Idag hade Nobina premiärdag på Grön Express och linje 24 i Göteborg. På Grön Express körs nya Scania/Scala medan linje 24 får nöja sig med begagnat från SL-området. Noteras kan att Nobina under namnet Swebus kört bägge linjerna förut-även om 24:an på den tiden hette 240.
I mellantiden har Grön körts av Orusttrafiken/Nettbuss och 240/24 av Linjebuss/Connex/Veolia.
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_0059_TRW595_Nordstan_110619_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_0060_BPB323_Nordstan_110619_a_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7318_TBA907_Brunnsparken_110619_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7319_TAW451_Brunnsparken_110619_b_liten.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e135/Jonasbussar/Ovrigt/Nobina_7390_TAN718_Brunnsparken_110619_liten.jpg)
//Jonas G
Kan tillägga att idag rullade även minst 3 stycken Lila Express-strajpade bussar på 24:an!
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 juni 2011, 22:42:32 PM
Kan tillägga att idag rullade även minst 3 stycken Lila Express-strajpade bussar på 24:an!
//Jonas G
Man har nog inte fått ordning på alla fd Stockholmare, sorterar GrönX ochlinje 24 också under samma depå som Lila eller är det ett eget trafikområde?
Kan någon förklara varför Västtrafik insisterar på att ta bort 0:orna i inventarienumrerna? För hos Nobina tror jag inte att individerna heter 59 resp 60 Detsamma gäller ju t.ex. Veolias 0820 som det står 820 på i Götet...
Citat från: Walter skrivet 20 juni 2011, 22:55:48 PM
Man har nog inte fått ordning på alla fd Stockholmare, sorterar GrönX ochlinje 24 också under samma depå som Lila eller är det ett eget trafikområde?
Lila är stationerade i Älvängen och Torslanda gamla flygplats. Där borde 24:ans bussar också stå, men jag såg flera gamla stockholmare på depån Kungälv idag. Denna depå är gamla GDG-depån som Nobina tagit till heders, inrymmer bussar för grön express samt några bussar för linje 401+402 (idag såg jag 4970, 4971 och 4973 där). Grön Express-bussar lär också ställas upp i Björröd.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 20 juni 2011, 23:21:43 PM
Lila är stationerade i Älvängen och Torslanda gamla flygplats. Där borde 24:ans bussar också stå, men jag såg flera gamla stockholmare på depån Kungälv idag. Denna depå är gamla GDG-depån som Nobina tagit till heders, inrymmer bussar för grön express samt några bussar för linje 401+402 (idag såg jag 4970, 4971 och 4973 där). Grön Express-bussar lär också ställas upp i Björröd.
//Jonas G
FD Swebus express 4970,4971,4973??
Citat från: j-a skrivet 20 juni 2011, 23:24:50 PM
FD Swebus express 4970,4971,4973??
Nej, jag skrev såklart fel-skall vara 6970, 6971, 6973!
//Jonas G
Citat från: virtual1 skrivet 20 juni 2011, 23:04:25 PM
Kan någon förklara varför Västtrafik insisterar på att ta bort 0:orna i inventarienumrerna? För hos Nobina tror jag inte att individerna heter 59 resp 60 Detsamma gäller ju t.ex. Veolias 0820 som det står 820 på i Götet...
Västtrafik har inget med bussarnas inventarienummermärkning att göra. Det är alltså Nobina som tagit beslutet. Jag skulle väl kunna tänka mig att man säger till en förare: "Du skall köra 60 i dag" och inte "Du skall köra noll-noll-sextio i dag" och det kan ju då vara en viss finess att bussen är märkt med just 60. Undertryckta nollor i inventarienumret är vanligt hos Veolia även på andra håll i landet. Norrlandskustens tidigare bussar var t ex ofta märkta bara med de två sista siffrorna i fronten fast det inte ens var nollor först.
Hur är dessa Nobina-bussar märkta vid höger bakhjul och på bakstammen?
Vem kör Röd Express numera och med vad?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2011, 09:02:51 AM
Västtrafik har inget med bussarnas inventarienummermärkning att göra. Det är alltså Nobina som tagit beslutet. Jag skulle väl kunna tänka mig att man säger till en förare: "Du skall köra 60 i dag" och inte "Du skall köra noll-noll-sextio i dag" och det kan ju då vara en viss finess att bussen är märkt med just 60. Undertryckta nollor i inventarienumret är vanligt hos Veolia även på andra håll i landet. Norrlandskustens tidigare bussar var t ex ofta märkta bara med de två sista siffrorna i fronten fast det inte ens var nollor först.
