http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Har_lastar_de_bilarna_fulla_med_smuggelsprit_135074.pls&autostart=1
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.655332-tung-last-varje-onsdag
Stefans Buss har tidigare figurerat i sådana här sammanhang, bland annat då de körde med en Ölvemarks-dekal på bussen. Ölvemark hade förstås inget med detta att göra och de var inte alltför förtjusta. För övrigt känner man bland de uppräknade bussbolagen igen en del av dem som kört ersättningsbuss för SJ på beställning av Björks Buss.
För några år sedan avslöjade jag en sådan här spritbuss i Burg. Den ägdes då av ett annat göteborgskt bussbolag. Jag fotograferade bussen och det visade sig att den var falskskyltad. Visserligen torftigt gjort men ändå. Jag ringde polisen och tullen som var helt ointresserade av ärendet och då hade jag ändå lyckats spåra bussen med dess riktiga registreringsnummer. De var totalt kallsinniga och visade tydligt sin irritation över att jag störde dem i ett sådant trivialt ärende.
Polisens passivitet är märklig.
Det här är svårt att komma åt, även vi som kör åt stora seriösa åkare kör ju ibland stora mängder sprit på hemvägen från kontinenten, det vi ansvarar för är vikten, inte om någon passagerare köper "för mycket"
I princip är det omöjligt att köpa med så mycket per person i en normalbesatt buss att man överstiger tullens "börvärde", inte ens på rena spritresor utan annat bagage.
Det man får gå på då från myndigheten är om man i princip bedriver köpandet yrkesmässigt och säljer vidare vilket ofta kräver stora insatser för att bevisa.
En gammal kollega som jobbar i lastbilssvängen brukar låna bil av åkaren ett par gånger om året och åka ner o handla, 8-10 ton som sedan säljs vidare inom åkeriet och till andra intressenter
Citat från: Bussföraren skrivet 20 juni 2011, 10:29:52 AM
Det här är svårt att komma åt, även vi som kör åt stora seriösa åkare kör ju ibland stora mängder sprit på hemvägen från kontinenten, det vi ansvarar för är vikten, inte om någon passagerare köper "för mycket"
I princip är det omöjligt att köpa med så mycket per person i en normalbesatt buss att man överstiger tullens "börvärde", inte ens på rena spritresor utan annat bagage.
Det man får gå på då från myndigheten är om man i princip bedriver köpandet yrkesmässigt och säljer vidare vilket ofta kräver stora insatser för att bevisa.
Det här handlar inte om en busslast resenärer som åker på inköpsresa till Tyskland och mötts av bekanta med bil vid hemkomsten. Utan det handlar om ett mindre antal sådan resenärer som är med för att det inte skall se alltför illa ut och i övrigt om en bussförare och några kompisar som gör stora inköp och sedan lastar in i bussen för att sälja till sådana som beställt av dem. Det är dessa som möter upp med sina bilar på överenskommen plats och de har inte varit med på själva bussresan.
Det är helt otroligt att detta, som inte kan vara okänt för tullen och polisen, kan fortgå. Var och en som varit i Burg eller Heiligenhafen - oftast tidig morgon - kan se hur alkohol lastas in i bussen av föraren och hans medhjälpare. Det är sådana mängder i såväl bagageutrymme som skidboxar och passagerarutrymmet att det omöjligen kan röra sig om inköp för personlig del. Och vida överskridande den redan från början väl tilltagna tillåtna ransonen.
Förutom spritsmuggling, olaga försäljning av alkohol är det också trafikfarliga körningar eftersom bussarna är kraftigt överlastade. Många av de här bussarna är heller inte i bästa tekniska skick om man uttrycker det så.
CitatMånga av de här bussarna är heller inte i bästa tekniska skick om man uttrycker det så.
Är dom alltså inte godkända vid besiktningen? ???
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 20 juni 2011, 11:45:14 AM
Är dom alltså inte godkända vid besiktningen? ???
//R
Jo, det får man väl förutsätta. Det betyder ju inte att de är i perfekt skick mellan besiktningarna. Det rör sig mestadels om äldre bussar och vissa av dessa vrak har visats på bild i Bussnack tidigare.
Jag läste om detta elände i G-P man tar sig för pannan .. Såna här mer eller mindre kriminella typer borde spärras in.. Men felet från början är ju att EU bestämde att man får ta in hur mkt som helst och det säger sig självt att det dessa personer tar in säljs vidare till i princip vem som helst även de som är för unga att gå till bolaget.. Polisen och tullen är för flata här tycker jag och även vår kära riksdag de skulle kunna sätta p för detta ..
