Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 09 juni 2011, 10:15:31 AM

Titel: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 09 juni 2011, 10:15:31 AM
Det har varit mycket 639 under våren, men senaste dagarna även lite annat...

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_1203_Hallstavik_110528.jpg)
För en och en halv vecka sedan hade jag sällskap av 1203 en heldag på 639'an igen. Man kör ett varv Hallstavik, har rast och därefter en sväng till Rimbo och åter. Ganska lagom!

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_5687_Norrtalje_110605.jpg)
I söndags ringde telefonen! Det efterfrågades en akutinsats eftersom köerna i Norrtälje började bli långa och de ordinarie 676'orna inte fick med allt folk. De flesta hade nog räknat med att söndagen skulle vara lugn eftersom måndagen var en helgdag. Gamla Handenvagnen 5687 var det som fick den äran...

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H20A5618_Danderyd_110608.jpg)
Nackdelen med att köra helger är att det oftast blir lågentrebussar man får köra. Därför tog jag förmiddagsdelen på ett delat pass igår för att få köra lite "riktig buss". Upp före tuppen och ratta H20A 5618 några timmar. Började med ett varv på hemmalinjen 607.

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H20A5618_Interior_110608.jpg)
Förarplatsen. 113.000 mil på mätaren!

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_H20A5618_Gribbylund_110608.jpg)
Efter 607 blev det en sväng på 601H innan avslutning med en 609 från Gribbylund. Plötsligt började det tuta i radion...

(http://i995.photobucket.com/albums/af72/stromblad/Busslink_4626_Danderyd_110608.jpg)
...med frågan om jag kunde fortsätta några timmar till! Visst kunde jag det (semester från ordinarie jobbet). 4626 på två varv 601H. Normalt är dessa bussar riktigt pigga, men det var något fel på denna som gjorde att den var totalt orkeslös (turbon?). I backen från Danderyd upp mot Mörby kom man upp i nästan 40 km/h... Bussen byttes ut efter mina två varv, och den som skulle köra vidare fick en förmodligen mycket piggare H52 istället!

/J
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 09 juni 2011, 10:51:58 AM
Trevligt som vanligt Jonas!

4626 har varit strulig ett tag, det har bytts givare och annat, så nu hoppas jag att den är på bättringsvägen.
Vad praktiskt att du har "working holiday", det tackar vi för!  ;D
//Fredrik
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 09 juni 2011, 11:08:32 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 09 juni 2011, 10:51:58 AM
Vad praktiskt att du har "working holiday", det tackar vi för!  ;D

Haha, ja det är enda chansen om ska få köra lite rusningstrafik numera.
Tanken med semestern var att köpa sista minuten-flygstolar till Kroatien och lalla runt lite på Balkan, men när vi började kolla vädret så visade det sig att det är bättre här än där, så vi hoppade över den utflykten!
I eftermiddag blir det soldäck på en V-båt ut i skärgården.
/J
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Robert Brink skrivet 09 juni 2011, 12:17:09 PM
Trevligt Jonas! är lite avis helt klart på 5618, var ett tag sedan jag körde B10M ledvagn nu!

//R
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Kvarne skrivet 09 juni 2011, 15:27:22 PM
Sedär jah...Karln har rattat trevliga vagnar!  :)
Inte lust att göra ett gästspel i Söde..flåt...Stockholm Sydväst å ratta lite H34E 53xx..?  ;D
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 09 juni 2011, 18:40:55 PM
Fint! Dock är jag orolig för trådskaparens framtida välbefinnande med tanke på att upphandling för Norrort och Roslagsbanan väntar. Oron sitter inte i framtida trafikutövare, utan snarare i det framtida lågentrékravet. ;)
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 juni 2011, 20:51:51 PM
Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2011, 18:40:55 PM
Fint! Dock är jag orolig för trådskaparens framtida välbefinnande med tanke på att upphandling för Norrort och Roslagsbanan väntar. Oron sitter inte i framtida trafikutövare, utan snarare i det framtida lågentrékravet. ;)

Fast när börjar E20 del 2 gälla (visst var det så det hette?) Roslagståg ABs trafikeringsavtal går ju ut först den 1 januari 2013! (Om jag inte minns hel fel förståss!)
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juni 2011, 23:13:26 PM
Citat från: calken skrivet 09 juni 2011, 20:51:51 PM
Fast när börjar E20 del 2 gälla (visst var det så det hette?) Roslagståg ABs trafikeringsavtal går ju ut först den 1 januari 2013! (Om jag inte minns hel fel förståss!)