Hur är dessa Nobina-bussar märkta vid höger bakhjul och på bakstammen?
Känns jädrigt osmart, inte minst med tanke på att GS har liknande Volvobussar i 4X och 5X-serien, om nåt anrop
skulle behöva ske buss-buss (vid möte t.ex.) kan jag tänka mig att sammanblandning kan ske mellan bolagen
(IAF om det är en ovan förare) som det gäller.
F.ö. tycker jag det känns ganska osannolikt att Nobina i Göteborg råkar ta samma beslut som GS+Veolia i Götet att
man inte vill ha 0:or uppsatta på bussarna, då istort sett det beslutet inte verkar tas någonannanstans i landet! -
Veolias dubbeldäckare för norrlandskusten skrivs ju 3053 etc. numer också!
Betänk också att Veolia har 03XX-märkta bussar rullande i Götet, medans det _bara_ är 0820 som är märkt just 820
så vitt jag vet!
Jag tror ju mer att det är ngn ovetande/otänkande individ på lackfirman som tagit beslutet själv!
I Borås trafiken är ju Veolias 8700 märkta 02XX
Citat från: yngrot skrivet 21 juni 2011, 09:40:29 AM
I Borås trafiken är ju Veolias 8700 märkta 02XX
Jag skrev ju inte att det är så överallt.
Egentligen är det väl ganska oviktigt i vilken form inventarienumret är påklistrat på resp bolags bussar, och risken för sammanblandning mellan bolagen, t ex på grund av ovana förare, är tämligen liten - för att inte säga obefintlig. Bolagen har egna separata trafikledningar, spårvägen har två - en för buss och en för vagn, och i de fall särskilda händelser motiverar extra samarbete mellan bolagen, t ex vid större evenemang, brukar detta ske med hjälp av utplacerad personal från resp bolag samt Västtragik.
Dessutom, skall man "oja" sig över inventairenummer kan man väl också ha synpunkter på Nettbuss metod. Och varför just 70XXX? Deras tåg, NSB, tycks ha nummer som börjar på 73XXX. Man undrar vilken tanke som ligger bakom...
;D
Citat från: AL skrivet 21 juni 2011, 10:38:33 AM
Egentligen är det väl ganska oviktigt i vilken form inventarienumret är påklistrat på resp bolags bussar, och risken för sammanblandning mellan bolagen, t ex på grund av ovana förare, är tämligen liten - för att inte säga obefintlig. Bolagen har egna separata trafikledningar, spårvägen har två - en för buss och en för vagn, och i de fall särskilda händelser motiverar extra samarbete mellan bolagen, t ex vid större evenemang, brukar detta ske med hjälp av utplacerad personal från resp bolag samt Västtragik.
Dessutom, skall man "oja" sig över inventairenummer kan man väl också ha synpunkter på Nettbuss metod. Och varför just 70XXX? Deras tåg, NSB, tycks ha nummer som börjar på 73XXX. Man undrar vilken tanke som ligger bakom...
;D
Även om nu det inte är hela världen, så var jag IAF nyfiken på varför det ev. kunde blivit på detta sätt då det uppenbarligen inte är så i större delen av landet övrigt.
Citat från: AL skrivet 21 juni 2011, 10:38:33 AM
Dessutom, skall man "oja" sig över inventairenummer kan man väl också ha synpunkter på Nettbuss metod. Och varför just 70XXX? Deras tåg, NSB, tycks ha nummer som börjar på 73XXX. Man undrar vilken tanke som ligger bakom...
;D
70xxx är prefixet för de Nettbuss bussar som är placerade i Sverige, alltså tidigare Orusttrafiken och nu Nettbuss Sverige. Liknande prefix finns för Nettbuss olika trafikområden i Norge men där skrivs de oftast inte ut på bussarna. Så man kan ju alltid undra varför de gör det i Sverige.
När det gäller tågen använder NSB littera bestående av två bokstäver och två siffror. Motorvagnar har littera BM och det råkar vara så att motorvagnar som trafikerar Oslo-Göteborg fick nummer 73 i en löpande serie, alltså BM73. Tågsätten är i sin tur numrerade med tre siffror i löpnummerordning. Dessutom används litterats nummer för att identifiera. BM73-sätten har löpnummer 041-046 och märks därför 73041-73046. Likheten med de nummer som Nettbuss Sverige använder är rent tillfällig. Det har för övrigt tidigare gått motorvagnar med litt BM70 mellan Oslo och Göteborg.
Citat från: Cero skrivet 21 juni 2011, 09:14:24 AM
Vem kör Röd Express numera och med vad?
Nettbuss med Volvo 9700S och Volvo 8500LE.