Från Uddevalla är det inte långt till Vänersborg där ännu fler bussar fastnade på filmen.
Först en Volvo med GDG-kaross i lite ovanlig skepnad. Denna hade hamnat hos Utters Busstrafik i Frändefors. GXK393, fd GDG 1181.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9418_.jpg)
Så två bussar från Vänersborgs Linjetrafik, som varit snabba att lackera om dem i Älvsborgstrafikens färger. MCZ359.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9419_.jpg)
Ikarus som stadsbuss var inte så vanlig i Sverige även om det också fanns på en del andra håll. DRK141.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9420_.jpg)
KWS118 är fd GDG 2177
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9421_.jpg)
LKK878 med GDG-färgen kvar är fd GDG 1385
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9422_.jpg)
HHU122 och dess två systervagnar beställdes av GDG men levererades till Swebus varför de aldrig fick något GDG-nummer men väl Swebus-nummer i den serie som de övertagna GDG-bussarna fick. I juni 1995 kom dessa tre bussar till Linjebuss i Skene och denna fick nummer 342. De gick därefter lite olika öden till mötes men återsamlades hos Arne Hall på Starbussar i Ängelholm för att sedan sluta sina dagar i Litauen. Kanske rentav de rullar där fortfarande. De var i alla fall i synnerligen gott skick när jag besökte Hall i augusti 2006.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9423_.jpg)
Slutligen tre Swebussar som då bara var cirka tre månader gamla. Först AYZ400.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9424_.jpg)
ASS010
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9425_.jpg)
BBJ140
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9426_.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2011, 11:32:20 AM
Från Uddevalla är det inte långt till Vänersborg där ännu fler bussar fastnade på filmen.
Först en Volvo med GDG-kaross i lite ovanlig skepnad. Denna hade hamnat hos Utters Busstrafik i Frändefors. GXK393, fd GDG 1181.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9418_.jpg)
Oerhört trevligt att se denna Utter-buss på denna plats! 12 år tidigare stod jag på exakt samma ställe med en annan Utter-buss och ett nytaget D-kort! Bussen den gången var Sveriges första högertrafikbuss, en Volvo B715/SKV, ursprungligen ägd av Billingens Trafik. Slöare buss har jag aldrig kört. Jag klarade inte av att hålla tidtabellen upp till Färgelanda trots enbart ca 5 resenärer! Med ScV BF76 gick det på håret och med BR116S som ett skott.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 juni 2011, 13:36:27 PM
Oerhört trevligt att se denna Utter-buss på denna plats! 12 år tidigare stod jag på exakt samma ställe med en annan Utter-buss och ett nytaget D-kort! Bussen den gången var Sveriges första högertrafikbuss, en Volvo B715/SKV, ursprungligen ägd av Billingens Trafik. Slöare buss har jag aldrig kört. Jag klarade inte av att hålla tidtabellen upp till Färgelanda trots enbart ca 5 resenärer! Med ScV BF76 gick det på håret och med BR116S som ett skott.
Volvo B715 kallades ju inte mopeder för inte...
Att den första högertrafikbussen kom till Billingens Trafik AB och levererades innan högertrafiken var beslutad har sin förklaring i att BTA:s vd hette Gösta Werne och han hade goda kontakter med Högertrafikkommissionens blivande chef Lars Sköld. Han hade således fått vad vi i dag skulle kalla insider-tips... Men det är klart: en chansning var det. Werne lär dock ha försäkrat sig om att den skulle gå att sälja till utlandet om beslutet om övergång till högertrafik mot all förmodan inte skulle tas. Gösta Werne började för övrigt själv jobba i Högertrafikkommissionen år 1965 och det skall nog bussbolagen vara tacksam för eftersom det var en man som kunde tillvarata deras intressen.
Uttersbuss hade väl GDG 1633 också ?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 juni 2011, 20:17:46 PM
Stämmer bra!
Hur kom dessa båda bussar till Utters? Jag hade för mig att bussarna med GDG-kaross bara fanns hos GDG samt de bussbolag som efter upphandling tog över trafik som tidigare körts av GDG. Till skillnad från Alpus såldes de inte som nya utanför GDG.
1181 och 1633 från Dalarna, 1633 som har varit hos Esse trafik, plus 1426 som har varit hos länsbussarna (Örebro)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2011, 21:16:54 PM
Hur kom dessa båda bussar till Utters? Jag hade för mig att bussarna med GDG-kaross bara fanns hos GDG samt de bussbolag som efter upphandling tog över trafik som tidigare körts av GDG. Till skillnad från Alpus såldes de inte som nya utanför GDG.
GDG 1181 övertogs av Erlandssons trafik 1989 och hade där nr 68 och var placerad i Vansbro,sedan den var ny fram till att den såldes av Erlandssons,minns inte vilket år men troligen våren,sommaren 1990 då vi fått alla nya vagnar till västerdalarna.
