Nu har även 4286 nått vägs ände så att säga.
PC och Access skall demonteras under veckan som kommer och sedan blir det enkel biljett till Heden för vidare öden enligt uppgift.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/4286_2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/4286_1.jpg)
Exteriör
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/4286_7.jpg)
Förarplatsen där det gamla skyltsystemet från Lawo skymtar till höger i bild.
Mätaren stod på 293813km vid fototillfället.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/4286_4.jpg)
Interiör
42-serien är nu på utdöende och slopas vartefter de inte anses vara värda att kosta på det som behövs för att hålla dem i trafik (4281 och 4286 klarade inte besiktningen).
//Fredrik
Riktigt tråkigt. Tycker riktigt mycket om dom här.
Hur många är kvar?
I Täby återstår 4271, 4273-76, 4279, 4285 och 4291.
I Norrtälje finns 4294 veckan ut.
Troligen kommer samtliga att slopas efter sommaren då de uppnår 16-årsgränsen och flera av dem är i ganska uselt skick under skalet så att säga.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 juni 2011, 11:17:26 AM
I Täby återstår 4271, 4273-76, 4279, 4285 och 4291.
I Norrtälje finns 4294 veckan ut.
Troligen kommer samtliga att slopas efter sommaren då de uppnår 16-årsgränsen och flera av dem är i ganska uselt skick under skalet så att säga.
//Fredrik
Tack för avskedsbilderna och info. Nästa vagnar till slopning i Täby/Norrtälje är förmodligen kortvagnarna 4421-30 samt ledvagnarna 3242, 3253 samt 54xx-vagnarna.
Tack, det verkar som om de höggolvade kortvagnarna i 44xx och 45xx-serien kommer att avvecklas inom en mycket snar framtid (kommer inte tillbaka efter sommaren), medan deras ledade kollegor får leva ett tag till.
De enda H23:orna som avvecklas från Norrort är just 42xx-vagnarna vad jag förstått, egentligen skulle även de kvarvarande fyra i 54-serien försvinna, men de verkar få leva ett tag till.
3242 och 3253 har jag för mig är -98:or, så de lär nog få leva vidare oavsett 54-seriens öde.
//Fredrik
Är det så klokt ur strategisk synvinkel att slopa fungerande bussar? Med tanke på att Keolis nyleveranser kanske fördröjs, eller om annat uppstår på vägen så att säga, inför övertagandet i augusti i Nacka/Värmdö, och Botkyrka/Huddinge.
/Peter
Jag utgår från att Keolis fleetavdelning (Ted S m fl) vet vad de pysslar med... ;)
Dock körs flera av bussarna till "Heden" där de ställs upp i väntan på hösttrafiken som jag förstått det.
Således blir de inte helt omöjliga att få tillgång till om det behövs (det är ju till största delen SLs bussar det handlar om).
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:33:39 PM
Jag utgår från att Keolis fleetavdelning (Ted S m fl) vet vad de pysslar med... ;)
Dock körs flera av bussarna till "Heden" där de ställs upp i väntan på hösttrafiken som jag förstått det.
Således blir de inte helt omöjliga att få tillgång till om det behövs (det är ju till största delen SLs bussar det handlar om).
//Fredrik
Heden? Pratar vi om gamla Heden vid Blåsut där man ledade spårvagnar en gång i tiden eller är det någon ny "Heden"? Är inte den södra delen av Hammarbyhallens område bostäder numera?
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:08:30 PM
Tack, det verkar som om de höggolvade kortvagnarna i 44xx och 45xx-serien kommer att avvecklas inom en mycket snar framtid (kommer inte tillbaka efter sommaren), medan deras ledade kollegor får leva ett tag till.
De enda H23:orna som avvecklas från Norrort är just 42xx-vagnarna vad jag förstått, egentligen skulle även de kvarvarande fyra i 54-serien försvinna, men de verkar få leva ett tag till.
3242 och 3253 har jag för mig är -98:or, så de lär nog få leva vidare oavsett 54-seriens öde.
//Fredrik
Intressant. Tack för uppgifterna!
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:08:30 PM
Tack, det verkar som om de höggolvade kortvagnarna i 44xx och 45xx-serien kommer att avvecklas inom en mycket snar framtid (kommer inte tillbaka efter sommaren), medan deras ledade kollegor får leva ett tag till.
