Igår den 19/6 så tog Nettbuss över trafiken på tätortslinjerna i Ulricehamn
och därmed så var det slutkört för DAB-bussarna.
Idag 20/6 trafikerade följande två bussar dom två linjerna i stan.
70757
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308564395_resized.jpg?width=962&height=640)
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308564388_resized.jpg?width=962&height=640)
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308564934_resized.jpg?width=962&height=640)
70758
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308564402_resized.jpg?width=962&height=640)
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308564414_resized.jpg?width=962&height=640)
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308564408_resized.jpg?width=962&height=640)
Där ser man hörde av en kollega att rullar Scania med text Vikariebuss på torts den är blålackad . Nettbuss har inte fått de som skall rulla i Ulricehamn än
Vad skall rulla i Ulricehamns tätortstrafik då?
Citat från: danneh skrivet 20 juni 2011, 16:46:41 PM
Vad skall rulla i Ulricehamns tätortstrafik då?
När de väl levereras kommer det att vara i princip likadana fordon som på bilderna, men kortare. Fram tills dess kommer trafiken, som sagt, att köras med inlånade bussar. Dessa har dock inte körts med än.
Stadstrafiken i Mark kommer så småningom att få samma fordonstyp.
Vilka smurfar.
Om de är kortare, så är dessa alltså 13,5m (eller vad det nu är) och de som kommer är 12?
Citat från: danneh skrivet 20 juni 2011, 21:07:20 PM
Om de är kortare, så är dessa alltså 13,5m (eller vad det nu är) och de som kommer är 12?
Kortare än så! Strax under 11 meter kommer de att vara.
Oj, trodde inte 8500an gick att få i den längden
Citat från: danneh skrivet 20 juni 2011, 21:38:23 PM
Oj, trodde inte 8500an gick att få i den längden
Det torde röra sig om 8900, vilken skall kunna fås i kortare version. Det kan också vara en förklaring till leveransförseningen. Vi är väl just nu i skarven mellan att 8500/8700 skall ersättas av 8900.
Är väl ingen större vits med en så "kort" buss lär väl inte vara nån större skillnad i inköp eller drift
Men enligt hemsida finns inte 8900 i kortare än 12 heller?
Citat från: yngrot skrivet 20 juni 2011, 21:55:54 PM
Är väl ingen större vits med en så "kort" buss lär väl inte vara nån större skillnad i inköp eller drift
Främsta skillnaden ligger väl i framkomligheten. Jag har för mig att det är rätt trångt på vissa platser på tätortslinjerna i Ulricehamn.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2011, 22:45:59 PM
Främsta skillnaden ligger väl i framkomligheten. Jag har för mig att det är rätt trångt på vissa platser på tätortslinjerna i Ulricehamn.
Jag trodde man skulle använda överblivna bussar från GrönX tills de ordinarie bussarna levererades men tydligen inte.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2011, 22:45:59 PM
Främsta skillnaden ligger väl i framkomligheten. Jag har för mig att det är rätt trångt på vissa platser på tätortslinjerna i Ulricehamn.
Ja i en del korsningar bland annat så är det nog att föredra med kortare bussar och sen så är ju inte alla så bra på att parkera sina bilar ibland.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2011, 08:46:52 AM
Jag gissar att det är några OmniLink från seklets början i Stenungsund som kommer att få vikariatet. Men det är en gissning.
Stämmer bra det Staffan
Dessa två är det, Bussarna ägs av Terminal G
RWD 763
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308647683_resized.jpg?width=933&height=540)
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308647690_resized.jpg?width=960&height=540)
RWD 877
(http://iloapp.blaljusbilder.org/data/_gallery//public/4/1308647700_resized.jpg?width=962&height=640)
Citat från: D_skalis skrivet 21 juni 2011, 11:25:39 AM
Stämmer bra det Staffan
Dessa två är det, Bussarna ägs av Terminal G
Ursprungligen är dessa Stadsbussarna i Östersund. Hann de flyttas till Västtrafikland för de lär väl inte ha bliv Västtrafikmålade annars?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2011, 11:58:14 AM
Hann de flyttas till Västtrafikland för de lär väl inte ha bliv Västtrafikmålade annars?
Det finns bara två ägare på dessa i bilregistret, Stadsbussarna i Sverige AB och Terminal G. Terminal G tog över dom 2011-06-14 och 2011-06-15 så dom måste väll ha blivit VT-blåa nu. Senaste besiktning är gjord 2011-06-13 i Östersund.
Citat från: Walter skrivet 20 juni 2011, 22:58:32 PM
Jag trodde man skulle använda överblivna bussar från GrönX tills de ordinarie bussarna levererades men tydligen inte.
Bussar som tidigare gick på Grön Express används nu på linje 200 Borås-Ulricehamn. Eftersom det är boggibussar är de dock mindre lämpliga att använda i tätortstrafiken. I dag såg jag 70056, 70057, 70060 och 70062 på linje 200. Därutöver såg jag också en Lahti Scala från Bottnaryds Trafik AB, så tydligen kör JLT åtminstone ett omlopp av dem som berör Jönköping precis som de tidigare körde till och från Ulricehamn.
Bottnaryd kör som sagt ända till Borås .. Linje 250 finns inte längre .. Nu är det 200an som går hela vägen och om inte jag missminner mej helt fel så är Bottnarydarn minst 2 ggr i Borås varje Vardag ... Ett trevligt inslag förövrigt ..slippa se bara blåa bussar ;) :)
I förrgår såg jag båda dessa Scania i U-hamn .. Klart trevligt med lite Scania här.. ;) och även att Bottnaryd syns lite .. JLT lacken är rätt snygg ser dem ju varje dag jag kör 700 Värnamo vilket jag snart gör igen ;)
Citat från: D_skalis skrivet 21 juni 2011, 12:15:03 PM
Det finns bara två ägare på dessa i bilregistret, Stadsbussarna i Sverige AB och Terminal G. Terminal G tog över dom 2011-06-14 och 2011-06-15 så dom måste väll ha blivit VT-blåa nu. Senaste besiktning är gjord 2011-06-13 i Östersund.
Det är väl förmodligen dessa två som stått på garaget ett tag, i Stadsbussarnas färger. Verkar det som Terminal G lackat om dom på eget initiativ.