Gick inte att ändra ämnesnamnet i den andra tråden, så jag skapade en egen 8)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2170.jpg)
Nobina 7395 hos Volvo, Huddinge 2011-06-12.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2172.jpg)
Nobina 7395 hos Volvo, Huddinge 2011-06-12.
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2173b.jpg)
Nobina 7395 hos Volvo, Huddinge 2011-06-12.
Woha! Klart mycket fräsigare än de B9S som finns i Stockholm nu, de börjar se trista ut. Äntligen inåtgående framdörr.
Är detta en B9S?
Kan verkligen inte bestämma mig och det är superfult eller skitsnyggt!
Vilken uppfräschning! Ser riktigt snyggt ut. Synd bara att volvomärket saknas i fram och den där vindrutan kommer inte bli kul med alla reflektioner som så lätt uppstår i trafiken.
Citat från: calken skrivet 12 juni 2011, 18:52:37 PM
Är detta en B9S?
Bra fråga... Enligt CBR har den 228 kW vilket innebär 310 hk (tidigare modeller hade 340 och 360 hk), 60 sittande med bälte på samma längd som innan samt att den rullar på 295/80 istället för 305/70.
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 18:45:54 PM
Gick inte att ändra ämnesnamnet i den andra tråden, så jag skapade en egen 8)
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2170.jpg)
Nobina 7395 hos Volvo, Huddinge 2011-06-12.
Tack för bilder! Bulan på taket har blivit smäckrare, tycker jag. Kanske en ren synvilla...
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 19:06:06 PM
Bra fråga... Enligt CBR har den 228 kW vilket innebär 310 hk (tidigare modeller hade 340 och 360 hk), 60 sittande med bälte på samma längd som innan samt att den rullar på 295/80 istället för 305/70.
Kanske är det den förkortade versionen, likt Nobina 6459, XNT410, längd 16,65 m med 55 sittande och totalt 99 passagerare likt de normala B9S-vagnarna. ;D :D 8) :-X
Schyssta bilder.
Varför skulle det inte vara en SALE? Den har ju motorn på sidan, ledutförande och lågentre. Med det så är det en SALE.
Och äntiligen innåtgående framdörr. Yes!
CBR kan väl inte lita på till 100%. De brukar ju inte ha koll på växellådor och antal Hk. Ex på flertalet av Nobinas B10M blåbussar.
8500 SLEA
9 litersmotor, Längd 18,6 meter
60 + 31 pax
Citat från: 5783 skrivet 12 juni 2011, 19:20:10 PM
CBR kan väl inte lita på till 100%. De brukar ju inte ha koll på växellådor och antal Hk. Ex på flertalet av Nobinas B10M blåbussar.
B10M till Swebus/Nobina i Sthlm har ju bara funnits med automatlåda ;D och i en motorversion, DH10 360
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juni 2011, 19:26:08 PM
B10M till Swebus/Nobina i Sthlm har ju bara funnits med automatlåda ;D och i en motorversion, DH10 360
Precis och därför kan jag undra varför det stod att vissa hade 285 hk. Men nu ska vi inte bli för OT.
Intressant, de verkar lägre 322 cm. Det bekräftar att "kepsen" är lägre.
Citat från: 5783 skrivet 12 juni 2011, 19:27:55 PM
Precis och därför kan jag undra varför det stod att vissa hade 285 hk. Men nu ska vi inte bli för OT.
För att vissa kanske beställdes med den lilla motorn.
Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 19:29:24 PM
För att vissa kanske beställdes med den lilla motorn.
Nej. Som bussföraren skrev ovan så hade alla stora motorn (360hk) /växellådan (5 växlar). Men nog om det nu.
Citat från: 5783 skrivet 12 juni 2011, 19:32:53 PM
Nej. Som bussföraren skrev ovan så hade alla stora motorn (360hk) /växellådan (5 växlar). Men nog om det nu.
Desvärre hade inte alla den stora motorn. Dom som levererades till Stockholm hade stora motorn, men dom som har flyttats från ett annat område till Stockholm och sedan lackats om hade bara lilla motorn.
Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 19:34:58 PM
Desvärre hade inte alla den stora motorn. Som som levererades till Stockholm hade stora motorn, men dom som har flyttats från ett annat område till Stockholm och sedan lackats om hade bara lilla motorn.
