(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/RML88174Marylebone-B.jpg?t=1259430994)
RML 881 ingick i en förserie av 24 längre Routemasters (880-903), som levererades redan 1961.
I början av 80-talet hade flera garage en utvald ¨showbus¨, som man putsade och skötte om litet extra, men som användes i vanlig trafik. RML 881 fick tillbaka högersidans linjenummerskylt, som hade plåtats över omkring 1963. Gammaldags brickor av ¨stenciltyp¨ med garagekod och turnummer syns bakom förardörren. Och texterna på vagnssidan skulle vara i guldfärg förstås.
Putney Garage kör fortfarande 74:an, nu med Volvo / Wrightbus-dubbeldäckare.
Rätt fint skick efter 22 år i stadstrafik! Hur många ytterligare år rullade RML 881 i reguljär linjetrafik?
Enl ian busstop
ER 881 8/61 new to Aldenham
RML881 WLT 881 8/61 reclassified
11/61 HT into store
11/61 FY into service on 104
62-5 FY on 104
5/66 FY to Aldenham overhaul
------- works float -------
8/66 FY from o/h, into store
10/66 FY return
67-9 FY
6/70 FY to Aldenham repaint, and return
1/71 MH transfer for 43 (Muswell Hill)
1972 MH
9/73 MH to Aldenham overhaul
9/73 MH from o/h
1974 MH
1/75 SE transfer (Stonebridge Park)
5/76 SE to Aldenham repaint, and return
1991 Cummins engine fitted
1992 refurbished
11/94 S privatised, London United
ER 881 5/99 renumbered
1999 S London United for 9, 94
HSL 656 c1/00 S reregistered
1/04 BT transfer, used on 13 (Edgware)
2/04 BT withdrawn into store..
2/04 FW change store (Fulwell)
WAS 970 2/04 reregistered
2/04 bought by M.Nash (Weybridge) for private hire / loans
7/05 used for LOTS Bus Rides evening
8/05 bought for export to Canada for Gray Line sightseeing
Absolute Charters Inc, Halifax, Nova Scotia
12/06 in "General" livery
Om inte omkarossering skett efter det att Ken Blackers bok "Routemaster" skrevs är det sannolikt inte den ursprungliga RML881 vi ser på bilden. London Transport använde på den tiden ett märkligt sätt att skapa en "float" med karosser vid revision vilket innebar att bussarna bytte identiteter med varandra. Hur detta rent juridiskt gick för sig har jag inte satt mig in i, men fram- och bakchassie hade separata id:n liksom karossen och dessa sattes i samband med revision ihop á la lego och den ihopsatta bussen fick lämpligt tillgängligt nr. Dock lär karosser ur serien RML880-903 aldrig har använts utanför den nummerserien.
Vacker bild på en vacker buss är det dock. :)