Hej!
Karlstadsbuss ökar igen på sitt resande och är enl en undersökning även bäst i Sverige i trafiken enligt resande !
Ev. kommer det även bli ledbussar i trafik inom något år och provkörning är redan gjord, någon som lyckades få någon bild och vilken buss dom körde med? Förmodar att det var någon Nobina buss som det gjordes med!
Länk till artikeln -> http://www.nwt.se/karlstad/article921058.ece (http://www.nwt.se/karlstad/article921058.ece)
Det kommer även göras en del förändringar till hösten på flera linjer för att öka turtätheten samt även sättas in fler bussar i trafik!!
Länk till artikeln -> http://www.nwt.se/karlstad/article920823.ece (http://www.nwt.se/karlstad/article920823.ece)
Frågan är för mig har Karlstad lyckats med trafiken så bra då kommunen själva styr trafiken inkl turtäteten och sedan köper trafiken av entreprenören?
Kommunen vet ju hur mönstret ser ut i stadsdelarna med skolor samt arbetsplatser och vart äldre bor.. Detta klarar inte körande företag själva har jag märkt !
Det var flera enligt tidigare inlägg som tyckte detta upplägg var onödigt som Karlstad Kommun kör med, men helt klart har Karlstad Kommun lyckats totalt med detta upplägg..
Förvånar mig inte om även Karlstad Kommun har gått om större kommuner i resandet också!
Detta kan man misstänka enligt denna text i en av artiklarna "– Vi sticker helt klart ut jämfört med övriga landet. Vi har haft enormt många studiebesök från hela Sverige, säger Sören Bergerland"
Är helt säker att flera städer sitter med riktigt kassa avtal som kostar enorma summor pengar för skattebetalarna då man valt fel upplägg i upphandlingen! Men i framtiden kommer säkert förändringar!!
Någon som har andra åsikter??
Jag tror att framgångarna i Karlstad beror på tre saker.
1. En mycket duktig chef för Karlstadsbuss: Sören Bergerland. (För övrigt tidigare kollega till mig på SJ och god vän.)
2. Att Karlstadsbuss sorterar under fastighetsförvaltningen och att således kollektivtrafiken har möjlighet att vara med redan från början när nybyggnationer planeras eller planlösningen i befintliga områden ändras.
3. En god kemi mellan beställaren och entreprenören, Nobina.
Möjligen skulle man också lägga till att busstrafiken i Karlstad tidigare var rätt styvmoderligt skött som den ofta blir i städer i den storleken där cykeln är en allvarlig konkurrent till bussen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2011, 17:25:39 PM
Jag tror att framgångarna i Karlstad beror på tre saker.
1. En mycket duktig chef för Karlstadsbuss: Sören Bergerland. (För övrigt tidigare kollega till mig på SJ och god vän.)
2. Att Karlstadsbuss sorterar under fastighetsförvaltningen och att således kollektivtrafiken har möjlighet att vara med redan från början när nybyggnationer planeras eller planlösningen i befintliga områden ändras.
3. En god kemi mellan beställaren och entreprenören, Nobina.
Möjligen skulle man också lägga till att busstrafiken i Karlstad tidigare var rätt styvmoderligt skött som den ofta blir i städer i den storleken där cykeln är en allvarlig konkurrent till bussen.
Bra Staffan, vi är helt överens! Vi får se om fler städer kommer införa detta i framtiden!
För nu lider många städer av ej optimerad trafik varken för resande (till skola el arb) eller skattebetalare pga att den som sätter tidtabellen och linjesträckningen ej har kunskap vad behovet är..
Det går onödigt med mer eller minde tomma bussar vissa tider..
Vi kan ta Gävle som ett exempel där jag bor, det behövs förändringar här men Kommunen kan inget göra pga nuvarande avtal!
Citat från: Klaverdörr skrivet 17 juni 2011, 17:32:48 PM
Bra Staffan, vi är helt överens! Vi får se om fler städer kommer införa detta i framtiden!
Kanske, men det är ju ingen garanti för att det går bra i andra städer bara för att det gått bra i Karlstad. Jag tror det beror väldigt mycket på personkemi om det skall fungera. Men det kanske är lättare att få ihop personkemin i en kommun än i ett län.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2011, 17:36:48 PM
Kanske, men det är ju ingen garanti för att det går bra i andra städer bara för att det gått bra i Karlstad. Jag tror det beror väldigt mycket på personkemi om det skall fungera. Men det kanske är lättare att få ihop personkemin i en kommun än i ett län.
