Dalatrafik har beställt lite mer trafik mellan Falun o Borlänge... ;D
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3616872-busstrafiken-mellan-borlange-och-falun-utokas
Trafik som kan ske med befintliga fordon, frågan är när förändringarna i Borlänge tätort genomförs ? Man har ju problem att hålla tiderna vintertid, Läste nåt protokoll från Trafikutskottet i vintras, där det stod att det skulle krävas 21 fordon för 15 minuterstrafik, mot dagens 16 för 20 minuterstrafik, och då 27 fordon för 10 minuterstrafik. Själv tror jag mest på 15 minutersupplägget, annars får man samma problem iaf, men frågan är varför det dröjer ?
Förarna i Blg skulle vilja ha ledbussar på omloppen på 603 (=3 stycken).
Då skulle man spara in ett gäng dubbleringar.
Annars tror jag att det räcker med nuvarande trafik i lågtrafik.
I högtrafik kanske man behöver köra tio minuterstrafik så fordonen behövs i a f.
Kör tiden på 601 är snålt tilltagen från Centrum till Dala Airport.
Ska du köra lagligt, fixar du inte det på de 18 minuter som står i tidtabellen...
Det är det jag menar, med 15 minuterstabell, kan man få samma tidsintervaller som i gamla tidtabellen, (när man hade 30-35 minuter på sig till Dala airport,) och därmed försvinner stressen, med 10 minuterstabell, blir ju bara nuvarande tabell fördubblad, och problemen kvarstår.
Antar att man har liknande problem med Skräddarbackslinjen ?
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 juni 2011, 19:24:42 PM
Antar att man har liknande problem med Skräddarbackslinjen ?
Inte på samma sätt. Man blir inte sen till centrum och eventuell samtrafik.
Om man körde linje 1 o 2 med tre bussar på Lördagar och vardagskvällar, (halvtimmestrafik), istället för nuvarande 4 st fordon, så skulle man göra en liten besparing där. Linje 2 går att köra med 3 st fordon utan tidtabellsjustering, men på linje 1 krävs vissa justeringar. I princip betalar man en gubbe hela Lördagen och vardagkvällar för att sitta vid Borlänge sjukhus och göra ingenting.
Om man ändrar i tabellen blir samtrafiken sämre, men den fungerar ju ändå inte, om jag åker med nämda linjer en helg ner till stan, för att åka vidare till Falun, så kommer jag till stan på helt klockslag medans direktbussen till Falun gick kvart i...., lika illa är det om jag gör tvärtom, alltså kommer från Falun och ska med linje 1 eller 2, då kommer jag till stan kvart över, medans bussen gick på helt klockslag....
För pengarna vi sparar kan man sätta in fler turer på linje 4 i rusningstid, så att man får halvtimmestrafik på denna linje, och kanske fler turer på linje 7, och rentav Lördagstrafik på denna linje, bussarna finns ju redan, så där finns inget hinder. Torsångslinjen och Mockfjärdslinjen är andra linjer som skulle behöva fler turer, den sistnämda är kommungränsöverskridande, så där måste Gagnef kommun vara med.
+ Att flexlinjens område skulle behöva utökas till att omfatta även Romme, där det bor många äldre som är i behov av denna service, dit gick ju "Mjuka Linjen" förr, men när den försvann försämrades servicen för dessa.
Jag har nu bara berört befintliga linjer, sen kan man givetvis starta nya också, men då krävs ju ytterligare fordon. :)
Det är en politisk fråga. Vill politikerna i Borlänge ha tätare trafik, måste dom betala.
Vill du som medborgare ha mer trafik, måste du påverka politikerna.
Det är slöseri med skattepengar att köra halvtimmestrafik med 4 st fordon, när det går att få samma turutbud med 3 st fordon, och ja, jag vet att det inte är dimensionerade fordon, men det spelar ingen roll, rätt ska vara rätt.
Med den beställning som politikerna gjort och med rådande hastighetsgränser är vi tvungna att ha fyra bussar i omloppen på linje 601 och 602...
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 juli 2011, 17:59:44 PM
Det är slöseri med skattepengar att köra halvtimmestrafik med 4 st fordon, när det går att få samma turutbud med 3 st fordon, och ja, jag vet att det inte är dimensionerade fordon, men det spelar ingen roll, rätt ska vara rätt.
Jag kan inte förstå varför det skulle vara fel att köra med 4 fordon i stället för 3. Det borde då finnas plats för kisspauser och återhämtningstid i omloppen i stället för att en massa avlösningar måste till. Om det inte är buss i dimensionerande tid är det rätt ointressant om det rullar en buss mer än det teoretiskt behövs, det är ändå förartiden och den sammanlagda kilometerproduktionen som kostar.