7 januari 2013 sägs trafikstart vara.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 juni 2011, 01:06:40 AM
Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2011, 18:40:55 PM
lågentrékravet.

Hysterisk mani...
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 12:26:00 PM
Tack för ett mycket trevlig bildsvep! Hoppas att även Nobina kommer att använda sig av 8500-boggievagnar i Norrtäljetrafiken. Täby använder ju i dagsläget frekvent vagnar av denna typ på linje 639.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Karsten skrivet 10 juni 2011, 14:07:51 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 12:26:00 PM
Tack för ett mycket trevlig bildsvep! Hoppas att även Nobina kommer att använda sig av 8500-boggievagnar i Norrtäljetrafiken. Täby använder ju i dagsläget frekvent vagnar av denna typ på linje 639.

Det ryktas att det kommer bli vanligt med 8500 på 639. "Ur-fjollorna" i 55-serien sägs vara på väg, det blir en svettig sommar...

Är SL den enda huvudmannen som inte har AC-krav i nya avtal förresten?
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:05:27 PM
Citat från: Karsten skrivet 10 juni 2011, 14:07:51 PM
Det ryktas att det kommer bli vanligt med 8500 på 639. "Ur-fjollorna" i 55-serien sägs vara på väg, det blir en svettig sommar...

Är SL den enda huvudmannen som inte har AC-krav i nya avtal förresten?

AC-krav blir det sannolikt på 676 och 677, då dessa körts med AC-försedda fordon i dagens avtal ända sedan dessa linjer blev blå. Även norra delen av 639 mellan Hallstavik-Rimbo sägs få krav på AC för passagerarna.

Angående södra halvan av 639 vet jag inget om SL:s fordonskrav, men helt klart är att hela 639 är en av de tre linjerna där operatören får betalt per resenär.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Carl Eric skrivet 10 juni 2011, 18:16:04 PM
Citat från: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:05:27 PM
Angående södra halvan av 639 vet jag inget om SL:s fordonskrav, men helt klart är att hela 639 är en av de tre linjerna där operatören får betalt per resenär.

ATR i alla bussar?
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Karsten skrivet 10 juni 2011, 18:20:24 PM
Citat från: calken skrivet 10 juni 2011, 18:16:04 PM
ATR i alla bussar?

Nej, betalt per verifierad påstigande genom SL Access precis som i kommande upphandlingar lär det vara.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 10 juni 2011, 18:21:13 PM
Citat från: calken skrivet 10 juni 2011, 18:16:04 PM
ATR i alla bussar?

Korten räknar ju biljettmaskinen automatiskt. Resenärer med remsor bockas av manuellt med papper och penna. Den dagen remsorna ersätts med värdekort blir alla 1900 st SL-bussar "ATR-vagnar". :)
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 21:29:18 PM
Citat från: Karsten skrivet 10 juni 2011, 14:07:51 PM
Det ryktas att det kommer bli vanligt med 8500 på 639. "Ur-fjollorna" i 55-serien sägs vara på väg, det blir en svettig sommar...


Kul! Jag antar att det blir de 55xx-vagnar (8500 boggie) som fortfarande är SL-röda och som för tillfället är stationerade i Tyresö och Botkyrka som kommer att flyttas till Norrtälje.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: the0fiskis skrivet 11 juni 2011, 18:49:54 PM
och hur många idag utrustadde med atr utrustning?
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: 5783 skrivet 11 juni 2011, 19:42:16 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 10 juni 2011, 21:29:18 PM
Kul! Jag antar att det blir de 55xx-vagnar (8500 boggie) som fortfarande är SL-röda och som för tillfället är stationerade i Tyresö och Botkyrka som kommer att flyttas till Norrtälje.

Stämmer bra, Huddinge/Botkyrkas 55xx boggivagnar håller på att fräschas upp nu i skrivande stund.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2011, 20:15:38 PM
Citat från: 5783 skrivet 11 juni 2011, 19:42:16 PM
Stämmer bra, Huddinge/Botkyrkas 55xx boggivagnar håller på att fräschas upp nu i skrivande stund.