Jo helt klart är det så, det är bättre man bryter ut all stadstrafik helt från länstrafiken och någon på kommunen som vet hur det fungerar lokalt pratar men det körande bolaget (entreprenören) Dvs. bättre att Kommunen själva upphandlar trafiken sedan bara samarbete med länstrafinen i prisstättning. För jag vet att alla garanterat vill att resandet ska öka bla för miljön skull och att resande ska vara nöjda! Klagomål är inte bra och när det hamnar på insändarsidor så är det flera som drar sig för att åka! Flera länstrafiksbolag sitter ofta på små orter ist för i länets huvudort och då saknas ofta helheten..
Hur ser ekonomin ut? Är det 50/50 mellan biljettintäckter och skattesubbvention?
Citat från: Klaverdörr skrivet 17 juni 2011, 17:32:48 PM
Bra Staffan, vi är helt överens! Vi får se om fler städer kommer införa detta i framtiden!
För nu lider många städer av ej optimerad trafik varken för resande (till skola el arb) eller skattebetalare pga att den som sätter tidtabellen och linjesträckningen ej har kunskap vad behovet är..
Det går onödigt med mer eller minde tomma bussar vissa tider..
Vi kan ta Gävle som ett exempel där jag bor, det behövs förändringar här men Kommunen kan inget göra pga nuvarande avtal!
I Gävle har ju resandet ökat 17% (1 miljon resor) på ett år sedan operatörsbytet, ganska fantastiska siffror, har svårt att se att ens Karlstad skulle slå detta men nu framkom ju inga siffror i denna artikeln. Men det är dock klart att man skall aldrig vara nöjd utan hela tiden försöka opptimera så att man har så lite tomma bussar som möjligt.
Citat från: Der_löwe skrivet 30 juni 2011, 13:28:54 PM
I Gävle har ju resandet ökat 17% (1 miljon resor) på ett år sedan operatörsbytet, ganska fantastiska siffror, har svårt att se att ens Karlstad skulle slå detta men nu framkom ju inga siffror i denna artikeln. Men det är dock klart att man skall aldrig vara nöjd utan hela tiden försöka opptimera så att man har så lite tomma bussar som möjligt.
Karlstad var i det häradet första året med den nya busstrafiken. Men naturligtvis har man inte lyckats öka 18 procent om året sedan dess. I Karlstad var det ju samma entreprenör som tidigare, nämligen Swebus, men med nya eller nyrenoverade bussar i ny färg och ett helt nytt linjenät nådde man fantastiska resultat.
Citat från: Der_löwe skrivet 30 juni 2011, 13:28:54 PM
I Gävle har ju resandet ökat 17% (1 miljon resor) på ett år sedan operatörsbytet, ganska fantastiska siffror, har svårt att se att ens Karlstad skulle slå detta men nu framkom ju inga siffror i denna artikeln. Men det är dock klart att man skall aldrig vara nöjd utan hela tiden försöka opptimera så att man har så lite tomma bussar som möjligt.
Hej!
Klart det har gjort det men då som en större kostnad för kommunen och skattebetalarna då blandannat det större resandeökandet står individer över 64år för i övervikt och dessa resor är mellan kl.9-15 vardagar som dessa gör med "gratis kortet" kostar kommunen ca 13kr per enkelresa till entreprenören Stadsbussarna Sverige AB..
Skulle vi leka med tanken att alla ökade resor står för dessa "gratis kort" så har kostnaden ökat med hela ca 13 miljoner och det är en hög kostnad för ökat resande men nu är det garanterat annat "betalt" resande som ökat också.. Men helt klart är det bra för miljön då säkert många över 64 annars hade tagit bilen ist..
I Karlstad reser inte dom över 64år inte gratis någon tid dock har dom ett "respass" som köps med rabatt.. Vore roligt i fall Karlstad även införde "gratis resor" och se hur mycket resandet skulle öka där!
Citat från: Klaverdörr skrivet 01 juli 2011, 13:07:09 PM
Hej!
Klart det har gjort det men då som en större kostnad för kommunen och skattebetalarna då blandannat det större resandeökandet står individer över 64år för i övervikt och dessa resor är mellan kl.9-15 vardagar som dessa gör med "gratis kortet" kostar kommunen ca 13kr per enkelresa till entreprenören Stadsbussarna Sverige AB..