Vardagar efter kl 18 och Lördagar kl 10 - 16 går det halvtimmestrafik på linje 1 o 2, där det är 20 minuters uppehåll vid varje ändhållplats, för detta krävs alltså 4 st fordon, och det tar 2 timmar att göra ett varv. Med 3 fordon skulle man spara in förarkostnaden på 2 st fordon, det skulle ta 1 ½ timme på varvet, och ett uppehåll på 10-15 minuter vid EN ändhållplats skulle bli följden. :)
Ska du klara ett varv på 1,5 timme kan du definitivt inte hålla någon hastighetsgräns o än mindre lasta och lossa passagerare.
Ett varv på både 601 o 602 tar en timme och 40 minuter om du spetsvänder i ena änden. På vintern tar lite längre tid.
Dessutom måste du tänka på att det närmaste året kommer det att vara kaos i Borlänge eftersom Backaviadukten och Kupolenrondellen stängs av under tiden IKEA:s trafikapparat byggs om.
Du klarar det ju på 1.20 minuter på vardagarna, när du spetsvänder vid båda ändhållplatserna ? ???
T ex. från det du startar från Borlänge sjukhus på linje 602 till nästa gång du startar från Borlänge sjukhus
tar det 1 timme och 40 minuter. Detta är inklusive reglertid vid sjukhuset och spetsvändning på Skräddarbacken.
På linje 601 har du spetsvändning vid Dala Airport och fem minuters reglertid vid Kvarnsvedens IP på Vardagarna.
Sträckan mellan Centrum och Dala Airport spricker alltid eftersom vi har 18 minuter åt varje håll, men ska jag hålla hastighetsgränser och dessutom ta med/släppa av trafikanter tar det minst 22 minuter.
Jag vill kunna köra lugnt och avslappnat och låta mina trafikanter sätta sig innan jag kör osv...
Ditt förslag gör att det blir sämre för förarna. Det är inte säkert att det blir billigare heller.
Du missar dessutom samtrafiken på Stationsgatan som Borlänge kommun och Dalatrafik eftersträvar.
Då åtgår det ju 5 st fordon på linje 2 i högtrafik menar du ? ???
Fick iaf nyss besked om att Trivector håller på med en ny utredning om kollektivtrafiken i Borlänge, denna ska vara klar "till hösten". :P
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juli 2011, 09:16:55 AM
Då åtgår det ju 5 st fordon på linje 2 i högtrafik menar du ? ???
Det sa jag inte. På vardagarna går det åt 12 stadsbussar (förstärkningar ej inräknade) för att sköta stadstrafiken i Borlänge. Under lågrafik har dom omloppen åt "fel håll" för att kunna ha samtrafik i centrum.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juli 2011, 09:16:55 AM
Fick iaf nyss besked om att Trivector håller på med en ny utredning om kollektivtrafiken i Borlänge, denna ska vara klar "till hösten". :P
Det är bra det. Känns som kommunen hade lite otur när dom tänkte, vid den ursprungliga beställningen...
Tror nog att kommunen tycker att det var riktigt lyckat, med tanke på resande utvecklingen, nu vill man nog gå vidare med "nästa steg" så att säga.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 21 juli 2011, 18:30:19 PM
Tror nog att kommunen tycker att det var riktigt lyckat, med tanke på resande utvecklingen, nu vill man nog gå vidare med "nästa steg" så att säga.
Dom har lyckats "för bra" så att Stationsgatan som knutpunkt är underdimensionerad i rusningstid.
Jag förstår att det är bekvämt för kommunen och Dalatrafik att gömma sig bakom "Trivector har gjort en utredning" när folk ifrågasätter alla förändringar, vad jag inte förstår är vad man ska ha Dalatrafik till om bolaget inte kan utreda och planera trafikförändringar själva ? ???
Kan någon förklara uttrycket "dimensionerande tid" - har även sett "dimensionerad tid" på en del håll.
Får inte ihop uttrycket riktigt, med tanke på vad "dimension" betyder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimension
/BS
Citat från: bsten skrivet 06 augusti 2011, 06:35:04 AM
Kan någon förklara uttrycket "dimensionerande tid" - har även sett "dimensionerad tid" på en del håll.
Får inte ihop uttrycket riktigt, med tanke på vad "dimension" betyder:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dimension
/BS
Kan väl egentligen lättast förklaras med den tidpunkt då det behövs flest fordon för att bedriva trafiken. Vanligtvis brukar det vara mellan ca 7-8 på vardagsmorgnar. Antalet fordon är dimensionerade (alltså antalet) för att klara trafiken under den tid som flest fordon behövs, därav uttrycket dimensionerande tid. Men man kan hålla med om att uttrycket blir lite konstig och ju inte riktigt är logiskt - men förklaringen ovan anger bakgrunden och uttrycket får egentligen ses som en förkortning i sig, för att egentlgen uttrycka "den trafikeringstid för vilken vagnparkens storlek är dimensionerad för".
Tack för svaret - jo det finns en del märkliga uttryck - inom alla branscher...
Hälsn
Bengt