Hej !
Dagens bild visar fd. buss 14 hos Valbo Omnibus AB. Bilden tagen vid gamla busstationen i Gävle i en sommardag 1970.
I bakgrunden syns brandstationen från 1891 som fortfarande är i bruk.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A1931.jpg)
Mvh Peter Ö
Passar bra med bandybollsfärg på bussen till Forsbacka! Och så lite snö på ovansidan också ... :)
Foto i Valbo 1998. Hälsn. Lasse.(http://i682.photobucket.com/albums/vv188/LasseS_album/Valbo-buss.jpg?t=1308603555)
Alla andra Valbobussar från 50-60-tal var ju helt mörkröda. Var det bara denna som hade vit överdel ovanför midjan?
Det var en knepig anordning till buss. Av karossen att döma borde årsmodellen vara runt 1962 men de går ju int´ för då såldes inga BF:are i Sverige. ScV gav väl inte upp förrän 1965 men då hade ju Hägglundskarossen ändrat utseende. Kan den verkligen vara så gammal som ca 1959 med den bakrutan?
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 21 juni 2011, 22:30:03 PM
Det var en knepig anordning till buss. Av karossen att döma borde årsmodellen vara runt 1962 men de går ju int´ för då såldes inga BF:are i Sverige. ScV gav väl inte upp förrän 1965 men då hade ju Hägglundskarossen ändrat utseende. Kan den verkligen vara så gammal som ca 1959 med den bakrutan?
Mvh Jan G
Den är från 1966!!
Tillägg: NBJ hade väl också denna karosstyp på sina ScV B76 ovh Volvo B635 åren 1965-67.
Hej !
AFW 981 (X 431) och ADC 770 (X 430) levererades maj 1966 som omställn.bussar med en vänsterdörr bakom framaxeln.
De var vinröda från början och kom i senare tid att få vit överdel. Tidpunkten kommer jag ej ihåg.
Beträffande denna äldre Hägglundskaross är jag osäker på hur länge den tillverkades. Jag vet att LLT Luleå hade två sådana
Hägglundare dock byggda på Volvo B 58-chassie. Dessa två torde väl vara de enda B 58 med denna kaross om jag inte tar
helt fel.
Mvh Peter Ö
Jaha, intressant, då fortsatte man med det äldre utförandet parallellt med det nyare. Inte första gången när det gäller Hägglunds.
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 22 juni 2011, 08:13:09 AM
Jaha, intressant, då fortsatte man med det äldre utförandet parallellt med det nyare. Inte första gången när det gäller Hägglunds.
Mvh Jan G
Det kan ju ha varit (den konservative?) kunden som styrde detta. Samma sak var det ju med SKV, Boxerkarosser i trä byggdes ju parallellt med alukarosserna under några år. Fast när det gällde Hägglunds var det väl mest bara utseendet som var olika, inte byggsättet.