som kom kl. 13:
http://vasttrafik.se/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/Goteborgs-stadstrafik-och-Goteborgs-regiontrafik-inklusive-pendeltag/Upphandling-klar-for-busstrafiken-i-Ostra-Goteborg/ (http://vasttrafik.se/om-vasttrafik/press/Pressmeddelanden/Goteborgs-stadstrafik-och-Goteborgs-regiontrafik-inklusive-pendeltag/Upphandling-klar-for-busstrafiken-i-Ostra-Goteborg/)
Citat från: RoggaBoy skrivet 22 juni 2011, 13:06:00 PM
Vem har nordost idag?
GS har det heat med vissa linjer utlejda
Intressant var väl ordet! ;D
Har GS kommit över de värsta svårigheterna alltså? Är de fortfarande till försäljning förresten?
Citat från: Peter L skrivet 22 juni 2011, 15:00:35 PM
Intressant var väl ordet! ;D
Har GS kommit över de värsta svårigheterna alltså? Är de fortfarande till försäljning förresten?
Om det fortfarande är till salu så är det ju mer intressant nu när man får trafikavtal. Ingen köper ju ett förlustbolag med utgående kontrakt. Å andra sidan kanske man inte säljer om den trafik man nu tar hem bär sig.
Härligt med mer Keolis!
Jag hade hoppats på att Keolis tog Kruthusgatan :-\
När är det trafikstart? 17 juli?
Citat från: Johan B skrivet 22 juni 2011, 16:37:50 PM
Härligt med mer Keolis!
Absolut, hade aldrig kunnat hoppas på att de skulle bli stora i GBG! Hoppas de tar än mer i landet nu framöver!
Hoppas för guds skull att de innebär nya bussar i det som GS tog hem...
Citat från: danneh skrivet 23 juni 2011, 00:55:33 AM
Hoppas för guds skull att de innebär nya bussar i det som GS tog hem...
Fått för mig att L17 skulle bli dubbelled... men jag kan ha hört fel.
Citat från: danneh skrivet 23 juni 2011, 00:55:33 AM
Hoppas för guds skull att de innebär nya bussar i det som GS tog hem...
e krav på euro 5 o högre andel gas samt om jag förstått det rätt blir det ett antal hybrider med.....tyvärr iom GS e ett kommunalt bolag sker ju inköpen med upphandling som påbörjades tidigare i år så cheferna får ju ej välja o vraka.
Citat från: Erling skrivet 22 juni 2011, 12:43:51 PM
Keolis får angered(nordost) o GS behåller centrum(öster) om det inte överklagas
Att Keolis vinner är väl inget överraskande, men att GS behåller!
Är glad för att mitt gamla trafikområde blir kvar hos GS. Grattis GVX!
Men vilka linjer hör egentligen till vilket avtal?
Skulle gissa att det ser ut så här, men rätta mig gärna om jag har fel:
Göteborg Nordost (blivande Keolis): 57, 69, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 156, 159, 167, 168, 173, 178, 179
Göteborg Centrum (kvarvarande GS): 17, 43, 59, 60, 62, 63, 161
Men hur är det med linje 18, 19, 21 och 25 m.fl. Hisingslinjer som GS kör idag. Är de på ett annat avtal eller hör de också till Centrum?
Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 juni 2011, 00:59:41 AM
Fått för mig att L17 skulle bli dubbelled... men jag kan ha hört fel.
Jag har också för mig att jag läst någonstanns (Västtrafiks personaltidning??) att alla stombusslinjer skall upphandlas med dubbelleder framöver. Vi får väl se...
Citat från: olasand skrivet 23 juni 2011, 10:22:58 AM
Är glad för att mitt gamla trafikområde blir kvar hos GS. Grattis GVX!