Skulle vi leka med tanken att alla ökade resor står för dessa "gratis kort" så har kostnaden ökat med hela ca 13 miljoner och det är en hög kostnad för ökat resande men nu är det garanterat annat "betalt" resande som ökat också.. Men helt klart är det bra för miljön då säkert många över 64 annars hade tagit bilen ist..
Karlstad reser inte dom över 64år inte gratis någon tid dock har dom ett "respass" som köps med rabatt.. Vore roligt i fall Karlstad även införde "gratis resor" och se hur mycket resandet skulle öka där!
Fast det är inte riktigt sant. Meningen med gratis för 65+ mellan 09-15 är ju bland annat att dra in på kostnader för färdtjänst. Även om +65 står för en del av ökandet, men är det inte på långa vägar majoriteten. En stor del av ökningen kommer från två nya linjer som band in områden som inte hade någon bra bussförbindelse sedan ökad turtähet på andra linjer, självklart i kombination med den aktuella konjukturen.
Citat från: Der_löwe skrivet 02 juli 2011, 14:48:15 PM
Fast det är inte riktigt sant. Meningen med gratis för 65+ mellan 09-15 är ju bland annat att dra in på kostnader för färdtjänst. Även om +65 står för en del av ökandet, men är det inte på långa vägar majoriteten. En stor del av ökningen kommer från två nya linjer som band in områden som inte hade någon bra bussförbindelse sedan ökad turtähet på andra linjer, självklart i kombination med den aktuella konjukturen.
Hej!
Dom som åker färdtjänst fortsätter nog med det, dom har det pga problem med rörelsen eller mycket hög ålder, dom som är 65 och upp till 75 har ändå ingen rätt till färdtjänst om inte läkare har föreskrivit det och och kommunen har godkännt och det är ju av en anledningarna att ej kan åka buss...
Har skickat iväg en förfrågan till kommunen hur många som använder kortet och hur många resor som görs så får vi kostnaden direkt!
Nja, så är det nog inte riktigt. De som har färdtjänst men som också av olika anledningar har möjlighet att åka buss, gör nog även detta eftersom det inte minst är en ekonomisk fråga. Nyttjande av färdtjänst innebär att en egenavgift skall erläggas, medan färd med ordinarie lokalbussar är kostnadsfritt - i de fall kommunen har bestämt att denna åldersgrupp skall ha denna möjlighet. M a o, att vara berättigad till färdtjänst innebär inte per automatik att man inte kan eller får nyttja vanliga lokalbussar för sina resor, något som många färdtjänstberättigade också gör. Och detta val har förstås förenklats ytterligare genom införandet av låggolvs/lågentrébussar.
Citat från: AL skrivet 03 juli 2011, 00:04:22 AM
Nja, så är det nog inte riktigt. De som har färdtjänst men som också av olika anledningar har möjlighet att åka buss, gör nog även detta eftersom det inte minst är en ekonomisk fråga. Nyttjande av färdtjänst innebär att en egenavgift skall erläggas, medan färd med ordinarie lokalbussar är kostnadsfritt - i de fall kommunen har bestämt att denna åldersgrupp skall ha denna möjlighet. M a o, att vara berättigad till färdtjänst innebär inte per automatik att man inte kan eller får nyttja vanliga lokalbussar för sina resor, något som många färdtjänstberättigade också gör. Och detta val har förstås förenklats ytterligare genom införandet av låggolvs/lågentrébussar.
Hej!
Då har vi ett generalfel i godkännandet av färdtjänst om man ska kunna få detta för att ändå kunna åka buss men då "gratis" som man i princip igentligen kan betala själv för.
Det som Gävle Kummun gör är att i princip att ge körande företag ett "bidrag" till trafiken utöver det dom fått i anbudet (enl kommunal-lagen är det olagligt att ge ett enskilt företag ett enskilt bidrag och detta är i princip på gränsen vad som är lagligt men förmodligen försvinner detta ofog i samband med nya lagen då i så fall lär alla få detta i samma län och den kostnaden vill nog inte alla kommunder stå för) det var lite fult gjort att införa detta direkt efter nya avtalet då säkert Nobina och SAMBUSS säkert hade kunnat ge ett annat anbud om dom vetat om detta och vilken kan ha koll på om den som hade hand om anbudet på Stadsbussarna Sverige AB hadde koll eller info om att detta var på gång i Gävle (vissa politiker kan läcka fint mot viss betalning) i så fall lades anbudet i Gävle på felaktiga konkurrensgrunder och det är grymt olagligt i lagen om offentlig upphandling även kallad LOU.