De jag pratar om är 4135-4138, 4140-4143, 5389-5394.
4452-4459 har stora motorn men 4vxl låda.
Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 19:34:58 PM
Desvärre hade inte alla den stora motorn. Dom som levererades till Stockholm hade stora motorn, men dom som har flyttats från ett annat område till Stockholm och sedan lackats om hade bara lilla motorn.
Vilka inflyttade bussar blev blå?
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juni 2011, 19:41:30 PM
Vilka inflyttade bussar blev blå?
Blå vet jag inte. Du skrev B10M till Swebus/Nobina i Sthlm, dvs alla.
Nobinas 41xx har ju 360 hk motorn. Men jag är säker på att 53xx bara har 285 hk. Har även läst det i någon av bussarna på skylten.
mycket snyggare än föregångaren
hoppas vinterförhållningen har förbättras :D
Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 19:44:55 PM
Blå vet jag inte. Du skrev B10M till Swebus/Nobina i Sthlm, dvs alla.
Nobinas 41xx har ju 360 hk motorn. Men jag är säker på att 53xx bara har 285 hk. Har även läst det i någon av bussarna på skylten.
Du är envis men du har fel. :)
Citat från: 5783 skrivet 12 juni 2011, 19:56:01 PM
Du är envis men du har fel. :)
Att massa röda vagnar hos Nobina från Busslink tiden har lilla motorn visste jag, men jag var även säker på att 53-vagnarna hade det. Det roligaste är ju att 53-vagnarna även är mycket slöare. Men det handlar väll om Service ;)
Citat från: Jim skrivet 12 juni 2011, 19:59:30 PM
Att massa röda vagnar hos Nobina från Busslink tiden har lilla motorn visste jag, men jag var även säker på att 53-vagnarna hade det. Det roligaste är ju att 53-vagnarna även är mycket slöare. Men det handlar väll om Service ;)
Ursprungligen röda 5194-5201 och 5495-5511 t Sthlm årsm 2002 har DH10285 (beställda efter att DH10360 utgått i aktuellt miljöutförande)
Blå 5389-5394 till Sthlm (Tyresö) och Swebuslackade 5395-5399 till Kalmar (sedermera SL röda i Sthlm) har alla DH10360 (dessa är av 2001 års modell)
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juni 2011, 20:38:51 PM
Ursprungligen röda 5194-5201 och 5495-5511 t Sthlm årsm 2002 har DH10285 (beställda efter att DH10360 utgått i aktuellt miljöutförande)
Blå 5389-5394 till Sthlm (Tyresö) och Swebuslackade 5395-5399 till Kalmar (sedermera SL röda i Sthlm) har alla DH10360 (dessa är av 2001 års modell)
Då hade jag ju halvt rätt, när jag viste att det fanns 285hk hos Nobina. Hade bara glömt vilket nummer dom hade, eller så blandade jag ihop det hela ;).
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 18:45:54 PM
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2170.jpg)
Nobina 7395 hos Volvo, Huddinge 2011-06-12.
Gaahh det är är ju mumma :P :P :P
Innerligt hoppas jag att barnvagnsplatsen blir lika stor som vanligt, är så skönt att sätta sig där och bara sträcka ut benen.
Ser riktigt fin ut! Tråkigt att man inte målat grillen svart och har Volvo-logon. Fast det kanske kommer?
Citat från: danneh skrivet 12 juni 2011, 21:57:49 PM
Ser riktigt fin ut! Tråkigt att man inte målat grillen svart och har Volvo-logon. Fast det kanske kommer?
Skulle precis säga det, massa företag som sabbar designen på sina bussar.....
//Jacob
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 12 juni 2011, 21:38:47 PM
Innerligt hoppas jag att barnvagnsplatsen blir lika stor som vanligt, är så skönt att sätta sig där och bara sträcka ut benen.
Vid bakdörren? Tror inte det finns någon där, det är förmodligen några stolar med bälte åt de 60 sittande. Missade att kolla upp detta.
Citat från: danneh skrivet 12 juni 2011, 21:57:49 PM
Ser riktigt fin ut! Tråkigt att man inte målat grillen svart och har Volvo-logon. Fast det kanske kommer?
Det blir nog ett litet SL-märke där istället...
