(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6164626Tranvik-B.jpg?t=1308249287)
APW 066 SL 6164 Scania Vabis CF 7661
Morgonbussen från Tekniska Högskolan har anlänt.
Zon C7 står det på tavlan, 12 zoner fanns det väl dåförtiden?
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6164626Trvi-B.jpg?t=1308249287)
Gott om tid för en extra bild före tomturen till Åkerbygaraget. Kl. 15.00 blev det en förstärkningstur på 639 från TeH till Hallstavik med samma buss.
Waxholmsbolagets semafor syns på bryggan, söndagkvällar kunde en av Stockholm Sightseeings Delfinbåtar, inhyrd av W-bolaget, ligga här. Kanske för förstärkning av ordinarie tur vid nästa brygga som är Norra Grinda.
Jag är avundsjuk på alla som fick uppleva veteranbussar i stadstrafik..
Fina bilder som får en att vilja resa tillbaka i tiden 8)
//Jacob
Mycket trevliga bilder på en trevlig buss på en trevlig ö. ;D
Citat från: Jacob A skrivet 16 juni 2011, 22:02:18 PM
Jag är avundsjuk på alla som fick uppleva veteranbussar i stadstrafik..
Och precis samma sak lär ungdomarna säga till dig om 30 år när de ser en bild på en OmniLink II eller B9S! ;D
Men att SL 626 är stadstrafik? Nja...
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juni 2011, 21:16:45 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6164626Tranvik-B.jpg?t=1308249287)
APW 066 SL 6164 Scania Vabis CF 7661
Morgonbussen från Tekniska Högskolan har anlänt.
Zon C7 står det på tavlan, 12 zoner fanns det väl dåförtiden?
Noterar ensiffrigt turnummer och turbricka. Var detta konsekvent använt i Roslagen, eller var det dagen till ära för föraren?
Mycket fina bilder :). Dock ser det inte ut så i tranvik längre då waxholmsbryggan är borttagen
Citat från: Leyland skrivet 17 juni 2011, 05:58:35 AM
Noterar ensiffrigt turnummer och turbricka. Var detta konsekvent använt i Roslagen, eller var det dagen till ära för föraren?
Alla ordinarieturer även i Roslagen hade vid denna tid turnummer (som började på 1 för varje linje), men turbrickor användes sällan eller aldrig. Alla planerade extraturer ¨kodades¨ tur 51 (på tillsättningslistan), vilket också bara de verkliga entusiasterna skyltade med.
/H.
Tackar för svar.
Detta var före optimeringens tidevarv av fordonsomlopp.
Ofta förekom att man efter en kortare tur i Roslagen fortsatte med samma buss ett par timmar på en lokallinje i Danderyd (efter att eventuellt ha bytt turbricka) för att uppnå full arbetstid.
Var inte det ett slags manuellt uträknad omloppsoptimering...
Trevligt men vad dumt det ser ut med en upp och nedvänd 5:a som 2:a...
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juni 2011, 21:16:45 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6164626Trvi-B.jpg?t=1308249287)
Waxholmsbolagets semafor syns på bryggan, söndagkvällar kunde en av Stockholm Sightseeings Delfinbåtar, inhyrd av W-bolaget, ligga här. Kanske för förstärkning av ordinarie tur vid nästa brygga som är Norra Grinda.
Mycket trevlig bild av en brygga man sällan kommer till :D
Delfin X hjälpte ofta Östan från dessa bryggor på söndagkvällarna.
Trafiken på bryggan blev inte särskilt långlivad,men detta kan säkert HB svara bättre på./Ulf
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juni 2011, 21:16:45 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6164626Tranvik-B.jpg?t=1308249287)
APW 066 SL 6164 Scania Vabis CF 7661
Morgonbussen från Tekniska Högskolan har anlänt.
Zon C7 står det på tavlan, 12 zoner fanns det väl dåförtiden?
Alltså vilken bild! CF i fint skick, härligt sommarväder och kolla parkeringen! Ställ dit en Saab, en Ford och en Mercedes från dagens utbud och det skulle inte vara helt lätt att skilja dem åt. Det här var på den tiden bilar var "livsstilsbilar". De sa något om ägaren, hans behov och vanor och gav med sin design uttryck för individualitet. Fantastisk bildkvalitet dessutom. :)
Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 16:46:43 PM
Trevligt men vad dumt det ser ut med en upp och nedvänd 5:a som 2:a...
Vänd på dataskärmen Micke så ser du att det blir en lite missbildad 5a ;) ser ut att vara en tvåa :)
//Jacob
Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 16:46:43 PM
Trevligt men vad dumt det ser ut med en upp och nedvänd 5:a som 2:a...
I originalbanden i skyltarna började siffrorna med 1 och slutade med 0. Detta var opraktiskt när man vid varje ändstation skyltade om från 602 till 612 och tillbaka till 602 osv. Ett väldigt vevande varje gång, alltså. Vid nyanskaffning ändrade man ordningen så att sifferbandet började med 0 och slutade med 9. Dessa band monterades i tiotalspositionen i skyltarna efterhand. Tyvärr hade man inte beställt samma typsnitt eller så fanns det inte kvar. Och visst var dessa tvåor fula, men man vande sig.
Citat
Mycket trevlig bild av en brygga man sällan kommer till :D
Delfin X hjälpte ofta Östan från dessa bryggor på söndagkvällarna.
Trafiken på bryggan blev inte särskilt långlivad,men detta kan säkert HB svara bättre på./Ulf
Delfin X hade en tidtabellslagd fredagstur till och med sommaren 1978. Från 1979 var den avstängd i avvaktan på reparation vilket aldrig skedde för efter 1980 så var den helt borta ur WÅABs tidtabell. Även grannbryggan Staveström höll på att gå samma öde tillmötes men den överlevde och än idag kan man hissa semaforen där - även om Delfin X inte kommer längre. Idag får man hålla till godo med Volvo Säffle och V-båtar på södra Ljusterö. Härlig bild var det. /Henrik/
Citat från: Hobgoblin skrivet 16 juni 2011, 21:16:45 PM
Zon C7 står det på tavlan, 12 zoner fanns det väl dåförtiden?
Stämmer såtillvida att 12 var den högsta "zonsiffran" som kunde förekomma, men en zongränspassage kostade väl en kupong oavsett om det var siffran eller bokstaven som ändrades (med diverse undantag, såklart) och därför borde man nog egentligen räkna till 43 zoner: X1, C2-12, B2-8, A3-6, H2-8, E2-8 och D2-7.
Trevligt! Linje 626 var den första linjen jag körde förstärkning på när jag började köra på Roslagen Annandag Påsk 1973. Den dagen hade jag CF 6191. Annars blev det oftast de längre linjerna, SL ville väl få valuta för de åtta timmar man åtminstone fick om jag minns rätt. Jag har inte kört CF sedan aug -73 men det är lätt att åkalla minnet och jag föreställer mig att jag omedelbart skulle vara hemtam bakom ratten igen. :)
Mvh Gunnar