Dock kommer detta aldrig komma fram tyvärr, det blir skattebetalarna som kommer få stå för notan och det blir ren vinst för ägarna eller var det ett bidrag till vinsten?!
Alltså, detta är ju inte Sopranos!
Precis som alla andra människor har även den äldre generationen och de som dras med handikapp i olika former både bra och mindre bra dagar. Bra dagar då det är fullt möjligt att använda vanlig lokalbuss, och mindre bra dagar då särskild hjälp krävs och därmed anlitas färdtjänsten. Dessutom har färdtjänsten den fördelen att den äldre eller den handikappade kan transporteras från dörr till dörr, vilket av förklarliga skäl inte lokalbussen erbjuder. M a o erbjuder färdtjänsten större täckning än lokalbussen.
Dessutom finns det ju ett otal exempel på t ex rullstolsbunda, framförallt unga rullstolsbundna, som är fantastiskt flinka att hantera sina rullstolar på de mest beundransvärda sätt, och fixar ombord och av sina rullstolar utan minsta bekymmer. Men så vissa dagar fungerar inte alltid kroppen som man skulle önska, och då blir färdtjänsten den bästa hjälpen.
Sedan kan man väl tillstå att utfärdandet av tillstånd för färdtjänst till den äldre generationen i viss mån varit alltför generös, men å andra sidan är nog min personliga uppfattning att människor som ägnat större delen av sitt liv åt att se till att vi har det samhälle vi har idag, (ur välfärdssynpunkt), gott och väl skall kunna tillskansa sig lite extra förmåner. Och räknat per passagerare/person är naturligtvis färdtjänsten dyrare för kommunerna, så om den äldre generationen kan nyttja vanliga lokalbussar vissa tider på dagen då resandet ändå är förhållandevis lågt, kan knappast anses vara ett problem. Snarare tvärtom. Att därutöver ha en generell hållning att äldre över ett visst åldersstreck skall kunna resa "gratis" får också den effekten att trycket under de tidpunkter då kollektivtrafiken är maximalt belastad, d v s under högtrafiktid, minskar.
Hur många av oss har t ex inte "ondgjort" oss över alla pensionärer som "bara måste" ut och handla matvaror när alla vi andra precis slutat jobba och behöver inhandla vår egen middagsmat? "Dom har ju hela dagen på sig att ordna detta", är nog en tanke som väldigt många av oss haft cirkulerat i huvudet av och till... ;) På motsvarande sätt är det förstås skönt att slippa trängas med alltför många rullatorbundna resenärer när vi själva behöver ta oss till och från arbetet.
På vilket vis detta skulle vara att ge körande företag ett "litet bidrag", eller att det på annat sätt skulle vara ett ofog har jag väldigt svårt att se. Återigen, i all den stund en färdtjänstberättigad har möjlighet att använda lokalbussen för sina resor, så minskar också kostnaden för kommunen/skattebetalarna. Men framförallt så frigörs också mer resurser till de äldre och handikappade som har störst behov av färdtjänst. Ofoget ligger snarare i betraktarens ögon med en nypa avsaknad av medmänsklighet. Din syn på "felaktiga konkurrensgrunder" behöver nog även den en viss omarbetning.
Och dessutom, med nya lagen antar jag att du refererar till landstingens "övertagande" av länstrafikmyndigheterna i samband med att kollektivtrafiken "släpps fri"! Nu är det ju förstås inte kommunerna som slås ihop och att det över kommunerna kommer att stå ett landsting som utövar envåldsstyre. Om kommun A beslutar att deras äldre generation över ett visst åldersstreck skall åka gratis under vissa tider på dygnet, så är det inget kommun B eller kommun C behöver ta hänsyn till. En trafikhuvudman, även efter att den nya "lagen" träder i kraft kan inte sätta sig över enskilda kommuners krav och önskemål på trafikförsörjningsplaner om man anser sig ha råd till ett utbud som överstiger den "standard" som huvudmannen föreslår/upprättar.