Men hur är det med linje 18, 19, 21 och 25 m.fl. Hisingslinjer som GS kör idag. Är de på ett annat avtal eller hör de också till Centrum?
hisingsavtalet som upphandlas nästa år med trafikstart 2013
Citat från: Erling skrivet 23 juni 2011, 11:34:52 AM
hisingsavtalet som upphandlas nästa år med trafikstart 2013
OK, då kanske linje 43 hör till Hisingsavtalet också egentligen?
Citat från: olasand skrivet 23 juni 2011, 11:36:41 AM
OK, då kanske linje 43 hör till Hisingsavtalet också egentligen?
Tror även att linje 59 tillhör Hisingsavtalet.
Så Centrum får bara 4 linjer (5 på sommaren) kvar.
Citat från: olasand skrivet 23 juni 2011, 11:36:41 AM
OK, då kanske linje 43 hör till Hisingsavtalet också egentligen?
korrekt o som mats skrev 59an med den e ju en del av linje 21 i gamla upphandlingen
Citat från: Mats B skrivet 23 juni 2011, 11:39:08 AM
Tror även att linje 59 tillhör Hisingsavtalet.
Så Centrum får bara 4 linjer (5 på sommaren) kvar.
efter 2013 ja om inte gs vinner igen o skulle man förlora hisingen tror jag GS buss saga e all för då blir basen för liten för o fortsätta
Citat från: Mats B skrivet 23 juni 2011, 11:39:08 AM
Tror även att linje 59 tillhör Hisingsavtalet.
Så Centrum får bara 4 linjer (5 på sommaren) kvar.
Jösses... det var ju inte mycket. Men det beror ju på att det är nästan genomgående linjer så som 19, 17, 58, 156/59, 42 etc etc... 60:an gillade jag just för att det var en ren innestadlinjer rakt igenom.
Även jag får önska kollegorna på GVX kruthusgatan lycka till och hoppas vi ses i svängarna. :)
Blir kul och se om Västtrafik har upphandlat linje 60 som genomgående låggolv...
Men att de däremot tänker ha alla stombusslinjer som dubbelled tror jag inte, med tanke på att linje 50 och linje 60 skall enligt planerna blir stombuss till 2013. Och dubbelled på linje 60 tror jag inte på.
Blir också kul och se om GS fortsätter sin Volvo och MAN blandning. Hoppas personligen på några 7700or
Keolis:
Angered:
73 Ledbuss
75 Ledbuss
76 Ledbuss
77 Ledbuss
159 Ledbuss
Lärjedalen:
57 Midibuss
69 Normbuss
71 Normbuss
72 Normbuss
74 Boggibuss
78 Boggibuss
156 Boggibuss
167 Normbuss
168 Normbuss
173 Boggibuss
178 Boggibuss
179 Boggibuss
GS Buss:
Stombuss:
17 Ledbuss
17+117 Ledbuss
Centrum
60 Normbuss
62 Normbuss
63 Normbuss
161 Normbuss
Citat från: Bussföraren skrivet 23 juni 2011, 18:20:21 PM
Keolis:
Angered:
73 Ledbuss
75 Ledbuss
76 Ledbuss
77 Ledbuss
159 Ledbuss
Lärjedalen:
57 Midibuss
69 Normbuss
71 Normbuss
72 Normbuss
74 Boggibuss
78 Boggibuss
156 Boggibuss
167 Normbuss
168 Normbuss
173 Boggibuss
178 Boggibuss
179 Boggibuss
GS Buss:
Stombuss:
17 Ledbuss
17+117 Ledbuss
Centrum
60 Normbuss
62 Normbuss
63 Normbuss
161 Normbuss
Är dessa ovanstående ett krav i upphandlingen från VT's sida eller är det bara uppgifter från befintlig körning/utsättning.
