Spännande lösning på kollektivtrafik
http://www.youtube.com/watch?v=_lm2aL9exYw&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=_lm2aL9exYw&feature=related)
Detta är ingen ny lösning, fanns redan Essen 1988, var där och provkörde duobuss för första gången. El i centrala delarna och diesel drift längre ut. Provkörde även en del i centrala Essen som hade spår för bussar.
http://www.youtube.com/watch?v=CTArxcg0Nik&feature=related (http://www.youtube.com/watch?v=CTArxcg0Nik&feature=related)
Länk om buss i Essen.
/ Christer K
Borde vara billigare än att lägga räls för spårvagn...
Verkar ju väldigt smidigt med egen "banvall".
Om det funnits sedan 1988 kan man ju undra varför det inte finns i sverige?
Citat från: Z skrivet 12 juni 2011, 23:21:26 PMBorde vara billigare än att lägga räls för spårvagn...
Verkar ju väldigt smidigt med egen "banvall".
Om det funnits sedan 1988 kan man ju undra varför det inte finns i sverige?
Mja, det kanske verkar smidigt vid en första anblick men även om det sedan kanske är billigare (allt är relativt) än ett spårvagnssystem så finns det en mängd aber med systemet. Det tar det plats och kräver nog en hel del i form av anläggnings- och underhållskostnader. Sedan är det inte så flexibelt heller alla gånger och tar bort många av just de fördelar som bussar har. Ett gatuspår för spårvagnar har väl oftast s.k. rännskena vilket gör att finns där ingen spårvagn så kan andra fordon passera obehindrat över spåren. Detta system däremot kan inte någon annan använda på det viset förutom en buss i taget. Ska en omkörning göras så krävs någon form av förbigångsspår osv. Bara en sådan simpel sak som en punktering kan ställa till med avsevärt med strul då en bärgningsbil dels måste in i systemet på någon punkt och sedan måste närma sig, troligen backandes, från rätt håll. Känns inte så flexibelt som sagt...
Att man verkar genomföra detta i Cambridge har väl att göra med att dels har man gamla spårreservat kvar efter tidigare uppriven järnväg och sedan verkar man inte ha någon form av spårburen kollektivtrafik och då kan detta kanske vara ett sätt att försöka att råda bot på detta utan att satsa för mycket. Om det nu sedan blir en succé så är det bra, men konceptet är som sagt inte nytt. Hade systemet varit så lysande så hade det nog funnits på bra många fler ställen vid detta lag. Lite påminner detta istället om s.k. ALWEG-tåg, dvs. magnetsvävtåg och spårtaxi mm. På papperet verkar det vara bra idéer, men i verkligheten så fungerar det sällan så bra som förespråkarna hävdar. Istället poppar detta upp lite nu och då, får lite nyhetstid och självdör sedan tills nästa gång det är nyhetstorka.