Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jacob skrivet 15 juni 2011, 21:52:37 PM

Titel: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Jacob skrivet 15 juni 2011, 21:52:37 PM
Nu fortsätter vi på Fridströms depå med bussar, stora som små.

BGY 567 som just är på väg att åka

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1199.jpg)

DEL 443

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1201.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1214.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1228.jpg)

DAJ 830

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1200.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1212.jpg)

DDU 556

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1217.jpg)

BXY 157

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1218.jpg)

KLG 788, TCB 714 och ENO 504

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1221.jpg)

RNM 025

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1230.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1231.jpg)

Åter på stationen kom DGU 639

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1244.jpg)

Fortsättning följer

//Jacob

Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Bussföraren skrivet 15 juni 2011, 22:03:34 PM
Trevligt!

Mindre trevligt är att Fridströms bussar nu mer liknar övriga SL entreprenörers, skabbiga, bleka färger, repor o bucklor.
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Optimal skrivet 15 juni 2011, 22:06:17 PM
Även Fridstöms har endel skrotvagnar

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1221.jpg)
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 19:13:33 PM
Någon som vet om Fridströms fortsätta köra åt Nobina?
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Bussföraren skrivet 17 juni 2011, 19:17:08 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 19:13:33 PM
Någon som vet om Fridströms fortsätta köra åt Nobina?

Ja med Nobinas fordon på liknande sätt som Björks gör i Nykvarn
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Ted Selander skrivet 17 juni 2011, 20:19:48 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 15 juni 2011, 22:03:34 PM
Trevligt!
Mindre trevligt är att Fridströms bussar nu mer liknar övriga SL entreprenörers, skabbiga, bleka färger, repor o bucklor.

Nu sjunger ju många av bussarna på sista versen, efter midsommar blir det nya avtalskrav.
Fridströms har alltid varit en entreprenör att lita på, och med stor följsamhet till olika SL-krav genom åren. Det har varit roligt att se udda bussmodeller i SL-lack. Sommartid har man kunnat se dem ända nere i Danderyd när omloppen passat.

Sista uppdraget för Busslink/Keolis blir i midsommarhelgen med två bussar per dag.

/Ted
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 20:24:13 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 17 juni 2011, 19:17:08 PM
Ja med Nobinas fordon på liknande sätt som Björks gör i Nykvarn

Trodde man skulle köra med egna som nu, en del av bussarna är ju inte gamla
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juni 2011, 21:24:44 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 15 juni 2011, 22:03:34 PM
Mindre trevligt är att Fridströms bussar nu mer liknar övriga SL entreprenörers, skabbiga, bleka färger, repor o bucklor.

Jag tycker mig veta att denna sak har ventilerats i flera trådar. Men vi kör väl en repris: Det stod tidigt klart att lågentré och RME-bränsle skulle bli några av kraven på Norrtäljetrafiken efter midsommar. Att då snygga till och lacka upp de dieseldrivna SL-röda normalgolvarna med spackel och ny SL-röd färg var ju då bara som att kasta en bunt med pengar i Långsjön. Detta då ju dessa bussar ändå inte kan användas i SL-trafiken efter midsommar. Jämför den då röda RYC499 som efter att ha blivit påkörd av en bil på E18 fick firmalack när den ändå skulle snyggas upp för pengar från bilägarens försäkringsbolag.

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2011, 20:24:13 PM
Trodde man skulle köra med egna som nu, en del av bussarna är ju inte gamla

Som sagt: Lågentré och RME-bränsle är krav från SL. Har man en två år gammal normalgolvare med rullstolslyft spelar bussens ålder ingen roll. Den får ändå inte köras i SL-trafik.

Citat från: Jim skrivet 15 juni 2011, 22:06:17 PM
Även Fridstöms har endel skrotvagnar

På bilden syns två reservbussar för skoltrafiken, vars avtal är inne på sista året. Dessa rullar inte varje dag, utan det är det DDU556 och BXY157 som gör. Vid vinst av nästa avtal kommer dessa två reserver säkerligen inte att behållas, utan kan ersättas med nya fina firmalackade vita småbussar. Den bortre gröna Sprintern ska snart byggas om till servicebil.

Men tack vare att 5-6 st f.d. linjevagnar till höst kan gå på heltid på skoltrafiken, så har man ju kunnat göra sig av med de tre gamla Säfflebussarna samt bygga om den gröna Sprintern, vilket inneburit en kvalitetshöjning och ålderssänkning på skolavtalet. Vilket inte varit möjligt annars. Men många här i forumet verkar vara av tron att man kan köpa helt nya bussar när man har ett år kvar på ett gammalt avtal, innan upphandlingen av det nya avtalet ens startat? ::)
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: yngrot skrivet 17 juni 2011, 22:13:52 PM
ja inte är Fridströms unika på nät sätt alla gör ju lika det sista året man kör, så får det gamla rulla på så gott det går . Ingen normal människa köper nytt innan man vet om man har nått att köra.
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 juni 2011, 00:25:56 AM
Citat från: Ersa skrivet 17 juni 2011, 21:24:44 PM
Som sagt: Lågentré och RME-bränsle är krav från SL. Har man en två år gammal normalgolvare med rullstolslyft spelar bussens ålder ingen roll. Den får ändå inte köras i SL-trafik.

Jag skrev bara Vad jag Trodde, visste inte att det var absolut krav.
Kan hända jag missat läsa något vilket jag i så fall beklagar.
Titel: SV: Dagens resa till Rimbo del 2, Fridströms Busstrafik
Skrivet av: Ersa skrivet 18 juni 2011, 11:44:51 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 18 juni 2011, 00:25:56 AM
Jag skrev bara Vad jag Trodde, visste inte att det var absolut krav.
Kan hända jag missat läsa något vilket jag i så fall beklagar.

De hårda kraven är nog nåt de flesta beklagar. Men alla landstingspolitikernas beslut är ju inte alltid helt i linje med verkligheten. Lågentré är ju bra, men representerar ju bara c:a en tredjedel av tillgänglighetslösningen.
Den två andra andra tredjedelarna består av vändplaner där lågentrébussen inte skrapar i marken, krav på belagda vägar där lågentrébussen med sin sämre fjädring går, samt förhöjda trottoarkanter vid viktiga hållplatser som lågentrébussen angör. Det är ju minst lika viktiga åtgärder, men de lyser dessvärre med sin frånvaro. För där finns inga krav. :(