Citat från: Erling skrivet 23 juni 2011, 11:51:56 AM
efter 2013 ja om inte gs vinner igen o skulle man förlora hisingen tror jag GS buss saga e all för då blir basen för liten för o fortsätta
Förmodligen, tyvärr. När GS körde allt innan upphandlingsvansinnet startade så hade vi en fungerande trafik här. Det ända fina med att Veolia fick väster är att jag har 6 resegaranti checkar att använda på Måndag när jag köper ett nytt årskort. :-)
/M
Citat från: danneh skrivet 23 juni 2011, 17:00:47 PM
Blir kul och se om Västtrafik har upphandlat linje 60 som genomgående låggolv...
Men att de däremot tänker ha alla stombusslinjer som dubbelled tror jag inte, med tanke på att linje 50 och linje 60 skall enligt planerna blir stombuss till 2013. Och dubbelled på linje 60 tror jag inte på.
Blir också kul och se om GS fortsätter sin Volvo och MAN blandning. Hoppas personligen på några 7700or
Dubbelled på 60:an skulle funka hur fint som helst. Dubbelledarna är smidigare än enkelledarna är så det skulle funka.
/M
Citat från: M skrivet 23 juni 2011, 22:39:29 PM
Dubbelled på 60:an skulle funka hur fint som helst. Dubbelledarna är smidigare än enkelledarna är så det skulle funka.
/M
vill inte testa backen från fjällskolan o upp mot masthugget på vintern med en dubbel led men som jag förstått det är iden stomkonceptet med bussprio o uträtning men vill ha på L60
Citat från: Erling skrivet 23 juni 2011, 23:11:02 PM
men som jag förstått det är iden stomkonceptet med bussprio o uträtning men vill ha på L60
Det låter ju vettigt. Linje 60 är ju ganska hårt drabbad av oprioriterade korsningar vid t.ex. Ullevi, mellan Rosenlund och Järntorget för att inte tala om Prinsgatan mot stan. Där hinner ju ofta bakomvarande buss ikapp.
Dessutom skulle det förvåna mig mycket om de där 20-talet hybridbussarna som det talas om i pressmeddelandet hamnar någon annanstans än på linje 60/62!
Men vart skulle man kunna räta ut linje 60?
Varför finns inte linje 40 med? ska den försvinna?
40 kanske ligger i Hisingspaketet? Den kanske utgår från Hj Brantingplatsen.
Hoppas starkt på att L60 är med låggolv, någon som råkar veta om den är det?
Citat från: Erling skrivet 23 juni 2011, 23:11:02 PM
vill inte testa backen från fjällskolan o upp mot masthugget på vintern med en dubbel led men som jag förstått det är iden stomkonceptet med bussprio o uträtning men vill ha på L60
Nä den backen är giftig med vanlig buss så den är bara att glömma med dubbelled. Fan där har man sakta slirat upp många gånger.
/M
Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 juni 2011, 01:24:20 AM
Varför finns inte linje 40 med? ska den försvinna?
Den tillhör hisingspaketen
16X ingick väl i detta paket? Iom att L17 ingick...
Är däremot lite besviken på att Keolis inte tog hem Centrum också.
Citat från: Tomas Fransson skrivet 23 juni 2011, 19:58:10 PM
Är dessa ovanstående ett krav i upphandlingen från VT's sida eller är det bara uppgifter från befintlig körning/utsättning.
Uppgifter från upphandlingen
Citat från: danneh skrivet 24 juni 2011, 13:27:42 PM
16X ingick väl i detta paket? Iom att L17 ingick...
Är däremot lite besviken på att Keolis inte tog hem Centrum också.
Västtrafik kallar 16X för 117
Ah! Det förklarar, tack!
Någon som vet om L60 blir med låggolv? Eller blir det som resten av alla linjer (utom de med ledbussar) och ha lågentré (tyvärr)?
Citat från: danneh skrivet 24 juni 2011, 17:23:08 PM
Ah! Det förklarar, tack!
Någon som vet om L60 blir med låggolv? Eller blir det som resten av alla linjer (utom de med ledbussar) och ha lågentré (tyvärr)?
inte sett vad avtalet säger o bussupphandlingen e inte avslutad iom överklagnings tiden ej e slut
Citat från: danneh skrivet 24 juni 2011, 17:23:08 PM
Ah! Det förklarar, tack!