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 22:42:32 PM
Det blir nog ett litet SL-märke där istället...
Jag ryser så fult... :-X
Citat från: Bussföraren skrivet 12 juni 2011, 19:24:14 PM
8500 SLEA
9 litersmotor, Längd 18,6 meter
60 + 31 pax
Står 8900 på SBH, men kanske är fel?
Citat från: virtual1 skrivet 12 juni 2011, 22:49:04 PM
Står 8900 på SBH, men kanske är fel?
Förmodligen.
i Bilregistret står 8500 på två ställen
8900 finns inte som ledbuss (ännu)
Bak på bussen sitter två sånna här:
Backsensorer? Blinkande ljus vid backning? Extra backljus i mindre tappning?
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2174.jpg)
Citat från: virtual1 skrivet 12 juni 2011, 22:49:04 PM
Står 8900 på SBH, men kanske är fel?
Bakstammen är märkt 8500 så det är en 8500 facelift.
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 22:58:22 PM
Bak på bussen sitter två sånna här:
Backsensorer? Blinkande ljus vid backning? Extra backljus i mindre tappning?
http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2174.jpg[/img]
Hade det inte varit en buss hade jag bestämt hävdat orange blixtljus av led-typ, men varför skulle man sätta såna på en buss?
Citat från: KG skrivet 13 juni 2011, 07:44:52 AM
Hade det inte varit en buss hade jag bestämt hävdat orange blixtljus av led-typ, men varför skulle man sätta såna på en buss?
Kanske skall användas i mörker om bussen inväntar bärgare.
Citat från: KG skrivet 13 juni 2011, 07:44:52 AM
Hade det inte varit en buss hade jag bestämt hävdat orange blixtljus av led-typ, men varför skulle man sätta såna på en buss?
tror mer på i så fall vita ledar som lyser bättre och bredare ???
ser inte ut som backsensorer...
Gillar dom nya skarp :)
Ja de ser inte så dumma ut i verkligheten som jag först tyckte.. Men tyvärr är förarplatsen liten i de nya både på längden och bredden synd.. men enligt Volvofolk finns det krav på bredden intill förarplatsen och då blir det vi som få ta smällen med mindre förarplats. Men det mest korkade är ändå förargrinden som är låg och inte heller täcker trappsteget till förarplatsen blir mkt kalldrag..
Idag var 7395 utom synhåll och ersatt med 7398 (COF563).
Citat från: Fredde_J skrivet 12 juni 2011, 22:58:22 PM
Bak på bussen sitter två sånna här:
Backsensorer? Blinkande ljus vid backning? Extra backljus i mindre tappning?
(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2174.jpg)
Som jämförelse:(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/Back1.jpg)
De extra backljusen på Keolis 57xx-Vegor i Norrtälje, samt Keolis 12xx-vagnarna som flyttades från Sörmland till Norrtälje.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/Back2.jpg)
Ännu en Vega i Keolis 57xx-serie, men med extrabackljusen utbytta till diodljus i samma storlek.
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/misc/Back3.jpg)
Backljusen i Nobina 74xx-dubbeldäckare. Diodbackljus är nu standardutrustning.
Nobina Uppsala kör med ordentliga extraljus bakåt. Det måste ju vara bättre? Men kanske inte så estetiskt förvisso.
Citat från: Robert T skrivet 20 juni 2011, 23:41:55 PM
Nobina Uppsala kör med ordentliga extraljus bakåt. Det måste ju vara bättre? Men kanske inte så estetiskt förvisso.
Om man som förare vill
se bakåt är extraljus självkart bäst.
Men om det viktigaste är att
synas räcker det gott och väl med dioder och en rejäl backvarningssignal.
Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2011, 23:50:33 PM
Men om det viktigaste är att synas räcker det gott och väl med dioder och en rejäl backvarningssignal.
Fast, har det någonsin hjälpt? ;)
Citat från: Robert T skrivet 21 juni 2011, 01:31:18 AM
Fast, har det någonsin hjälpt? ;)
Det gör att fordonet uppfyller extra krav! 8)
Sen att folk utan syn- och hörselfel ändå står och tittar upp i himlen precis bakom den lysande och pipande bussen, och blir otroligt förvånade när de till slut märker att fordonet kommer emot dem i kryphastighet är en annan sak... ::)