Hej!
Finns det någon som har en bild på den Setra ledvagn som rullade på Stadstrafiken i Falun under 80-talet?
Fanns väl 5 st, men dom kom först -89-90, och den 5:e -91. Finns några bilder på BM:s hemsida, fast inte när bussarna går i Falun.
Länk?
Citat från: Silo skrivet 08 juni 2011, 09:31:03 AM
Hej!
Finns det någon som har en bild på den Setra ledvagn som rullade på Stadstrafiken i Falun under 80-talet?
Klart att jag har det.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%2011520.jpg)
Denna och dess fyra syskon hamnade sedan i Helsingborg.
Citat från: Jacob A skrivet 09 juni 2011, 17:41:28 PM
Länk?
Länkar får man ofta leta fram själv numera. Denna gång via SBH med hjälp av regnumret på Staffans bild.
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0900/slides/Swebus_0920_Garaget_Triangeln_Helsingborg_950821.html
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0900/slides/Swebus_0920_Knutpunkten_Helsingborg_980824.html
Uppgifter om dessa bussar finns här:
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=Setra+SG219&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false
Fast det blev bara fyra. Det fanns en SG221 också:
http://www.svenskbusshistoria.se/go?id=31143
Det ska nog vara 1909, bussen på bilden, Staffan. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 juni 2011, 20:15:35 PM
Det ska nog vara 1909, bussen på bilden, Staffan. :)
Ja, det är riktigt. 1909 skall det vara.
Wasatrafik 1102:
www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/0800/slides/Swebus_0813_Jarnvagsgatan_Tradgardsgatan_Helsingborg_980824.html
Det fanns en som hette 1811 också.
Den hade helt avvikande inredning från de andra Setra-ledvagnarna.
Jaha, det är ju bra om man läser dom andra inläggen och länkarna innan...
Som ett kuriosa kan jag nämna att dessa Setra-ledvagnar var ytterst lynniga och ibland lite knepiga att bemästra på halt underlag.
Vid angöring mot hållplats med lätt ansatta bromsar kunde ABS:en börja toksmattra i fram medan mittenaxeln gled iväg i sidled samtidgt som driven längst bak matade på allt vad motorn orkade på tomgången. Då var det enda vettiga alternativet att kliva på bromsen med sisådär 85 kg... Eller lägga i neutralväxel INNAN bromsning, fast då jobbade ju inte retardern med bromsslitage som följd.
Det fanns inte heller någon effektreglering vid körning i korsningar såsom det fanns på Scaniorna. Detta förde med sig att man om man var så lagd, kunde trampa på gasen i rätt ögonblick och köra hundratals meter om man ville med bussen vikt som en fällkniv rakt fram längs valfri hal gata...
Jag gillade Setrorna men man kan väl inte säga att vägegenskaperna på ledvagnarna var vinteroptimerade på samma fina sätt som på 315, 417 och de andra turistmodellerna.
Däremot gjorde den delade framaxelupphängningen att kör- och åkkomforten var fantastiskt i dessa bussar, även ledvagnarna.
Citat från: UglyJazz skrivet 17 juni 2011, 10:08:02 AM
Det fanns en som hette 1811 också.
Den hade helt avvikande inredning från de andra Setra-ledvagnarna.
Ja den nämner Staffan här:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45565.msg332715#msg332715 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45565.msg332715#msg332715)
1811 levererades först till GDG med manuell växellåda, ang inredningen så var nog tanken när den kom att den skulle gå på ett landsbygdsomlopp, för den gick ju på Ludvika och Falun på ett omlopp som utgick från Borlänge, när sedan GDG miste trafiken -89 hamnade 1811 i Falun, där den fick automatlåda, sitt inv nr, och började att trafikera stadslinjer.
Om jag minns rätt fanns det en fällbar stolsrad vid mittdörren, när bussen var ny. :)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0919_OLR094_Falun_940412.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_0921_OLN374_Falun_940412.jpg)
Grundtanken var väll att dom skulle gå Falun Bårlänge men av diverse olika anledningar så blev det inte så.
Sen kan väll nämnas att en av ledvagnarna var med på halkbanan i Falun, första bromsprovet resulterade i en 360 gradare sen vart den parkerad ;D
Jag har iaf kört Setra Ledvagn på halkbanan i Falun. :)