Någon som vet om L60 blir med låggolv? Eller blir det som resten av alla linjer (utom de med ledbussar) och ha lågentré (tyvärr)?
Valfritt.
Någon som vet hur många bussar det var i respektive paket?
Citat från: kurre skrivet 26 juni 2011, 12:41:03 PM
Någon som vet hur många bussar det var i respektive paket?
Göteborg Nordost omfattar 127 medarbetare, 47 bussar och en depå i Angered. Trafikstart är den 17 juni och sista dag för överklagande av tilldelningsbeslutet är den 4 juli.
Källa: KeoNet
Citat från: kurre skrivet 26 juni 2011, 12:41:03 PM
Någon som vet hur många bussar det var i respektive paket?
Se även länken till Västtrafik, sid 1 i denna tråd...
Men i vilket paket tillhör te.x Linje 18, 19, 21, 25 osv?? Eller ska de upphandlas nästa år? Vore kul om Veolia eller Keolis vann dessa te.x :) Så kan man köra även dessa utan att byta arbetsgivare! Enda risken med Veolia hade väl varit att det skulle bli mera Solaris....
Tillhör Hisingen/Centrala Hisingen. Men om nu spårvägen mot all förmodan tappar Kville, så får man ju vid Gud hoppas att det inte blir Veolia som tar över. Busslink är att föredra med sin motsvarande erfarenhet av tung innerstadstrafik i Stockholm. :)
Veolia får man faktiskt inte hoppas, deras problem har ju inte varit små här, och deras rykte är ju inte det bästa så att säga...
Sen blir det kul och se vad det blir för busstyper... Framförallt om GS fortsätter sin "MAN+Volvo-linje" och om Keolis köper Volvo eller MAN för ledbussarna i Nordost, för det verkar ju bli gas på dem, om de nu inte blir diesel som i stort sett alla ledbussar här. Om det är diesel kan det nog bli Scania, eller finns Omnicity-leden med CNG?
Citat från: Ted S skrivet 26 juni 2011, 15:03:54 PM
Se även länken till Västtrafik, sid 1 i denna tråd...
Står ju bara att det vara cirka 80 bussar totalt. Och om Keolis har 47 i Angered så blir det cirka 33 i stan vilket låter lite
Citat från: danneh skrivet 27 juni 2011, 22:29:46 PM
Veolia får man faktiskt inte hoppas, deras problem har ju inte varit små här, och deras rykte är ju inte det bästa så att säga...
Sen blir det kul och se vad det blir för busstyper... Framförallt om GS fortsätter sin "MAN+Volvo-linje" och om Keolis köper Volvo eller MAN för ledbussarna i Nordost, för det verkar ju bli gas på dem, om de nu inte blir diesel som i stort sett alla ledbussar här. Om det är diesel kan det nog bli Scania, eller finns Omnicity-leden med CNG?
Antagligen så köper Keolis B9S när det gäller ledbussarna, men den som väntar får se. Keolis köpte ju bara Scania och Volvo vilket innebär att de verkar hålla sig undan från övriga i GBG åtminstone.
Om de köper Volvo, och ledbussarna blir gas blir det ju 7700A CNG... Men Keolis har väl köpt en del MAN? Solaris är ju också ett alternativ, men inte särskilt troligt i min mening (efter problemen de hade i Sthlm)
Citat från: kurre skrivet 30 juni 2011, 08:46:40 AM
Står ju bara att det vara cirka 80 bussar totalt. Och om Keolis har 47 i Angered så blir det cirka 33 i stan vilket låter lite
Centrum är 50-51 bussar
Citat från: danneh skrivet 30 juni 2011, 13:20:48 PM
Om de köper Volvo, och ledbussarna blir gas blir det ju 7700A CNG... Men Keolis har väl köpt en del MAN? Solaris är ju också ett alternativ, men inte särskilt troligt i min mening (efter problemen de hade i Sthlm)
Alternativt så kan de ju också välja diesel ala B9S men det skulle då nog endast vara dessa iasåfall, och Solaris skulle det nog verkligen inte vara igen och dessutom så har jag knappt sett nya MAN bussar i GBG. Antagligen köper de nog Volvo eller Scania....
