Ser att Swebus 2845 är påställd, nybesiktigad och åter regad på Swebus Visby.
Någon som vet vad den används till?
/Jeppe
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 september 2007, 15:31:22 PM
Gissningsvis akut vagnbrist i samband med två allvarligare olyckor, en 49** och en 58** vagn bör vara på karosseriarbeten.
//Lars
Tackar!
Ojojoj, en SJ-orange buss i linjetrafik...
Det är ju nästan så man skulle ta ledigt och åka till Gotland :D
//Jonas
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 september 2007, 15:47:37 PM
Ojojoj, en SJ-orange buss i linjetrafik...
Det är ju nästan så man skulle ta ledigt och åka till Gotland :D
//Jonas
Precis min tanke...
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 27 september 2007, 15:47:37 PM
Ojojoj, en SJ-orange buss i linjetrafik...
Det är ju nästan så man skulle ta ledigt och åka till Gotland :D
Ödlund får rycka ut med kameran! :)
För övrigt hittar jag ingen bild alls av 2845 på min dator. Bara på Säfflen 2844 fotad i Kettelvik år 2000.
Ser 2845 likadan ut?
Citat från: Verspieder skrivet 27 september 2007, 16:40:41 PM
Ödlund får rycka ut med kameran! :)
För övrigt hittar jag ingen bild alls av 2845 på min dator. Bara på Säfflen 2844 fotad i Kettelvik år 2000.
Ser 2845 likadan ut?
Här är 2845:
(http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/1506_2006/2845_swebus_garaget_skarphall_visby_1506_2006.jpg)
(http://www.phbuss.se/Sidor/Bilder/1506_2006/2845_swebus_garaget_skarphall_visby_1506_2006g.jpg)
Har man fått igång bussen ens? Förra sommaren så vägrade den att starta alls..
Trevligt! Är väl av 1986:årsmodell?
/Peter
Vad används den till i vanliga fall?
....Måste väl vara äldsta bussen i linjetrafik i Sverige....?! :o :)
1988? Då är den ju knappt inkörd ;)
Det finns äldre vagnar än så i bl.a. Skellefteå, men det får Jona, Krille, Greger eller någon annan berätta mera om.
Någon särskild anledning att den inte blev omlackad till Swebus? Många vagnar betydligt äldre än så fick ju ny lack. När Swebus bildades var ju denna nästan ny!
Här några mindre bra bilder på 2845.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_2845_ASO234_Visby_930924a.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_2845_ASO234_Visby_930924b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_2845_ASO234_Visby_930924b2.jpg)
Är detta den allra sista bussen i länstrafik som fortfarande är i SJ-orange?
Det som synbarligen är en serie är två olika modeller av B10M.
2941Jö i Gislaved och 2942 och 2943 ,båda Skene (G pbr) hade kort manuell spak. Jag tror växellådan kallades CAG låda. Skene hade även en som hette 2946 (Skene som ny 1988-1990 och 1992-1995).Denna var modellen året äldre och även en B10M variant något äldre och hade ZF 5HP 590 (ev 500).
2945 har nog inte chassienr på 20xxx.Sören S
2845 kommr att vara påställd som reservbuss någon vecka eller två till. Därefter är skall fordonsparken vara normal igen på ön.
Vad händer med 2845 då?
Och vad hade den för uppgifter innan den ställdes på senast?
Den verkar ju inte "rycka in" som extrabuss i trafik alltför ofta.
Under den perioden den varit avställd har den naturligtvis inte haft några uppgifter, mer än att vara reserv.
Man vill ju inte börja tjata om samma sak som tjatats om flera gånger... men jag måste ändå få uttrycka mig om att det skulle vara kul om denna buss fick stanna i landet, i befintligt yttre och inre skick. Naturligtvis med återställd SJ-logga från 1988. :D
Synd att inte Swebus (eller förra ägaren, Svenska staten) kan/vill kosta på att bevara gula diligenser och oranga SJ-bussar.
Denna buss måste ju vara betald för länge sedan, så någon större kostnad kan det ju inte vara....
Om man ämnar starta ett bussmuseum så är nog inte anskaffningskostnaderna den stora kostnaden utan det är underhåll och lokalhyror. Det kan nog Svof stämma in i som ändå har ett antal veteraner. Och intresse samt kapital för att driva ett bussmuseum saknas ju både hos stat, landsting och kommuner. Det enda undantaget är ju SL som förtjänstfullt driver spårvägsmuseet som ju även har ett antal bussar.
Är det någon som har en bild (eller bilder) på hur 2845 eller någon av systervagnarna såg ut när dom var nya?
Tack för tipset.
Nu så övergår 2845 till sitt "normala" tillstånd såsom avställd. Ingen på detta forum som hann med att ta någon bild på henne i trafik?
Citat från: HB skrivet 26 november 2007, 19:50:19 PM
Nu så övergår 2845 till sitt "normala" tillstånd såsom avställd. Ingen på detta forum som hann med att ta någon bild på henne i trafik?
Hon har inte behagat visa sig när jag har varit i närheten. Jag gissar att hennes trafikuppgift varit ganska begränsad.
Det skulle vara diggabelt om Swebus lät 2845 vara den sista swebussen som lämnade ön i höst...
Citat från: Kristofer skrivet 27 november 2007, 10:11:33 AM
Det skulle vara diggabelt om Swebus lät 2845 vara den sista swebussen som lämnade ön i höst...
Vad blir ödet för denna framöver? Finns det några planer att bevara?
Det skulle vara kul om 2845 fick stanna på ön.
Hur är det nu? Finns 0253 kvar som museivagn på Gotland. Då kan ju 2845 även bli museivagn för att köra resenärer Visby-Roma. Jag antar att järnvägen snart blir klar till Roma.I vilket fall behövs någon form av museal förbindelse till järnvägen anti ngen det är Hässelby eller Roma.
Blir dyrt att ha den i trafik regelbundet, skatt och försäkring kostar mycket. Dessutom krävs trafiktillstånd. Frågan är om GHJ kan få en sådan trafik att bära sig.
0253 vore bättre i sådan trafik, om man kör "gratis", eftersom den är skattebefriad och får en förmånligare försäkring.
Den finns kvar enligt GHJ:s hemsida, där den figurerar med bild och allt. Dock lär den inte vara i körbart skick.
Det är synd, för jag kan inte tänka mig att det skulle vara något större problem att få den körbar.
0253 har visserligen tillkommit efter järnvägens nerläggning på Gotland, men skulle göra sig bra som åtminstone "staffage" vid någon station på GHJ.
Det är nog så att GHJ har prioriterat annat arbete. Dom lägger ju jätteinsatser på sin banförlängning, renovering av fordon etc, och då kommer nog busstrafik långt ner på listan. Dock står ju bussen skyddat inomhus, vilket ju underlättar den dag då det finns resurser för en renovering.
2845 är nu regad på en av detta forums skribenter...
Bussen är uppenbarligen räddad från en hård tillvaro i öster eller Hölöskroten!
Jag gratulerar den nya ägaren som givetvis är Svof-medlem!
Goda nyheter! :D
Det var ett bekant namn som ploppade upp i mobilens display efter beställt SMS.
Jag får tacka för de glada tillropen. Kanske kan den i framtiden dyka upp vid någon Svof-utfärd. Målet är dock att den ska få stanna i den miljö där den varit verksam.
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 28 november 2007, 11:52:12 AM
2845 är nu regad på en av detta forums skribenter...
Det gick snabbt....