De enda H23:orna som avvecklas från Norrort är just 42xx-vagnarna vad jag förstått, egentligen skulle även de kvarvarande fyra i 54-serien försvinna, men de verkar få leva ett tag till.
3242 och 3253 har jag för mig är -98:or, så de lär nog få leva vidare oavsett 54-seriens öde.
//Fredrik
Stämmer bra det Fredrik, sammanlagt blir ett 70-tal ledbussar med högt golv kvar i Norrort men inga kortvagnar. 54-vagnarnas öde är dock inte avgjort.
/Ted
Lite OT i denna tråd men ändock: Är det avgjort var alla 12xx-8700-bussar tar vägen?
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2011, 23:51:01 PM
Lite OT i denna tråd men ändock: Är det avgjort var alla 12xx-8700-bussar tar vägen?
1220-29 ska till Sundsvall, 1230-31 till Norrort, 1232-40 till Stockholm Sydväst (i höst).
/Ted
Det var trist att 1225 försvinner till Sundsvall så man inte får den på bild i nuvvarande färg. :(
Om du snabbar dig till Okvista kan du säkert få en bild på den i röd kostym, men tyvärr inte i trafik.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 27 juni 2011, 12:15:19 PM
Om du snabbar dig till Okvista kan du säkert få en bild på den i röd kostym, men tyvärr inte i trafik.
//Fredrik
Hur står bussarna där uppe och hur lång tid har man på sig?
Måste jag åka väldigt snart?
Jag har inte så bråttom med Norrtälje men ska 1225 bort väldigt snart åka jag kanske en sväng förbi Norrtälje.
Bussarna står uppställda på samma plats som Solarisarna tidigare stod, jag gissar att de blir kvar där till någon gång i augusti, men helt säker är jag inte...
//Fredrik
Se denna tråd. Gänget från Sundsvall åker antagligen inte tomhänta tillbaka.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46085.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46085.0)
/Ted
Läge att svänga förbi på vägen hem märker jag... ;)
//Fredrik
Jag såg tre DAB:ar från Sundsvall på Nynäsvägen i höjd med Länna för ca 30 min sen. Förmodligen på väg till Heden.
// Niclas
Låt mig veta om 1225 åkte med tillbaka uppåt..
4286 är överskriven på Busmarket 2011-06-27 och gick troligen med båt samma dag över till Estland
hamnade hos TruckParts Eesti OÜ, Tallinn, så då lär den bli demonterad inom kort.
Varför inte göra det här om den ändå bara skulle demonteras?
Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2011, 09:21:31 AM
Varför inte göra det här om den ändå bara skulle demonteras?
Olika priser för att skeppa hela bussar eller delar?
Även EHN096, NPT755 och GER845 skeppas hela över hela till Estland och plockas ner där.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2011, 00:36:53 AM
Låt mig veta om 1225 åkte med tillbaka uppåt..
Jag var förbi Okvista på vägen hem igår och kunde konstatera att 1225 inte var där, så den har kanske åkt vidare norrut.
//Fredrik
Citat från: Bussmicke skrivet 29 juni 2011, 09:21:31 AM
Varför inte göra det här om den ändå bara skulle demonteras?
En fråga om kostnad för arbetet kanske?
Jag vet att Swebus tidigare anlitade Estländska verkstäder för omfattande reparationer på några av sina bussar.
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 juni 2011, 13:28:44 PM
Jag var förbi Okvista på vägen hem igår och kunde konstatera att 1225 inte var där, så den har kanske åkt vidare norrut.
//Fredrik
Okay, då är det inte lika bråttom med resa
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 29 juni 2011, 02:55:42 AM
4286 är överskriven på Busmarket 2011-06-27 och gick troligen med båt samma dag över till Estland
hamnade hos TruckParts Eesti OÜ, Tallinn, så då lär den bli demonterad inom kort.
4286 finns till salu på deras sida (http://www.truckparts.ee/index.php?product_id=1690&page=160&)
http://www.truckparts.ee/index.php?page=160&search=1&kat=Buss&mark=VOLVO&mudel=B10M&aasta1=&aasta2=&keretyyp=BUSS&group_111=Otsi&product_id=1687&