Citat från: Bussgubben skrivet 30 juni 2011, 15:12:24 PM
Alternativt så kan de ju också välja diesel ala B9S men det skulle då nog endast vara dessa iasåfall, och Solaris skulle det nog verkligen inte vara igen och dessutom så har jag knappt sett nya MAN bussar i GBG. Antagligen köper de nog Volvo eller Scania....
Är diesel tillåtet eller måste det vara biogas enligt avtalet?
Nya MAN bussar i Göteborg? Jo, GS har ett antal
Citat från: Peter L skrivet 30 juni 2011, 16:33:24 PM
Är diesel tillåtet eller måste det vara biogas enligt avtalet?
Enligt Västtrafiks pressmeddelande skulle det vara totalt ca 80 nya bussar. För båda avtalen, varav merparten skulle drivas av biogas, och dessutom ett 20-tal hybridbussar.
Och iom att dessa områden innehöll såpass många linjer med ledbussar (5 i Angered inkl 159+L17) så borde en ganska stor del av ledbussarna bli med biogas.
Har försökt hitta på Scanias sida om Omnicity led finns i gasversion, men förgäves.
Citat från: danneh skrivet 01 juli 2011, 01:33:03 AM
Enligt Västtrafiks pressmeddelande skulle det vara totalt ca 80 nya bussar. För båda avtalen, varav merparten skulle drivas av biogas, och dessutom ett 20-tal hybridbussar.
Och iom att dessa områden innehöll såpass många linjer med ledbussar (5 i Angered inkl 159+L17) så borde en ganska stor del av ledbussarna bli med biogas.
Har försökt hitta på Scanias sida om Omnicity led finns i gasversion, men förgäves.
Instämmer. Om merparten ska drivas med biogas kompletterat med hybridbussar rimmar det illa med att beställa dieselbussar "i onödan" och då det ganska klart finns flera aktuella ledbussmodeller att välja på så är det ingen "ursäkt".
Jag väntar fortfarande på den första biogashybriden! Skulle nog göra underverk mot gasbussarnas något ryckiga gång.
är även reglerat hur mycket diesel som får användas o efter 2014 e det typ 10% som får gå på diesel resten måsta ha förnyelsebart drivmedel typ biogas rme dme etc
Ingen som vet när tilldelningsbeslutet för Härryda kommer?
Syfta du på linjerna 610, 611, 616 & 620 ?
Citat från: Kronobergarn skrivet 24 juli 2011, 12:24:36 PM
Syfta du på linjerna 610, 611, 616 & 620 ?
Japp, fast det är linjerna 610,611,612 och 620
Någon som vet om Keolis kommer att använda Göteborgs Buss som UE i Angered eller tappar GB alla sina körningar där?
Hej
För oss som inte är från Göteborg, vad står UE och GB för?
mvh Stefan P
UE=Underentreprenör och GB=Göteborgs Buss ska de nog va tror jag
om man går efter hur keolis gjort hittils e det väl större chans att dom tar sandarna som under entrepenör
Citat från: kurre skrivet 24 juli 2011, 13:32:39 PM
Japp, fast det är linjerna 610,611,612 och 620
612??? Finns bara 610,611,616 och 620 som BiVab kör.
Citat från: kurre skrivet 26 juli 2011, 14:21:26 PM
Någon som vet om Keolis kommer att använda Göteborgs Buss som UE i Angered eller tappar GB alla sina körningar där?
Keolis i egen regi är planerna.