Jag tvivlar på att gratisresande ger så höga effekter, däremot har väl alla undersökningar visat på att ett bra trafikutbud dagtid är a-o för ett ökat resande. Särskilt i stadstrafik bör linjerna ha ungfär 10-minuterstrafik för att många tycker att det ska vara värt att vänta på en buss, om än det förstås också är viktigt att den har en relativt rak sträckning.
Det problematiska i Gävle och det kan ja hålla med om - är att man i avtalet gett opertören viss frihet att sätta biljettpriset - och det är klart där finns en känslighet om hur mycket förutsättningarna har förändrats. Samtidigt var det ju inte så i upphandlingstillfället att någon hade en fördel av detta (eftersom det inte var känt). Så det var ju inte så att stadsbussarna visste något som inte Nobina visste - budet hade ju inte därmed förändrats i relatioon till de upphandlande parterna. Håller dock med om att förutsättningarna har förändrats i budet på ett sätt som inte varit helt lyckat - efter hur avtalet utformats. Att det förs den här typen av politiska resonemang - ja det görs det till och från. Möjligen skulle man säga att det var oklart att sådana här möjligheter inte klargjordes i samband med upphandlingen.
När vi tar det här med att lyckas när man satsar mer resurser på trafiken, tycker jag dock det är intressant att man inte kan ta en sådan ökning alls för given. Se på Örebro som ju satsat stora summor på sitt nya linjenät, och som det verkar knappt har ökat antalet resande någonting alls! Ser man på siffrorna för Örebros län (där ju stadstrafiken i Örebro bör stå för lejonparten av resorna), ligger ju antalet resor still, med en marginell minskning mellan 2009 och 2010, medan kostnaderna för trafiken ökat med 14 procent (i detta ligger förstås även nytt avtal med miljöbussar etc som utgör en del av kostnadsökningen).
En orsak är förstås att även om man lyckats ha linjer som går rakare sträckning, har man istället för att satsa på hög turtäthet gjort dubbla stomlinjer som gör att det ändå blir alldeles för långa väntetider i stan ut mot förorterna (dessutom den konstiga lösningen med att ha sommartider ett helt halvår med på tok för dålig turtäthet för att locka resenärer i en relativt liten stad).
Något som gör driften effektiv i Karlstad är ju som redan anytts det goda samarbetet med Nobina. Därmed kan man få en effektiv tidtabell och ett högt utnyttjande av fordonen, utan att kostnaden blir väsentligt högre för den utökade trafiken. Och det är oerhört viktigt att kommunen ser sitt ansvar i att vara delaktig. Något som ofta saknas i exempelvis Stockholms län, där kommunerna ofta inte ser det som sin uppgift att tillföra åtgärder för att förbättra för kollektivtrafiken.
Gratisresande i det här fallet avser den äldre generationen och effekterna är i huvudsak dubbla - dels frigörs resurser inom färdtjänsten som kan nyttjas för de som skäligen är i stort behov av den, (samtidigt som de enskilda kostnaderna för varje resenär minskar), och dels tillskapas en omfördelning av resandet när merparten av de äldre väljer att resa de tidpunkter då avgiftsfrihet råder, något som får effekt under just rusningstid då ofta otillräckliga resurser kan tillföras de som bäst behöver den. En annan positiv effekt är naturligtvis att den äldre generation ges nya möjligheter till resande vilket i sin tur har en gynnsam effekt på denna grupps möjligheter till rörelsefrihet och meningsfulla aktiviteter - något som många annars skulle tvingas avstå ifrån p g a kostnadsskäl. Pensioner i Sverige idag är inte särskilt höga, och när kostnader och avgifter för hyra, el, telefon, eventuell hemtjänst, kläder, mat etc är betalda, återstår inga fantasisummor direkt.
När det gäller Karlstad är det inte så mycket samarbetet med Nobina som varit det avgörande för en positiv utveckling inom kollektivtrafiken. Nobina har som entreprenör ett avtal att följa, och mot bakgrund av hur man hanterade föregående avtal, (något som resulterade i att Karlstadsbuss ansåg Nobina icke önskvärda), är man sannolikt mycket angelägna om att detta nya avtal efterlevs och följder de krav som upprättats i samband med anbudsupphandlingen. Den största orsaken till framgången är snarare att Karlstad till skillnad från andra kommuner valt modellen med Karlstadsbuss, d v s en egen "myndighet" som ägnar sig åt kollektivtrafik och där satsningarna varit stora. Till skillnad mot en länsövergripande huvudman har man därmed fått betydligt bättre möjligheter att planera och investera i sin egen lokala lokaltrafik, och närheten till andra kommunala myndigheter innebär dessutom att kollektivtrafikfrågorna kan ges en framskjutande roll i kommunens verksamhetsplanering.