Citat från: yngrot skrivet 20 juni 2011, 16:20:44 PM
Jag läste om detta elände i G-P man tar sig för pannan .. Såna här mer eller mindre kriminella typer borde spärras in.. Men felet från början är ju att EU bestämde att man får ta in hur mkt som helst och det säger sig självt att det dessa personer tar in säljs vidare till i princip vem som helst även de som är för unga att gå till bolaget.. Polisen och tullen är för flata här tycker jag och även vår kära riksdag de skulle kunna sätta p för detta ..
Jo, men du får bara ta med dig för eget bruk. Om grannen ber dig köpa ut en miniatyrflaska vodka åt dig och du tar betalt för den kan du åtalas...
Här är det alltså solklart lagbrott som inte har så mycket med EU:s regler att göra. Men det blir möjligt tack vare att polisen struntar i detta. Jättebra att GP uppmärksammar detta problem som gör att bussbranschen får dåligt rykte.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2011, 16:49:46 PM
Jo, men du får bara ta med dig för eget bruk. Om grannen ber dig köpa ut en miniatyrflaska vodka åt dig och du tar betalt för den kan du åtalas...
Här är det alltså solklart lagbrott som inte har så mycket med EU:s regler att göra. Men det blir möjligt tack vare att polisen struntar i detta. Jättebra att GP uppmärksammar detta problem som gör att bussbranschen får dåligt rykte.
Man häpnar också över hur öppet detta sköts av smugglarna. Jag arberar i området som det talas om i GP-artikeln och har emellanåt utsikt över "verksamheten" från kontorsfönstret. Jag har bland annat sett en containerbil lasta av en container på parkeringen intill och hur det senare under eftermiddagen lastades ut vinkartonger ur containern till bilar som stannade. Snacka om organiserad smuggling. >:(
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2011, 17:01:33 PM
Man häpnar också över hur öppet detta sköts av smugglarna. Jag arberar i området som det talas om i GP-artikeln och har emellanåt utsikt över "verksamheten" från kontorsfönstret. Jag har bland annat sett en containerbil lasta av en container på parkeringen intill och hur det senare under eftermiddagen lastades ut vinkartonger ur containern till bilar som stannade. Snacka om organiserad smuggling. >:(
Eftersom polisen inte bryr sig ens om man kan anmäla det man sett med angivande av bussens registreringsnummer, chassinummer, fabrikat och ägare enligt fordonsregistret är det rätt ofarligt att fortsätta. Inte blir det bättre av att även lastbilar deltar i denna organiserade verksamhet och att de tyska affärerna ställer upp och kör ut ölflak efter ölflak eller vinkartong efter vinkartong med truck och lastar rätt in i bussen eller i lastbilen.
Även Scandlines måste ju delta i denna smuggling eftersom de inte kan undgå att vid ombordkörning i Puttgarden se att fordonen är kraftigt överlastade. De enda som gör något överhuvudtaget - om än alldeles för lite - är Helsingborgstullen. Men då väljer ju många att köra över Öresundsbron i stället...
Det vore väl inte så farligt om inte mycket - kanske rentav det mesta - av alkoholen hamnar i strupen på ungdomar som inte ens har åldern inne för att köpa ut själva.
Det skall tydligen inledas en förundersökning nu.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.657552-forundersokning-om-smuggelspriten-inleds (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.657552-forundersokning-om-smuggelspriten-inleds)
Ska man vara riktigt konspiratorisk så sysslar ju faktiskt DSV Road och Bussgods sverige med organiserad spritsmuggling också för att kringå regelverket.
Så det är många bussar som transporterar sprit som hämtas o betalas ute i landet
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 11:01:01 AM
För några år sedan avslöjade jag en sådan här spritbuss i Burg. Den ägdes då av ett annat göteborgskt bussbolag. Jag fotograferade bussen och det visade sig att den var falskskyltad. Visserligen torftigt gjort men ändå. Jag ringde polisen och tullen som var helt ointresserade av ärendet och då hade jag ändå lyckats spåra bussen med dess riktiga registreringsnummer. De var totalt kallsinniga och visade tydligt sin irritation över att jag störde dem i ett sådant trivialt ärende.
Något för GP att skriva en artikel i samma serie om?
Fanns det någon anledning till att försöka dölja det rätta numret? eller var det bara en "kul grej"
Varför skulle man falskskylta en buss? om man inte tar en plåt från en annan syster vilket ju förekommer 8)
Om vi antar att det var en buss utan firmamärkning kan man kanske gissa att det är för att fotografer och murvlar inte enkelt ska kunna få fram ägaren och inte för att på nåt sätt förvilla Polis eller Tull.