/Ted
Ev så blir det Scania i Angered vad jag hört.
Citat från: Erling skrivet 26 juli 2011, 21:53:18 PM
Även L57 ??
Befogad fråga. Med småbussar kan man inte så noga veta. Keolis anlitar ju redan en expert på området.
/Ted
Om det blir Scania i Angered, har Scania gasledbussar? Mig veterligen finns bara de två axlade som gas
Citat från: Mats B skrivet 26 juli 2011, 17:28:44 PM
612??? Finns bara 610,611,616 och 620 som BiVab kör.
Det är vad som går idag, men det som upphandlades är annorlunda.
610 Bollebygd - Göteborg
611 Landvetter flygplats - Rävlanda - Mölnlycke
612 Bollebygd - Rävlanda
620 Landvetter C - Sandsbacka
Linje 616 försvinner
Tackar Ted för infon om UE.
Kan väl va så att L57 ska köras med något i stil med 12meters bussar? Eller typ det som körs i Ulricehamn (va de 10-11m?)
Citat från: danneh skrivet 27 juli 2011, 22:33:30 PM
Kan väl va så att L57 ska köras med något i stil med 12meters bussar? Eller typ det som körs i Ulricehamn (va de 10-11m?)
Vill minnas den i upphandlingen var specad med midibuss.
Är midibuss samma som minibuss? (har aldrig hört uttrycket midibuss nämligen)
midi är väl steget över mini typ 9-10 Meter buss
Någon som hört något om vilka bussar det blir för GS i område Centrum?
Citat från: danneh skrivet 22 oktober 2011, 21:56:31 PM
Någon som hört något om vilka bussar det blir för GS i område Centrum?
Upphandlingen av dessa bussar e överklagad av MAN men VOLVO van den med 12m hybrider o 18m Gasbussar typ samma som dem i malmö.
Överklagan borde vara avgjord inom kort.
Hur kan MAN överklaga?? Operatören begär väl inte offerter från olika tillverkar och väljer sedan vilken buss man vill, behöver ju inte vara att man väljer det billigaste alla gånger.
Då hoppas man starkt på att MANs överklagan inte gå igenom...
Citat från: kurre skrivet 23 oktober 2011, 10:13:56 AM
Hur kan MAN överklaga?? Operatören begär väl inte offerter från olika tillverkar och väljer sedan vilken buss man vill, behöver ju inte vara att man väljer det billigaste alla gånger.
Nackdelen med att GS är ett kommunalt bolag att man måste upphandla såna här inköp.
Dom ansåg om jag förstått det rätt att underlaget gällande vad för delar o reparationer som ingår var för dåligt.
Några nyheter ännu om upphandlingen av bussar?
Citat från: danneh skrivet 03 november 2011, 18:25:33 PM
Några nyheter ännu om upphandlingen av bussar?
Hörde idag på jobbet att det tydligen är klart att överklagan ej tas upp.
Citat från: Erling.L skrivet 04 november 2011, 21:24:35 PM
Hörde idag på jobbet att det tydligen är klart att överklagan ej tas upp.
Gott då blir det riktiga bussar i centrum.
/M
Å va skönt att man slipper se fler MAN...
Håller med föregående talare! Blir kul med hybrider och 18m 7700or här i stan!
Citat från: danneh skrivet 07 november 2011, 22:24:23 PM
Håller med föregående talare! Blir kul med hybrider och 18m 7700or här i stan!
Fast frågan är om det inte blir nya modellen 7900.
Enligt Erling så vann Volvo med 12m hybrider och 18m gasbussar av samaäma typ som de i Malmö, dvs 7700or..
Citat från: danneh skrivet 08 november 2011, 18:18:22 PM
Enligt Erling så vann Volvo med 12m hybrider och 18m gasbussar av samaäma typ som de i Malmö, dvs 7700or..
Kan ju hända dom uppgraderas till 7900 gas led det får vi se när dom kommer