Volvo ska leverera 328 ledbussar till New York City och MTA.
http://www.rttnews.com/Content/BreakingNews.Aspx?Id=1646664&SimRec=1&Node=
Intresant... undra hur dessa kommer att se ut, eller om det är modeller som rullar här.
Volvo har også udsendt en besked om ordre.
http://www.volvobuses.com/bus/global/en-gb/newsmedia/pressreleases/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=104212&News.Language=en-gb
Utdrag ur pressmeddelandet:
"Ordern gäller 328 ledbussar av modellen Nova LFS. Det är de första bussarna i New York City med tre dörrar och lågt
golv i hela bussen vilket bidrar till snabbare och bekvämare på- och avstigning. Bussarna till New York City skall tillverkas i Nova Bus fabrik i Plattsburgh i norra delen av staten New York."
Länk till bild från Volvos sida:
http://erez.llr.se/erez4/cache/VBC_Global_Assets_hidden_28fa1cdf42c03b21.jpg (http://erez.llr.se/erez4/cache/VBC_Global_Assets_hidden_28fa1cdf42c03b21.jpg)
Pusherled således. ;D
WTf är dom där volvo. Dom där har jag ju sett till o med och har på bild. Det visste jag fan inte. Där har man lärt sig något nytt alltså
På minner lite om Den Oudsten i fronten... högt överhäng fram.
Citat från: Tomas "Dosan" Fransson skrivet 17 juni 2011, 00:39:47 AM
På minner lite om Den Oudsten i fronten... högt överhäng fram.
Vad var Den Oudstens modellnamn? Var det inte Alliance? Slump eller?
/M
Citat från: jocke skrivet 16 juni 2011, 14:06:47 PM
WTf är dom där volvo. Dom där har jag ju sett till o med och har på bild. Det visste jag fan inte. Där har man lärt sig något nytt alltså
Nej det er jo netop ikke Volvo busser, men Nova LFS Artic med Cummings motor og Nova karrosseri og chassis, det er lidt forkert at skrive "Volvo til New York", for det er kun Volvo i form af ejerskabet af Nova bus.
Du har rätt Kim, det är lite märkligt att Volvo äger både Nova och Prevost trots att de liksom Säffle och Carrus bygger egna karosser med andras motorer.
Dock har de faktiskt börjat erbjuda Volvomotorer och I-Shift på Prevost om jag minns rätt.
Jänkarna är ju ganska konservativa av sig och jag misstänker att det är få tillverkare som erbjuder europeiska motorer som standard i bussarna.
Standarden verkar vara just Cummins, till och med Setra byggs väl med Cumminsmotorer som standard i USA?
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juni 2011, 22:26:49 PM
Standarden verkar vara just Cummins, till och med Setra byggs väl med Cumminsmotorer som standard i USA?
//Fredrik
Sist jag var i kontakt med Evobus rörde det sig om Detroitdieslar i deras USA-bussar och mig veterligen har det inte skett några förändringar där.
Aha, då var det så det var, men lite intressant är det ju ändå att det inte verkar gå att sälja "utländska" motorer i bussarna och lastbilarna i USA.
Jag antar att det har att göra med serviceorganisation och liknande, men det blir ju lite "moment 22" över det hela om ingen satsar...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juni 2011, 22:26:49 PM
Du har rätt Kim, det är lite märkligt att Volvo äger både Nova och Prevost trots att de liksom Säffle och Carrus bygger egna karosser med andras motorer.
Dock har de faktiskt börjat erbjuda Volvomotorer och I-Shift på Prevost om jag minns rätt.
Jänkarna är ju ganska konservativa av sig och jag misstänker att det är få tillverkare som erbjuder europeiska motorer som standard i bussarna.
Standarden verkar vara just Cummins, till och med Setra byggs väl med Cumminsmotorer som standard i USA?
//Fredrik
Det er rigtigt, man kan nu få Prevost med Volvo motor og I-Shift. Man kan faktisk også få en Volvo 9700 i USA nu, der er dog ikke solgt mange af dem indtil videre.
En af mine busfan venner tog dette billede af en Volvo 9700 i Washington DC i oktober sidste år. (http://www.b10r.com/billeder/1308859436IMG_0096-.JPG)
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 23 juni 2011, 20:03:41 PM
Aha, då var det så det var, men lite intressant är det ju ändå att det inte verkar gå att sälja "utländska" motorer i bussarna och lastbilarna i USA.
Jag antar att det har att göra med serviceorganisation och liknande, men det blir ju lite "moment 22" över det hela om ingen satsar...
//Fredrik
Det har først og fremmest noget med en gammel konservativ holdning til udlandske produkter at gøre, og så har det noget med holdinger som "buy American", men nu når alle komponenter bliver bygget i USA, så er det efterhånden svært at have noget imod udlandske mærker.
Jeg besøgte New Jersey Transit i 1997, jeg var der for at se deres Volvo B10MA busser som de jo havde mange af dengang. Den tekniske chef var ligeså meget imod Volvo busserne, som vi i Europa er imod Kinesiske busser.. Jeg kan huske at han sagde sådan om Volvo busserne; "I can put a Flexible on the road, and I will never have any problems with it.. The Volvo's on the other hand... pfff, there are always problems with them, poor quality.."
Det er også derfor at mange af de Europæiske busproducenter som kom i USA i 1980'erne, de måtte lukke igen. Kun de producenter som var villige til at lægge Amerikanske motorer og gearkasser i, de havde succes derover, fx. Setra og Van Hool overlevede, og er idag populære som coaches, mens MAN, Scania og Volvo som ville sælge sit eget produkt, de måtte lukke igen efter relativ få år.
Aha, tack för förklaringen Kim!
//Fredrik