Även i Örebro finns en liknande modell, dock inte i samma omfattning som i Karlstad, där man mot bakgrund av att Örebro Kommun själva står för underskottet i den lokala kollektivtrafiken, lämnats möjligheter till en ökad aktiv roll - även om man t ex överlåter till Länstrafiken att upphandla trafiken då denna myndighet i normala fall ägnar sig åt denna verksamhet. Men som också noteras har satsningen i Örebro en rad brister som sammantaget inneburit att resandet inte ökat i den omfattning man önskat. Visserligen är man medveten om att förändringar av det här slaget tar tid att genomsyra folks medvetanden, men upplägget i sig i kombination med vissa andra brister innebär troligen att den förväntade ökningen på sikt uteblir. Undantaget skulle förmodligen vara att en drivmedelskris infinner sig vilket får till följd att fler väljer bussen, men det scenariot är knappast troligt.
Ett annat stort problem som utan tvekan påverkat negativt är Nobinas egen verksamhet som i vissa fall varit katastrofalt. Ett stort antal inställda turer, dels p g a bussfel och dels p g a personalrelaterade orsaker. Som exempel kan nämnas att Busslinks sista trafikår i Örebro generade drygt 80.000 i vitesförelägganden, medan motsvarande siffra för Nobina i Örebro hamnat på närmare miljonen. Det finns heller inget effektivt fungerande kontrollorgan som kan tillse att avtalet efterlevs, något som möjligtvis kan innebära att omfattningen på vitesföreläggandet skulle kunnat varit högre.
Det märkliga med Gävle verkar ju vara att färdtjänsten inte gäller på kollektivtrafiken - en självklarhet i exempelvis Stockholms län. För även om man inte kan åka med den vanliga kollektivtrafiken själv - är det ju möjligt att det fungerar om man har någon som åker med (vilket ju inte är ovanligt) och som sagt att dagsformen avgör. Men där till att ge alla som är över 65 fri kollektivtrafik är ju mer tveksamt (utifrån det här pespektivet). Det flesta nyblivna pensionärer har av detta skäl inget behov av fri kollektivtrafik (hade man satt gränsen vid 80+ är det en annan sak).
Däremot kan det finnas skäl utifrån både samhällsekonomiska och mer driftsekonomiska skäl till att ha fri kollektivtrafik dagtid just för att det kan minska dimensionerande antal fordon. Tyvärr påverkar det inte morgonpeaken så mycket - men däremot kan man ju få en jämnare beläggning i eftermiddagsrusningen. Så kan man styra om kan det vara ett alternativ. Hur stor effekt det ger är väl dock tveksamt. Ofta slutar ju också skolorna före 15.00 - så det kan ju finnas risker med ett sådant upplägg också.
Man kan förstås säga att Nobina bara uppfyller sitt avtal i Karlstad. Jag har nog förstått det till och från som att det finns viss irritation över att Nobina använder Karlstad i sin marknadsföring och delvis tar åt sig äran. Men det är ju ändå så att man kan göra saker på två sätt, endera beställer trafikoperatören bara, eller så försöker man hitta bra konstruktiva lösningar tillsammans genom en dialog. Jag har nog ändå förstått det som att man gör det senare i Karlstad. Men det är klart att en bra trafikmyndighet (som Karlstad) inser att man vinner på en god dialog, andra inser det inte och skapar ofta en både dyr och ineffektiv trafik. För det är ju ändå så att underlag till avtal bygger ju på den trafik som finns, vill man göra förändringar är det ju viktigt att ha med operatören, så att det inte blir onödigt dyrt.
När det gäller att göra bra underlag för kollektivtrafik och avtalsuppföljning etc finns det ju en hel del att önska överlag. Det skulle vara bra för alla parter om det var tydliga och klara avtal överlag.
Tyvärr brukar ju konflikter mellan trafikhuvudmän och operatör oftast bottna i att det inte är så där tydligt i avtalen vilka krav som gäller (förutom dem som det finns tydliga vitesbelopp angivna för). Men att vitesbeloppen ökar behöver ju långtifrån bara innebära att den nya operatören sköter uppdraget sämre, utan också att kraven har ökat i avtalen på vad man kan döma ut vite för.