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 18 juni 2011, 22:36:27 PM
1181 och 1633 från Dalarna, 1633 som har varit hos Esse trafik, plus 1426 som har varit hos länsbussarna (Örebro)
Följande GDG-bussar hamnade hos Utters Busstrafik:
Nr 1128 (med Lier-kaross). Köpt via privatperson 1988-03-17. Sattes aldrig i trafik.
Nr 1633. Köpt 1991-07-26 från AB Dalatrafik (Esse Trafik).
Nr 1181. Köpt 1990-01-04 från Erlandssons Trafik AB.
1181 lär ju ska finnas kvar grålackad, utan inredning, och samma ägare har också 1833, som är krockskadad, var nog tänkt att 1181 skulle ersätta 1833 som crossbuss, men med nya ägare på bussarna har inget hänt.
När jag gick "Eget på väg med buss" kursen för Claes Olofsson i Munkedal i Nov-Dec -93, har jag något svagt minne av att jag for förbi Uttersbuss i nåt samanhang, och då att 1633 stod på gården.
1833 och 1181 ägs iaf av nån i Kyrkhult, Blekinge, sedan 20060114. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juni 2011, 19:43:18 PM
När jag gick "Eget på väg med buss" kursen för Claes Olofsson i Munkedal i Nov-Dec -93, har jag något svagt minne av att jag for förbi Uttersbuss i nåt samanhang, och då att 1633 stod på gården.
1833 och 1181 ägs iaf av nån i Kyrkhult, Blekinge, sedan 20060114. :)
Utters Buss hade sitt garage precis vid infarten till Frändefors när man kom på riksväg 45 söderifrån. Jag kommer om någon dag att visa bilder därifrån.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 21:13:30 PM
Utters Buss hade sitt garage precis vid infarten till Frändefors när man kom på riksväg 45 söderifrån. Jag kommer om någon dag att visa bilder därifrån.
Närmare bestämt i Dykällan ca 1.5 km söder om Frändefors kyrka, där väg 173 viker av från E45. Flyttar vi oss ca 0.5 km ytterligare söderut hittar vi det tidigare garaget där vägen mot Röshult går in.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 19 juni 2011, 15:45:40 PM
Följande GDG-bussar hamnade hos Utters Busstrafik:
Nr 1128 (med Lier-kaross). Köpt via privatperson 1988-03-17. Sattes aldrig i trafik.
Nr 1633. Köpt 1991-07-26 från AB Dalatrafik (Esse Trafik).
Nr 1181. Köpt 1990-01-04 från Erlandssons Trafik AB.
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=20442 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=20442)
Då är den här informationen felaktig
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 20 juni 2011, 18:52:16 PM
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=20442 (http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=20442)
Då är den här informationen felaktig
Ja, den är felaktig. Just det datum som anges på Svensk Busshistoria såldes 1426 till Karlskoga Kommun som brandövningsobjekt och slutade sina dagar 19 april 1988 i en stor räddningsövning.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 20 juni 2011, 19:26:01 PM
Ja, den är felaktig. Just det datum som anges på Svensk Busshistoria såldes 1426 till Karlskoga Kommun som brandövningsobjekt och slutade sina dagar 19 april 1988 i en stor räddningsövning.
Var det nån på kommunen som hette Utter ;)
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 20 juni 2011, 19:39:16 PM
Var det nån på kommunen som hette Utter ;)
Det finns några som heter Utter i Karlskoga, men jag vet inte om någon av dem har jobbat hos kommunen. Däremot köpte Utters vid samma tid en annan buss från Länsbussarna, nämligen 437, men det var en Säffle.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17732 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=17732)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juni 2011, 21:13:30 PM
Utters Buss hade sitt garage precis vid infarten till Frändefors när man kom på riksväg 45 söderifrån. Jag kommer om någon dag att visa bilder därifrån.
Om jag inte minns fel, så pratade jag en gång med en ansvarig för Alpus tillverkningen, efter det att fabriken lagts ner, och han påstod att stommen till Alpus karossen stod på gården hos Utters buss i Frändefors, tyvärr minns jag inte vem jag pratade med. ::)
Vore ju intressant att veta vart den finns idag ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juni 2011, 18:33:23 PM
Om jag inte minns fel, så pratade jag en gång med en ansvarig för Alpus tillverkningen, efter det att fabriken lagts ner, och han påstod att stommen till Alpus karossen stod på gården hos Utters buss i Frändefors, tyvärr minns jag inte vem jag pratade med. ::)
Vore ju intressant att veta vart den finns idag ? ???
Nu hänger jag inte med. Vilken stomme pratar Du om?
Jag fattade det som att det var den rostfria stålstommen, alltså nån form av stomme att bygga efter. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 22 juni 2011, 09:48:53 AM
Jag fattade det som att det var den rostfria stålstommen, alltså nån form av stomme att bygga efter. :)
Det vet jag tyvärr inget om. Har varken sett eller hört något om detta. Det skulle i så fall kunna vara den person som byggde hotellbuss på ett gammalt BR145-chassi som hade något nytt projekt på gång och tänkte använde stommen till detta. Han jobbade nämligen lite åt Utters och fick ha sina grejer stående där.