Citat från: Bussföraren skrivet 21 juni 2011, 00:24:48 AM
Fanns det någon anledning till att försöka dölja det rätta numret? eller var det bara en "kul grej"
Varför skulle man falskskylta en buss? om man inte tar en plåt från en annan syster vilket ju förekommer 8)
Om vi antar att det var en buss utan firmamärkning kan man kanske gissa att det är för att fotografer och murvlar inte enkelt ska kunna få fram ägaren och inte för att på nåt sätt förvilla Polis eller Tull.
Falskskyltningen bestod i att en siffra ändrats. Vad man skulle uppnå med det vet jag inte men det kan ju varit något som varit lustig och varit framme med en tuschpenna. Det fungerade dock så att när jag berättade för polisen att regnumret inte stämde med fordonsregistret (enligt detta skulle det varit en Mazda lastbil i en småländsk ort medan det var en Setra S328DT) frågade polisen om jag var säker på att det inte var en Mazda-buss. Då jag berättade att jag kan en hel del om bussar och aldrig hört talas om en dubbeldäckad buss från Mazda uppgav han att då fanns det inget att göra.
Nåväl, jag lyckades identifiera bussen utifrån mina foton och förstås Svensk Busshistoria och ringde på nytt då jag hade uppgifter om det rätta regnumret, chassinummer etc. Men då hade polisen redan tröttnat på mig. Bussen var då reggad på en privatperson eller firma. Firmanamnet bussen var märkt med gick inte att hitta i något register, men nu dök det upp igen i Göteborgs-Postens artikel. Kan alltså varit en firma som bildades senare.
Det här är en mycket rutten bransch och jag försökte börja riva i det efter detta i Burg år 2006 men gav snart upp då jag förstod att ingen skulle bry sig i alla fall.
Citat från: Ersa skrivet 21 juni 2011, 00:19:35 AM
Något för GP att skriva en artikel i samma serie om?
Ja, det skall komma.
Citat från: Bussföraren skrivet 20 juni 2011, 23:56:13 PM
Ska man vara riktigt konspiratorisk så sysslar ju faktiskt DSV Road och Bussgods sverige med organiserad spritsmuggling också för att kringå regelverket.
Så det är många bussar som transporterar sprit som hämtas o betalas ute i landet
Det ursäktar ju ingenting. Men här rör det sig i alla fall om paket som skickas och som innehåller alkohol. Inte direkt försäljning vid bussen. Dessutom är det inte smuggling eftersom det är affärer som sker öppet.
Är ju bara att hoppas polisen gör något nu då som de säger i G-P
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juni 2011, 08:16:47 AM
Det ursäktar ju ingenting. Men här rör det sig i alla fall om paket som skickas och som innehåller alkohol. Inte direkt försäljning vid bussen. Dessutom är det inte smuggling eftersom det är affärer som sker öppet.
Enligt artiklar i Pressen anser tullverket att detta likväl är fråga om olaga införsel eftersom kunden inte själv för in varorna.
Det var bara några veckor sedan som Tullen i en razzia stoppade en sådan här transport i Bussgods regi och tog lasten i beslag.
Detta är en av de avarter som smutsar ner branschen.
Det handlar inte om att köpa biljett per person utan "biljett" för hur många kilo som passageraren vill ha med på återresan hem, att bussarna går med släpkärra och skidbox är behövligt. Förutom att man kan lasta 500 kg ? i skidboxen är den fördelaktig för framaxeltrycket. Kolla bussarna i Trafikverkets register. Jag skulle tro att det finns en del bolag som höjt last och totalvik på sina fordon beroende på trafikens beskaffenhet.
Staffan har en poäng i hur bussarnas skick är. Om inte annat skulle det vara värdefullt för andra trafikanters säkerhet på våra vägar om polisen både vägde och gjorde lite flygande besiktningar på fordonen.
Givet vis kan inte frekventa resenär på dessa turer enbart handla för eget behov, även om de låg dyngraka alla årets övriga dagar skulle de inte själva kunna dricka upp allt de handlar, utan det handlar för de allra flesta om att det finns andra köpare hemma i Sverige.
Som tidigare nämnt i inlägg verkar bussgods vara en av de vägar som finns för att sända ölburkarna vidare i Sverige. Snyggt inslagna flak efter flak.
Sedan får vi inte glömma att procenten också är viktig för bolagen som kör, alltså den de får som bonus av butikerna som säljer spriten och som utbetalas kontant eller i varor.