Förutom de nya dubbeldäckarna och ett gäng nya ledvagnar så kommer ett antal 55-vagnar och ledvagnar i 00-serien att flyttas dit upp om jag förstått rätt. Så tar man över ett fåtal vagnar från Keolis.
Räcker det eller tar man vagnar från andra håll i landet och flyttar till Norrtälje?
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 juni 2011, 20:53:25 PM
Citat från: 5783 skrivet 11 juni 2011, 19:42:16 PM
Stämmer bra, Huddinge/Botkyrkas 55xx boggivagnar håller på att fräschas upp nu i skrivande stund.

Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2011, 20:15:38 PM
Förutom de nya dubbeldäckarna och ett gäng nya ledvagnar så kommer ett antal 55-vagnar och ledvagnar i 00-serien att flyttas dit upp om jag förstått rätt. Så tar man över ett fåtal vagnar från Keolis.
Räcker det eller tar man vagnar från andra håll i landet och flyttar till Norrtälje?

Tack för era uppgifter!
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2011, 01:38:44 AM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 11 juni 2011, 20:15:38 PM
Räcker det eller tar man vagnar från andra håll i landet och flyttar till Norrtälje?

Om det blir Norrtälje framöver vet jag ej, men UL-vagnen 5244 (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Swebus/5200-serien/slides/5244_swebus_tierps_stn_2105_2005.htm) från Tierp har iaf nyligen blivit SL-röd.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2011, 01:42:20 AM
Citat från: the0fiskis skrivet 11 juni 2011, 18:49:54 PM
och hur många idag utrustadde med atr utrustning?

Finns det något behov av ATR-utrustning sedan Access infördes?
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Nico skrivet 12 juni 2011, 02:24:30 AM

Lär väl knappast bli ATR-utrustning i alla vagnar, men ett aber i sammanhanget är att Access-maskinerna fortfarande inte har den tillförlitlighet som borde kunna krävas. Istället är det ganska ofta, oavsett område och entreprenör, som man ser bussar med hela eller delar av utrustningen ur funktion. Där har nog SL alltså något som de behöver åtgärda då det är deras utrustning.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 10:00:23 AM
Citat från: Nico skrivet 12 juni 2011, 02:24:30 AM
Lär väl knappast bli ATR-utrustning i alla vagnar, men ett aber i sammanhanget är att Access-maskinerna fortfarande inte har den tillförlitlighet som borde kunna krävas. Istället är det ganska ofta, oavsett område och entreprenör, som man ser bussar med hela eller delar av utrustningen ur funktion. Där har nog SL alltså något som de behöver åtgärda då det är deras utrustning.
Sedan är det ju en hel del resenärer som inte registreras där (SMS, förköpta biljetter och remsor). Visserligen finns det ju generella mått för hur många som använder kort - (och en del t.o.m. går förbi utan att göra rätt för sig), men det kan ju skilja sig rätt kraftigt över tid och områden etc. så viss annan statistik tror jag nog alltid SL kommer vilja ha (sålänge inte Access omfattar alla registreringar iaf). Så det gäller alltså ca 10 procent som vanligt med ATR även i Norrtälje.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2011, 10:29:55 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 10:00:23 AM
Sedan är det ju en hel del resenärer som inte registreras där (SMS, förköpta biljetter och remsor). Visserligen finns det ju generella mått för hur många som använder kort - (och en del t.o.m. går förbi utan att göra rätt för sig), men det kan ju skilja sig rätt kraftigt över tid och områden etc. så viss annan statistik tror jag nog alltid SL kommer vilja ha (sålänge inte Access omfattar alla registreringar iaf). Så det gäller alltså ca 10 procent som vanligt med ATR även i Norrtälje.

Varför kan man inte knappa in statistiken över resenärer med SMS och remsor direkt i Access-biljettmaskinen med olika snabbknappar? Knappar på maskinen som idag inte används finns det ju oerhört gott om. Just inknappande av statistik har man ju alltid kunnat göra på UL:s röda stenåldersmaskin av märket Almex.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 11:03:28 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 10:29:55 AM
Varför kan man inte knappa in statistiken över resenärer med SMS och remsor direkt i Access-biljettmaskinen med olika snabbknappar? Knappar på maskinen som idag inte används finns det ju oerhört gott om. Just inknappande av statistik har man ju alltid kunnat göra på UL:s röda stenåldersmaskin av märket Almex.
I teorin går det väl förstås, men mycket tryckande blir det...och vad vinner man egentligen på en sådan lösning? När nu ATR-systemet kunnat kopplas till Buss-pc:n är det väl ett utmärkt system. Även om det väl förstås fortfarande är en del manuell hantering som man borde kunna lösas digitalt istället. Sedan är det ju också en fördel för SL att ha två olika system. På det sättet kan man ju också se ifall operatören inte sköter viseringen (exempelvis), eller om det är för många som åker utan att göra rätt för sig.

Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2011, 11:11:10 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 11:03:28 AM
I teorin går det väl förstås, men mycket tryckande blir det...och vad vinner man egentligen på en sådan lösning? När nu ATR-systemet kunnat kopplas till Buss-pc:n är det väl ett utmärkt system. Även om det väl förstås fortfarande är en del manuell hantering som man borde kunna lösas digitalt istället. Sedan är det ju också en fördel för SL att ha två olika system. På det sättet kan man ju också se ifall operatören inte sköter viseringen (exempelvis), eller om det är för många som åker utan att göra rätt för sig.

Jag tänkte mest på VBP-ersättningsmodellen på linje 676, 639 och 686. Denna ersättningsmodell lär ju framöver förekomma även på andra linjer, samt i andra SL-avtal, så det vore ju bra med ett helautomatiskt räknesystem på VBP-linjer. Då kan man ju även slippa framtida bråk om fusk med statistiken som leder till skriverier och uppsagda avtal. Sånt har vi ju haft tillräckligt av redan.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Omnilasse skrivet 12 juni 2011, 11:39:38 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 11:11:10 AM
Jag tänkte mest på VBP-ersättningsmodellen på linje 676, 639 och 686. Denna ersättningsmodell lär ju framöver förekomma även på andra linjer, samt i andra SL-avtal, så det vore ju bra med ett helautomatiskt räknesystem på VBP-linjer. Då kan man ju även slippa framtida bråk om fusk med statistiken som leder till skriverier och uppsagda avtal. Sånt har vi ju haft tillräckligt av redan.
Men där är det tänkt att använda access längre fram. Med ATR och access får man ju en möjighet att kontrollera just om det verkar förekomma större avvikelser etc. Men även knappar kan man ju förstås trycka på utan att någon verklig person går på. Genom att samköra access och ATR- tror jag man får det mest tillförlitliga resultatet.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: yngrot skrivet 12 juni 2011, 16:45:24 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 10:29:55 AM
Varför kan man inte knappa in statistiken över resenärer med SMS och remsor direkt i Access-biljettmaskinen med olika snabbknappar? Knappar på maskinen som idag inte används finns det ju oerhört gott om.



Vi har ju samma biljettmaskin hos oss men mkt krångligare än S-L varianten för att registrera resenärer som har SMS eller övergång eller Tågplus så får man trycka på¨många knappar för att få in dem i systemet vilket många förare inte bryr sig om att göra.. 
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 12 juni 2011, 17:53:58 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 01:38:44 AM
Om det blir Norrtälje framöver vet jag ej, men UL-vagnen 5244 (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Swebus/5200-serien/slides/5244_swebus_tierps_stn_2105_2005.htm) från Tierp har iaf nyligen blivit SL-röd.

Tack för den uppgiften!  :)
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2011, 19:58:15 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 juni 2011, 17:53:58 PM
Tack för den uppgiften!  :)

Lägg även till 4963 i samma lista. Sågs idag helt nylackad SL-röd, utanför Nobinas depå i Uppsala.
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 12 juni 2011, 20:15:38 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 juni 2011, 19:58:15 PM
Lägg även till 4963 i samma lista. Sågs idag helt nylackad SL-röd, utanför Nobinas depå i Uppsala.

Kul! 4963 och 5244 är ju helt nya vagnatyper i SL-trafiken, B10BLE med sju meters axelavstånd  :). Ingen bakdörr upptagen?
Titel: SV: Lite bilder från senaste körningarna
Skrivet av: Ersa skrivet 12 juni 2011, 21:25:18 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 juni 2011, 20:15:38 PM
Kul! 4963 och 5244 är ju helt nya vagnatyper i SL-trafiken, B10BLE med sju meters axelavstånd  :). Ingen bakdörr upptagen?

Vi börjar komma ifrån Jonas ämne nu, så en ny tråd om dessa, med bilder, finns nu här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45671.0